روسیه نگران است

رد پای امریکا در سقوط عمران خان

۲۱ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۱۱۱۳۵ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
تغییر احتمالی اسلام آباد با چالشی جدید برای روسیه و سازمان پیمان امنیت جمعی همراه است و خطر ایجاد اختلال در پروژه خط لوله گازرسانی «پاکستان استریم» را به همراه دارد.
رد پای امریکا در سقوط عمران خان

نویسنده: سرگی ستروکان

دیپلماسی ایرانی: فروپاشی ائتلاف حاکم و سقوط دولت عمران خان پس از نخستین سفر نخست وزیر پاکستان به مسکو آغاز شد. تغییر احتمالی اسلام آباد با چالشی جدید برای روسیه و سازمان پیمان امنیت جمعی همراه است و خطر ایجاد اختلال در پروژه خط لوله گازرسانی «پاکستان استریم» را به همراه دارد.

رویارویی سیاسی در پاکستان در روز 3 ماه آوریل به اوج خود رسید. در این روز، اپوزیسیون امیدوار بود که برای نخستین بار در تاریخ پاکستان، با رای عدم اعتماد، نخست وزیر برکنار شود. پس از خروج جنبش متحد قومی از ائتلاف حاکم، مخالفان نخست وزیر 177 نفر در پارلمان هستند که برای استیضاح دولت، 172 رای کافی است. اما، در آخرین لحظه، پیروزی بر عمران خان ممکن نشد و قاسم خان سوری، نایب رئیس پارلمان، رای عدم اعتماد را رد کرد. او معتقد است که ابتکار عمل برکناری نخست وزیر از نیروهای خارجی الهام گرفته است. او این امر را نقض ماده 5 قانون اساسی کشور دانست.

گفتنی است که درخواست رسمی اپوزیسیون برای برگزاری رای اعتماد در 8 ماه مارس ارائه شد. این طرح توسط شهباز شریف، رهبر اپوزیسیون در مجلس ملی پاکستان و رئیس حزب اتحاد مسلمانان پاکستان، مطرح شد. لغو رای گیری، شوک واقعی برای اپوزیسیون پاکستان بود که اعلام کردند، به نشان اعتراض، در پارلمان تحصن خواهند کرد.

در رابطه با سخنان عمران خان در خصوص این که واشنگتن در پشت پیشنهاد مربوط به برگزاری رای اعتماد به او بوده، جنجال بزرگی در روابط امریکا و پاکستان به پا کرده است. به گفته او، امریکا از سفر اخیر وی به روسیه خشمگین شده و در این میان، از هند، متحد خود، حمایت می کند که در حال حاضر نفت را از روسیه وارد می کند.

فیصل وودا، رئیس حزب تحریک انصاف، اعلام کرده که علیه عمران خان توطئه ای به دلیل عدم فروش کشور به بیگانگان به پا شده است. در رسانه های گروهی پاکستان خبرهایی منتشر شده مبنی بر این که سرویس های اطلاعاتی این کشور نقشه ترور نخست وزیر را افشا کرده اند.

وضعیت عمران خان پس از این که در روز شنبه، توسط ژنرال قمر جاوید باجوا، رئیس ستاد کل ارتش پاکستان، به چالش کشیده شد، پیچیده تر شده است. ژنرال باجوا بر اهمیت روابط راهبردی با امریکا تاکید دارد و از این که دولت، اقدامات روسیه در اوکراین را محکوم نمی کند، ابراز حیرت کرده است.

در جریان دیدار هفته گذشته در شهر تونسی چین، سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه و شاه محمود قریشی، همتای پاکستانی وی، اولویت های اصلی و از جمله اجرای پروژه خط لوله گاز رسانی پاکستان استریم بحث و بررسی کردند.

ولادیمیر سوتنیکوف، کارمند علمی ارشد انستیتوی خاورشناسی آکادمی علوم روسیه، می گوید: «پویایی بحران کنونی نشان می دهد که پاکستان در آستانه تغییر قدرت قرار دارد که می تواند لغو بسیاری از توافق ها با مسکو را به همراه داشته باشد. این موضوع که قمر جاوید باجوا آشکارا از مخالفان روسیه حمایت کرده، جای نگرانی دارد. جابه جایی وزنه های سنگین نظامی و سیاسی در پاکستان به سوی امریکا، می تواند پیامدهای منفی را برای این کشور به همراه داشته باشد».

منبع: کامرسنت / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: پاکستان مجلس پاکستان سقوط عمران خان عمران خان دیپلماسی عمران خان روسیه و پاکستان ایالات متحده امریکا روسیه اوکراین جنگ اوکراین روسیه و اوکراین امریکا و پاکستان


( ۸ )

نظر شما :