به دلیل سرپیچی از خواسته های واشنگتن

مسکو معتقد است امریکا عمران خان را مجازات کرده است

۲۲ فروردین ۱۴۰۱ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۱۱۱۳۶ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
ماه گذشته عمران خان در یک همایش مردمی، سخنان آمیز تهدیدآمیز دونالد لو، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور آسیای میانه و جنوب آسیا را افشا کرد. در پی این افشاگری، شورای امنیت ملی پاکستان در بیانه ای شدید اللحن، دخالت آشکار آمریکا در امور داخلی پاکستان را محکوم کرد. 
مسکو معتقد است امریکا عمران خان را مجازات کرده است

دیپلماسی ایرانی: دولت روسیه، بار دیگر ایالات متحده آمریکا را به علت دخالت بی شرمانه در امور داخلی پاکستان محکوم و هدف از این اقدامات را مجازات عمران خان نافرمان، اعلام کرده است. 

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت ما به دقت تحولات پاکستان را زیر نظر داریم. وی گفت پس از اعلام برنامه سفر عمران خان، نخست وزیر پاکستان به  مسکو در روزهای 23 و 24 آوریل، آمریکا و متحدان غربی این کشور بی درنگ وقیحانه نخست وزیر پاکستان را زیر فشار قرار دادند و از او خواستند تا سفر خود را به روسیه لغو کند. سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت، پس از ورود عمران خان به مسکو، دولت آمریکا با فراخواندن سفیر پاکستان در واشنگتن از وی خواست تا به عمران خان بگوید که بی درنگ به سفر خود به مسکو پایان دهد اما این درخواست دولت آمریکا نیز نادیده گرفته شد. زاخارووا گفت به گزارش رسانه های پاکستان، روز هفتم ماه مارس، دونالد لو، از مقامات ارشد وزارت امور خارجه آمریکا در دیدار و گفت وگو با اسد مجید، سفیر پاکستان در واشنگتن به شدت از موضع گیری دولت پاکستان در قبال رویدادهای اوکراین انتقاد کرد و گفت همکاری های واشگتن – اسلام آباد به شرطی ادامه خواهد یافت که عمران خان برکنار شود. وی افزود، تحولات بعدی در پاکستان نشان داد که آمریکا تصمیم گرفته تا عمران خان را که به دستورات واشنگتن عمل نکرده است، مجازات کند و به همین علت نمایندگان حزب حاکم "تحریک انصاف"، به ناگهان تغییر موضع دادند و همراه با نمایندگان جناح مخالف در پارلمان پاکستان به عمران خان رای عدم اعتماد دادند. سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت عمران خان بارها گفته که توطئه علیه وی از خارج سرچشمه گرفته و تامین مالی شده است. زاخارووا گفت امیدواریم که رای دهندگان پاکستانی با آگاهی از این مسائل، در انتخابات آتی که 90 روز دیگر برگزار خواهد شد، شرکت کنند. 

ماه گذشته عمران خان در یک همایش مردمی، سخنان آمیز تهدیدآمیز دونالد لو، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور آسیای میانه و جنوب آسیا را افشا کرد. در پی این افشاگری، شورای امنیت ملی پاکستان در بیانه ای شدید اللحن، دخالت آشکار آمریکا در امور داخلی پاکستان را محکوم کرد. 

وزارت امور خارجه امریکا با انتشار بیانه ای دخالت در امورد اخلی پاکستان را انکار کرده و دونالد لو نیز در کنفرانس خبری خود به پرسشی درباره تلاش آمریکا برای تغییر رژیم پاکستان پاسخ نداده است. دونالد لو ضمن خودداری از دادن پاسخ مستقیم به پرسش خبرنگار در این زمینه گفت ما از حاکمیت قانون در پاکستان حمایت و آن را محترم می شماریم. خبرنگار از وی پرسید آیا با سفیر پاکستان در این مورد صحبت کرده اید، وی از دادن پاسخ به این پرسش نیز خودداری کرد و گفت بیشتر از آنچه گفتم در این باره اظهار نظری ندارم.

روز سوم آوریل، قاسم خان سوری، نایب رئیس پارلمان پاکستان که از حامیان عمران خان است، طرح استیضاح و رای عدم اعتماد به عمران خان را توطئه ای خارجی توصیف کرد. 

عمران خان در سفر به روسیه در دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، از وقوع جنگ بین روسیه و اوکراین ابراز تاسف کرده و خواستار حل وفصل اختلافات از طریق دیپلماتیک شده بود.

منبع: داون (پاکستان) / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: پاکستان روسیه روسیه و پاکستان عمران خان ایالات متحده امریکا امریکا و پاکستان سقوط عمران خان


( ۸ )

نظر شما :

اشکان ۲۴ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۳:۴۰
با رفتن به مسکو و دست بوسی پوتین حکم اخراجش را امضا کرد