بحران اوکراین دامن پاکستان را گرفت

سفر به روسیه، مجازات عمران توسط امریکا

۲۱ فروردین ۱۴۰۱ | ۲۰:۰۰ کد : ۲۰۱۱۱۱۸ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
بحران اوکراین، پاکستان ۲۲۰ میلیون نفری را که به سلاح هسته ای مجهز است، تحت تاثیر قرار داده است. موضوع از این قرار است که عمران خان امریکا را به توطئه چینی با هدف برکناری وی از قدرت متهم کرده است. واشنگتن از این که در زمان عمران خان، پاکستان از امریکا فاصله گرفته و روابط نزدیک تری با روسیه و چین برقرار کرده است، خشنود نیست.
سفر به روسیه، مجازات عمران توسط امریکا

نویسنده: ولادیمیر سکاسیریف

دیپلماسی ایرانی: عمران خان از انحلال پارلمان پاکستان خبر داد. او اعلام کرد که علت برداشته شدن این گام، مخالفان مرتبط با قدرت خارجی بوده که برای سرنگونی رژیم در این کشور تلاش می کردند. همانطور که از سخنان اعضای دولت بر می آید، قدرت خارجی – ایالات متحده امریکاست که درخواست کرده بود تا نخست وزیر پاکستان برای دیدار با ولادیمیر پوتین به مسکو سفر نکند. رهبر پاکستان به این مطالبه گوش نداد. سپس، امریکایی ها به تعدادی از نمایندگان پارلمان پول دادند تا وارد اپوزیسیون شوند و به نخست وزیر رای اعتماد ندهند.

بحران اوکراین، پاکستان 220 میلیون نفری را که به سلاح هسته ای مجهز است، تحت تاثیر قرار داده است. موضوع از این قرار است که عمران خان امریکا را به توطئه چینی با هدف برکناری وی از قدرت متهم کرده است. واشنگتن از این که در زمان عمران خان، پاکستان از امریکا فاصله گرفته و روابط نزدیک تری با روسیه و چین برقرار کرده است، خشنود نیست.

مقامات امریکایی با سفیر پاکستان در امریکا دیدار کردند و گفتند که روابط آینده اسلام آباد با واشنگتن به این بستگی دارد که آیا عمران خان در رای گیری پارلمانی از قدرت برکنار می شود، یا خیر. در روز 24 ماه فوریه، عمران خان با پوتین دیدار کرد و در همان روز، عملیات نظامی روسیه در اوکراین آغاز شد. رهبران دو کشور اوضاع جاری در اوکراین، مشکلات منطقه ای و روابط میان دو کشور را بحث و بررسی کردند.

از گسترش بعدی رویدادها چنین برمی آید که تهدید امریکا بلوف نبود. امریکا موفق شد در پارلمان ائتلافی تشکیل دهد که از ائتلافی  که رئیس دولت بر آنان تکیه داشت، پیشی بگیرد. در نتیجه، دولت اکثریت هواداران خود در پارلمان ملی که متشکل از 374 نفر نماینده است، از دست داد.

عمران خان اعلام کرد که امریکا بی شرمانه، در امور داخلی کشور مداخله کرده و خواهان سازماندهی اعتراضات علیه این توطئه چینی است. مقامات امریکایی این اتهامات نخست وزیر پاکستان را رد کردند.

سرنوشت دولت پاکستان همچنان مبهم است. احتمال دارد، انتخاباتی که پس از انحلال پارلمان برگزار خواهد شد، این مساله را حل و فصل کند. اما، اپوزیسیون اعلام کرده که از خروج از پارلمان امتناع می کند و در حال سازماندهی تحصن است. به گفته آنان، دولت با ممانعت از گرفتن رای اعتماد، قانون اساسی را زیر پا گذاشته است.

عمران خان گفته که بهترین راه برای خروج از این بحران – برگزاری انتخابات سراسری است. او خود را نامزد کرده است. در پاکستان، موضع ارتش در سیاست بسیار مهم است. طی 70 سال اخیر، بارها دولت های غیر نظامی در پاکستان سرنگون شده اند. تحلیلگران تصریح می کنند که این نظامیان بودند که در سال 2018 عمران خان را به قدرت رساندند. اما، در حال حاضر، احتمال دارد آنان به او پشت کرده و یا حداقل این که از مسیر او فاصله گرفته باشند.

بوریس وولخونسکی، دانشیار انستیتوی کشورهای آسیا و افریقا در دانشگاه دولتی مسکو، معتقد است: «این که عمران خان مقاومت کند یا نه، به ارتش بستگی دارد. به طور رسمی، ارتش از سیاست دور است. اما، نشانه هایی وجود دارد مبنی بر این که ژنرال ها از رئیس دولت ناراضی هستند. از این رو، احتمال دارد که وی مجبور به ترک قدرت شود. پیش بینی نتایج انتخابات بسیار دشوار است».

بوریس وولخونسکی می گوید: «روابط نزدیک پاکستان با چین ادامه خواهد داشت. در مورد روابط با امریکا، تمایلات مقامات سیاسی با مردم عادی متفاوت است. نگاه نخبگان سیاسی به سوی غرب است و این در حالی است که در میان عموم مردم، تمایلات ضد امریکایی غالب است. در مورد رشوه دادن به برخی از نمایندگان پارلمان، این موضوع محتمل است. خرید چند نفر کافی بود تا ائتلاف حاکم اکثریت اعضای خود را از دست بدهد».

منبع: نزاویسیمایا گازتا (روسیه) / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: پاکستان روسیه روسیه و پاکستان عمران خان ایالات متحده امریکا امریکا و پاکستان


( ۱۱ )

نظر شما :

ghf ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۰:۰۶
همان نمایندگان را مگر مردم انتخاب نکرده اند؟ آمریکا به مردم پاکستان هم پول داده است؟