سیاستی که در آذربایجان نیز دنبال می شود

بهره برداری اسرائیل از اقلیم کردستان علیه ایران

۰۳ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۱۰۷۲۹ اخبار اصلی خاورمیانه
هرچند خبر وجود پایگاه اسراییلی در اربیل، ممکن است برخی ناظران را شگفت زده کرده باشد، اما چنین واقعیتی حاصل یک رابطه دیرپا میان اسراییل و کردهاست.
بهره برداری اسرائیل از اقلیم کردستان علیه ایران

نویسنده: ریچارد سیلور اشتاین Richard Silverstein، نویسنده وبلاگ تیکوم اُلام Tikun Olam است که به افشای افراط گرایی در دستگاه امنیت ملی اسراییل اختصاص دارد. مقالات وی در هاآرتص، فوروارد، سیاتل تایمز و لس آنجلس تایمز منتشر می شود. وی در تهیه یک مجموعه گزارش با عنوان "زمان سخن گفتن" که به جنگ 2006 لبنان اختصاص دارد، مشارکت داشت. وی همچنین مجموعه گزارش دیگری درباره اسراییل و فلسطین دارد.

دیپلماسی ایرنی: هیچ کس نباید از افشاگری اخیر که اسراییل پایگاهی مخفی در اربیل مرکز کردستان عراق داشته، شگفت زده شود. این اطلاعات اوایل هفته گذشته و پس از حمله موشک های بالستیک ایران به این پایگاه افشاء شد. ادعا شده که این حمله موشکی، به تلافی حمله ماه گذشته پهپادهای اسراییلی به پایگاه پهپادهای ایران در کرمانشاه صورت گرفته است.

هرچند خبر وجود پایگاه اسراییلی در اربیل، ممکن است برخی ناظران را شگفت زده کرده باشد، اما چنین واقعیتی حاصل یک رابطه دیرپا میان اسراییل و کردهاست. پس از تاسیس دولت اسراییل در سال 1948، کردهای بسیاری مهاجرت به این کشور را آغاز کردند و هم اکنون جمعیت آنان در اسراییل به سیصدهزار نفر می رسد.

در میانه دهه 1960، اسراییل ژنرال تزوری ساگی را به ایران فرستاد تا کارزاری را علیه عراق سامان دهد چرا که نیروهای عراقی در طول جنگ 1948، ضربات مرگباری بر نیروهای اسراییلی وارد کرده بودند. ماموریت ژنرال ساگی، همچنین دربردارنده تقویت جنگ برای یک کردستان مستقل در عراق بود و وی به ایجاد و آموزش یک ارتش کردی کمک کرد. در گذر مبارزه کردها برای استقلال در عراق، اسراییل مقادیر چشمگیری سلاح در اختیار آنان گذاشت. ساگی یک بار گفت که وی چنان پیوند نزدیکی با کردها برقرار کرده بود که به عنوان یک "میهن پرست کرد" شناخته می شد.

پس از انقلاب 1979 در ایران، کردها اهمیتی راهبردی برای اسراییل یافتند چرا که به عنوان یک وزنه متقابل در برابر حکومت ایران عمل می کنند که می تواند آن را بی ثبات کند. همین مسئله، به دشمنی رهبران ایران با کردها دامن زد چرا که نگران آن هستند که اینان به اسراییل یک جای پای عمیق محلی بدهند.  

موساد، شبکه ای از جاسوسان را در منطقه کردستان عراق و نیز جمهوری آذربایجان و دیگر نقاط مرزی ایران ایجاد کرده است. در سال 2005، روزنامه یدیعوت احرنوت گزارش داد که کماندوهای پیشین اسراییلی نیروهای کردی را با تکنیک های "ضدتروریستی" آموزش می دهند.

سِیمور هرش در سال 2004 گزارشی را درباره چنین عملیاتی در مجله نیویورکر منتشر کرد. وی نوشت: "عوامل اطلاعاتی و نظامی اسراییل، اکنون به صورت پنهانی سرگرم کار در کردستان هستند. آنان واحدهای کماندویی کرد را آموزش می دهند و چیزی که برای اسراییل اهمیت بیشتری دارد اینکه در داخل مناطق کردی ایران و سوریه، عملیات پنهانی انجام می دهند." به گفته مقام های سی آی ای در همین گزارش "جامعه اطلاعاتی آمریکا، آگاهی گسترده ای از حضور اسراییل در کردستان دارند."

در همین حال، ادعا می شود که ماموریت های اطلاعاتی و حمله علیه اهداف ایرانی هم از پایگاه های اسراییلی در کردستان از جمله همین پایگاه اربیل، طراحی و اجرا می شود. یک ژنرال ایرانی اخیرا به یک رسانه یمنی گفت که دست کم دو نمونه از این پایگاه های اسراییلی در کردستان عراق وجود دارد.

اخبار مربوط به پایگاه های اسراییل در عراق، روابط نزدیک اسراییل با الهام علی اف، رییس جمهوری آذربایجان را به ذهن می آورد که اسراییل به واسطه آن به پایگاه های هوایی جمهوری آذربایجان در نواحی مرزی ایران دسترسی یافته است. برخی گزارش ها حکایت از آن دارند که هواپیماهای اف 35 اسراییلی هم در این پایگاه ها مستقر شده اند. اسراییل همچنین آذربایجان را در جنگ 2020 با ارمنستان به پهپادهای مرگباری مجهز کرد. 

با این همه، به رغم هوچیگری هایی که درباره عملیات اربیل - کرمانشاه انجام شد، چنین حملاتی فاقد تاثیرات درازمدت هستند. آری آنها ممکن است توانمندی های پهپادی ایران را تضعیف کنند اما نه تنها ایران از دیگر پایگاه های پهپادی هم برخوردار است بلکه همچنین دانش و فن آوری مرمت و جایگزینی ذخایر منهدم شده اش را هم داراست. مهندسان ایرانی، با توجه به خرابکاری های مکرر اسراییل در تاسیسات هسته ای ایران، بی گمان پشتوانه هایی را برای همه جنبه های طراحی و تولید نظامی خود منظور کرده اند.

یک بدسنجی در هر یک از دو طرف ایران یا اسراییل می تواند به جنگ مستقیم میان این دو بکشد که ویرانگری اش برای دو طرف، هیچ حد و مرزی نخواهد داشت. اگر حمله ماه گذشته اسراییل، به عنوان یک هشدار انجام شده باشد، ایران هم بی گمان آن را نخواهد شنید و به تلاش هایش برای نفوذ در لایه های دفاعی اسراییل ادامه می دهد، چه با پهپاد و چه با دیگر ابزارها. این حمله حتی ممکن است دشمنی ها را تشدید کند و به یک جنگ گسترده تر بیانجامد.

کلید واژه ها: ایران و اسرائیل ایران و اقلیم کردستان ایران و آذربایجان حمله ایران به اسرائیل حمله موشکی به اربیل ایران و عراق


( ۱۸ )

نظر شما :

ناشناس ۰۴ فروردین ۱۴۰۱ | ۰۸:۴۳
اقلیم لااقل بهانه ی استقلال خواهی دارد که باعث می شود به شروری چون اسراییل برای رسیدن با آرزوهایش متوسل شود اما آذربایجان که یک کشور است اعمالش جای تعجب دارد . البته شاید حوادث اوکراین و ویرانی و نابودی نسبی قدرتمندترین کشور غیر روس به جا مانده از شوروی سابق ، آذربایجان را به فکر فرو برد که بازی با قدرتهای منطقه ای و جهانی ، بازی با آتش است . البته شرط تفکر و عمل به مصلحت ، آنست که مستقل باشند که البته خود نقطه ضعف برخی دولتهای منطقه است .‌ برخی ساده لوح مسئله ی قومیت را بیان کرده و ادعا می کنند دست ایران برای ضربه زدن به آذربایجان بسته است که باید به این متوهم ها پاسخ موشکی ایران به اقلیم کردنشین و حمله ی روسیه به اوکراین روس - اوکراینی تبار را یادآور شد که صدا از هر سمتی بلند شد الا سمت قومیت و زبان .
ابراهیم قدیمی ۰۴ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۸:۳۲
هرجا نفت است اسرائیل بالای چاه نفت است۔هرجا چاه نفت بسته است از اسرائیل خبری نیست۔اسرائیل خدمات خود در کردستان عراق را مجانی انجام نمی دهد۔
خسرو ۰۶ فروردین ۱۴۰۱ | ۲۰:۲۰
گروههای تجزیه طلب کردی در عراق و سوریه و ایران و ترکیه تبدیل به اسب تروای اسراییل شده اند آرزوی جدایی و استقلال -- موجب بردگی این گروهها به دشمنان مردم ، شده است حال واقعا اسراییل چه میخواهد؟ استقلال کردستان ؟ یا جنگ و جدال دائمی کردها با دولتهای مسلمان؟ یک دولت کردی محصور بین کوهها و صحراها بهتر است ؟ یا یک ایران بزرگ و عراق قدرتمند و سوریه آزاد یا ترکیه اورپایی؟
علی ۰۷ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۸:۵۷
اولین جرقه ی تجزیه طلبی کردها در ترکیه زده شده است آنهم به علت خلف وعده آتاترک برای داشتن اقلیم کردی در آناتولی امروز ،بهانه خوبی برای ترکیه برای لشکر کشی و تجاوز به همسایگان ،چرا عزیزان فکر نمی کنید هر شهروند ترکیه چرا باید حتما ترک باشد ( شود) ؟؟؟؟؟