پیروزی حاشیه بر متن یا؛ متن بر حاشیه

دنبال مخرج مشترک با ترکیه باشیم تا سهم آسیا از دریای مدیترانه را احیا کنیم

۰۶ دی ۱۳۹۹ | ۱۱:۰۰ کد : ۱۹۹۸۴۰۰ نگاه ایرانی خاورمیانه
سید وحید کریمی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اگر جمهوری اسلامی ایران و ترکیه در مدیترانه حضور داشته باشند به معنی حذف اسرائیل از معادلات استراتژیک و بی هویت کردن صهیونیست هاست. اسرائیل را برای سد نفوذ مسلمانان به مدیترانه و اروپا به صورت مصنوعی تحمیل کردند. حضور جمهوری اسلامی ایران در کنار ترکیه با هدف حذف اسرائیل در راهیابی به مرزهای اروپا؛ چه بسا به دست کشیدن اروپا و امریکا در حمایت از اسرائیل منجر شود.
دنبال مخرج مشترک با ترکیه باشیم تا سهم آسیا از دریای مدیترانه را احیا کنیم

دیپلماسی ایرانی: اتحادیه اروپایی به خصوص فرانسه؛ کشور ترکیه را به دلیل تلاش برای احیای حقوق در دریای مدیترانه، تحت فشار نظامی و تحریم اقتصادی اتحادیه اروپایی قرار داده است. در حالی که فرانسه و اسرائیل از طریق اتحادیه اروپایی فشارهای مضاعف بر ترکیه تحمیل می کنند، به نظر می رسد ترکیه تنهاست. ترکیه تنهاست و رسم همسایگی نیست که در مقابل فشار و تحریم اروپا، بی تفاوت باشیم. 

بین ایران و ترکیه مشکلات بسیاری نهفته است. ترکیه برای ورود به اتحادیه اروپایی "تمنا" می کند ولی نگاهی متکبرانه و تجاوزگرانه به غرب آسیا و همسایگان دارد. متاسفانه هرگاه به روابط ایران و ترکیه اشاره می شود؛ از جنگ "چالدران" شروع می شود و به نگاه "صفوی-عثمانی" ختم می شود. در روابط دوجانبه با ترکیه؛ به حاشیه بیشتر از متن پرداخته می شود در حالی که باید دنبال مخرج مشترک بین جمهوری اسلامی ایران و ترکیه بود.

دریای مدیترانه بین سه قاره آسیا، آفریقا و اروپا است ولی بیشترین سهم و سلطه را اروپا دارد و با فشار بر ترکیه، اروپا سعی دارد تا کشورهای اسلامی سهمی در دریای مدیترانه نداشته باشند و کلا سهم آسیا از مدیترانه را در اختیار اسرائیل قرار دهد. در مثالی دیگر می توان گفت؛ امریکا مستعمره امریکا بود و جنگ های به شدت خشن تر از چالدران داشتند ولی امروز؛ انگلیس و امریکا مشترکا؛ یمن را بمباران می کنند. عراق را با هم ویران کردند. در افغانستان حضور مشترک دارند و برای ایران هم برنامه مشترک دارند. تسلط انگلیس و امریکا بر کل کشورهای اسلامی در غرب آسیا و شمال آفریقا بر کسی پوشیده نیست اما سوال این است؛ آیا وقت آن نرسیده تا دو کشور عاقل تر در غرب آسیا؛ برای منطقه آشوب زده، سیاستی بلند مدت در روابط برای نسل آتی داشته باشند؟ آیا باید از احتمال تسلط عثمانی، بر تسلط فعلی انگلیس و امریکا بر منطقه نظاره گر باشیم؟ آیا تجربه انهدام افغانستان و عراق و سوریه و تهدیدهای مکرر جمهوری اسلامی ایران توسط اروپا و امریکا؛ نباید تداعی گر تفکری نوین در دیدگاه همکاری بین همسایگان در غرب آسیا باشد؟ آیا توافق پهلوی اول با آتاتورک برای حذف ویزای شهروندان، با نگاهی جدید، بعد از "چالدران" نبود که تنها روزنه دسترسی شهروندان ایرانی برای رفتن به خارج است. اگر آلمان و فرانسه که طی یک قرن سه جنگ داشتند؛ همواره بر تاریخ گذشته دو کشور تاکید می کردند، آیا امروز شاهد اتحادیه اروپایی به عنوان یک قطب تاثیرگذار بر روابط بین الملل بودیم؟ آیا زمینه های دشمنی بین ایران و ترکیه بیش از آلمان و فرانسه است؟ نبوغ سیاسی و استفاده از فرصت ها را می توان در روابط با ترکیه به نمایش گذاشت. 

نکته مهمتر؛ اگر جمهوری اسلامی ایران و ترکیه در مدیترانه حضور داشته باشند به معنی حذف اسرائیل از معادلات استراتژیک و بی هویت کردن صهیونیست هاست. اسرائیل را برای سد نفوذ مسلمانان به مدیترانه و اروپا به صورت مصنوعی تحمیل کردند. حضور جمهوری اسلامی ایران در کنار ترکیه با هدف حذف اسرائیل در راهیابی به مرزهای اروپا؛ چه بسا به دست کشیدن اروپا و امریکا در حمایت از اسرائیل منجر شود. ایجاد روابط استراتژیک با ترکیه می تواند طرحی نوین برای شروع و بسط همکاری منطقه ای باشد که ارزش تلاش برای اجرایی کردن آن را دارد. 

قبل از رد نظریه ارائه شده؛ به تلاش روسیه برای جذب ترکیه و ایجاد فاصله بین ترکیه و غرب و مشکل در روابط ترکیه و پیمان نظامی ناتو که اهمیت بررسی دارد؛ توجه شود. اگر به مدیترانه نرویم؛ اسرائیل به خلیج فارس می آید.

کلید واژه ها: ایران ترکیه ایران و ترکیه جمهوری اسلامی ایران دریای مدیترانه اسرائیل اروپا نوعثمانی گری


( ۱۴ )

نظر شما :

هیچکس ۰۶ دی ۱۳۹۹ | ۱۱:۱۶
ایجاد ۲کریدور از ایران به سوریه و‌مدیترانه و از ایران‌به ارمنستان گرجستان روسیه و حتی اروپا میتونه ما را کمک کنه تا یک‌راه برای خودمان‌مقابل کشوری که در قضیه راه ابریشم مارا دور زده نداشته باشیم! کشور ترکیه ایران را نادیده گرفته و تبدیل به بن بستی شده که حتی با توجه روابط سطح عالی اجازه دسترسی ما به بازارهای اروپا بخصوص در بحث انرژی را نمیده البته با شیطنت روسها
ahmad ۰۶ دی ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۹
ترکیه اردوغان شدیدا منافع محور است. امکان ایجاد اتحاد استراتژیک با چنین کشوری وجود ندارد. در ضمن، از آن سو هم ریسک داشتن اتحاد با کشوری که مغضوب آمریکاست بسیار بالاست.
ناشناس ۰۶ دی ۱۳۹۹ | ۱۶:۴۴
ما احتیاجی به ترکیه نداریم. با آمدن بایدن در کاخ سفید طی یک یا نهایت دو سال آینده، ایران قدرت برتر خاورمیانه خواهد بود. آنوقت همین اردوغان برای ما دم تکان خواهد داد.
علی ۰۶ دی ۱۳۹۹ | ۲۲:۴۷
یک نظر عاقلانه سیاسی ! پسندیدم لایک
تندیس ۰۷ دی ۱۳۹۹ | ۰۹:۵۹
من با نظر نویسنده مقاله موافقم . ترکیه و ایران ثابت کرده اند توانایی اینرا دارند که علیرغم تفاوت دیدگاه ها که ناشی از دوسویه مذهب و جریان ناسیونالیستی است اما بر این حواشی فایق امده و انجا که منافع مشترک است به اتفاق نظر برسند . موضوع جلوگیری از تشکیل کشور کردستان یکی از بارزترین اقدامهای همگرایانه مشترک منطقه ای این دو قدرت خاورمیانه است . موضوع دیگر اقدام واگرایانه اما مسئولانه دو کشور در سوریه است . در موضوع محاصره قطر توسط اوباش خلیج فارس نیز هر دو کشور منافع هم را تضمین کردند . نه مسئله پان ترکیسم و خط فکری ایجاد امپراطوری عثمانی و نه مسئله تاریخی سنی - شیعه و نه جریان سیاسی مقاومت و اخوانیسم هیچکدام برای ایران و ترکیه اهمیتی بالاتر از هم افزایی در دفع خطرات پیرامونی ندارند . جریان فکری اردوغان خود میداند که اوباش خلیج فارس و اسراییل بعد از ایران ، خطر را از ناحیه ترکیه برای ترکتازیهایشان می بینند . جریان عبری ،عربی ،اروپایی و امریکایی هیچگاه قدرت ترکیه را دست کم نخواهند گرفت ، همانگونه که قدرت ایران را دست کم نمی گیرند و هیچگاه از حذف این دو قدرت کوتاه نخواهند امد . همانگونه که اردوغان را تا لبه پرتگاه کودتا بردند و یار صادق اردوغان یعنی ایران او را در بزنگاه از سقوط نگه داشت . اینرا هم اردوغان میداند و هم ایران و هم دشمنان مشترک ، اما مسئله اینجاست که تحلیل اردوغان در تاکتیکهای پولوتیکال و نه در استراتژِی اشتباه است . گردش به سمت اسراییل نجات بخش اردوغان نیست . برای اسراییل مهم اینست که قدرتی که یارای عرض اندام داشته باشد نباید در منطقه وجود داشته باشد حتی اگر صد در صد امریکایی باشد . استراتژی بن گورین بر این بود که اسراییل باید قوی ترین و بقیه ضعیف ترین باشند . پس همکاری اسراییل با ترکیه به معنای ورود او به شکم نهنگ و پاره کردن شکم او از درون است . اسراییل هرگز خنجر جرارش را از دست نخواهد انداخت حتی برای همپیمانان خود و اگر در انها رسوخ کند شکم انها را از درون پاره خواهد کرد . لبخندهای اسراییل به رییس جمهور اذربایجان نباید اردوغان را دچار اشتباه کند .
Zanganeh ۰۷ دی ۱۳۹۹ | ۱۰:۳۴
این احلیل در مورد ترکیه و سیاستمدارانش و مخصوصا اردوغان خیالبافى است. این همان ارزوهایست که روسها در مورد ترکیه داردند که روزى ترکیه از ناتو خارج شود وترکیه اسیر روسها شود. اردوغان یک سیاستمدار یست که هیج طرف نمیتوان با ان اطمینان کرد. در یک شبانه روز میتواند ده بار از وعده هایش پشیمان شود. سیاستمداران ترکیه هیجگاه خود از ناتو دور نمیکنند و برایش میجنگند. ناتو این را خوب درک کرده. ترکیه امروزه از همه بیشتر خودرا یک کشور اوروپاى قلمداد میکند و میخواهد امروز با ماکرون نشست کند در مورد عضوت با اتحادیه اوروپا. دوم اینکه ناتو و اسرائیل انقدر در سیستم ترکیه نفوذ کرده اند که امکان ندارد ترکیه بطرف روسها ویا ایران گرایس کند. اوروپایها وامریکا ترکیه را در وسط راه نگهدارى کرده اند مثل یک پل براى بجا اوردن ارزوهاى سیاسی و مخابراتى و نظامى در منطقه و براى حفظ امنیت اسرائیل در درجه اول.
احمد محمود ۰۷ دی ۱۳۹۹ | ۱۳:۰۵
ارزومندیهای نویسنده :ایران و ترکیه مثل اب و روغن هیچوقت قاطی نمیشند
انسان مسلمان ۰۷ دی ۱۳۹۹ | ۱۷:۲۹
احسنت یه حرف درست و حسابی
ایرج ۰۷ دی ۱۳۹۹ | ۲۰:۰۰
تا زمانیکه متفکران سیاسی ایران در اوهام روابط استراتژیک و اتحاد با ترکیه باشد طرف ترکیه بدش نمی آید امتیاز و سرکیسه کردن ایران و گذاشتن دست تو پوست کرده واقعا چرا ؟؟؟!!!ترکیه التماس اسراییل برای برگشتن به روابط قبلی (سیاسی نظامی و انرژی و...)حال ایران بدنبال گدایی از ترکیه برای رابطه ,قرار داد ترجیهی بس شما (ایران و مسولان سیاسی و اقتصادی )نبود تمام صنایع پوشاک و لباس ورشکست و نابود کرد حال قصد نابودی ایران دارید ؟؟؟!!!
بوزقورد ۰۹ دی ۱۳۹۹ | ۲۲:۱۱
این یک خیال خام برای ایران،ترکیه به دنبال پیوستن به اروپاست و نیم نگاهی هم به قدرت بخشیدن به کشورهای تورک منطقه اس،وقتی ایران با صراحت از دشمنی و نزدیکی به اسرائیل حرف میزنه یعنی هنوز به دنبال اهداف پوچ،،به خیال ایران ترکیه اونقدر احمق که بزاره ایران حرکت تلافی جویانه اسراییل در خلیج فارس رو اجرا کنه.هدف ایران فقط یک سری بازی های غیرمسئولانه اس،این همکاری صد درصد بر ضرر ترکیه خواهد بود و اردوغان اصلا توجهی به این عقده گشایی ها نمیکنه،،ایران به همسایگی اسراییل هم رسید ولی هیچ کاری از پیش نبرد،،در مدیترانه نهایتا یک میلیارد متر مکعب گاز نصیب ترکیه میشه ولی همکاری با ایران غرب ستیز میلیاردها دلار هزینه مادی و معنوی برای ترکیه داره