جامعه غربی در برابر ملت ایران مسئول است

ایالات متحده به فکر تکمیل فشار حداکثری با استفاده ابزاری از کرونا

۲۸ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۸:۰۰ کد : ۱۹۹۰۲۶۰ اقتصاد و انرژی خاورمیانه انتخاب سردبیر
سعید محمدی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: از موثرترین راه ها برای مبارزه با کرونا، تعطیلی شهرها (قرنطینه) یا محدودیت در رفت و آمدها است. با چنین رویکردی بسیاری از مردم با کاهش درآمدی مواجه می شوند و دولت ها موظفند جبران خسارت کنند. بر این اساس کشورهای مختلف ده ها میلیارد دلار بودجه در نظر گرفته اند، ولی دولت ایران در این زمینه با مشکل جدی مواجه است، چرا که منبع اصلی درآمد آن (فروش نفت) به خاطر تحریم جنایتکارانه آمریکا تعطیل است. برای تهیه و واردات اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی نیز نیاز به درآمد هست، این در حالی است که اگر بودجه لازم برای این امر هم تامین شود، همان تروریسم اقتصادی راه های تبادلات مالی و پولی با کشورها و شرکت های مختلف خارجی را بسته و ایران با سختی های طاقت فرسایی در این مسیر مواجه است. حتی آمریکا در این شرایط سخت، اجازه استفاده از مبالغ بلوکه شده ایران در کشورهای دیگر را نمی دهد تا فشار حداکثری خود علیه مردم مظلوم کشورمان را تکمیل کند.
ایالات متحده به فکر تکمیل فشار حداکثری با استفاده ابزاری از کرونا

نویسنده: سعید محمدی، کارشناس روابط بین الملل

دیپلماسی ایرانی: با فراگیری و گسترش شیوع ویروس کرونا، سازمان بهداشت جهانی سطح شیوع بیماری را از اپیدمی به پاندمیک (جهانی) ارتقا داد، دکتر تدروس ادهانوم، دبیرکل سازمان بهداشت جهانی در این باره تاکید کرد موارد ذیل از جمله وظائف اساسی همه کشورها است:

-  مکانیسم‌های واکنش اضطراری خود را فعال کنند و توسعه دهند، 
-  به مردم درباره خطرات و راهکارهای محافظتی آموزش دهند، 
-  تمامی موارد ابتلا به این ویروس را پیدا کرده و قرنطینه کنند،
-  بیماران را درمان کرده و تمامی تماس‌ها را ردگیری کنند.

دبیر کل سازمان بهداشت جهانی بر این واقعیت تاکید دارد که «هر چقدر هم که بگوییم و تکرار کنیم کم است، اما تک‌تک کشورها می‌توانند در تغییر روند این همه‌گیری نقش ایفا کنند.»

کرونا در جمهوری اسلامی ایران نیز نیز شیوع گسترده ای دارد و علی رغم تمامی تلاش ها در زمینه های مختلف برای اجرای توصیه های سازمان جهانی بهداشت با مشکلات اساسی مواجه است. این توصیه ها برای کشورهایی است که وضعیت عادی در آنها جاری است، ولی ایران بواسطه تروریسم اقتصادی آمریکا از جهات مختلف از جمله درآمد برای تامین هزینه های مترتب بر مبارزه اساسی با کرونا و تهیه دارو و تجهیزات پزشکی در مضیقه قرار دارد. کمبود امکانات ناشی از تحریم ها و سیاست های جنایتکارانه آمریکا علیه کشورمان موجب شده است علاوه بر درد و رنج فراوان مردم ایران به خاطر شیوع کرونا، کادر درمانی هم به شدت ضربه دیده و علاوه بر قربانی شدن تعدادی از آنها، روند درمان بیماران کرونایی هم با مشکل جدی مواجه شود.  

از موثرترین راه ها برای مبارزه با کرونا، تعطیلی شهرها (قرنطینه) یا محدودیت در رفت و آمدها است. با چنین رویکردی بسیاری از مردم با کاهش درآمدی مواجه می شوند و دولت ها موظفند جبران خسارت کنند. بر این اساس کشورهای مختلف ده ها میلیارد دلار بودجه در نظر گرفته اند، ولی دولت ایران در این زمینه با مشکل جدی مواجه است، چرا که منبع اصلی درآمد آن (فروش نفت) به خاطر تحریم جنایتکارانه آمریکا تعطیل است. برای تهیه و واردات اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی نیز نیاز به درآمد هست، این در حالی است که اگر بودجه لازم برای این امر هم تامین شود، همان تروریسم اقتصادی راه های تبادلات مالی و پولی با کشورها و شرکت های مختلف خارجی را بسته و ایران با سختی های طاقت فرسایی در این مسیر مواجه است. حتی آمریکا در این شرایط سخت، اجازه استفاده از مبالغ بلوکه شده ایران در کشورهای دیگر را نمی دهد تا فشار حداکثری خود علیه مردم مظلوم کشورمان را تکمیل کند. تمامی این مشکلات موجب شده است تا ایران برخلاف سایر کشورها امکان اجرای کامل توصیه های سازمان جهانی بهداشت را نداشته باشد. باید گفت کشورهای مختلف از جمله کشورهای اروپایی به واسطه بی عملی در قبال تعهدات خود و همراهی با آمریکا یا سکوت در قبال تحریم های ظالمانه و اقدامات غیر انسانی آمریکا در درد و رنج مردم ایران شریکند. شایسته است که آنها حداقل در این شرایط سخت، مردم ایران را درک کنند و با نادیده گرفتن تحریم های ظالمانه آمریکا، مرهمی بر دردهای مردم باشند.

با توجه به اینکه کرونا مرز نمی شناسد، در صورت عدم موفقیت ایران در مهار آن، مردم کشورهای دیگر نیز از آن متضرر خواهند شد و این جنایت علیه بشریت به حساب می آید. تروریسم اقتصادی آمریکا در شرایط پاندمی کرونا یک جنایت جنگی هدفمند و برای رسیدن به اهداف پلید سیاسی سردمداران آمریکا محسوب می شود. البته چنین جنایتی باید در موقع خود از طریق محاکم بین المللی مورد پیگیری و قضاوت قرار بگیرد عاملان و عامران آن نزد جهانیان محاکمه و به سزای اقدام ناجوانمردانه خود برسند. جنایتی که با کشتار نژاد پرستانه نازی ها در جنگ جهانی دوم تفاوتی ندارد. خصوصا که ادامه و گسترش این بیماری در ایران می تواند دیگر اقدامات بین المللی را هم متاثر و در نتیجه خنثی کند. از این حیث ضروری است؛ جامعه بین المللی به صورت یکپارچه نسبت به ادامه تروریسم اقتصادی آمریکا علیه ایرانیان واکنش نشان دهد و از دولت دونالد ترامپ و مدعیان حقوق بشر،  پایان این جنایت و اقدام ضد بشری را طلب کند. 

در هر صورت مقامات جمهوری اسلامی ایران بنا به اهمیت موضوع؛ مکاتبات و تماس هایی را با مقامات عالیرتبه کشورهای دوست و سایر شرکای بین المللی خود برقرار کرده و توضیحات لازم را در این خصوص ارائه کرده اند. آنچه بیش از پیش مهم است این که؛ موضوع کرونا مرزهای سیاسی، اقتصادی و جغرافیایی را در نوردیده و اینک جان همه انسان ها در معرض تهدیدی جدی قرار گرفته است. اجرای توصیه های سازمان بهداشت جهانی و موفقیت در مهار ویروس کرونا به همکاری همه اعضای جامعه جهانی و از جمله ایران وابسته است. امید آن که در نتیجه چنین اتحادی زنجیره این شیوع شوم هر چه سریعتر متوقف شود.

از همه سیاستمداران و مقامات ارشد کشورهای عضو جامعه بین الملل و اعضای شورای امنیت سازمان ملل انتظار می رود با توجه به شرایط اضطراری و به منظور حفظ جان مردمانمان از طریق هم فکری، اجماع و همکاری مشترک راه کار مناسبی را برای توقف جنایات رژیم ترامپ و خنثی کردن تروریسم اقتصادی علیه مردم ایران، تدارک ببینند.

چنین راه حلی می تواند مسیر دسترسی به منابع مالی برای تهیه ملزمات بیمارستانی، اجرای طرح های موثر مانند قرنطینه و هماهنگی موثرتر ایران با جامعه جهانی را برای مهار ویروس کرونا به عنوان یک «ویروس طبیعی یا بیو تروریستم»، تسهیل کند. البته برخی از کشورهای دوست در مسیر انسانی حرکت کرده و کمک های موثری را به ایران داشته اند و ایرانیان همان طوری که اقدامات خصم آلود آمریکا و پیروان منطقه ای آن را از یاد نخواهند برد، کمک های دوستان شرایط سخت را نیز فراموش نخواهند کرد.

کلید واژه ها: اعمال فشار حداکثری علیه ایران فشار حداکثری آمریکا علیه ایران سیاست اعمال فشار حداکثری ترامپ علیه ایران ایران و امریکا تحریم دارو استفاده ابزاری از ویروس کرونا استفاده ابزاری امریکا از ویروس کرونا شیوع ویروس کرونا


( ۶ )

نظر شما :

مسعود ۰۱ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۹:۰۹
جماعتی که فکر می کردند با گسترش و شیوع افسار گسیخته ی ویروس کورونا و مرگ هزاران ایرانی امریکا در یک معذوریت اخلاقی و فشار کشورهای جهان برای رفع تحریمهای ظالمانه قرار خواهد گرفت دچار یک اشتباه محاسباتی شدند.و
ابراهیم قدیمی ۰۲ فروردین ۱۳۹۹ | ۲۳:۵۳
واقعیت در این است که تا این لحظه داروئی جهت درمان بیماری کرونا پیشنهاد نشده است.برخی داروهای پیشنهاد شده وحتی ازمایش شده توسط همکاری چین وکوبا موجود است ونیاز به گشایش تحریم هم ندارد. اپیدمی بیماری کرونا را تا این لحظه که شدیدا توسعه یابنده است وداروئی معالجتی موثر وواکسنی ندارد مردم با سعی در رعایت مسائل بهداشتی عمومی والوده نشدن خود وجامعه در کنترل تماس بایکدیگر و افزایش توان مقاومتی خود باید شکست دهند نه جامعه پزشکی که شدیدا در این مورد در کمک رسانی فعال است وباید قدردان فداکاری انها بود..مشکل ایران در یک جمله کوتاه عدم هم خوانی سیاست های اجتماعی اقتصادی داخلی و سیاست های اقتصادی وبین المللی خارجی است یکی شدیدا غربی است ودیگری شدیدا شرقی. من نمیگویم سیاست شرقی خارجی ایران نادرست است ونمی گویم سیاست داخلی غربی نادرست است. مسئله در عدم همخوانی این دوسیاست با یکدیگر است. یازنگی زنگ یا روومی رووم .چین کرونا را با واکسن ودارو وداروهای تجارتی وارداتی غربی در بیمارستانها معالجه نکرد که بیمارستانها تقریبا قرنطینه و کمک رسان تجهیزاتی کمک رسانی به بیماران بود.با کنترل تماس مردم بایکدیگر کنترل کرد که دولت بر ان مدیریت بی چون وچرا داشت. کشوری با توانائی داروئی تجاری امریکا در جهان نداریم. انها نیز بابهره وری ازتجربه های چند ماهه جهان سعی در کنترل تماس های فردی واجتماعی جهت کنترل بیماری اند نه بهبوددربیمارستانها.