مقصر باکوست نه تهران

حمایت از آذربایجان در مقابل ایران به نفع امریکا نیست

۱۸ مهر ۱۴۰۰ | ۱۹:۰۰ کد : ۲۰۰۶۷۱۶ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
بدیهی است که جانبداری واشنگتن از آذربایجان در مناقشه با ایران به نفع ایالات متحده نیست. آذربایجان متحد رسمی آمریکا نیست. واشنگتن تعهدی برای دفاع از آذربایجان ندارد و این کشور هم نامزد پیوستن به ناتو نیست. همچنین، باکو در گسترش بحران تازه چندان بی ‌تقصیر نیست. ادعاهای جاهلانه‌ آذربایجان درباره سرزمین ‌های ارمنستان، از جمله مسیر ترانزیت مرزی، و همچنین گسترش آشکار روابط راهبردی با اسرائیل – دشمن تمام‌عیار ایران – و با ترکیه – رقیب منطقه‌ای تهران – از جمله عوامل اصلی منازعه اخیر بین تهران و باکو است.
حمایت از آذربایجان در مقابل ایران به نفع امریکا نیست

نویسنده: الدار ممدف (Eldar Mamedov)، 

دیپلماسی ایرانی: وسوسه ‌گران همیشگی در واشنگتن از بایدن می‌ خواهند که درگیر ماجرا بشود، اما خطری متوجه منافع ملی آمریکا نیست. با افزایش تنش بین ایران و جمهوری آذربایجان، وسوسه‌ گران و بد‌گمان ‌های همیشگی در واشنگتن، از جمله برخی اندیشکده ‌ها و مقامات آمریکایی، ضمن حمایت قاطع از باکو، از دولت آمریکا می ‌خواهند که از آذربایجان علیه ایران پشتیبانی کند. 

یکی از طرفداران مهم باکو در واشنگتن، مایکل دوران (Michael Duran)، عضو موسسه هادسون، با انتشار تصویری از الهام علی اف، رئیس جمهوری خودکامه آذربایجان، در کنار یک هواپیمای بدون سرنشین ساخت اسرائیل و در نزدیکی مرز ایران، خطاب به دولت بایدن گفته است که باید با ایران اینگونه رفتار کرد. 

یکی دیگر از کارشناسان آمریکایی یعنی لوک کافی (Luke Coffee) از بنیاد هریتیج، در مقاله‌ای مفصل از دولت ایالات متحده خواسته است تا از آذربایجان به عنوان حصاری در برابر نفوذ ایران پشتیبانی کند.

اما بدیهی است که جانبداری واشنگتن از آذربایجان در مناقشه با ایران به نفع ایالات متحده نیست. آذربایجان متحد رسمی آمریکا نیست. واشنگتن تعهدی برای دفاع از آذربایجان ندارد و این کشور هم نامزد پیوستن به ناتو نیست. همچنین، باکو در گسترش بحران تازه چندان بی ‌تقصیر نیست. ادعاهای جاهلانه‌ آذربایجان درباره سرزمین ‌های ارمنستان، از جمله مسیر ترانزیت مرزی، و همچنین گسترش آشکار روابط راهبردی با اسرائیل – دشمن تمام‌عیار ایران – و با ترکیه – رقیب منطقه‌ای تهران – از جمله عوامل اصلی منازعه اخیر بین تهران و باکو است.

آذربایجان روابط دیرپایی با اسراییل داشته است، با این حال، در سال ‌های گذشته، باکو که از رنجش و خشم تهران اندیشناک بود، همواره از برانگیختن دشمنی همسایه جنوبی‌ اش پرهیز می‌ کرد. اما پیروزی در قره‌باغ که با کمک پهپادهای اسرائیلی محقق شد، جسارت گسترش روابط با اسرائیل و احساس آسیب ‌ناپذیری در برابر تهران را به باکو داده است.

تهران بر پایه دلایلی منطقی باور دارد که جمهوری آذربایجان پایگاهی برای عملیات‌ اطلاعاتی اسرائیل علیه ایران شده است. همراهی باکو با طرفداران آمریکاییِ تجزیه ایران و جدایی استان ‌های شمالی آذری‌نشین و همچنین آزار و بازداشت رانندگان کامیون ‌های ایرانی از جمله اقدامات غیردوستانه ‌ای است که هیچ کشوری در برابر آن ساکت نخواهد ماند.

ایران دریافته که همراهی ‌اش با باکو در جنگ قره ‌باغ و حمایت مداوم از تمامیت ارضی آذربایجان مورد قدرشناسی قرار نگرفته است. بنابراین رزمایش نظامی بزرگ ایران در مرزهای آذربایجان واکنشی قابل پیش‌بینی در برابر بی ‌توجهی باکو به ملاحظات کلیدی تهران است. گرچه ایالات متحده مخالف نظام ایران است، اما هیچ تعهدی هم برای حمایت از سیاست ‌های بی‌پروا و بدون ملاحظه جمهوری آذربایجان ندارد. 

نوع رژیمی که در باکو قدرت را در اختیار دارد دلیل دیگری است برای اینکه واشنگتن در این منازعه از آذربایجان حمایت نکند. آذربایجان همواره در پایین فهرست رتبه ‌بندی‌های بین‌المللی برای آزادی‌های سیاسی، حقوق مدنی و مبارزه با فساد قرار داشته است.


به علاوه، به رغم تلاش دیپلمات ‌ها و لابی‌ گران آذربایجان در واشنگتن برای نشان دادن این کشور به عنوان متحد ثابت ‌قدم غرب، شواهد حاکی از واقعیتی کاملا متفاوت است. علی ‌اف به حضور تمام سازمان‌های مهم آمریکایی در آذربایجان پایان داد. رسانه‌ های آذربایجانی وابسته به دولت همواره از تئوری ‌های توطئه ضد آمریکایی سخن می‌ گویند و به مردم کشورشان نسبت به طرح ‌های شرورانه آمریکا برای حمله به آذربایجان هشدار می ‌دهند. از سوی دیگر، علی‌اف در راستای مخالفت با حضور غرب در قفقاز، روابط نزدیکی با پوتین برقرار کرده است.

دولت آمریکا باید در برابر درخواست تندروهای این کشور برای درگیر شدن در منازعه ‌ای که خطر جدی برای منافع ایالات متحده ندارد، ایستادگی کند؛ به ‌ویژه، نباید از طرف رژیمی که با ارزش ‌ها و منافع آمریکا بسیار مغایر است، وارد منازعه شود. کنگره هم به جای لابی‌کردن با متحدان آذربایجان در واشنگتن، باید به‌طور جدی از هر اقدامی که به آتش منازعه در قفقاز جنوبی دامن می ‌زند، پیشگیری کند.

منبع: ریسپانسیبل استیتکرفت / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ایران و امریکا ایران و آذربایجان ایران و ارمنستان ارمنستان و آذربایجان امریکا و آذربایجان


( ۲۳ )

نظر شما :

خسرو ۱۸ مهر ۱۴۰۰ | ۱۹:۴۴
پروپگاندای جاری در ایران بر علیه آذربایجان -- مبنا صحیحی ندارد و به نفع ایران نیست با ابداع تنش و تشنج در روابط ایران و آذربایجان -- توسط ایرانشهریها ، روابطی که باید روزی به اتحاد دو کشور و نهایتا رفت و آمد بدون مرز منجرمیشد در حال تبدیل به گرههای کور روابط میگردد همیشه الدارممداف هایی پیدا میشوند که ما را تشویق به دشمنی با همه بکنند ولی ما نباید کارت بازی دیگران شویم
نبرد اردبیل ۱۸ مهر ۱۴۰۰ | ۲۰:۰۷
جاهل مدافعان عاملان کشتار خوجالی در آزاربایجان شمالی و عاملان کشتار «جیلولوق » در آزاربایجان خودمان هستند آن سرزمین اسم دارد و نامش هم زنگه زور است منطقه زنگه زور همچون نخجوان و قاراباق و هفت شهر اطرافش جزیی از آزاربایجان بوده که توسط استالین ابتدا ارمنی نشین شد سپس به استان ارمنستان شوروی الحاق شد تا ارتباط سرزمینی ترکیه با آن توسط روس ها قطع شود بعدها سازمان ملل بر اساس این مرزهای استانی مرزهای کشورها را به رسمیت شناخت همانطور که امروز علاوه بر حذف نام آزاربایجان از روی اردبیل و زنجان آستارا را از اردبیل جدا کرده و تلاش دارند ساوج بلاغ را از غرب آزاربایجان و اورمیه جدا سازند
الپرتونگا ۱۹ مهر ۱۴۰۰ | ۰۰:۳۶
یک روز می گویید آذربایجان علیه روسیه توطئه کرده ، یک روز می گویید آذربایجان علیه آمریکا توطئه کرده، فکر می کنید با خود شیرینی برای ابر قدرت ها آنها را مانند سوریه ، علیه آذربایجان هم می توانید همراه خودتان کنید؟ آذربایجان تحت استاندارد های ناتو آموزش می بینید و ساختار ارتش بر اساس ساختار ناتو و سلاح های تهیه شده بر اساس استانداردهای ناتو بوده ، پیروزی آذربایجان در قره باغ در اصل پیروزی ناتو بوده. شما بجای امید بستن به مقالات وابسته به مجلات ارمنی، حقیقت را ببینید. آذربایجان پیروز شد، اسرائیل را بهانه کرده اید تا از رسوایی دشمنی با یک کشور مسلمان و حمایت کردن از دشمن یک کشور مسلمان فرار کنید.
فدوی ۱۹ مهر ۱۴۰۰ | ۰۸:۰۱
کشوری چون ایران که هنوز هم یکی از قطبهای صنعتی ، علمی ، نظامی ، جمعیتی و فرهنگی غالب در خاورمیانه علی رغم تحریم ها ، بشمار می رود کارش به جایی رسیده که کشورکهای کوچک اطرافش که پتانسیل و ظرفیت آنها حتی از استانهای متوسط ایران نیز کمتر است ، موی دماغمان شده اند و به خودشان اجازه ی جر و بحث با ایران را می دهند . باید دید کدام دوراهی را اشتباه پیچیدیم که به جای یمین سر از یسار در آورده ایم . باید دید چه راهی را غلط رفتا ایم که به جای بحث با قدرتهای جهانی بر سر فلان ایستگاه فضایی باید با عده ای بر سر فلان دره و فلان دالان و فلان مرز بحث کنیم . کشورکهایی که همین الان هم باورشان نمی شود که دنیا چنان وارونه شده که در حال جدل با ایران بزرگ هستند . اگر دو راهی بعدی را هم غلط بپیچیم شاید دیگر کارمان تمام شود .
آتیلا ۱۹ مهر ۱۴۰۰ | ۱۵:۰۲
هیچ کدام از ادعاهای مطرح شده توسط مطبوعات و افراد و جریان های وابسته به فرقه ایرانشهری بر علیه آزربایجان مبنای حقوقی ندارنند و در نزد جامعه جهانی و افکار عمومی پذیرفتنی نمی باشند البته واکنش رسمی دولت و نظام متفاوت تر از این مهملاتی است که در رسانه های فارسی زبان بر علیه دو کشور آزربایجان و ترکیه مطرح می نمایند ناراحتی همه این جریانهای شوونیستی از اتحاد و قدرتمندی این کشورها و تاثیرشان بر افکار عمومی ترک زبانان کشور می باشد ولی این گروهها با این شیوه و رفتارشان علاوه بر جری تر کردن و تند تر کردن و ریشه دار کردن اختلافات راه به جایی نمی برند تنها راه اتحاد و همدلی و به رسمیت شناختن حقوق فرهنگی وزبانی و رفع تبعیض اقوام ساکن ایران هست
به نبرد اردبیل ۱۹ مهر ۱۴۰۰ | ۱۶:۱۰
قبل از اینکه جاهایی که افاضات کردی آزارباییجان بشه و حاکمان ترک به زور آستارا و ساوجبلاغ و ...رو اشغال کنن متعلق به کیا بود؟ داستان و از قبل از ورود ترکان تعریف کن یه نگاه به نقشه دوره هخامنشی بنداز ، با هخامنشیان که دشمنید با عربا که ظاهرا البته ظاهرا و نه واقعا دوستید یه نگاه به نقشه قدیمی ای که عربا از عصر ساسانی منتشر میکنن بنداز ببین حدود آزارباییجان کجا بود بعد دهنت و واسه مظلوم نمایی باز کن هیچکدوم اینا رو هم قبول نداری کتیبه بیستون و نگاه کن حدود استانها (ایالات وقت )و نشون داده حتما نقشه عصر ساسانی عربا و کتیبه بیستون و هم روسها ساختن هیچکس اندازه شما ترکها مرزهای ایالات و به نفع خودش جابجا نکرد