در حمایت از کارگران خارجی مطرح کرده اند

مدافعان حقوق بشر اروپایی، خواستار تحریم جام جهانی قطر

۲۴ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۱۴۴۲۳ اخبار اصلی خاورمیانه
مارتین دیدنهوفن از حزب سوسیال دموکرات آلمان خواهان بایکوت مسابقات است. با توجه به وضعیت بحرانی حقوق بشر، او برگزاری مسابقات در قطر را «غیرقابل درک» می‌خواند.
مدافعان حقوق بشر اروپایی، خواستار تحریم جام جهانی قطر

نویسنده: ناتان گیورزو

دیپلماسی ایرانی: دو ماه و نیم مانده به آغاز جام جهانی فوتبال در قطر، درخواست هایی برای تحریم این مسابقات وجود دارد. مایکل برند از اتحادیه دموکرات مسیحی و سخنگوی سیاست حقوق بشر این اتحادیه گفت: «البته برای تیم آلمان آرزوی موفقیت دارم، اما سیاستمداران باید این جام جهانی را تحریم کنند.» برند ادامه داد، اتحادیه فوتبال آلمان باید در پرداخت غرامت کارگرانی که در ساخت و ساز ساختارهای جام جهانی آسیب دیده بودند، مشارکت کند.

ولفگانگ اشتفینگر از اتحادیه سوسیال مسیحی و رئیس کمیته همکاری اقتصادی و توسعه، با برند موافق است. او وضعیت کارگران میهمان در قطر را "بسیار نگران کننده" توصیف کرد. 

مارتین دیدنهوفن از حزب سوسیال دموکرات آلمان نیز خواهان بایکوت مسابقات است. با توجه به وضعیت بحرانی حقوق بشر، او برگزاری مسابقات در قطر را «غیرقابل درک» می‌خواند.

بوریس میاتوویچ، سخنگوی حقوق بشر و کمک های بشردوستانه حزب سبز، می گوید او "همدردی زیادی با هوادارانی که جام جهانی قطر را تحریم می کنند، دارد." 

آندره هان از حزب چپ نیز همبستگی خود را برای درخواست تحریم جام جهانی ابراز کرد. با این حال، خود او خواستار چنین کاری نیست. هان گفت: «من طرفدار گفت وگو به جای تحریم هستم.» 

به گفته میاتوویچ، تحریم مسابقات «آنچه را که در قطر و منطقه به دست آمده» زیر سؤال می برد. او به اصلاحات بازار کار به منظور تضمین حداقل دستمزد قانونی و تغییرات شغلی رایگان و لغو سیستم کفاله اشاره دارد.

با این حال، تحقیقات اخیر نشریه دی ولت نشان می دهد که هنوز سوء استفاده‌های عمده ای در قطر صورت می گیرد و استثمار کارگران امری عادی است. کارگرانی که می خواهند توجه دیگران را به وضعیت اسفناک خود جلب کنند، از حق تظاهرات محروم هستند: اخیرا در جریان تظاهرات ده ها خارجی دستگیر و اخراج شده اند.

سابینه پوشمان، سخنگوی سیاست ورزشی گروه پارلمانی سوسیال دموکرات آلمان نیز اصلاحات بازار کار در قطر را "نارضایت بخش" و سرکوب اعتصابات کارگران در قطر را "نگران کننده" می خواند. او به دی ولت گفت که در پایان اکتبر به قطر سفر خواهد کرد. وی درباره این سفرش گفت: «تحولات و نقض حقوق بشر موضوع گفت وگوها خواهد بود.»

رناتا آلت، رئیس کمیته حقوق بشر و کمک های بشردوستانه دموکرات آزاد، از آلمان می خواهد که در زمینه مسائل حقوق بشر اقدامات بیشتری انجام دهد. 

فیلیپ هارتویگ از همین حزب نیز برگزاری جام جهانی در قطر را "اشتباه" خواند. پیتر هاید، سخنگوی سیاست حقوق بشر در گروه پارلمانی دموکرات آزاد اما نظر معتدل تری دارد، وی گفت: «او در سفری به قطر در ژوئن سال جاری، از طریق گفت وگو با سازمان بین المللی کار شاهد بود که قطر در سال های اخیر پیشرفت هایی داشته است.» وی تحریم دیپلماتیک را رد می کند.

یوهانس اشتاینیگر از حزب دموکرات مسیحی و عضو کمیته ورزش اما قطر را سرطان فوتبال خواند و گفت، وضعیت حقوق بشر در قطر بسیار مشکوک است. وی در عین حال از بحث درباره جام جهانی قطر انتقاد کرد و گفت: «ما نمی‌خواهیم رویدادهای ورزشی بزرگ را خودمان برگزار کنیم، اما وقتی فقط دیکتاتورها برای المپیک و شرکت درخواست می‌کنند، شکایت می‌کنیم.» 

منبع: ولت / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: آلمان قطر جام جهانی فوتبال جام جهانی قطر اتحادیه اروپا اروپا فوتبال دیپلماسی ورزشی حقوق بشر نقض حقوق بشر


( ۱ )

نظر شما :