تلاش برای جبران خسارت ها

«مناطق حائل» ترکیه در سوریه که خشم مسکو را بر می انگیزند

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۰۶:۰۰ کد : ۲۰۱۱۸۳۹ اخبار اصلی خاورمیانه
اگر برای اردوغان بازگشت آوارگان به سوریه یک امر مهم باشد برای اسد و پوتین وضعیت اندکی فرق می کند. آنکارا این مناطق را امن خواهد خواند اما دمشق و مسکو آنها را به مثابه کولونی های هوادار ترکیه در خاک سوریه قلمداد خواهند کرد. در این صورت این خطر برای سوریه وجود خواهد داشت که برای همیشه بسیاری از مناطق شمالی کشور را از دست بدهد. بنابراین پروژه اردوغان ممکن است جرقه ای را میان ترکیه و روسیه در سوریه روشن کند.
«مناطق حائل» ترکیه در سوریه که خشم مسکو را بر می انگیزند

نام نویسنده: مائورو ایندلیکاتو

دیپلماسی ایرانی: مسأله «مناطق حائل» طرحی است که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه از مدت ها قبل در ذهن دارد. پیش از این در سال 2014 در آنکارا صحبت از یک منطقه حائل میان ترکیه و سوریه به میان آمده بود. وی به فضایی برای جداسازی کردهای پ ک ک از کردهای سوریه و نیز ایجاد منطقه ای نیاز دارد تا بخش قابل توجهی از آوارگان سوری را که در ده سال اخیر وارد ترکیه شدند، به آنجا بازگرداند. اکنون به نظر می رسد که این پروژه به ثمر رسیده باشد. 

آنکارا از سال 2011 به طور مداوم سعی کرده از هرج و مرج سوریه به منظور سرنگون ساختن حکومت اسد که نزدیک به ایران قلمداد می شد، بهره برداری کند تا در آن یک رژیم سنی یا در هرصورت نزدیک به منافع ترک ها تأسیس کند. برای انجام این کار اردوغان اقدام به باز کردن به اصطلاح «بزرگراه جهاد» کرده بود و این امکان را به هزاران پیکارجوی خارجی وفادار به اسلام رادیکال داده بود تا وارد ترکیه شده و خود را به سوریه برسانند. بدین ترتیب ده ها گروه جهادی توانستند به تدریج کنترل مناطق شمالی خاک سوریه را به دست گیرند. لیکن با وجود یک کشور در حال فروپاشی اردوغان خیلی زود مجبور شد با اولین تأثیر سیاستش مواجه شود و آن ورود میلیون ها آواره به کشورش بود. این کشور امروز میزبان 3.5 میلیون آواره سوری است. 

تأثیر دیگری هم وجود داشت. اینکه در شمال سوریه، حتی پس از آغاز عملیات روسیه که این امکان را برای اسد فراهم آوردند که بخش اعظمی از سرزمین های از دست رفته را پس بگیرد، به ویژه کردها علیه گروه های جهادی پیشروی کردند و بدین ترتیب ترکیه ناگزیر شد چندین کیلومتر از مرزهای کشور را با گروه های طرفدار کردها و متحد پ ک ک به اشتراک بگذارد. 

بدین ترتیب ترس از ایجاد بخش وسیعی از یک منطقه خودمختار کردنشین در جنوب مرزهایش بارقه ایجاد طرح های مربوط به مناطق امن را در ذهن اردوغان روشن کرد. بین سال های 2016 و 2019 ترکیه سه بار با موافقت پنهان روسیه وارد خاک سوریه شد تا برخی مناطق را اشغال کرده و کردها را به عقب نشینی وادارد. 

البته اگر برای اردوغان بازگشت آوارگان به سوریه یک امر مهم باشد برای اسد و پوتین وضعیت اندکی فرق می کند. آنکارا این مناطق را امن خواهد خواند اما دمشق و مسکو آنها را به مثابه کولونی های هوادار ترکیه در خاک سوریه قلمداد خواهند کرد. در این صورت این خطر برای سوریه وجود خواهد داشت که برای همیشه بسیاری از مناطق شمالی کشور را از دست بدهد. بنابراین پروژه اردوغان ممکن است جرقه ای را میان ترکیه و روسیه در سوریه روشن کند.

نام نشریه: ایل جورناله / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: ترکیه سوریه ترکیه و سوریه منطقه حائل بین ترکیه و سوریه روسیه و ترکیه روسیه و ترکیه و سوریه روسیه و سوریه رجب طیب اردوغان ولادیمیر پوتین بشار اسد


( ۱۰ )

نظر شما :

ناشناس ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۰:۴۳
بالاخره ترکیه در بحران کردهای شمال عراق و سوریه ، غرق خواهد شد . آنها در دوراهی مانده اند . تنها راه آنها برای مهار تنش با کردها ، وجود دولتهای متمرکز قوی در عراق و سوریه است و از طرفی وجود این دولتهای قوی خواهی نخواهی ترکیه را واردار به عقب نشینی از بسیاری از طرح های خرابکارنه اش در منطقه خواهد کرد . به این وضعیت گفته می شود ؛ مخمصه
خسرو ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۳:۰۱
هشتاد درصد آواره های سوری ساکن در ترکیه -- در اولین فرصت به اورپا مهاجرت خواهند کرد فقط اورپایی ها چنین چیزی را قبول ندارند بدان جهت مجبورند از طرح مناطق حائل اردوغان حمایت کنند شصت در صد مردم سوریه در مناطق خارج از حاکمیت بشار اسد زندگی میکنند ( داخل یا خارج سوریه ) که در هر انتخاباتی با رای شان موجب تغییر حاکمیت خواهند شد و روسیه با شرط حفظ پایگاه هایش در طرطوس و لازقیه با آن مخالفت نخواهد کرد که خرس در تله اکراین بدجوری گرفتار شده وناچار است بنابر این درگیری بین روسیه و ترکیه در سوریه بعید به نظر میرسد
مهدی ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ | ۰۸:۳۶
با طولانی شدن درگیری روسیه در باتلاق اوکراین، و مقاومت ترکیه در برابر ورود سوئد و فنلاند به ناتو (که خوشایند روسیه است) بهمراه حاکمی سرگردان بنام جو بایدن در آمریکا؛ راه ورود و عملیات ترکیه در برابر مناطق تحت تسلط تروریستها هموارتر شده است.