ظهور خلاف انتظار مسکو

ای کاش روسیه قدر شمشیر غلاف‌کرده خود را می‌دانست

۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۱۱۷۱۲ اخبار اصلی اروپا
غلامرضا مصدق در یادداشتی می نویسد: چه خوب است همه، بویژه سیاستمداران، قدر شمشیر غلاف کرده خود را بدانند و بی جهت ابهت آن را به حراج نگذارند، دست خالی خود را رو نکنند.
ای کاش روسیه قدر شمشیر غلاف‌کرده خود را می‌دانست

نویسنده: غلامرضا مصدق، استاد دانشگاه و مدیرکل و رئیس سابق سازمان صنایع و معادن استان لرستان 

دیپلماسی ایرانی: شمشیر تا زمانی که در غلاف است، در دل طرف مقابل رعب و احتیاط ایجاد می کند، اما اگر از غلاف خارج شد و به هوا رفت، ولی نتوانست آن کند که باید بکند، همه هیمنه و وقار خود را از کف داده، به مترسکی بی خاصیت تبدیل می شود .

قدرت نظامی روسیه، قبل از حمله به اوکراین شمشیری در غلاف بود، ابهت و وقار آن در دل دشمنانش رعب بر می انگیخت. رقبا حتی اگر ترس از آن را  به زبان نمی آوردند ولی خوف آن را دل خود احساس می کردند. گمان بر این بود که "اگر روزی شمشیر روسیه از نیام برون آید وای به حال دشمن روسیه که تیزی و برندگی شمشیر روس با او چه ها که نخواهد کرد!"

از قضای روزگار شمشیر غلاف کرده و رعب آور روسیه در جریان حمله به اوکراین از غلاف بر کشیده شد و البته نتوانست آن کند که باید می کرد. گمان بر این بود که دومین قدرت نظامی جهان، چهلمین قدرت نظامی (اوکراین) را به طرفة العینی کن فیکون کند، اما بعد از گذشت بیش از دو ماه از آغاز جنگ هنوز بیش از ۱۵؜٪؜ خاک اوکراین را نتوانسته اشغال کند، از تصرف کی‌یف منصرف شده و فعلاً به اشغال بخشی از شرق این کشور بسنده کرده و در مقابل رژیم اوکراین همچنان پابرجاست، برای روسیه کری خوانی می کند، ضد حمله ها را هم شروع کرده و کم کم در حال جمع و جور کردن دست و پای خود است.

ممکن است، روسیه هزار آسمان و ریسمان، مثل کمک تسلیحاتی غرب به اوکراین برای عدم موفقیت در این جنگ را به هم ببافد، حتی اگر بخشی از این بهانه ها واقعیت هم داشته باشند، هیچ تغییری در این واقعیت که دیگر شمشیر قدرت نظامی روسیه رعبی در دل دشمنانش برنمی انگیزد، ایجاد نمی کند.

چه خوب است همه، بویژه سیاستمداران، قدر شمشیر غلاف کرده خود را بدانند و بی جهت ابهت آن را به حراج نگذارند، دست خالی خود را رو نکنند.

کلید واژه ها: روسیه ولادیمیر پوتین اوکراین جنگ اوکراین روسیه و اوکراین حمله روسیه به اوکراین


( ۳۹ )

نظر شما :

رضا ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۷:۱۲
در مورد آمریکا و ناتو هم همین است، شمشیرشان که در مقابل حریف جدی(نه مثل عراق) از غلاف درآید خواهید دید که پنبه ای مینماید
ناشناس ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۷:۴۳
کاملا صحیح و وجیه .
علی اکرمی ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۸:۴۵
مطلبی که از نظر نویسنده محترم مغفول مانده شجاعت و وطنپرستی قابل ستایش ملت بزرگ اوکراین است،که در کمتر ملتی سراغش را داریم، واقعا تاریخ قهرمانی ملت اوکراین را در اوراق زرین با اب طلا قید ، وبا تکریم واحترام یاد خواهد کرد، پوتین تنها چیزی که به حساب نیاورده بود بیداری ملت اوکراین از غفلت چندین قرن که با شعار های گول زنک برادری کاذب (هم نژاد ،هم مذهب،) از طرف شوونیزم روس به بند واستثمار کشیده شده بود. ولی ملت اوکراین نهایت از ظلم وستم روس به پا خاست، ونتنها تصمیم گرفت سرنوشت خود را از بند روس برهاند، بلکه در صدد تنبیه روس از بابت جور و ستمی که در قرون گذشته در حقش روا داشته را بنماید.
علی ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۲۰:۱۵
خوب نوشتید ولی جریان ایکاش ایکاش رو متوجه نمی شوم لاید ناراحتید دشمن ابدی و بزرگ ایران تضعیف شده !
مجید فتحی ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۲۰:۵۶
یه تحلیل پوچ و تو خالی رژیم کیف با حمایت گسترده اروپا و آمریکا سرپا مونده وگرنه هفته آغازین جنگ سرنگون می‌شد
ناشناس ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۳:۰۸
جناب اکرمی . شما خبر دارید که مردم اوکراین از نظر تعداد افراد فرار کرده از کشور آنهم در کوتاه ترین زمان ممکن ، تمام رکوردها را جابجا کردند . قدرت نفوذ ماهواره ، بدکوفتیه . جناب ... جنگ همان روزی تمام شد که زلینسکی اومد جلوی دوربینها و با بغض این جمله را گفت : " نامردا مگه نگفتین تو برو جلو ، ما باهاتیم . پس کجا غیبتون زد " . از اون روز به بعد ما دیگه جنگ ندیدیم . هر چی بود ور رفتن و بلاتکلیفی روسها بود و در کنارش جنگ تمام عیار رسانه ای غربیها به چاشنی هوچی گری . احتمالا شما هم یکی از همان ترکشهای جنگ رسانه ای غربیها را نوش جان نموده اید . شبکه ی جهانی رسانه های غربی با همین فرمون پیش بروند یه چند تا حاج قاسم و حججی هم برای اوکراینها به جهت ماست مالی بد عهدی روز اولشان ، خواهند تراشید .
علی ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۵:۰۵
امریکا هم درویتنام نزدیک هزاروچهارصد هواپیما وبالگرد تلفات داد فقط ششصد فانتوم از دست داد ودراخرم نتونست بگیره و فرار کرد بعد بیست سال ولی ویتنامم نابود کرد . روسیه هم همینه کاری نمیتونه بکنه گرچه اوکراینم دیگه مملکت نمیشه و برا همیشه له شد عربستانم نتونست صنعا رو بگیره بااینکه هدف اعلامی از جنگ بود صدامم نتونست ایرانو بگیره اسرائیلم غزه رو فتح نمیکنه یا امریکا نمیتونه کوبا و ونزوئلا رو سرنگون کنه ونیز کره شمالی . روسیه دوران شوروی هم حریف افغانستان نشد و فرار کرد . ملتی اگه مقاومت کنه کسی حریفش نمیشه
حامد ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۸:۴۱
همین که وقار شمشیر روسیه از بین رفت برای ایران نعمت بزرگی است که در 200 سال گذشته فقط یکبار در زمان فروپاشی شوروی رخ داد و نتیجه اون رو هم در اواخر دهه 90 و ابتدای قرن در توسعه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی ایران دیدیم. پس خوشحال باشید و منتظر از رمق افتادن خرس مزاحم روسی برای شیر ایران باشید همانطور که ایران ضعیف برای روسیه مطلوب است، روسیه ضعیف هم برای ایران مطلوب است.
رضا ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۶:۳۸
درود