جامعه دانشگاهی چه نظری دارند

نگرش نخبگان دانشگاهی ایران در قبال سند جامع همکاری‌های ایران و چین+جدول

۲۳ فروردین ۱۴۰۰ | ۰۱:۵۲ کد : ۲۰۰۱۶۶۱ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
یافته‌های نظرسنجی موسسه مطالعات و تحقیقات بین‌المللی ابرار معاصر تهران  نشان‌گر آن است که حدود ۷۰ درصد نخبگان دانشگاهی کشوراعتقاد دارند راهبرد نگاه به شرق  و امضای سند جامع همکاری با چین در روندی کلی ضرورت ایران امروز است. اگر این استراتژی و اقدام همراه با یک تنوع‌بخشی در استراتژی بین‌المللی ایران باشد، می‌تواند گامی اساسی و روبه جلو برای تحقق منافع کشور باشد.
نگرش نخبگان دانشگاهی ایران در قبال سند جامع همکاری‌های ایران و چین+جدول

دیپلماسی ایرانی: یافته‌های نظرسنجی موسسه مطالعات و تحقیقات بین‌المللی ابرار معاصر تهران  نشان‌گر آن است که حدود 70 درصد نخبگان دانشگاهی کشوراعتقاد دارند راهبرد نگاه به شرق  و امضای سند جامع همکاری با چین در روندی کلی ضرورت ایران امروز است. اگر این استراتژی و اقدام همراه با یک تنوع‌بخشی در استراتژی بین‌المللی ایران باشد، می‌تواند گامی اساسی و روبه جلو برای تحقق منافع کشور باشد.

موسسه مطالعات و تحقیقات بین‌المللی ابرار معاصر تهران به‌تازگی نظرسنجی در مورد نگرش نخبگان دانشگاهی ایران در قبال استراتژی نگاه به شرق جمهوری اسلامی ایران و سند جامع همکاری‌های ایران و چین انجام داده است. در این نظرسنجی 200 نفر از اساتید و نخبگان دانشگاهی کشور از دانشگاه‌های؛ تهران، علامه طباطبایی، تربیت مدرس، دانشگاه شیراز، شهید باهنر کرمان و شهید چمران اهواز، فردوسی مشهد و شیراز مشارکت داشتند. 

در این نظرسنجی شرکت‌کنندگان در پاسخ به سوال اول که نگاه شما نسبت به استراتژی نگاه به شرق جمهوری اسلامی ایران براساس کدام گزاره قابل ارزیابی است؟ نزدیک به 70 درصد اعتقاد داشتند راهبرد نگاه به شرق در روندی کلی ضرورت ایران امروز است. در ادامه اگر همراه با یک تنوع‌بخشی در استراتژی بین‌المللی ایران باشد می‌تواند گامی اساسی و روبه جلو در تحقیق منافع کشور به شمار می‌رود.

گزاره‌ها

تعداد پاسخ‎دهندگان

درصد انتخاب

تعداد کل شرکت کنندگان

در نگاه کلی این استراتژی ضرورت ایران امروز است

67

5/33

200

باتوجه به واقعیت‎های بین‎المللی (کنشگری بازیگران شرقی در نظام بین‌الملل موجود) نمی‎توان به این استراتژی خوشبین بود

21

5/10

اگر همراه با یک تنوع در استراتژی بین‏المللی ایران باشد، می‏تواند گامی اساسی و روبه جلو باشد

71

5/35

این استراتژی با ماهیت سیاستهای ملی و منطقه‌ای فعلی ج.ا.ا منطبق نیست

41

5/20

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

همچنین شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی در پاسخ به این سوال که نگاه شما نسبت به سند جامع همکاری ایران و چین علیرغم برخی چالش‌ها در روابط دو کشور و ابهامات موجود در قالب کدام گزاره قابل ارزیابی است؟ 

از میان پاسخ‌دهندگان 61.5 درصد اعتقاد دارند باتوجه به واقعیت‏های مرتبط با توزیع قدرت و گذار جهانی و ظرفیت‏های بالقوه دو طرف، همچنین زمینه‏سازی برای کنشگری فعال‏تر اقتصادی، سیاسی و امنیتی ج.ا.ا در نظام بین‏الملل مثبت ارزیابی می‌شود.

گزاره‌ها

تعداد پاسخ‎دهندگان

درصد انتخاب

تعداد کل شرکت کنندگان

باتوجه به واقعیت‏های مرتبط با توزیع قدرت و گذار جهانی و ظرفیت‏های بالقوه دو طرف، مثبت است

69

31

200

باتوجه به‌نگاه چین به قواعد بازی نظام بین‏الملل نمی‏توان به آن خوشبین بود

49

5/24

زمینه‏ساز کنشگری فعال‏تر اقتصادی، سیاسی و امنیتی ج.ا.ا در نظام بین‏الملل خواهد شد

61

5/30

باتوجه به سیاست‌های منطقه‎ای فعلی چین، زمینه‎ساز افول قدرت منطقه‏ای ج.ا.ا خواهد شد

28

14

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

لازم به ذکر است مشروح یافته های این نظرسنجی به زودی از سوی موسسه مطالعات و تحقیقات بین المللی ابرار معاصر تهران منتشر خواهد شد .
 

کلید واژه ها: ایران و چین سند همکاری ایران و چین سند همکاری 25 ساله ایران و چین


( ۵ )

نظر شما :

اشکان ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ | ۰۲:۵۸
بنده حقیر هرگز در مقامی نبودم که بنظر اساتید و دانش آموختگان امر خرده بگیرم اما اینگونه بنظر میرسد که این سودا هرگز عملی نخواهد شد و چین برای امتیاز گیری از غرب بر سر مسائلی چون تایوان و هنگ کنگ ایران رو بعنوان کارت برنده وارد بازی کرده و بموقع مقتضی ان را خرج خواهد کرد و چنانچه چند سال پیش در صنایع زیر بنایی ایران مانند نفت و گاز و خودروسازی ایران خواست وارد شود اما از بیم تحریمهای آمریکا در همان مراحل اولیه پا پس کشید هر چه باشد سطح داد و ستد چین و ایران خیلی خیلی کمتر از داد و ستد با آمریکا مبیاشد حتی اگر عملی شوند شاید در کوتاه مدت شاید به کام چین و ایران باشد اما در دراز مدت عوارض سو در پی خواهد داشت بی پرده بگوییم چین تکنولوژی روز دنیا را ندارد و در اثنای تولید ارزان قیمت محصولات مصرفی برای اروپا و آمریکا تکنولوژی درجه دوم دنیا رو بصورت تحت لیسانس دارا میباشد برای نمونه مایکروسافت مراحل اولیه نرم افزار نویسی را در چین و هند اجرا میکند اما مراحل نهایی و سورس بندی ان توسط معماران ارشد نرم افزار امریکایی در امریکا انجام میشود و میشود این داستان را به سایر صنایع و جنبه ها تعمیم داد و با محدود سازی خود به ایران همین تکنولوژی گرید دوم را هم از دست خواهد داد زیرا برای ایران تولید خواهد کرد (البته بازار مصرف ایران هرگز میزان تولید هنگفت چین را نمیتواند جذب کند)و در مورد ایران هم ببینید که الان حتی برخی مسئولان و بیشتر اساتید دانشگاه و مراجع علمی ما دانش آموخته های زمان پهلوی هستند که در غرب تحصیل کرده اند و حتی مقبولیت جهانی دارند و در صورت بریدن از جهان غرب و شرقی محض شدن این سلسله بریده و منقطع خواهد شد و وزنه علمی کشور بشدت پایین خواهد امد و حتی مثال ملموستر جنگ هشت ساله ایران عراق بود که اگر نیروهای نظامی دانش اموخته غربی و تجهیزات غربی نبودند(ّ بنا بر نظر کارشناسان نظامی مطرح دنیا اف چهارده های حتی نسل اول و اپدیت نشده ایران می توانند سوخو سی و پنج های روسی را به زیر بکشند)بی شک جنگ بگونه ای دیگر تمام میشد و با ته کشیدن ان نیروها و تجهیزات بود که ژنرال ماهر عبدالرشید عراقی طی عملیات توکلنا علی الله هفتاد درصد تجهیزات جنگی ایران مستقر را در فاو در یک روز به غنیمت گرفت و زمینه ساز پذیرش قطعنامه 598 شورای امنیت سازمان ملل و پایان جنگ به رغم پذیرش ان از طرف صدام از مدتها پیش شد و آخر سر اینکه غربیها با تمام عداوتشان با ج.ا.ا هرگز به اندازه چین و روسیه به ایران ضربه نزده اند یا بهتر است بگوییم نمیتوانند بزنند چرا که دور هستند اما روسیه و چین با دسترسی سهل به ایران و اعتماد بی حساب و کتاب ایران به انها هر گونه بخواهند عمل میکنند و حتی تسلیحات روز که هیچ یک نسل پیش را هم به ایران نمی دهند و مسئولان ما باید با ایجاد تعادل در روابط شرق و غرب منفعت کشور را در یابند اوایل انقلاب شعار میدادیم نه شرقی نه غربی اما الان با هر دو رابطه داریم و این یک پیشرفت هست شرط لازم هست اما شرط کافی نیست صرف داشتن رابطه کافی نیست و رابطه سازنده و مفید مطلوب است
احمد محمود ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ | ۰۳:۴۲
نظر سازی؟؟؟؟؟؟؟؟
حسن شجاعی ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۰:۵۰
به نظرم نظرسنجی فوق نه تنها نخبگان دانشگاهی، بلکه نگاه سیاستگذاران و تصمیم گیران فعلی را نیز تا حد زیادی پوشش می دهد.