رزمایش نظامی روسیه، چین و آفریقای جنوبی

یک مانور نظامی و کلی نگرانی

۰۷ اسفند ۱۴۰۱ | ۲۰:۰۰ کد : ۲۰۱۷۹۷۱ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
هر چند آفریقای جنوبی تاکنون موضعی بی طرف در قبال تجاوز روسیه به اوکراین اتخاذ کرده ولی با این حال  احزاب مخالف دولت آفریقای جنوبی با انتقاد از دولت اعلام کردند که این رزمایش حاوی پیام روشنی دایر بر حمایت دولت آفریقای جنوبی از تجاوز روسیه به اوکرین است.
یک مانور نظامی و کلی نگرانی

دیپلماسی ایرانی: سه کشور روسیه، چین و آفریقای جنوبی از روز بیست و دوم ماه فوریه رزمایش نظامی مشترک را آغاز کردند. روسیه در حالی که اختلاف این کشور با کشورهای غربی پیرامون حمله به اوکراین تعمیق یافته است، در نظر دارد همبستگی با کشورهای دوست را تحکیم بخشد. وزارت دفاع روسیه روز بیست و دوم ماه فوریه اعلام کرد که رزمایش نظامی مشترک با نیروی دریایی آفریقای جنوبی و چین را در آفریقای جنوبی آغاز کرده است.

از طرف ارتش روسیه ناو جنگی مجهز به موشک مافوق صوت «‌زیر کون»‌ که به تازگی برای نبرد آماده شده است، در این رزمایش شرکت خواهد کرد. این ناو جنگی از روز بیست و پنجم تا بیست و هفتم ماه فوریه در اقیانوس هند در این رزمایش شرکت خواهد کرد. موشک مافوق صوت زیر کون توانایی حمل کلاهک هسته ای را دارد و همچنین گفته می شود این موشک از آنجا که به صورت نامنظم و با سرعتی معادل نه برابر سرعت صوت پرواز می کند، رهگیری آن بسیار دشوار است.

از سوی دیگر هر چند آفریقای جنوبی تاکنون موضعی بی طرف در قبال تجاوز روسیه به اوکراین اتخاذ کرده ولی با این حال  احزاب مخالف دولت آفریقای جنوبی با انتقاد از دولت اعلام کردند که این رزمایش حاوی پیام روشنی دایر بر حمایت دولت آفریقای جنوبی از تجاوز روسیه به اوکرین است. دکتر لیزا یانبرگ، محقق آفریقای جنوبی که در دیپلماسی آفریقا و روابط بین الملل تخصص دارد، در همین زمینه خاطرنشان کرد، شرکت آفریقای جنوبی در این رزمایش می تواند بر روابط این کشور با کشورهای غربی تاثیر بگذارد.

دولت ایالات متحده آمریکا درباره رزمایش نظامی آفریقای جنوبی با روسیه و چین که یک سال پس از حمله روسیه به اوکراین برگزار می شود، به شدت ابراز نگرانی کرده است. به گفته دکتر یانبرگ، دولت کنونی آفریقای جنوبی از آنجا که این کشور در زمان مبارزه با لغو آپارتاید از سوی اتحاد جماهیر شوروی سابق حمایت سخاوتمندانه دریافت کرده است، تمایل دارد که هم اکنون آن را جبران کند. همچنین گمانه زنی هایی مطرح است که کشور آفریقای جنوبی که خود را نماینده قاره آفریقا می داند، در نظر دارد با نزدیک شدن به روسیه رویکردی غیر همسو با غرب نشان دهد. به هرحال، دکتر یانبرگ در همین زمینه با اشاره به اینکه برگزاری رزمایش نظامی با چین و روسیه در این مقطع زمانی عواقب جدی برای آفریقای جنوبی در پی خواهد داشت،‌ خاطرنشان کرد: «این رزمایش می تواند به از دست رفتن اعتماد و دوستی کشورهای غربی که بزرگترین شرکای آفریقای جنوبی به شمار می آیند،‌ منتهی شود.»‌

منبع: ان اچ کی / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: آفریقای جنوبی روسیه چین ایالات متحده امریکا روسیه و چین روسیه و آفریقای جنوبی چین و آفریقا امریکا و آفریقا جنگ اوکراین


( ۱۸ )

نظر شما :