برای حفظ حضورش در بازار نفت چین

ایران برای رقابت با روسیه تا ۱۰ دلار در هر بشکه تخفیف می دهد

۱۸ تیر ۱۴۰۱ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۱۳۰۱۵ اخبار اصلی اقتصاد و انرژی
به گفته معامله گران، نفت ایران نزدیک به ده دلار در هر بشکه پایین تر از قیمت های نفت آتی برنت قیمت گذاری شده تا با محموله نفت شرکت راشن اورالز (Russian Urals) که قرار است در ماه اوت به چین برسد، برابر باشد. نفت سبک و سنگین ایران بیشتر با نفت این شرکت روسی قابل مقایسه است.  
ایران برای رقابت با روسیه تا ۱۰ دلار در هر بشکه تخفیف می دهد

دیپلماسی ایرانی: ایران مجبور است قیمت نفت ارزان خود را باز هم کاهش دهد چرا که متحد اصلی اش یعنی روسیه، در بازار چین جایگاه مسلطی پیدا کرده است. 

چین به مقصد مهم نفت روسیه تبدیل شده و مسکو درپی تجاوز به خاک اوکراین درصدد است جریان فروش نفت خود را حفظ کند. به این ترتیب، رقابت روسیه با ایران در یکی از اندک بازارهای باقیمانده برای تهران، بالا گرفته است. 

صادرات روسیه به چین در ماه مه رکورد زد و این تولید کننده اوپک پلاس از عربستان سعودی به عنوان بزرگترین تامین کننده نفت، پیشی گرفت. ایران قیمت نفت خود را کاهش داد تا در بازار باقی بماند و همچنان توانسته جریان نفت خود را حفظ کند چرا که تقاضای نفت چین در پی تسهیل محدودیت های کرونا در این کشور افزایش یافته است. 

واندانا هاری، بنیانگذار موسسه واندا اینسایت (Vanda Insights)، در این باره می گوید: «رقابت روسیه و ایران تنها به نفع پکن است. این مسئله به نوبه خود تولید کنندگان خلیج فارس را برآشفته می کند زیرا می بینند که بازار ارزشمند آنها به تسخیر نرخ های تخفیفی درآمده است.»

از پایان سال 2020 داده های رسمی چین تنها سه ماه واردات از ایران را نشان می دهند. با این حال، داده های یک منبع سوم، جریان باثباتی از نفت را گزارش می کنند. براساس گزارش موسسه Kpler، پس از یک کاهش جزئی از جریان نفت در ماه آوریل، واردات در ماه می و ژوئن به بیش از هفتصد هزار بشکه در روز رسیده است. 

به گفته معامله گران، نفت ایران نزدیک به ده دلار در هر بشکه پایین تر از قیمت های نفت آتی برنت قیمت گذاری شده تا با محموله نفت شرکت راشن اورالز (Russian Urals) که قرار است در ماه اوت به چین برسد، برابر باشد. نفت سبک و سنگین ایران بیشتر با نفت این شرکت روسی قابل مقایسه است.  

پالایشگاه های مستقل چین عمده ترین خریداران نفت خام ایران و روسیه هستند و عرضه نفت با قیمت های پایین بسیار مهم است چرا که برخلاف پالایشگاه های دولتی آنها به قوانین صادرات سوخت مقید هستند. آنها اجازه صادرات سوخت به بازارهای خارج از کشور – جایی که قیمت سوخت سر به فلک کشیده – را ندارند. در عوض آنها بازارهای داخلی را تامین می کنند و در ماه های اخیر نیز متحمل زیان در پالایش شده اند چرا که قرنطینه به خاطر ویروس کرونا تقاضا را کاهش داده بود.

تمایل چین به خرید نفت با قیمت کمتر به کاهش جریان عرضه دیگر تامین کنندگان منجر شده است. از سوی دیگر، طبق گزارش Kpler، افزایش قیمت ها و مسافت طولانی تر، نفت آفریقا را نیز برای چین گرانتر می کند. 

میکال میدان، مدیر برنامه انرژی چین در موسسه مطالعات انرژی آکسفورد نیز در این باره می گوید: «هزینه بالای پالایشگاه های مستقل چین یک نگرانی بزرگ است. انتظار داریم این روند به قوت خود باقی بماند تا وقتی که اقتصاد حرکت کند و فعالیت ها از سر گرفته شوند. در آن صورت تقاضا برای همه انواع نفت خام افزایش می یابد.»

منبع: بلومبرگ / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ایران و چین ایران و روسیه نفت ایران صادرات نفت ایران تحریم نفت ایران صادرات نفت ایران به چین صادرات نفت روسیه تحریم نفت روسیه


( ۵ )

نظر شما :

قربانی ۱۸ تیر ۱۴۰۱ | ۱۷:۴۱
1 _ دنیا با کمبود عرضه نفت مواجه بود و هست . 2- کمبود نفت باعث افزایش شدید قیمت نفت در جهان شده است 3- کمبود نفت باعٍث شده ، آمریکا و برخی کشور های صنعتی از ذخایر استراتژیک نفت خود برداشت کنند بطوری که آمریکا حداقل 140 میلیون بشکه از ذخایر خود را مصرف کرده و روزانه یک میلیون بشکه از ذخایر خود را برای مصارف داخلی استفاده میکند . 4- آمریکا و اروپا ملتمس افزایش تولید اپک و. اپک پلاس هستند . بطوریکه آمریکا برای اندک افزایش تولید ونزوئلا به دستبوسی شتافت . 5- تغییر مقاصد صادراتی و جریان انواع نفت باعث مشکلات عدیده برای مصرف کنندگان غربی شده است . 6- ایران وچین قرارداد 25 ساله برای صادرات نفت دارند. 7- هم صدور نفت ایران و هم خرید نفت مرغوب توسط چین به مذاق آمریکا خوش نمی آید . ونفت نامرغوب سهم غرب می شود . اینجور مقالات صرفا برای تفرقه افکنی است اگر صحت داشت باعث افت قیمت جهانی نفت می شد
Ali ۱۹ تیر ۱۴۰۱ | ۱۳:۴۶
رقابت باروسیه!بهتر است از روسیه یاد بگیرد و نفت با تخفیفش را به ریال بدهد.