نکاتی چند نسبت به مواضع مسکو

تهدید پوتین نسبت به قره باغ قابل تامل است

۲۳ مهر ۱۳۹۹ | ۱۰:۰۰ کد : ۱۹۹۶۲۴۶ آسیا و آفریقا نگاه ایرانی
موحد زاهدی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه سرانجام پس از گذشت چندین روز از جنگ قره باغ در مورد آن موضع خود را این گونه اعلام کرد که اگر جنگ به خاک ارمنستان کشیده شود روسیه (بنا بر پیمان‌های موجود) دخالت خواهد کرد. این موضع هر چند کوتاه به همراه سکوت نسبتا طولانی در قبال جنگ جاری حاوی نکات مهمی است.
تهدید پوتین نسبت به قره باغ قابل تامل است

نویسنده: موحد زاهدی، دیپلمات بازنشسته

دیپلماسی ایرانی: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه سرانجام پس از گذشت چندین روز از جنگ قره باغ در مورد آن موضع خود را این گونه اعلام کرد که اگر جنگ به خاک ارمنستان کشیده شود روسیه (بنا بر پیمان‌های موجود) دخالت خواهد کرد.

این موضع هر چند کوتاه به همراه سکوت نسبتا طولانی در قبال جنگ جاری حاوی نکات مهمی است.

جمله کوتاه پوتین در وهله اول حاوی این هشدار است که ورود به خاک ارمنستان از سوی آذربایجان خط قرمز روسیه است و دخالت آن کشور را موجب خواهد شد، اما این جمله کمی هم غیرمنتظره به نظر می رسد. تا کنون هیچ نشانه ای از سوی آذربایجان در مورد تداوم جنگ در خاک ارمنستان مشاهده نمی شود اما این اظهار نظر به معنی این است که چنین احتمالی برای روس ها مطرح است و این احتمال در آن حد است که پس از سکوت طولانی در مورد آن هشدار دهند. 

در این مورد به نظر می رسد از دیدگاه روس ها دخالت تمام عیار ترکیه در موضوع قره باغ می تواند فراتر از حمایت از دولت آذربایجان در مقابل ارامنه و درجهت باز کردن راهی زمینی و مستقیم به حوزه نفت خیز دریای خزر و باکو باشد. این دسترسی البته برای ترکیه و نیز سایر قدرت‌های منطقه ای بسیار مهم است و می‌تواند ژئوپلیتیک منطقه را تغییر دهد. دسترسی مستقیم به نفت باکو نه تنها مشکل اتکای ترکیه به نفت ایران، عراق و روسیه را حل می‌کند، بلکه راهی جدید برای خط لوله نفت به اروپا ایجاد می‌کند که از دسترس روس ها خارج است و اتکای اروپا به خط لوله روسیه را کاهش و در مقابل اهمیت ترکیه را برایشان افزایش می‌دهد. 

باید توجه داشت که خط لوله کنونی آذربایجان از گرجستان می‌گذرد که با توجه به موقعیت متغیر آن کشور و نیز تسلط تاریخی روسیه بر گذرگاه های آن قابل اتکا نیست. بنابراین چنین دسترسی علاوه بر آذربایجان برای ترکیه، روسیه، ایران، اروپا و حتی آمریکا به نوعی مورد توجه و حساسیت است. 

اما نگاهی به نقشه نشان می‌دهد که دسترسی مستقیم ترکیه به باکو تنها از طریق نخجوان که اکنون در آن حضور دارد و با اشغال منطقه کوچکی از خاک ارمنستان ممکن خواهد بود و این نه تنها متضمن اشغال قطعه ای (هرچند کوچک) از خاک ارمنستان است بلکه موجب قطع ارتباط ایران و ارمنستان خواهد شد که این نیز خود تغییری مهم و غیر قابل اغماض در جغرافیای منطقه است.

روشن نیست که این سخن پوتین براساس اطلاعات است یا تحلیل، ولی اگرچه نمی‌توان انتظار داشت که حتی در صورت وجود چنین نیتی  به صراحت اذعان شود ولی اظهارات اخیر دولت باغچه لی، رهبر حزب حرکت ملی ترکیه مبنی بر اینکه «اتصال نخجوان به جمهوری آذربایجان جبر تاریخی، الزامی و مسئله مرگ و زندگی است» نشانه مهمی است که این موضوع لااقل در میان دولتمردان ترکیه مطرح است.

در هر حال به نظر می رسد با وجود یا بدون وجود چنین طرحی، روس ها احتمال آن را در نظر گرفته اند شاید بر این مبنا که بدون داشتن هدفی در این ابعاد، حضور وسیع و برنامه ریزی شده ترکیه در تحولات جاری توجیه پذیر نیست، خصوصا که درگیری در کوهستان های قره باغ نیز می‌تواند به جنگی فرسایشی تبدیل شود و به اهداف خود دست نیابد.

علاوه بر موارد ذکر شده، سکوت روسیه (علی رغم انتظار ارامنه) و اظهارات پوتین می‌تواند نشانه ای از نارضایتی از ارمنستان برای عدم تلاش در جهت تفاهم با آذربایجان برای حل مشکل قره باغ (و نیز خاک اشغالی آذربایجان  توسط ارمنستان) در سال‌های گذشته باشد. مشکلی که به دخالت بیشتر ترکیه در منطقه منجر شده و روشن است که این دخالت و گسترش آن به سایر جمهوری های ترک زبان از نظر روسیه نامطلوب است.

موضع  روسیه همچنین می‌تواند حاکی از آن باشد که روس ها عجله ای برای پایان درگیری ندارند و از این که رؤسای دو دولت نسبتا نافرمان منطقه (در حوزه نفوذ خود) تا حدی به دست یکدیگر گوشمالی شوند نگرانی ندارند به شرط آن که دخالت بیرونی محدود و منقطع شود.

کلید واژه ها: روسیه روسیه و آذربایجان روابط روسیه و ارمنستان جنگ قره باغ


( ۱۲۷۷ )

نظر شما :

علیرضا ۲۳ مهر ۱۳۹۹ | ۱۰:۵۴
خیلی ها تو ایران و ارمنستان چشمشون دنبال دخالت اربابشون پوتین تو جنگه مثل همین نویسنده. ولی واقعیتهای میدانی جنگ مثل برتری نظامی ترکها جرائت دخالت رو به روسیه نمی ده
علی ۲۳ مهر ۱۳۹۹ | ۱۱:۲۴
اتفاقا ایران باید از ترکیه حمایت کند که مسیر عبور آذربایجان به نخجوان تامین شده تا چشمداشت آذربایجان به خاکهای آذربایجان ایران از بین برود.
خسرو ۲۳ مهر ۱۳۹۹ | ۱۲:۰۰
خنده دار است ، این دیپلمات بازنشسته به واقعیت موجود که اشغالگری و نسل کشی مردم مسلمان آذربایجان است نمی پردازد ، ولی نگران است که ممکن است قطعه کوچکی از خاک ارمنستان به فرض محال در آینده نامعلوم توسط ترکیه اشغال شود ، واقعا مایه تعجب است چه انگیزه ای موجب نوشتن این تحلیل ها می شود ؟
تبریزی ۲۳ مهر ۱۳۹۹ | ۱۲:۱۲
منطقه مورد اشاره که زنگزور نام دارد اتفاقا در سال ۱۹۱۸ در زمان استقلال آذربایجان بخشی از آذربایجان بود و در کنفرانس فرانسه نیز این بخش به عنوان قسمتی از خاک آذربایجان شناخته شد ولی بعدا تحت شدیدترین فشارها دولت مردان جمهوری سوسیالیستی آذربایجان مجبور شدند که این بخش از خاک خودشان را به ارمنستان بدهند و باتوجه به این که اکراه در هر عملی باعث بطلان آن عمل میشود فلذا اساسا این بخش خاک آذربایجان هست که طرح آمریکا هم همین هست زنگزور را بگیرد قره باغ را بدهد
علی ۲۳ مهر ۱۳۹۹ | ۱۲:۲۴
عشقی ولادیمیر پوتین، تو ایران هواخواه خیلی داری ، قوم سفاک مغولو سر جاش میتونی و دل مردم بومی منطقه رو شاد میکنی
ارتش طلایی ۲۳ مهر ۱۳۹۹ | ۱۲:۵۵
همین که اسم اتحاد کشورهای ترک تحت نام توران کشوری مثل روسیه و چین را به وحشت انداخته نشانه قدرت ترک است و روزی این اتفاق خواهد افتاد و روسیه و چین و ارمنستان و فرانسه باید تاوان جنایات گذشته را بپردازند
علی ۲۳ مهر ۱۳۹۹ | ۱۳:۱۲
اولاٌ این گفته ی پوتون با توجه به پیمان امنیتی مابین روسیه وارمنستان که می گوید تا کشوری به خاک ارمنستان تجاوز نکرده روسیه دخالتی نخواهد کرد توجیه می شود و بقیه ی مقاله صرفاٌ از منظر یک دیپلمات بازنشسته ی بی تجربه نوشته شده است . البته اگر هم راهی بین نخجوان و اذربایجان از خاک ارمنستان بوجود آید اصولاٌ نباید مشکلی پیش اید چون به عوض در اشغال ماندن خاک اذربایجان حدود 30 سال چند سالی هم خاک ارمنستان در اشغال باشد ان هم خیلی کمتر از سرزمینهای اشغال شده ی آذربایجان . بدبخت مردم ارمنستان که نخست وزیری مثل پاشینیان دارند که هنوز در فکر سلفی گرفتن با مقامات دیگر کشورهاست عین فوتبالیست های ملی ما که می خواستند با رونالدو سلفی بگیرند.
։ ,آرمان ۲۳ مهر ۱۳۹۹ | ۱۸:۲۴
من نمی‌دونم ترکها چه تاریخی دارند که ادعای سرزمین دارند.یک و نیم میلیون ارمنی را نسل کشی کردند و سرزمینهایشان را تصرف کردند.حالا هم به ایران و گرجستان و قبرس و یونان وسوریه و عراق و روسیه و کشورهای اطراف و حتی دورتر چشم دارند ولی کور خوندید.خواهشا تعصبی برخورد نکنید و تاریخ و نقشه های قدیمی کشورها را مطالعه کنید تا بدانید قوم ترک چگونه بوجود آمده اند.
رضا ۲۳ مهر ۱۳۹۹ | ۱۹:۰۴
بنازم برادر پوتین را فقط با عقلانیت حرف میزنه وعمل میکنه کارش درسته
مهدوی تحلیگر سیاسی ۲۳ مهر ۱۳۹۹ | ۱۹:۰۷
آقای آرمان اصلا به فرض قوم ترک در گذشته بدی کرده، موضوع الان نه ترکیه است نه اسرائیله نه چیز دیگه اصل موضوع اشغال بخشی از یک سرزمینه و سازمان ملل هم این اشغال رو پذیرفته و چهار قطعنامه صادر کرده. میدونی اگه شکست قومی در مناطق ما نهادینه باشه فردا تبعات دامنگیر کشور ما هم خواهد شد.
محمد ۲۳ مهر ۱۳۹۹ | ۱۹:۳۲
بخش بزرگی از ترکیه امروزی خاک ارمنستان هست که طی کشتار تاریخی توسط حکومت عثمانی تصرف شده و بخش دیگه ترکیه هم با کشتار و اجبار اکراد و بخش دیگه با ترک سازی اجباری یونانی ها و بخش دیگه با کشتار علوی ها و عرب ها ایجاد شده به نظر باید همه این مسائل حل بشه و حکومت سلفی ترکیه پاسخگو باشه
سید ۲۳ مهر ۱۳۹۹ | ۱۹:۵۶
شما که میگی ترکها کور خوندند پس دم از تاریخ نزن!!!!!اگر ترکها نبودند چه بسا چهرهء الان خود شما شبیه مغولها بود و چه جنایاتی که مغولها بر سر ناموس ایرانی نمی آوردند!شما تعصبی برخورد نکن و راخت برگرد پشتتو ببین که فعلا الحمد الله زیر بیرق ترکها داری زندگی میکنید
مالک ۲۳ مهر ۱۳۹۹ | ۲۰:۰۲
سلام من یک ایرانیم مردم آذربایجان،وارمنستان هموطن ما هستند وباید به آغوش وطن باز گردند نباید به خاطر حرص وطمع یکعدد ترکیه وروسیه وهر کشوری دیگر ی... بجنگند جنگ ویرانی می اورد باید به آغوش وطن باز گردند.‌.
Sasan ۲۳ مهر ۱۳۹۹ | ۲۰:۰۶
چه قدر بعضی آدمهای نادان از این که پوتین قراره برعلیه آزربایجان اقدام کند خوشحالند در حالی که نمی دانند در عالم سیاست وزنه آزربایجان و ارمنستان در نظر روسیه یکی نیست. چه بسا برای خوش خدمتی آسمان کشورشان را برای عبور چندتا موشک روسی به سوریه در اختیار روسیه قرار دادند در حالیکه این نهایت تحقیر ایران توسط پوتین بود. ایران باید وزنه آزربایجان را در همسایگی خودش درک کند آزربایجان دیگر آن آزربایجان دهه 90 نیست. آزربایجان کشوری مهم با قابلیت تاثیر منطقه ای است. اگر امروز ایران این را درک نکند فردا خیلی خیلی خیلی دیر است. در ضعیفترین زمان آزربایجان به دلیل عدم درک درست ایران بود که خط انتقال نفت و گاز خزر از مسیر تفلیس جیهان انتخاب گردید. در حالیکه الان آزربایجان سیاست خود را مقتدرانه پیش می برد. اگر امروز کارشناسان ناپخته ای مثل همین مقاله نویس خط و مشی کشور را تعیین کنند وای به حال ایران. این دفعه ممکنست همین امتیازات بین روسیه و جمهوری آزربایجان تقسیم شود همان کاری که در تقسیم خزر کردند. پس ایران باید صمیمانه در جهت حفظ منافع خود تصمیم بگیرد. کشوری هم دین با تاریخی مشترک با ایران که بودجه نظامی سالیانه اش به اندازه چهارسال بودجه سالیانه کشوری به نام ارمنستانه مطمئنا وزنه بهتری خواهد بود مطمئنا پوتین این مصلحت را درک کرده و شاید برای ایران هم دیر شده است.
ارطغرل ۲۳ مهر ۱۳۹۹ | ۲۰:۰۷
دوست بیسوادی نوشته نمیداند ترکها چه تا یخی دارند که ادعای سرزمینی میکنند،تمام حاکمان ایران بغیر از دوسه تا همگی ترک بودند از نادرشاه افشارتا شاه عباس صفوی، توضیحات زیاد است دوست عزیز برو کمی تاریخ بخوان کشورهای ترک زبان، ازبکستان، قرقیزستان، ترکمنستان، اذربایجان، ترکیه، قبرس، نصف ایران، تاتارستان، ابوازارو، بخشی از اوکراین وگرجستان
سید ترک ۲۳ مهر ۱۳۹۹ | ۲۰:۱۷
آقای آرمان که اسمتون به نظردهی کمسوادتون نمیخوره؛شما خودت نژاد پرستی و اهل مرزبندی و ما ترکها دنیا رو از آن خودمون میدونیم و با سند مدعی هستیم که ترکها بسیار قدیمیتر از افکار شما و کمسوادانی چون شماست"باتشکر از مدیریت سایت
حسن سیف الدینی ۲۳ مهر ۱۳۹۹ | ۲۰:۴۵
شتردرخواب بیند پنبه دانه.. اردوغی
بهروز ۲۳ مهر ۱۳۹۹ | ۲۰:۵۰
ایران و روسیه نباید درقره باغ دخالت کنند.انتقال جنگ افزارنظامی روسیه ازخاک آذربایجان دخالت آشکاردرجنگ قره باغ است و آذربایجان ایران آن راتحمل نخواهدکرد.
الف ۲۳ مهر ۱۳۹۹ | ۲۰:۵۲
ترکها دوره گردهای بدوی بودند که در خارج از مرز کشورهای متمدن مثلا ایران و هند و چین زندگی میکروند و شغلشان غارت و دزدی کاروانها بود . که بعد از اسلام و باز شدن‌ مرزهای بسیاری از کشورها مثل ایران وارد این‌کشورها شدند . و به تدریج جذب سپاههای خلیفه های اسلامی شدند . و شروع به خیانت به این تمدنها کردند . چون تعصب وطنی نداشتن . و سرزمینی نداشتند
بهرام پارسی ۲۳ مهر ۱۳۹۹ | ۲۰:۵۴
مردمانی که ریشه و گذشته خود را فراموش کرده و نمیدانند کی بوده اند، و اکنون بر ترک و ترک بودن تعصب دارند باید به حالشون گریست... نادانی و جهالت اندازه داره. و بعد، توران چه ربطی به ت کیه داره بی سواد؟!
Saeed ۲۳ مهر ۱۳۹۹ | ۲۱:۱۰
مقاله بسیار تخصصی و صحیح که توسط فرد بادانش و با تجربه ای نوشته شده است.هم روسیه و هم ایران می دانند چه می کنند و نتیجه قمار ترکیه هم معلوم است...مجسمه کاترین دوم بالای سر اردوغان در دیدار با پوتین را فراموش نکنید...ولی کامنتهای احساسی برخی از خوانندگان خنده دار است لطفا به مفهوم دیپلماسی مثلثی و ...توجه کنید...
حسن ۲۳ مهر ۱۳۹۹ | ۲۲:۲۱
با سلام از مدیران سایت خواهش داشتم لطفا جهت‌ حفظ اتحاد ایرانیت خودمان نظرات افراطی بعضی از خوانندگان کوردل به راحتی به فرهنگ و تاریخ همدیگر حمله میکنند انعکاس ندید. ایران مجموعه ای از اقوام مختلفه که هر کدام حقوق خودشون رو دارند به شرطی که تحمل داشته باشیم و دنبال پان فارسیسم و پان تورکیسم و ... نباشیم. برای من ایران و ایرانی اولویت داره و برتری و فضیلت انسان ها به هم تابع تقوی و پرهیزگاری آنها میباشد.
عدالت ۲۳ مهر ۱۳۹۹ | ۲۲:۲۷
روسیه در ادلب سوریه نیروهای ترکیه را با برادران داعشی انها تارومار کرد بعد اردوغان رفت مسکو چند دقیقه پشت در اتاق پوتین منتظر ماند حالا شما از جرأت اردوغان حرف میزنی این اردوغان فقط ضعیف کشی و قتل عام بلده
علی ۲۳ مهر ۱۳۹۹ | ۲۲:۴۲
الآنم دالانهایی اقتصادی ایران توسط ترکیه جایگزین شده نقشه میان‌مدت دارند نباید نخجوان متصل شود به اذربایجان
محسن ۲۳ مهر ۱۳۹۹ | ۲۲:۵۴
کاملا درست فرمودید. خود حکومت ترکها اشغالی هست. با افتخار میگن ما ۶۰۰ سال استانبول را اشغال کردیم. از مغولستان اومدن، حالا اشغال کردن ساکن های اصلی این منطقه شرق ارامنه و کردها و غرب یونانی ها رو بیرون کردن و برای خودشون کشور درست میکنن حالا میخوان دوباره کشور گشایی کنن. ولی دیگه قرن ۱۵ نیست. بابا ترکها برید یه تاریخی جدید واسیه خودتون جل کنید به غیر تز زندگی تو چادرهای صحرای مغولستلن
roozbeh ۲۳ مهر ۱۳۹۹ | ۲۳:۱۱
کی گفته قره باغ مال آدربایجانه؟ چرا شما سمت ترکها را میگیرید؟ اولا که همشون خاک ایرانه و یه روزی ترکمنچای و گلستان را جر میدیم دوما ترکها مهاجرن و ارمنیها از اول اونجا بودن، دارید زور میزنید افکار همگان را بسوی یه جهت خاص می برید ولی جواب نمیده.
ارکان ۲۳ مهر ۱۳۹۹ | ۲۳:۲۳
قره باغ مال ترک هاست، و نخجوان باید ب اذربایجان ملحق بشه. ارمنستان کشور غاصب و قاتله
ساسان ۲۳ مهر ۱۳۹۹ | ۲۳:۲۶
به اعتقاد بنده ایران باید آذربایجان ارمنستان و گرجستان رو ضمیمه ی خاک خودش بکنه تا همه چیز به خوبی و خوشی تموم بشه و حق به حق دار برسه چون کل منطقه قفقاز بخشی از خاک ایران هست که متأسفانه از ایران جدا شده
جواد ۲۴ مهر ۱۳۹۹ | ۰۰:۰۶
البته کل ارمنستان زمانی آذربایجان بود... ارمنی ها سی سال خاک آدربایجان را اشغال کردند. چه اشکالی دارد سی سال هم آذربایجان مابین نخجوان.. ارمنستان. آدربایجان را اشغال کند.
به اقای ارمان ۲۴ مهر ۱۳۹۹ | ۰۱:۰۱
قتل عام ارمنی ها درجریان جنگ جهانی اول توسط ترکهای عثمانی صورت گرفته نه توسط اذربایجانیها.اینجا خاک اذربایجان توسط ارمنستان اشغال شده . تاوان قتل عام ارمنی ها توسط عثمانی هارا باید مر دم شهرهای اشغال شده اذربایجان باید پس بدهند . متاسفم .
محمد حسین ۲۴ مهر ۱۳۹۹ | ۰۱:۱۶
بیشتر ابراز نظرها در زیر ان نوشته که حتا با خشنوت کلامی و الفاظ زشت آمیخته شده است تنها از منظر قومی گرایی است! روشن است که تنها چیزی که باید در هر رویکردی در قبال رخدادهای قفقاز حنوبی لحاظ بشود منافع عمومی و ملی ملت ایران است! ایران همچنان نیاز دارد که در منوازنه میان دو همسایه خود در قفقاز جنوبی رفتار کند! پس قطع ارتباط زمینی ایران با هر یک از دو همسایه ی خود به هیچ روی پذیرفتنی نیست! البته یک کارشناش که کار ویرایش را حرفه ای انجام می دهد به سادگی می فهمد که برخی نوشته های زیر را یک ایرانی نوشته است یا نوشته ی یک اهل ترکیه است که فارسی آموخته است! به هر روی روشن است که روی سخنم با آن دسته نیست چراکه ایشان در حکم مامور اظهار نظر می نویسند که خط و برنامه ریزی را پی می گیرد! بلکه روی سخنم به باشندگان ایران می باشد! ایرانیان از هر قوم و هر استانی که باشند باید از حاکمیت بخواهند که در هر بخش سیاست خارجی به جد تامین منافع کوتاه مدت تا میان مدت و بلند مدت ایران را پی گیری کند و لا غیر.
محمد ۲۴ مهر ۱۳۹۹ | ۰۵:۵۶
حمله آذربایجان به قرباغ کلی برای ایران ضرر دارد و ترامپ به اردوغان دستور داده چند تا موشک یا راکت به ایران پرتاب کنه تا جنگ بوجود بیاد تا ترامپ برنده بشه
معین ۲۴ مهر ۱۳۹۹ | ۰۶:۴۳
به امید خدا، روزی برسه هم اذربایجان هم ارمنستان به وطن برگردن
داریوش ۲۴ مهر ۱۳۹۹ | ۰۷:۲۴
کشور جعلی آذربایجان کور خونده با اربابش اردوغان چشمی به خاک مقدس ایران داشته باشند.چرا فقط تعرض به جنوب قره باغ کردن که هم مرز بشن با تبریز ما که بعداً بتونن با تجزیه ایران ،تبریز پایتخت خودشون قرار بدن!!! در تاریخ کشوری بنام آذربایجان نبوده،در شمال رود ارس آران و شوران و مدتی آلبانیا بوده که جز هفده شهر قفقاز بود که در زمان قاجار جدا شدو تنها در جنوب رود ارس آذربایجان فعلی(شرقی و غربی) بوده و خواهد بود. پان ترکیست به خیال باطل خودش فکر کرده می‌تونه قلمرو عثمانی با چشم طمع به خاک کشورهای دیگه زنده کنه.به زودی اردوغان به زباله دان تاریخ خواهد رفت. آذربایجان ایران تاج سر ایران وایرانی هستن و جزلاینفک و ناگسستنی خاک مقدس ایران خواهند بود
. ولی ۲۴ مهر ۱۳۹۹ | ۰۷:۳۷
اینا به ظاهر دیپلمات هستند در باطن چیزی کمی از پوتین و داشناکها ندارد سی هزار نفر کشته شدن اصلا انگار نه انگار ایناهم منتظر دخالت ولی امر خودشون یعنی پوتین هستند تا وظیفه از گردن اینا ساقط بشه
امیر ۲۴ مهر ۱۳۹۹ | ۰۷:۴۷
برای من خیلی جالب هست که هیچکدام از دوستان معنی و مفهوم ژئو پولتیک را نمیدانند و به راحتی از مرزهای کشور با یک کشور مانند ارمنستان میگذرند و آنرا حق کشور رقیب خود میدانند . جالتر یکی دیگه هست که از اتحاد کشورهای ترک زبان سخن میگوید فارغ از اینکه آیا قبل از حمله ترکهای اویغور و چنگیز خان مغول فرهنگ مردمان این منطقه وابسته به کدام حوزه تمدنی بوده است .
علی ۲۴ مهر ۱۳۹۹ | ۰۸:۳۷
اونایکه دنبال اینن قسمت ترک و جدا کنن وبعد کردو وبعد قومیتهای دیگه دقیقا با سیاست آمریکا دارن پیش میرن واگر عشق دولت ترک آذربایجان و همچین چیزی تو سردارن لطفا وخواهشا وطن فروشی وخاک فروشی نکنید تشریف ببرید همون کشور زندگی کنید که تاریخ بخونی صد وصدوخورده ای سال پیش جز خاک ایران بوده حالا از بی لیاقتی شاههای اون زمان ازخاک ما جدا شده الان ناراحت اذربایجانن لطف کنند برن همون کشور زندگی کنن ایران برای ایرانیست با قومیتهای مختلف بلوچ گیلک مازنی عرب ترک فارس کرد و همه به این کشور تنها که وسط گرگهای گرسنه گیر کرده چشم دارن ولی ایرانی اصیل بافرهنگ چندهزار ساله یک وجب خاکشو به هیچ احدی نخواهد داد شاید پشت این دعوای ارمنستان و آذربایجان اهدافی برای قدرتهای فرا منطقه ای خوابیده که مطمئنا همینطور ولی باید به هوش باشیم وحرفهای نا بخردانه که حاکی از درک نکردن شرایط هستشو به زبون نیاورد وعلکی سخنگو وتریبون دشمنای ایران نشد،بقول خودشون منافع ملی بر هرچیزی ارجعیت داره قدرتها دنبال سهم ومنافع خودشون هستن ودلشون برای هیچ احدی وکسی نمیسوزه حالا تو این وسط برای رسیدن به اهدافشان بذار میلیونها نفر کشته بشن خیالی نیست براشون اهدافشون منافعشون مهمه براشون ،پس لطفا علکی تریبون دشمنای کشور نشید
محمد سهیل ۲۴ مهر ۱۳۹۹ | ۰۸:۴۰
بنده خودم ترک هستم اما دوستان و همشهریان باید تعصب های بی جا رو کنار بزاریم الکی دارن همه رو به جون هم می‌ندازی این فقط به آن معنا است که میخواهند آذربایجان رو از ایران جدا کنند و الکی غیرت شما رو هدف گرفتند نه ما و نه کسان دیگه باید حواسمان باشه. یاشاسین اذر بایجان
یوسف ۲۴ مهر ۱۳۹۹ | ۰۸:۵۰
وقتی صحبت از ترکهای آزربایجان می باشد خیلیها چشم دیدن ندارند و با عناوینی مثل مغول و غیره ...نام می برند ولی تا بحال هیچ کسی به طور واضح توضیح نداده که منشا اصلی ترکهای آذربایجان کجاست جمعیت فعلی کشور مغولستان بیش از دو میلیون نفر نیست کل جمعیت کشورهای ترک زبان اسیای میانه هم به اندازه ترکهای ازربایجان نیست و اگر کسی زبانشناسی بلد باشد می تواند فرق اساسی بین ترکهای آذربایجان و سایر ترکهای اسیای میانه را متوجه شود چطور می شود که در عرض چهارصد پانصد سال آنقدر تفاوت ایجاد شود که یک ترک ازربایجان زبان یک ترک اسیای میانه که از یک قبیله واحد باشند را یا اصلا متوجه نشود یا به سختی متوجه شود و از طرفی ترکهای ازربایجان اگر از اسیای میانه امده باشند باید اقوامی در انجا باشند که مثل ازربایجانیها صحبت کنند پس انها کجایند .... و از طرفی اگر تمامی فرضها را قبول کنیم باز دلیل نمی شود که از حق و حقوق زبانی و مدنی خود دفاع نکنیم اگر هر کشوری به بومیان ان تعلق داشته باشد پس مردم سرتاسر قاره امریکا باید به زبان سرخ پوستی حرف بزنند و از طرفی می دانیم که خود فارسها هم بومیان اصلی ایران محسوب نمی شوند پس چرا خود را باید صاحب اصلی ایران بدانند چرا که فقط در زیر سایه ترکها بوده که فارسها تابحال دوام اورده و حالا ادعای ارضی می کنند
محمد ۲۴ مهر ۱۳۹۹ | ۰۹:۰۶
کل ارمنستان طبق تمامی اسناد خاک و سرزمین مسلمانان و ترکها بوده است.
رضا ۲۴ مهر ۱۳۹۹ | ۰۹:۴۵
سلام عزیزانم فرزندانم چیزی که تأسف بار است ساختار هایی ازبین رفته و از همه غمبارتر قطره خون های بیگناهی است که ریخته وهیچ جایگزینی ندارد جانانم هزاران سال اقوام مختلف ایرانی اگر دسیسه بیگانگان نباشد با مودت مراوده داشتند با توتعه خبیث انگلیسی ها حکومت عثمانی را مصلحه کردند تخم برادر کشی کاشتن خواهشمندم ملتمسانه آتش‌بیار معرکه نباشید# جانباز شیمیایی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران#
حمید ۲۴ مهر ۱۳۹۹ | ۱۰:۲۴
اردوغان خیانکار ب کل ممالک اسلامی
رادین ۲۴ مهر ۱۳۹۹ | ۱۰:۵۲
اقایون محترم ترک وفارس به فکر نون باشید خربزه ابه.شما را چه به سیاست خارجی با دلار۳۲ هزارتومنی وقحطی نان وپراید۱۶۰ میلیونی مرغ هم۲۲ تومن ناقابله به جای مداخله در امور دیگران به فکر مملکت خودمون باشید با این اقتصاد داریم داغون میشیم اونهارچپشون پره بزارید یه کم تنوع کنند .مردم فقیر خودمون را دریابید که نان شب ندارند
یک مسلمان ۲۴ مهر ۱۳۹۹ | ۱۱:۰۰
موضع ایران ربطی به روسیه نداره و نخواهد داشت آذربایجان همان موقع که ایران را از خاک خودش بیرون کرد و از آمریکا و اسرائیل کمک گرفت در برابر دنیای اسلام ایستاد و به همین خواطر هست که الان برای جنگ از تروریست های سوری استفاده میکنه یادتون بیارید پهباد های جاسوسی اسرائیل از باکو و نخجوان حرکت می‌کردند و وارد خاک ایران می‌شدند لطفا واقع بین باشیم ماحتی اگه بخوایم هم نمیتونیم با اسرائیل در یک جبهه بجنگیم
رسول ۲۴ مهر ۱۳۹۹ | ۱۱:۱۵
آرمان خان سومر ها اجداد تورک آنقدر تاریخ دارند که اجداد کوروش هم سنشان کفاف نمی دهد
وحید ۲۴ مهر ۱۳۹۹ | ۱۱:۲۴
آقای آرمان خواهشا خودت کمی تاریخ بخوان.در ضمن شما که مدام به نسل کشی ارامنه می پردازید که ربطی به جمهوری آذربایجان و آذربایجان ایران ندارد،چرا به نسل کشی و قتل عام چند صد هزار نفری مسلمانان و یهودیان ارومیه و سلماس و خوی توسط ارامنه که دقیقا یک سال قبل از اون که شما می‌فرمائید اتفاق افتاد نمیپردازید؟؟؟
جواد ۲۴ مهر ۱۳۹۹ | ۱۱:۳۶
نسل کشی آذری ها و حمایت ایران از ارمنستان
منوچهر ۲۴ مهر ۱۳۹۹ | ۱۱:۴۳
عملکرد ترکیه در سوریه و عراق نشان میدهد که آنها فقط فکر منافع خودشان هستند و برایشان فرقی نمیکند برای رسیدن به آن منافع رو در روی چه کسانی می ایستند ویا با چه دولتهای هم پیمان میشوند در اینجا هم دلشان به حال آذربایجان نسوخته فقط فکر منافع خودشان هستند و در این میان انسانهای بیگناه هم گشته شوند برایشان فرقی نمیکند آذری یا غیره انها باید به نفت آذربایجان برسند
تیمور ۲۴ مهر ۱۳۹۹ | ۱۱:۵۰
تعجب می کنم از اینکه ارمنستان ۳۰ ساله که بیست درصد خاک آذربایجان را اشغال کرده ، کسی نمیگوید، ارمنستان از خاک آذربایجان برو بیرون تا جنگ خاتمه پیدا کند، اما تعداد بیشتری از فارسهای ایران ناعادلانه از ارمنستان حمایت می کنند و این مسئله فاصله تورکها با فارسها را در ایران بیشتر خواهد کرد.
جسین ۲۴ مهر ۱۳۹۹ | ۱۲:۰۵
ترکها کور خوردن من تعصبی فکر نمی‌کنم ولی شما چی میدانی این قوم ترک چه جنایاتی در حق ایران ودیگر مردمان کشور ها نکردن کثیف تر از قوم ترکیه وجود ندارد اسرائیل که قوم یهود هست سگش می ارزه به ترکیه
سعید ۲۴ مهر ۱۳۹۹ | ۱۳:۰۷
ترکیه اگر در پشتیبانی از آذربایجان صادق بود از طریق نخجوان خط حمله باز می کرد، تصورتان کاملا اشتباه است!
ایرانی ۲۴ مهر ۱۳۹۹ | ۱۳:۵۴
باید صهونیست و تمام نوکرانش را نابود کرد، همه میدانند اگر عزم ایران جزم شود ترکیه ناچیز و استان از دست رفته ایران رو محو خواهد کرد.
اذری ۲۴ مهر ۱۳۹۹ | ۱۴:۱۳
این دیپلمات بازنشسته بر اساس سیاستهای دراز مدت سیاستمداران کشورهای منطقه صحبت میکند که درست هست ، اما شما ها که ایشان را زیر سوال بردین بر اساس احساسات سخن میگویید ...
فرهادی ۲۴ مهر ۱۳۹۹ | ۱۴:۲۳
اینکه امروز عده ای از اتحاد با ترکیه بدلیل بی کفایتی به اصطلاح مسئولین ، و وعده های پوچ ترکبه خوشحال باشند ، از ساده لوحی است وکرنه ترکیه دنبال منافع خود است . این همان اردوغان است که شب کودتا پناهنده به ایران در تبریز بود و چند ماه بعد علیه ایرانیان رجز خوانی کرد، بخاطر بی کفایتی دو تابعتی ها ایران از عرض اندام این مگس ها زیاد ضربه خورده است
عباس ۲۴ مهر ۱۳۹۹ | ۱۵:۱۹
دمت گرم پوتین ،
منوچهر ۲۴ مهر ۱۳۹۹ | ۱۵:۲۶
درود برجناب آرمان ،،نظریه ی درستی داد ه
صادق ۲۴ مهر ۱۳۹۹ | ۱۵:۴۸
کسانی که هیتلری فکر میکنند عاقبت هیتلری نیز خواهند داشت .
Milad ۲۴ مهر ۱۳۹۹ | ۱۶:۰۷
آرمان جووووووش تو داری چرا میسوزی این وسط... تاریخ ترک ها کاملا معلومه برو دقیق مطالعه کن... تاریخ اورارتو و ماننا بخون بعد بیا نظر بده...ارمنی ها نسل کشی نکردن؟حتما در مورد گودال های دسته جمعی مردم سلماس همین کشور خودمون ایران چیزی نشنیده و نخونده ای...حتما از نسل کشی مسلمانان خوجالی چیزی نشنیده ای...اول برو اینایی که گفتم رو بخون بعد نظر بده...از رو تنفر بیجایی که از ترکا داری نظر نده
ابولفضل ۲۴ مهر ۱۳۹۹ | ۱۶:۱۳
ارمنستان هنگامه تحریمها همیشه دروازه کشور بوده ترکیه نشان داد که در تمام کشورهای همسایه خود آشوب به پا کرد فقط ایران مونده، ولی اینبار ..... به نظر من حکومت بر پایه اوبلیسک جمهوری اذربایجان با کمک تکفیری‌ها در فکر ایران هستند البته نظامی که اصلا توان رو ندارند بلکه اقتصادی هدف گرفتند . می‌تونه ایران با کمک به ارمنستان توان اقتصادی ترکیه رو که چشم داشت به تفکر کوچیک بعضی از هم وطنان ترک زبانمان دارد،رو تضعیف کنیم، که تکفیری‌ها کنار مرز ایران رجز نخوانند،
وارطان ۲۴ مهر ۱۳۹۹ | ۱۸:۱۷
به نظر من برخی از. این عزیزان که سواد تاریخی ندارند کامنت‌های بی اساس و بدون تحقیق بدتر از اون احمقها دولت ترکیه اند.. ترکیه هر وقت از کوه های دشت آرارات یا همان شرق ترکیه (که تقریباً نصف کشور کنونی ترکیه هست) به ارامنه پس داد و غرامت کش کشتار نسل کشی ارامنه را به گردن گرفت . اونوقت اون غره باغ نقطه چین را هم ارمنستان یک شبه تحویل باکو می‌دهد. بدون تحقیق و مطالعه کامنتهای پوچ و بی ارزش نگذارید. دوستان
مهدی ۲۴ مهر ۱۳۹۹ | ۱۸:۳۱
بابا...پوتین...اینجوری تهدید جون هر کی دوستداری. ترکیه خنده ش میگیره...فرهنگ روسیه ترس هست و نامردی وتاریخش مملو از بدست آوردن منافع نامشروع...اینو میشه از فقر بجامونده از زمان تجزیه شوروی تاهزینه بالای ساخت نیروگاه بوشهر تابی پاسخ گذاشتن هدف قرارگرفتن هواپیمای جنگیش توسط ترکیه تانحوه تحویل اس ۳۰۰ به ایران و....براحتی متوجه شد
موسی ۲۴ مهر ۱۳۹۹ | ۲۰:۱۳
از آقای آرمان میپرسم میشه تاریخی که در مورد تورکها خوندید رو بگید ما هم بدونیم؟ اگه میتونید اسامی شخصیتها،کوهها،دشتها،رودها شهر ها،روستاها و .... رو که به تورکی هستند رو عوض کنید اون موقع از تاریخ تورک ها میتونی فرار کنی اکثریت این نامها نشان از تاریخ تمدن تورکها در این منطقه دارد.والا شما بگید واقعا انصافا خارج از تعصب چرا نامهای تورکی در قلب سرزمینهایی که شما فکر میکنید برا فارس ها هستش گذاشته شده ؟
اریا حق نظر ۲۴ مهر ۱۳۹۹ | ۲۰:۳۰
سلام بعضی از مردم تبریز و آذربایجان به دلیل بد سیاستی نظام ایران که مشکلات زیادی برای همه مردم ایجاد کرده از حقیقت موجود در جنگ قره باغ دور شدن ترکیه پاش به نفت منطقه باز شه ما بدبختیم
امیر ۲۴ مهر ۱۳۹۹ | ۲۱:۱۱
سوال اینجاست که مگه این کشورها در اجاره صد ساله روسیه نبودند و بعد از اتمام این دوره با ایران یکی نمیشن!؟
کریم ۲۴ مهر ۱۳۹۹ | ۲۱:۱۶
حکومت عثمانی خواب و خیال . زمان تیرو کمان و تبرو قمپوز تموم شده . ترکیه بازیگر نیست بازیچه است
حسن ۲۴ مهر ۱۳۹۹ | ۲۱:۲۷
اگر دنبال حقیقت هستین قره باغ مال ایران است وخیلی جاهای دیگه وشوروی سابق باید تحویل میداد ولی زرنگی کرد هرکدام را مستقل نمود حالا هم ایران اگه قره باغ را خاک آذربایجان می داند ازترسشه که واسه خودش دردسر نشه
قره داغ دیار بابک خرمدین ۲۴ مهر ۱۳۹۹ | ۲۱:۳۹
دوست عزیز خاک اجدادی ماست و دست اَشغال گران شاید شما نسبت به هم نژاد خود افغانی حسی نداشته باشید ولی تورک چه تورک چچن در روسیه،چه تورک تاتار در چین، چه تورک قزاق،ازبک،مجار،ترکمنستان و... برای ما حکم همان برادر خونی رو دارد، و فرق ملل جهان با تورک در همین جاست
satanapershia ۲۴ مهر ۱۳۹۹ | ۲۳:۳۹
این اراجیف پان ترکها خیلی بی همتاست جنایتکارترین زاده قوم مغول از فرهنگ و تمدن و انسانیت حرف میزنه با این روش باید از بشر بودن این پان ترکها تست و آزمایش گرفت
ارسینه ۲۵ مهر ۱۳۹۹ | ۰۰:۰۶
با سلام لطفاً میشه شما با تجربه ها ،سیاستمداران و تاریخ‌دانان یه فکری به حال خودتان بکنید و پایتون را از گلیم خودتان زیادتر دراز نکنین . با ارز تشکر
Reza ۲۵ مهر ۱۳۹۹ | ۰۰:۳۶
حق گرفتنی هست قره‌باغ خاک آذربایجان هست ارمنستان باید تاوان این اشغال رو بدهد کمترینش یک راه زمینی تا نخجوان هست نمیشه کشوری خاک یک کشور رو اشغال بکنه قتل و غارت بکن تاوان جنایاتش رو نده
در جواب آرمان ۲۵ مهر ۱۳۹۹ | ۰۷:۲۵
تاریخ ترکان... تزارودویست سال بعد از اسلامیت ترکان بر ایران حکومت کردنذ و فوارص این تاریخ را دزدیده و بنام خود مصادره کردند... همچنین است تاریخ ماد با زبان التصاقی و تاریخ پارت که سرقت در دورخ پالانی سوادکوهی شد... آن قومی که تاریخ ندارد فوارص دری زبان است...
محمد ۲۵ مهر ۱۳۹۹ | ۰۹:۵۴
من نمیدونم این همه تعصب بیجا نسبت به ترکیه از کجا نشآت میگیرد، مگر می شود هویت ملی را کنار گذاشت و بدنبال زبان رفت؟!! چه چیزی باعث این همه بی چشم و رویی نسبت به خانه و کشور شده است که اینگونه تعدادی از مردم ترک زبان ایران، خود را جدا از ایران می دانند؟! افتخار ایرانی بودن را به ترک بودن می فروشند؟! ما هم به عنوان یک مسلمان و فراتر از آن به عنوان یک انسان از نسل کشی و تجاوز به خاک سرزمین های دیگر ناراحت و متآثر میشویم، اما یادمان باشد در کجا زندگی میکنیم و نسبت به این مرز بوم پیر و خسته تعهد و مسئولیت دارم، از هر قوم و با هر زبانی که باشیم ایرانی هستیم و ایرانی میمانیم. آرزو میکنم دست افراد بی هویت تجزیه طلب در ایران برای همیشه کوتاه شود و مردم ایران بفکر هم و پیشرفت کشور باشند نه تفرقه و جدایی و نابودی وطن.
ابراهیم ۲۵ مهر ۱۳۹۹ | ۱۰:۱۵
عجیب است که آذریها هیچ سنخیتی با ترکها ندارند و زبانشان شاخه ای از زبان فارسی بوده (تاتی و تالشی) ولی الان دارای پدر خوانده و زن بابا شده اند که دست نشانده ای از قوم مغول هستند(ترکیه) . بهتر است بجای اینکه آب در آسیاب عثمانی بریزید ، این افکار احمقانه پان ترکیسم که هیچ ربطی به آذریها ندارد را رها کنید.
عليرضا ۲۵ مهر ۱۳۹۹ | ۱۱:۰۹
نخجوان قبلا ارمنی نشین بوده و طی پاکسازی قومی جمعیت ارمنی از بین رفت و کلیساها و حتی قبرستانهای آنان تخریب شد به نظرم بهتر است به جای ادامه جنگ نخجوان با قره باغ یا آرتساخ مبادله شود و ارامنه قره باغ به نخجوان رفته و آذری های نخجوان به قره باغ کوچانده شوند هم ارامنه قره باغ محل سکونت خواهند داشت هم باکو یک پارچه خواهد شد
عليرضا ۲۵ مهر ۱۳۹۹ | ۱۱:۱۶
جالبه بعضی با عنوان افسانه ای گرته برداری شده از شاهنامه توران سرزمین موعود نژاد ترک می دانند در حالی که نه تورانی وجود داشته و نه ارتباطی بین آن و ترک ها وجود دارد خنده دار تر ترک قلمداد کردن بابک خرمدین است واقغا تو سر این اقلیت چی میگذره
ایران ۲۶ مهر ۱۳۹۹ | ۱۱:۳۱
واقعا
آدم ۲۸ مهر ۱۳۹۹ | ۱۹:۲۲
آسیب شناسی واگرایی ترک های ایران، میشه دهها کتاب نوشت علت هاش کاملا معلومه آقای اعلمی نماینده تبریز خیلی خوب تبیین کرده اند لطفا ببینید یکی از علت هاش زبان است واقعیت این است که ما می بینیم زبان ما درحال احتضار است و دلایل زیادی هست
اورخون به الف ۲۸ مهر ۱۳۹۹ | ۲۲:۳۶
برو هرم ۳۰۲ متری تمدن ترک در ترکستان شرقی را ببین که متعلق به ۷۰۰۰ سال پیش است شاید کمی از زندگی بدوی فاصله گرفتی و با تاریخ و تمدن ترک همراه شده و سواد یاد گرفتی
امید ۰۲ آبان ۱۳۹۹ | ۱۲:۲۸
خنده دارترین نظر مال اونکسی که گفت ارمنستان دروازه ورود به دنیا برا دور زدن تحریمهاست جناب انیشتن خود ارمنستان اگر مرزش با ایران نبود تا الان از گرسنگی باقیمانده جمعیتش تا حالا منقرض شده بود
ایرانمنش ۰۳ آبان ۱۳۹۹ | ۱۸:۳۳
اگر سرزمینهای ازدست رفته به ایران برگردند از نظر ژئوپلتیک قدرتمنتر میشیم و یک ایران قدرتمند بهتر میتونه جلو روسیه که به آبهای گرم نظر دارد را بگیرد واین ببه نفع آمریکا هم هست با یه دودو تا چهارتای ساده میشه فهمید در این موضوع ایران وآمریکا منافع مشترک دارند واینکه آمریکا خواهان چند تکه شدن ایرانه منتفی میشه حداقل در این برحه از تاریخ پس باید نهایت استفادرو برد به امید ایرانی آباد تاتمام اقوام ایرانی «به گواه تاریخ»خواهان او باشند
Khalaj ۱۲ آبان ۱۳۹۹ | ۰۳:۳۹
فقط ایران را دوست دارم با تمام اقوامش ترک کرد لر فار س عرب بلوچ گیلک و...عزیز من هستند زمان جنگ ایران وعراق کدام کشور ترک به ما کمک کرد بجز افغانستان و چند هزارنفر از پاکستان .خواهشا فقط آذری های خودمان را عشق است.
امید ۱۲ آبان ۱۳۹۹ | ۱۳:۵۹
جناب وارطان همون اراضی که در اناتولی نام بردین الان سکونتگاه برادران کرد و دوستان پ ک ک شده اگر الان ترکیه هم یکزمانی عقب بره مگه کردها وان وبتلیس و دیاربکر و ... را به شما تحویل میدند هر وقت زورتون رسید برین از ترکیه و مخصوصا برادران کرد عزیزتون پس بگیرین ولی بیزحمت اولش از خاک مقدس ازربایجان خارج بشین
محمد ۲۹ آبان ۱۳۹۹ | ۰۱:۵۲
این جنگ در کل نتیجه اش هر چی که شد خیلی فکر نمیکنم برای ما ایرانیها فرق کنه. در ایران ترکها با کردها و فارسها خیلی نزدیک هستند و با اون شدت و حرارتی که بعضی ها دم از نگرانی تجزیه میزنند فکر میکنم دور از واقعیت باشه. من به شخصه دعا میکنم این ضرر و زیانهایی که مردم در این منطقه از جنگ میبینند به حداقل برسه و موج نفرت قومی در منطقه فروکش کنه. اساسا به چشم جنگ انچنانی هم نبود اذربایجان یه تکه از خاکش دست جدایی طلبها افتاده بود که ازاد کرد هر کشور دیگری هم بود همین کار رو میکرد. تاسف من برای مردم بیچارهای هست که بازیچه سیاست شدند ادربایجانیها در دهه نود به شکل اسفناکی اواره شدند. والان هم ارامنه. مهمترین قسمت قضیه همین درد و رنج انسانی اون هست
علی ۰۳ آذر ۱۳۹۹ | ۰۰:۲۵
زنگه زور جزئی از سرزمین اذربایجان است که بازدوبند بعضی کشورهای منطقه به ارمنستان اشغالگر واگذار شده و سازمان ملل هم انرا تایید کرده است قوانین بین المللی هم به اذربایجان اجازه می دهد برای ازاد سازی اراضی خود از هر کشوری می تواند کمک بگیرد وهیچ کشوری حق ندارد به کشور اشغالگر ارمنستان حتی هم پیمانانش کمک کند زیرا اشغالگر است حال ترکیه پاکستان و افغانستان برای ازاد سازی زنگه زور از دست ارمنستان اشغالگر اماده باش اعلام کرده اماده حمله برای ازادی زنگه زور
ایرانی ۲۳ آذر ۱۳۹۹ | ۰۲:۴۸
آذربایجان و ارمنستان جزیی از خاک ایران هستن و باید وارد مرزهای ایران شوند
آزاربایجان سیدف ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۹:۴۳
چه خبر از نسل کشی و مهاجرت اجباری ترکان تاتار و پاک سازی اقوام دیگر همچون چرکس ها توسط روسیه
خ.خ.اهری ۰۷ مهر ۱۴۰۱ | ۰۹:۳۶
واقعیت آن است که آنهایی که نگران کریدور زانگزور هستند در واقع ۳۰سال از اشغال قره باغ توسط ارمنی ها راضی بوده اند والا حمایت از ادامه تجزیه نخجوان از آذربایجان با ادامه طرح کمونیستی ۱۰۰ساله بی معنی است