انتظارات از سیاست بایدن در خاورمیانه ​​​​​​​

دولت دموکرات روی برجام و نقش ترکیه در جنگ آذربایجان-ارمنستان تمرکز می کند؟

۱۷ آبان ۱۳۹۹ | ۱۸:۰۰ کد : ۱۹۹۶۹۳۹ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
اگر بایدن در مقام فرمانده کل قوا سوگند یاد کند، احتمالا روی توافق هسته ای ایران و نقش ترکیه در جنگ بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان متمرکز خواهد شد. بایدن در اواخر کارزار انتخاباتی مکررا به ایران اشاره کرده و نشان داده از رویکرد نرم تری در قبال جمهوری اسلامی طرفداری می کند. بایدن مراسمی در ماه اکتبر گفت که سیاست های ترامپ باعث شده ایران «به داشتن مواد هسته ای کافی برای ساخت بمب» نزدیک شود. دولت ترامپ از زمان ترک توافق هسته ای ایران در سال ۲۰۱۸ از اعمال تحریم های شدید علیه این کشور دست نکشیده است. طبق وب سایت کارزار انتخاباتی بایدن، نامزد دموکرات سعی خواهد کرد با گرفتن تضمین از ایران در رابطه با بازگشت این کشور به تعهدات هسته ای، ایالات متحده را به برجام بازگرداند.
دولت دموکرات روی برجام و نقش ترکیه در جنگ آذربایجان-ارمنستان تمرکز می کند؟

نویسنده: آدام لوسنته

دیپلماسی ایرانی: جو بایدن، معاون پیشین رئیس جمهوری و نامزد حزب دموکرات در انتخابات آمریکا، به پیروزی در برابر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری فعلی، نزدیک به نظر می رسد. با نگاهی به هفته های پایانی کارزار انتخاباتی او می توان تا اندازه ای اولیت های سیاست خارجی دولت احتمالی دموکرات را در خاورمیانه دریافت.

اگر بایدن در مقام فرمانده کل قوا سوگند یاد کند، احتمالا روی توافق هسته ای ایران و نقش ترکیه در جنگ بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان متمرکز خواهد شد. بایدن در اواخر کارزار انتخاباتی مکررا به ایران اشاره کرده و نشان داده از رویکرد نرم تری در قبال جمهوری اسلامی طرفداری می کند. بایدن مراسمی در ماه اکتبر گفت که سیاست های ترامپ باعث شده ایران «به داشتن مواد هسته ای کافی برای ساخت بمب» نزدیک شود. دولت ترامپ از زمان ترک توافق هسته ای ایران در سال 2018 از اعمال تحریم های شدید علیه این کشور دست نکشیده است. طبق وب سایت کارزار انتخاباتی بایدن، نامزد دموکرات سعی خواهد کرد با گرفتن تضمین از ایران در رابطه با بازگشت این کشور به تعهدات هسته ای، ایالات متحده را به برجام بازگرداند.

بایدن همچنین از توافق های اخیر عادی سازی روابط میان اسرائیل با کشورهای عربی از جمله امارات متحده عربی، بحرین و سودان حمایت کرده است. بایدن در مراسم ماه اکتبر ترامپ را به دلیل نقشی که در میانجی گری در این توافق ها ایفا کرده، مورد تمجید کرد قرار داد که این مساله نشان می دهد بایدن هم در صورت ورود به کاخ سفید احتمالا به سیاست ایالات متحده در کمک به اسرائیل در جهت نزدیکی با بیشتر کشورهای عربی ادامه خواهد داد.

نامزد حزب دموکرات همچنین مکررا به درگیری ناگورنو-قره باغ بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان اشاره کرده است. او در بیانیه مبارزات انتخاباتی خود در ماه اکتبر از حمایت ترکیه از جمهوری آذربایجان انتقاد کرد و همچنین از ایران خواست که از این درگیری های ارضی دور بماند. بایدن همچنین نقش ترکیه را در آغاز درگیری در ماه سپتامبر مورد انتقاد قرار داد. این احتمال وجود دارد که بایدن روابط بین ایالات متحده و ترکیه را به سردی بکشاند. جدای از انتقادات اخیر بایدن از روابط ترکیه و جمهوری آذربایجان، نامزد دموکرات در اواخر سال گذشته میلادی با «خودکامه» خطاب کردن رئیس جمهوری رجب طیب اردوغان، ناامیدی و خشم بسیاری را در ترکیه برانگیخت.

آخرین مناظره انتخاباتی بین بایدن و ترامپ چندان بر خاورمیانه متمرکز نبود. با این حال، بایدن گفت ، با این حال ، وی مسئولیت پاسخگویی به ایران را برای مداخلات گزارش شده در انتخابات ایالات متحده تاکید کرد که گزارشات مبنی بر مداخله ایران در انتخابات آمریکا را نادیده نخواهد گرفت و به آنها رسیدگی و در صورت اثبات، ایران را مجازات خواهد کرد.

به طور کلی، با توجه به موضع گیری های پیشین بایدن می توان رویکردی نسبتا سردتر در قبال ترکیه، اسرائیل و عربستان سعودی، و رویکردی گرم تر از دوران ترامپ در قبال ایران را پیش بینی کرد.

کامالا هریس، سناتور کالیفرنیا و همراه انتخاباتی بایدن (معاون رئیس جمهوری در صورت پیروزی بایدن)، مواضع مشابهی در قبال خاورمیانه دارد. او از اسرائیل حمایت می کند، می خواهد دوباره به توافق ایران بازگردد و مخالف نقش عربستان در جنگ یمن است. در مناظره معاونین ریاست جمهوری در ماه گذشته، هریس با مایک پنس، معاون ترامپ، درباره توافق ایران و ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده ایرانی، توسط آمریکا بحث کردند.

منبع: المانیتور / تحریریه دیپلماسی ایرانی 34
 

کلید واژه ها: جو بایدن دونالد ترامپ سیاست خارجی امریکا خاورمیانه


( ۱۰ )

نظر شما :

T. ۱۸ آبان ۱۳۹۹ | ۰۱:۵۵
تا 20 ژانویه آزادسازی قره باغ نهایی خواهد شد و دخالت حزب دموکرات کاری از پیش نمیبرد. بهتره به فکر پرونده هسته ای خودمان باشیم
جامی ۱۸ آبان ۱۳۹۹ | ۱۵:۲۲
خلیفه رجب و ارتش دویست‌دلاریهاش،بن سلمان و پان عربها و همه ارازل و اوباش خاورمیانه رفتند تو لک.