نخبگان گفت وگو را آغاز کنند

روایت نوروز؛ یک اضطرار استراتژیک

۳۰ اسفند ۱۳۹۹ | ۰۹:۰۰ کد : ۲۰۰۰۹۹۹ آسیا و آفریقا نگاه ایرانی
نویسنده خبر: عابد اکبری
عابد اکبری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: امروز ارائه روایت‌ استراتژیک از نوروز از سوی کشورهای این حوزه تمدنی یک ضرورت است. اگر تاریخ و جغرافیای مشترک حوزه تمدنی نوروز با گفت وگوی نخبگان این کشورها به یک روایت استراتژیک تبدیل شود، می‌تواند زمینه تاثیرگذاری کلان این فرهنگ دیرین را در سطح جهانی فراهم کند. 
روایت نوروز؛ یک اضطرار استراتژیک

دیپلماسی ایرانی: به نظر می‌رسد کشورهای حوزه تمدنی نوروز امروز بیش از هر چیز اسیر روایت تاریخی خود از سنت‌ها و فرهنگ مشترک خود به خصوص نوروز هستند. این اسارت نتیجه برخی روابط سیاسی، برخی جاه طلبی‌های ملی و گاه دخالت‌های فرامنطقه‌ای است. اسارتی که در عصر منطقه گرایی جهانی آسیب های زیادی را به خصوص با از دست دادن فرصت همکاری و همگرایی به کشورهای این حوزه تمدنی وارد کرده است. 

امروز ارائه روایت‌ استراتژیک از نوروز از سوی کشورهای این حوزه تمدنی یک ضرورت است. اگر تاریخ و جغرافیای مشترک حوزه تمدنی نوروز با گفت وگوی نخبگان این کشورها به یک روایت استراتژیک تبدیل شود، می‌تواند زمینه تاثیرگذاری کلان این فرهنگ دیرین را در سطح جهانی فراهم کند. 

 روایت نوروز را می‌توان به عنوان ابزاری قدرتمند برای شکل دادن به تصویر مطلوب کشورهای حوزه تمدنی نوروز در منطقه و جهان در نظر گرفت. این ضرورت به گسترش نفوذ موثر، به ساختن معنایی مشترک از گذشته، حال و آینده تمام کشورهایی که نوروز را گرامی می‌دارند، کمک خواهد کرد. کشورهای حوزه تمدنی نوروز از ظرفیت‌های بی بدیلی در عرصه نیروی انسانی، فرصت های اقتصادی و سیاسی اجتماعی برخوردارند و یکی از راه های تجمیع این ظرفیت ها و تبدیل آن به نیرویی موثر منطقه‌ای، آغاز کردن گفت وگو میان نخبگان این کشورها از بنیان های مشترک تاریخی و فرهنگی است.

از سویی دیگر و در سطح ملی، ارائه یک روایت از نوروز به عنوان مبنایی تاریخی و در عین حال جغرافیایی در شرایطی که ابزارهای قدرتمند شبکه‌ای جهانی به دنبال هویت‌زدایی از هویت ایرانی و ایران هراسی است، برای کشورمان یک اضطرار استراتژیک است.

رویداد روایت نوروز که در 21 اسفندماه 1399همزمان با گرامیداشت میلاد پیامبر مهربانی و بزرگداشت نظامی گنجوی و با حضور نخبگان دیپلماتیک و فرهنگی کشورهای حوزه تمدنی نوروز برگزار می‌شود، تلاشی است آغازین برای رسیدن به این روایت استرانژیک که باید با همراهی نهادهای رسمی و غیررسمی کشور در حوزه دیپلماسی تداوم یابد. امید است در ادامه این رویداد، دست اندرکاران حوزه تصمیم گیری، سیاستگذاری و جامعه علمی کشور در دست‌یابی به این امر متعالی در حوزه فرهنگ که پیوست‌های اقتصادی و اجتماعی و سیاسی فراوانی برای منطقه دارد پیشقدم شوند.

عابد اکبری

نویسنده خبر

دکتر عابد اکبری، کارشناس مسائل اروپا

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: ایران جشن جهانی نوروز نوروز جمهوری اسلامی ایران


( ۷ )

نظر شما :

محمد ۳۰ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۷:۰۹
این حوزه تمدنی نوروز که می فرمایید ، نان شب مردمشان وابسته به کشورهای قدرتمند شرق و غرب است ، اتفاقا مشکل ما همین هویت تراشی های بی دلیل است ، مثال می زنم : آیا مصر امروز باید در خواب و رویای قدرت جهانی فراعنه باستان باشد یا به این واقعیت توجه کند که یک کشور متوسط و منزوی و فقیر عربی است که بدون کمک های عربستان و امریکا مردمش گرسنه خواهند ماند ؟ اگر هم آرزوی قدرتمند شدن داریم ، در جهت آن گام برداریم نه اینکه برای آن رویا پردازی کنیم
خسرو ۰۳ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۳:۲۰
کجای روایت نوروز اضطراری است ؟ نوروز یک رویداد فرهنگی است که با تساهل و تسامح و قبول رسوم و فرهنگ همه ملتهایی که نوروز را گرامی میدارند و صبوری در طول زمان موجب اشتراکات فرهنگی و در مرحله بعد پیوستگی و هم بستگی نسبی منطقه ای میگردد و چطور میتوانداستراتژیک باشد ؟ در حالی که فقط در ایران آغاز سال رسمی است و در دیگر کشورها به عنوان عید شروع بهار یاد میشود ، توجه فرمایید که نزدیکترین (افغانستان به جهت زبان دری ) همسایه ایران ، امروز از بابت تفسیر رسوم و گذشته تاریخی ، فاصله معنی داری با ایران دارد
ایرانی ۰۴ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۲:۳۵
به خسرو ، در افغانستانم اغاز سال نو هست برادر ، اتفاقا اونجا خیلی شدیتر از ایران اریایی گری رواج داره ، شما چرا ناراحتی ، بخاطر ترک بودنت ؟ به خاطر اینکه نوروز نماد کردای ترکیه است که میلیونها نفر با هم جمع میشن ؟
حیدری ۰۵ فروردین ۱۴۰۰ | ۰۱:۳۲
مصادف شدن ،بیداری طبیعت از خواب زمستانی، وزایش مجدد طبیعت،وتداوم حیات بعد از چندین ماه رکود،وایستایی، انسانها را امیدوار به ادامه حیات ،سعی وتلاش، و تدام ان از جایی که بر اثر خشونت طبیعت رها شده بود، با شور وشعف از نو دنبال ، واحیای مجدد زندگی را با لطافت طبیعت پیوند داده وچرخ زندگی را به حرکت در می اورد،،البته شاید در مناطق با اب هوای استوایی و معتدل چرخش طبیعت ودگرگونی فصول چندان پر رنگ وملموس نباشد، وهیچ فرقی در تغیر فصول سال مشاهده نشود مثل(( افریقا،مناطق اطراف خط استوا، هند،کاراییب،امریکای مرکزی..)) ولی این امر در مناطق نیمکره شمالی،مخصوصا در اسیایه میانه، اطراف دریای بایکال سیبری،وشمال خزر.. بیشتر مشهود وجنبه عینی مییابد،ومعنی واقعی پیدا میکند، وبه ان سبب است که اهالی این مناطق با پوست واستخوان بیداری طبیعت را احساس وباور میکند وارج مینهد وجشن میگیرد،(( جشن بهار،بیداری طبیعت، زندگی وتلاش وحیات مجدد )) در صورتیکه یک نفر افریقایی،یا عربستانی، سریلانکایی،کوبایی مفهوم این دگرگونی طبیعت را زیاد حس نمیکند،وبرایش قابل تفهیم ومعنی نیست. پس عید نوروز،عید بهار،عید بیداری مجدد طبیعت برای مردمان سرزمینهای نیم کره شمالی،وسردسیر معنی وارزش دارد، وبرای بقیه تنها یک کلمه ،،عید،،بیشتر نیست.
در جواب ایرانی ۰۵ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۹:۲۸
حرف حساب جواب ندارد با وجود مخالفت و دشمنی کمونیسم و طالبان و وهابیت و اخوانی سلفی هنوز نوروز ارج می‌نهند در افغانستان و مراسم بر افراشتن علم در مزار برگزار میشود ،انهم به خاطر آداب و رسوم مردم و تعلق خاطر
ایرانی ۰۶ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۳:۰۱
به نوشته در جواب ایرانی : ممنون هم فرهنگ ممنون که بخاطر نوروز تلاش میکنید ممنون که جهان فرهنگی مون رو حفط میکنید فلات ایران در خطره ما باید با هم حفطش کنیم
خسرو ۰۷ فروردین ۱۴۰۰ | ۲۰:۰۹
ایرانی همدانی __ من نوشتم که روایت نوروز اضطراری و استراتژیک نیست " و از اینکه کردهای ترکیه نوروز را جشن میگیرند خوشحالم ، چون آنها را به ما آذربایجانیها نزدیکتر می کند در ضمن نوروز به روایت ما ترکان آذربایجانی ، نوروز جشنی است که اوغوز خاقان ابداع کرده است به همان خاطر در تمام جوامع و کشورهای ترک گرامی داشته میشود" اضطراری نیست چون کار فرهنگی می طلبد که با صبر و مداومت و توافق همه ملتهای منطقه ، قابلیت همبستگی و همرنگی دارد و استراتژیک نیست چون روح نوروز دوستی و تازه گی و یکرنگی است و سیاسی نیست
علی ۰۸ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۴:۱۰
همانطور که می دانیم نوروز براساس فرهنگ دیرین اکثریت تورک منطقه، پی ریزی شده است و در فرهنگ ورسوم مابقی اهالی منطقه از فارس گرفته تا کردولروغیره نفوذ کرده است پس حوزه ی تمدنی نوروز چه بخواهید و چه نخواهیدشکل گرفته است و این موضوع قطعاٌ با دخالت دولتها به بیراهه خواهد رفت و باید آیین های نوروزبه صورت مردمی و با کمک دولتها ونه دخالت در نحوه اجرای آن انجام گیرد. بطور مثال اجبار واصراردر پهن کردن سفره ای به نام هفت سین که هیچ گونه عقبه تاریخی ندارد" وفقط کپی برداری ناشیانه ای از سفره ای است که در فرهنگ ورسوم تورکها در آن هفت نعمت وبرکت زمینی و آسمانی به عنوان نعمتهای خدا، در آن سفره چیده می شد" ایجاد یک نوع اختلاف در بین حوزه تمدنی نوروز است.
ایرانی ۰۹ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۳:۲۴
به خسرو و علی : حماقت تا کجا ، هر کس میتونه روایتی از نوروز باستانی ارائه کنه این زیبایی فرهنگهای بزرگه ، اما واقعیت عوض نمیشه نوروز و سفره هفت سین و اتش همیشه ایرانی و اریایی هستند ، برخلاف شما من اصراری به مصادرشون ندارم اما باید به هویت اصلی احترام گذاشت این که در همه جاییکه جزو قلمرو ایران فرهنگی هستند نوروز گرامی داشته میشه که بد نیست عزیزان من نوروز جشنی ایرانی است اینکه ترکان هم جشن رو برپا میکنند بخاطر هویت مشترک قلمرو فرهنگی ایرانه ، فقط به تبریکات جهانی نگاه کنید جز ریس جمهور یک کشور که به درستی از اسم ایران استفاده کرد بقیه گفتند فارس زبانان ( البته با این قسمت مخالفم ) یعنی علم و تاریخ ثابت شده است اونم نه فقط در کتاب ها بلکه در کتیبه های سنگی هزاران ساله که تحت هیچ شرایطی انکارشون کرد
ایرانی ۰۹ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۳:۳۰
به حیدری ، راحت باشید به ایران بی احترامی کنید خائنین مزدور ، نوروز جشن باستانی ایران هست پشت حرفهای شما هیچ ارزشی نیست مهاجرت کنید از ایران اگر انقد سختتونه که فرهنگ باستانی ایران رو بپذیرید
در جواب علی و خسرو و..... ۱۰ فروردین ۱۴۰۰ | ۲۰:۵۹
قدیمی‌ترین روایات نوروز به اقوام غیر ترک در کتب تاریخی ابوریحان و.... مربوط است، روایات معصومین هم صدق میکند ، حال شما هر جشن و عید را پسوند و نام ترک و مغولی ببندید و تحریف کنید از ارزش آن کم نمی شود ، وقتی که مشاهیر ایران را هر قوم و قبیله مهاجر پا برهنه ای به نام خود میزند عید باستانی هم مصون از دستبرد نیست آنهم قومی که بومی منطقه نیست و سعی در تاریخ سازی برای ملت خود است ( اشاره به سخنان آتاترک در دیدار با وزیر رضا خان فروغی )
علی ۱۱ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۶:۰۸
دوست عزیز ، بهار در مناطقی بیشتر جلوه می کند که بعد از زمستانی سرد و برفی آمده و همه جارا سرسبز می کند در مناطقی از آسیای میانه و قفقاز و قسمتهای شمالی ایران کنونی که تورکها زندگی می کنند این موضوع به خوبی قابل رویت بوده و جشن آمدن بهار معنی پیدا می کندو برعکس در مناطقی که پارسها و غیره زندگی میکنند هوا گرم بوده تشخیص بهار از زمستان و تابستان و پاییز تقریباٌ غیر ممکن است و این دلیلی محکم برای اثبات نوروز به عنوان فرهنگ و رسوم تورکها می باشد . ولی نفوذ این رسم زیبا مابین دیگر اقوام را هم به فال نیک گرفته ونه تنها آن را مصادره نکرده بلکه از اجرای رسوم نیاکان خودمان توسط مهاجران و مهاجمان دیروزی و اسکان یافتگان امروزی ، بسیار خشنود هستیم و ذوب آنها را در رسوم خود شاهدیم کمااینکه بسیاری از کلمات و آداب دیگر تورکها نیز در زبان و آداب دیگر اقوام رسوخ کرده و از این موضوع خرسندیم.
در جواب علی ۱۳ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۵:۲۸
آن مناطق که شما اسکان دارید امروز قبلاً نبودید تاریخ و دیرینه شناسی گواه میدهد ،سرزمین اصلی شما همان دستهای سردسیر قبچاق و کوههای پر برف آلتای است ،این دید و بازدید عیدانه و رسم هدیه دادن و خانه تکانی هم طبق همان روایات امام صادق و....منسوب به ترکها نیست و در کتابهای مشاهیر و ادبا مانند ابوریحان و شاهنامه و.....نوشته از منسوب به اتراک نیست ،شاید هنوز فرهنگ مهاجرت یا تهاجم از بین نرفته بود از ترکها و در حال ییلاق و قشلاق بوده آید و یکجا نشینی را نچشیده بودید
کوروش ۱۳ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۷:۵۸
عزیز شما وطن اصلیتون مغولستان بوده و هست. اونجا چطوری فصول رو تشخیص میدادید وقتی دایم در حال جنگ و درگیری با هم بودید!!!!!؟
خسرو ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۹:۵۷
حماقت مخصوص شماست که جسارت ندارید با اسمتان بنویسید و فرهنگ پنداری پانفارسی تان سبب توهین به دیگران را برایتان مهیا می کند به انسانهایی مثل شما کاسه داغتر از آش گفته میشودکلمه نوروز ترکی است هفت سین ترجمه کلمه ترکی ( نعمت لردن یئدی سین ) یعنی هفت نعمت خدادی و بالاخره اینکه ،تبدیل یک رویداد فرهنگی مشترک بین ملل منطقه به وسیله تفاخر و دشمنی حماقت است