قاره ای که عرصه رویارویی پکن و واشنگتن می شود

نگرانی فوق العاده امریکا از نفوذ نظامی چین در آفریقا

۰۶ دی ۱۴۰۰ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۰۸۶۵۵ اخبار اصلی آمریکا آسیا و آفریقا
به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال، چین در نظر دارد که یک پایگاه نظامی در گینه استوایی در آفریقا تاسیس کند. آمریکا بر این باور است که کشتی ها می توانند به این پایگاه در تکمیل تجهیزات نظامی کمک کنند. آژانس اطلاعاتی آمریکا از حول و حوش سال ۲۰۱۹  تحرکات چین در احداث پایگاه های نظامی در کشورهای مختلف را زیر نظر دارد. گینه استوایی مانند آمریکا به اقیانوس اطلس مشرف است و به همین علت آمریکا از احداث پایگاه نظامی چین در گینه استوایی ب
نگرانی فوق العاده امریکا از نفوذ نظامی چین در آفریقا

نویسنده: ریو ناکامورا

دیپلماسی ایرانی: چین به دنبال تاسیس پایگاه های نظامی جدید در خاورمیانه و آفریقا است. چین با گسترش جهانی پایگاه های نظامی در نظر دارد با ایالات متحده آمریکا مقابله کند و از سوی دیگر دولت جو بایدن هم به شدت نگران تحرکات نظامی چین است. هم اکنون رقابت نظامی چین و آمریکا از آسیا اقیانوسیه هم فراتر رفته است. 

به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال، چین در نظر دارد که یک پایگاه نظامی در گینه استوایی در آفریقا تاسیس کند. آمریکا بر این باور است که کشتی ها می توانند به این پایگاه در تکمیل تجهیزات نظامی کمک کنند. آژانس اطلاعاتی آمریکا از حول و حوش سال 2019  تحرکات چین در احداث پایگاه های نظامی در کشورهای مختلف را زیر نظر دارد.

گینه استوایی مانند آمریکا به اقیانوس اطلس مشرف است و به همین علت آمریکا از احداث پایگاه نظامی چین در گینه استوایی به شدت نگران است. به گفته مقام ارشد در دولت آمریکا، دولت بایدن به گینه استوایی هشدار داده است: «فعالیت های بالقوه چین به لحاظ امنیتی نگران کننده است.» 

جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، در کنفرانس مطبوعاتی که اوایل ماه دسامبر برگزار شد، با اشاره به اینکه: «چین در پس زمینه قدرت نظامی اقدامات وحشتناکی را علیه کشورهای آفریقایی انجام می دهد» از تحرکات نظامی چین در آفریقا ابراز نگرانی کرد. 

چین اولین پایگاه نظامی خارج از کشور را در جیبوتی واقع در شرق آفریقا در سال 2017 تاسیس کرد. جیبوتی یک نقطه استراتژیک رو به تنگه باب المندب است که اقیانوس هند و دریای سرخ را به هم متصل می کند. چین اوایل سال 2021 اعلام کرد که تاسیسات پذیرش ناو هواپیمابر را در یک پایگاه نظامی در جیبوتی تکمیل کرده است. گفته می شود این پایگاه نظامی در نزدیکی پایگاه نظامی آمریکا قرار دارد و خلبان های نظامی آمریکا در معرض تابش لیزر ارتش چین قرار دارند. اما از آنجا که این پایگاه نظامی چین از سرزمین آمریکا فاصله بسیار زیادی دارد، تاثیر نسبتا کمی می تواند بر امنیت آمریکا داشته باشد.

به گزارش رسانه های آمریکایی، چین به طور پنهانی در حال ساخت یک مرکز نظامی مشکوک در امارات متحده عربی نیز بود. دولت بایدن به امارات هشدار داد که تاسیس این مرکز نظامی روابط دو جانبه را تهدید خواهد کرد و به دنبال آن امارات ساخت این مرکز را به حالت تعلیق در آورد. آمریکا حتی فروش جنگنده رادار گریز پیشرفته اف سی و پنح (F35) به امارات را به علت نگرانی از نشت اطلاعات محرمانه به چین به حالت تعلیق در آورد و همین امر موجب ایجاد شکاف میان دو کشور شده است.

پنتاگون در گزارش سالانه خود درباره قدرت نظامی چین که در ماه نوامبر منتشر شد، اعلام کرد که چین در نظر دارد علاوه بر کشورهای آسیایی در کشورهایی مانند کنیا، تانزانیا، آنگولا و سیشل هم پایگاه نظامی احداث کند. پنتاگون در این گزارش ادعا کرد، چین در آینده می تواند در عملیات نظامی آمریکا در سراسر جهان مداخله کند. 

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، در سخنرانی روز چهارم ماه دسامبر خود با اشاره به اینکه: «چین در حال تقویت توانایی های خود برای گسترش نیروهای نظامی در خارج از کشور و ایجاد یک شبکه جهانی از پایگاه نظامی است» از تحرکات نظامی چین در کشورهای مختلف به شدت ابراز نگرانی کرد. آمریکا و چین بر سر تنگه تایوان و دریای چین جنوبی به شدت اختلاف نظر دارند، ولی با این حال این رقابت ممکن است در آینده در خارج از منطقه آسیا اقیانوسیه تشدید شود. بنابراین، آمریکا هر چقدر به منطقه اقیانوس آرام و اقیانوس هند اهمیت دهد، نفوذ این کشور در منطقه خاورمیانه و آفریقا کم رنگ تر خواهد شد و چین می تواند از این فرصت نهایت استفاده را کند.

منبع: نیکی / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: امریکا و چین امریکا و آفریقا چین و آفریقا آفریقا چین ایالات متحده امریکا


( ۶ )

نظر شما :

فدوی ۰۶ دی ۱۴۰۰ | ۱۰:۴۲
لطف بفرمایید گاهی اوقات مقالاتی هم از چین و سایتهای نزدیک به حکومت چین در این سایت قرار دهید .