حمایت اقلیم از حضور نیروهای آمریکایی در عراق، مراوده تجاری غیرقانونی با طرف خارجی

امید است مقامات کردستان از مسیر اشتباه خود بازگردند

۰۶ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۰:۰۰ کد : ۱۹۸۹۷۷۱ خاورمیانه انتخاب سردبیر
درحالی که هفده درصد از بودجه عراق متعلق به اقلیم کردستان است و مقامات آن اقلیم اجازه ندارند بدون هماهنگی و اطلاع دولت مرکزی بغداد، ارتباط و مراوده ای با طرف های خارجی داشته باشند، اما اقلیم چندین سال است که ارتباط تجاری نفتی غیرقانونی با رژیم صهیونیستی دارد.
امید است مقامات کردستان از مسیر اشتباه خود بازگردند

نویسنده: محمد مهدی ملکی، کارشناس مسائل خاورمیانه

دیپلماسی ایرانی: پس از ترور ناجوانمردانه و مظلومانه شهید سردارسپهبد قاسم سلیمانی و سردار ابومهدی المهندس از فرماندهان مقاومت ایران و عراق در فرودگاه بغداد توسط نیروهای آمریکایی به فرمان رئیس جمهور ایالات متحده، معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی سمت و سوی دیگری به خود گرفت و بازیگران فعال در آن، خط و مشی اعلامی و اعمالی خود را بیش از پیش آشکار کردند که به زعم تحلیلگران، این مهم نوید دوران گذار و حساسی را در عرصه تحولات منطقه‌ای می‌دهد. 

در این میان اما، عراق بیش از دیگر کشورهای منطقه در معرض تحولات داخلی و منطقه ای قرار دارد، هم به این جهت که چندین ماه است این کشور شاهد اعتراضات خیابانی از سوی مردم به دلیل نارضایتی آنها از نابسامانی های اقتصادی، فساد، تبعیض و مشکلات معیشتی است، از طرف دیگر آنکه عراق به زمینی برای زورآزمایی برخی قدرت های منطقه ای و بین المللی بدل شده و همچنین آنکه ترور شهید سردار سلیمانی به عنوان قویترین فرمانده مبارزه با تروریست های داعش در خاک عراق صورت گرفته است. 

روابط ایران با عراق و به طور خاص با دولت مرکزی بغداد و مسئولین دولتی آن کشور، بسیار عمیق و راهبردی است که این نیز به دلیل وجود اشتراکات زیاد تاریخی، مذهبی و روابط صمیمانه میان مسئولان و مردم دو کشور با یکدیگر است. 

اما رابطه ایران با اقلیم کردستان عراق به خصوص در دوران حضور تروریست های داعش در خاک آن کشور و حمایت‌های ایران در ابعاد مختلف از مردم عراق و اقلیم کردستان، رابطه ای خوب، سازنده و نزدیک بود، اما گویی از سوی مقامات اقلیم دوام چندانی پیدا نکرد و آنها نزدیکی به آمریکا و رژیم صهیونیستی را ترجیح داده اند. 

مواضع و رویکرد اخیر مقامات اقلیم کردستان عراق در قبال ایران و دولت مرکزی بغداد، به خصوص پس از ترور ناجوانمردانه شهید سردار سپهبد قاسم سلیمانی و سردار ابومهدی المهندس، نه تنها مناسب و همتراز با ارتباطات قبلی نبوده، بلکه نشان از تضاد رویه آنها با سیاست های ایران و به نوعی مخالفت با رویکرد دولت مرکزی دارد که این مهم نیز در جای خود، تأمل و بررسی بیشتری را می طلبد.

عدم حضور نمایندگان کُرد پارلمان عراق در جلسه مهم مجلس آن کشور در خصوص تصویب قانون خروج نیروهای آمریکایی از عراق، پس از ترور فرماندهان مقاومت در فرودگاه بغداد و البته حمایت آنها از تداوم حضور نیروهای آمریکایی به واسطه آنچه آنها حمایت آمریکا از عراق در مقابل خطر احیای داعش می نامند و همچنین تأمین نفت حدود ۸۰ درصدی رژیم صهیونیستی توسط این اقلیم، می تواند بیانگر رویکرد ضد مقاومت مقامات کردستان باشد.

برخی از نکات مورد توجه در خصوص رویکرد اخیر اقلیم کردستان به شرح زیر است: 

مخالفت با خروج نیروهای آمریکایی از عراق

شاید دلیلی بهتر از آخرین اظهارات «مسعود بارزانی» در خصوص حمایت از تداوم حضور نیروهای آمریکایی در عراق که در گفت وگویی با نشریه «ایندیپندنت عربی» مطرح کرده وجود نداشته باشد. 

رئیس حزب دموکرات کردستان در این مصاحبه حضور نیروهای آمریکایی در عراق را برای تامین امنیت آن کشور مورد تاکید قرار داد و خروج آنها را موجب تقویت نیروهای باقی مانده تروریست داعش در خاک عراق توصیف کرد. 

بارزانی طرح خروج نیروهای آمریکایی از عراق را یک طرح سیاسی از جانب ایران خوانده و گفت که نباید امنیت کشور را فدای سیاسی‌کاری کرد و اساسا هم به همین علت بوده که کردها به این طرح در پارلمان عراق رای ندادند.

سوالی که مطرح می‌شود این است که، آیا مقامات اقلیم کردستان فراموش کردند که اگر حمایت ها و کمک های ایران و شخص حاج قاسم سلیمانی در مبارزه با تروریست ها نبود، امروز سلیمانیه و اربیل به اشغال نیروهای تروریستی داعش درآمده بودند؟

حتما مقامات کردستان عراق خاطرشان هست که پس از آنکه داعش، اربیل را به محاصره خود در‌‌آورد، تنها کسی که به در خواست کمک بارزانی جواب مثبت داد، ایران بود و حتی آمریکا و نیروهای ائتلاف نیز، پنج مرتبه درخواست کمک بارزانی را بی پاسخ گذاشتند.

تامین ۸۰ درصد نفت رژیم صهیونیستی

برخی رسانه های غربی از جمله «فایننشال تایمز» انگلیس در گزارش هایی بر این مطلب تاکید دارند که رژیم صهیونیستی از سال ۲۰۱۵ تاکنون به صورت غیرقانونی (بدون اجازه دولت مرکزی بغداد) و با قیمتی کمتر از بازار جهانی نفت، حدود ۸۰ درصد از نیاز نفت خود را از اقلیم کردستان عراق تامین می‌کند.

اما نکته‌ای که وجود دارد این است که بدون اجازه و اطلاع دولت مرکزی، این مراوده تجاری به منزله قاچاق و غیر قانونی به حساب می آید که این نیز دلیل دیگری بر تضاد رویکرد و سیاست اربیل با بغداد به حساب می‌آید، به نحوی که آنها خلاف قانون اساسی عراق و بدون اجازه دولت مرکزی اقدام به مراوده تجاری با طرفی خارجی کرده اند.

بر اساس گزارش این رسانه انگلیسی تا کنون بیش از یک میلیارد دلار به واسطه خرید نفت از سوی رژیم صهیونیستی عاید اقلیم کردستان شده واز طرفی، تل آویو هم ضمن تایید این مطلب، آن را در جهت حمایت پنهان از اقلیم در مقابل تهدید نیروهای تروریستی داعش عنوان کرده است. 

این در حالی است که بر اساس قانون اساسی عراق، ۱۷ درصد از بودجه دولت به اقلیم کردستان تخصیص داده شده تا آنها بتوانند امورات اقتصادی و مالی خود را به طور مستقل از دولت مرکزی اداره کنند، اما اجازه ارتباط یا همکاری های خارجی بدون اجازه و هماهنگی با دولت مرکزی بغداد را ندارند.

همچنین، در این خصوص بارزانی در آخرین اظهارات خود بدون هیچ ابایی از ارتباط اقلیم کردستان با رژیم صهیونیستی دفاع کرده و آن را به عنوان واقعیتی غیرقابل انکار در دنیای کنونی تلقی و حتی از وجود سفارتخانه آن رژیم در بغداد هم استقبال کرده و فراتر از آن، از روابط برخی اعراب با آن رژیم نیز دفاع کرده و آن را امری طبیعی عنوان کرده است.

آنطور که از شواهد امر بر می آید، مقامات کردستان عراق تصمیم گرفتند برخلاف مسیر حرکت جریان مقاومت به راه خود ادامه دهند که این می تواند ناشی از خطای محاسباتی آنها در انتخاب صحیح دوستان و غیر دوستانشان باشد.    

امروز مردم عراق، یا به تعبیر بهتر جریان مقاومت در منطقه، به خصوص پس از ترور«شهیدان سلیمانی و ابومهدی» خواهان خروج نیروهای آمریکایی از منطقه هستند و این مهم را انتقام اصلی از آمریکایی ها می دانند.

مردم و مسئولین عراق پس از تجربه تلخ حضور نیروهای ترویستی داعش و خسارت های مالی و جانی بسیاری که متعاقب آن در کشورشان بجا ماند، به خوبی آگاه هستند که آمریکا و ایادی منطقه ای آن از جمله سعودی، امارات و رژیم صهیونیستی نقش تاثیرگذاری در تسلیح و حمایت های مادی و اطلاعاتی تروریست های داعش داشتند و در آن ایام، این ایران بود که نشان داد دوست و همسایه ای قابل اعتمادی است که می توان در دوران سختی به آن تکیه کرد. 

در خاتمه آنکه، امیدواریم مقامات کردستان عراق از مسیری که به اشتباه برگزیدند برگردند و با هماهنگی کامل با دولت مرکزی بغداد، مراودات تجاری و سایر همکاری های خود با طرف های خارجی را تنظیم کنند. همچنین، همسو با خواسته قانونی مردم عراق و ملت های منطقه در خروج نیروهای آمریکایی از عراق و دیگر کشورهای منطقه گام بردارند و نه بر خلاف آن.

کلید واژه ها: اقلیم کردستان عراق مسعود بارزانی عراق کردستان عراق شهادت سردار سلیمانی خروج نیروهای امریکایی از عراق عراق و امریکا امریکا و کردستان عراق ایران و عراق و امریکا


( ۵ )

نظر شما :

مسعود ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۱:۱۴
اولا مرد عراق سه دسته شیعه سنی و کرد هستند که تنها طیفی از سیاست مداران شیعه خواهان خروج نیروهای آمریکایی هستند. ثانیا تمام ملل و دول دنیا (به جز ایران) منافع مردم خودشان برایشان مهم است. منافع کردهای عراق هم در همپیمانی با آمریکا و روابط دوستانه با همسایگان است. همان سخنی که چند روز پیش نخست ویز منطقه کردستان گفت. ببینید خروج نیروهای ائتلاف چه بلایی سر کردهای سوریه آورد. اگر نیروهای آمریکایی از عراق خارج شوند آیا همان سناریو روی کردهای عراق تکرار نمی شود. ثالثا روابط کردهای عراق و ایران ریشه ای بوده و بارها با هم همکاری داشته اند. به عنوان مثال در سال 2005 زمانیکه آمریکایی ها می دانستند گروهی از سپاه قدس وارد اقلیم شده اند و همه آنها را رصد کردند و می خواستند عملیات نظامی علیه انها انجام بدهند کردهای عراق سردار سلیمانی را متوجه این امر نموده و ایشان به خانه یکی از سران کرد رفته و این نقشه امریکا نقش بر آب می شود چرا رسانه های ایرانی به این موضوع هیچ اشاره ای نکرده اند. پس اگر بخواهیم این مسئله را کلی تر بررسی کنیم شاید کردهای عراق دین خاصی نسبت به ایران نداشته باشند. فراموش نکنیم که نیروهای ایرانی به همراه حشد شعبی بودند که پس از رفراندم به اقلیم حمله نمودند و کرکوک و دیگر مناطق مورد مناقشه که حدود 50 درصد خاک کردستان بود را از این منطقه جدا کردند.
مسعود ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۲:۲۶
آقای ملکی باسلام : شایسته است وقتی از شخصیتی سیاسی نقل قول می شود اصل امانتداری رعایت گردد ! گفته های آقای "مسعودبارزانی" را به عمد جنابعالی "تحریف" فرموده اید و این زشت وناجوانمردانه است چرا که در بسیاری موارد اینچنین کارهایی به حساب موضع رسمی جمهوری اسلامی رقم خورده و به ضرر مصالح ملی ما ست واز طرف دیگر این شخصیتها در میان مردم خودشان از حرمت و اعتبار خاص برخوردارندو این باعث رنجشهای متعدد گردیده است !این سیاست است لطفا"منبری " صحبت نفرمایید ! در ضمن در مورد شهادت شهید حاج سلیمانی توجه شما را به مطالعه ی تویتهای رهبران احزاب مختلف کرد عراق و همچنین مصاحبه هایی که لیدرهای سیاسی و فرماندهان میدانی کرد درجنگ علیه داعش با خبرگذاری وزین "تسنیم" انجام داده اند جلب می کنم ! مشکل امثال جنابعالی این است که با دمکراسی مشکل دارید ! ظاهرا حکومت عراق تا این لحظه هم داعیه ی دموکراتیک بودن دارد و اینکه اقلیم کردستان نظر مخالفی بامرکز داشته باشد کاملا طبیعی است و هیچ هم جای تعجب یا تنفر و غضب نیست! مگر در کشور خودمان و در میان اولیای امور و دولتداران بر سر مذاکره با آمریکا و همچنین ،تصویب لایحه های مربوط به "پولشویی و تمویل مالی تروریسم "و بسیاری موارد دیگر اختلاف نظر علنی و حتی جنجال رسانه ای وجود ندارد؟ چرا بعضی کارها برای شما روا و برای دیگران حرام است؟ همه ی ما دوست داریم و باید تلاش کنیم که اردوگاه طرفداران ایران در منطقه تقویت و سیاستهای دولتهای منطقه و اقوام ملیتها و عشایر و احزاب و جریانات سیاسی باما هماهنگ و همخوان و همسو باشد و بخصوص در عراق که اکنون خط مقدم ماست !مطالعات دقیق نشان داده است که کردها در کلیت خود میل به سوی جمهوری اسلامی ایران دارند و خودرا یک قوم اصیل ایرانی می دانند و دارای اشتراکات قومی و زبانی و فرهنگی بسیار زیادی با ایران هستند این یعنی عناصر معنوی پیوند و اتحادوهماهنگی کرد و ایرانی بسیار قوی و موجوداست ؛ می ماند عناصر مادی مساله که ایران اسلامی باتوجه به هژمونی بسیار بالایی که بر روی دولت ،گروهها و حزاب سیاسی ونهادهای اقتصادی و نظامی ...عراق دارد باید کردها را به این اطمینان و باور برساندکه حق و حقوق قانونی آنها در چهارچوب عراق حمایت شده پابرجا و استوار است و ایران اسلامی نه اینکه قصد مشکل تراشی و ضعیف کردن نقش آنها در عراق و نابودی تجربه ی خودگردانی آنها را ندارد بلکه متحد و دوست با وفا و قابل اطمینان آنهاست همچنانچه در جنگ علیه داعش و دفاع از اربیل آنرا به اثبات رساند! به جای اینکه با سیاستهای طنش زا کردها و حکومت مرکزی و بخصوص شیعه و کرد را در برابر هم قرار دهید بیایید با میانجیگری و سیاستی حکیمانه اختلافات آنها را کمتر و زمینه ی اتحاد آنها را فراهم نموده و توطئه های دشمنان ایران و عراق را اینگونه خنثی کنید ! و اکنون که حکومت علاوی در حال شکلگیری است و اختلافاتی بین کردها و علاوی در زمینه ی نحوه ی تشکیل حکومت و سهم کردها در حاکمیت عراق بروز کرده است بهترین فرصت برای جمهوری اسلامی ایران پیش آمده است که حسن نیت خودرا به کردها نشان دهد و اگر ایران چنین پیشدستی نکند و در فکر انتقام گیری از سهل انگاری کردها درگذشته باشد بی تردید نقش پیشاهنگی خورا به امریکا و" پمپئو" واگذار می کند که این با منافع ملی و مذهبی ما همخوانی ندارد. در نهایت کردها فاکتور مهمی در خاورمیانه هستند که نمی توان به هیچ وجه آنها را نادیده گرفت !
مسعود ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۲:۲۷
آقای ملکی باسلام : شایسته است وقتی از شخصیتی سیاسی نقل قول می شود اصل امانتداری رعایت گردد ! گفته های آقای "مسعودبارزانی" را به عمد جنابعالی "تحریف" فرموده اید و این زشت وناجوانمردانه است چرا که در بسیاری موارد اینچنین کارهایی به حساب موضع رسمی جمهوری اسلامی رقم خورده و به ضرر مصالح ملی ما ست واز طرف دیگر این شخصیتها در میان مردم خودشان از حرمت و اعتبار خاص برخوردارندو این باعث رنجشهای متعدد گردیده است !این سیاست است لطفا"منبری " صحبت نفرمایید ! در ضمن در مورد شهادت شهید حاج سلیمانی توجه شما را به مطالعه ی تویتهای رهبران احزاب مختلف کرد عراق و همچنین مصاحبه هایی که لیدرهای سیاسی و فرماندهان میدانی کرد درجنگ علیه داعش با خبرگذاری وزین "تسنیم" انجام داده اند جلب می کنم ! مشکل امثال جنابعالی این است که با دمکراسی مشکل دارید ! ظاهرا حکومت عراق تا این لحظه هم داعیه ی دموکراتیک بودن دارد و اینکه اقلیم کردستان نظر مخالفی بامرکز داشته باشد کاملا طبیعی است و هیچ هم جای تعجب یا تنفر و غضب نیست! مگر در کشور خودمان و در میان اولیای امور و دولتداران بر سر مذاکره با آمریکا و همچنین ،تصویب لایحه های مربوط به "پولشویی و تمویل مالی تروریسم "و بسیاری موارد دیگر اختلاف نظر علنی و حتی جنجال رسانه ای وجود ندارد؟ چرا بعضی کارها برای شما روا و برای دیگران حرام است؟ همه ی ما دوست داریم و باید تلاش کنیم که اردوگاه طرفداران ایران در منطقه تقویت و سیاستهای دولتهای منطقه و اقوام ملیتها و عشایر و احزاب و جریانات سیاسی باما هماهنگ و همخوان و همسو باشد و بخصوص در عراق که اکنون خط مقدم ماست !مطالعات دقیق نشان داده است که کردها در کلیت خود میل به سوی جمهوری اسلامی ایران دارند و خودرا یک قوم اصیل ایرانی می دانند و دارای اشتراکات قومی و زبانی و فرهنگی بسیار زیادی با ایران هستند این یعنی عناصر معنوی پیوند و اتحادوهماهنگی کرد و ایرانی بسیار قوی و موجوداست ؛ می ماند عناصر مادی مساله که ایران اسلامی باتوجه به هژمونی بسیار بالایی که بر روی دولت ،گروهها و حزاب سیاسی ونهادهای اقتصادی و نظامی ...عراق دارد باید کردها را به این اطمینان و باور برساندکه حق و حقوق قانونی آنها در چهارچوب عراق حمایت شده پابرجا و استوار است و ایران اسلامی نه اینکه قصد مشکل تراشی و ضعیف کردن نقش آنها در عراق و نابودی تجربه ی خودگردانی آنها را ندارد بلکه متحد و دوست با وفا و قابل اطمینان آنهاست همچنانچه در جنگ علیه داعش و دفاع از اربیل آنرا به اثبات رساند! به جای اینکه با سیاستهای طنش زا کردها و حکومت مرکزی و بخصوص شیعه و کرد را در برابر هم قرار دهید بیایید با میانجیگری و سیاستی حکیمانه اختلافات آنها را کمتر و زمینه ی اتحاد آنها را فراهم نموده و توطئه های دشمنان ایران و عراق را اینگونه خنثی کنید ! و اکنون که حکومت علاوی در حال شکلگیری است و اختلافاتی بین کردها و علاوی در زمینه ی نحوه ی تشکیل حکومت و سهم کردها در حاکمیت عراق بروز کرده است بهترین فرصت برای جمهوری اسلامی ایران پیش آمده است که حسن نیت خودرا به کردها نشان دهد و اگر ایران چنین پیشدستی نکند و در فکر انتقام گیری از سهل انگاری کردها درگذشته باشد بی تردید نقش پیشاهنگی خورا به امریکا و" پمپئو" واگذار می کند که این با منافع ملی و مذهبی ما همخوانی ندارد. در نهایت کردها فاکتور مهمی در خاورمیانه هستند که نمی توان به هیچ وجه آنها را نادیده گرفت !
خسرو ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۲:۳۳
دولت اقلیم شمال عراق طبق قانون اساسی تحمیلی امریکا اختیارات گسترده ای دارد ، که برای پاره ای از تصمیمات اشتباه که در راستای منافع امریکا و اسراییل هست از آنها استفاده می کند و ثانیا از ضعف و ناکارآمدی دولت بغداد برای گرفتن تصمیمات سرخود بهره می برد اولا باید دولت عراق با مدیریت صحیح وقدرتمند ، تصمیم گیری ها را عهده دار شود مثلا صادرات نفت را مطلقا خود انجام دهد ثانیا با تصویب قوانین در پارلمان عراق از اختیارات اقلیم بکاهد چون این اختیارات در حد یک دولت مستقل است نه یک ایالت ، حتی ایالتهای امریکا چنین اختیاراتی ندارند ثالثا اگر روسای اقلیم خلاف قانون اساسی عمل می کنند با طرح در دادگاه ، وبا استفاده از قوانین حقوقی آنها را خلع کنند یا تغییر دهند ودر پایان به نظر میرسد وجود نیروی نظامی مستقل (پیشمرگه ) باعث شده که روسای اقلیم خلاف تصمیمات بغداد عمل کنند باید این نیرو در ارتش یا پلیس عراق تجمیع گردد مسئله دیگر طرح سه قسمت بودن عراق شامل شیعیان و سنی ها وکردها می باشد که حتی با این وجود نیز شیعیان بیش پنجاه درصد مردم عراق هستند واینکه ترکمن ها و بیشتر اعراب سنی یکپارچگی وتمامیت ارضی عراق را می خواهند یعنی امید به تجزیه عراق آرزوی بیهوده ای است که قدرت مداران و روسای عشیره در اقلیم باید آن را فراموش کنند وبه امید آن به اسراییل و امریکا دل نبندند
حامد ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۲:۵۱
شما برای کردهای عراق تعیین میکنید که چه چیزی برای اونها خوبه؟ شما اول همین کرونا رو کنترل کنید عزیز. ضمن اینکه اگه تجارت خارجی مستقل اقلیم غیرقانونیه، ابن کار با ایران هم غیرقانونیه. چه فرقی داره؟ دور و بر ما پره از کشورهایی که علنا با اسرائیل رابطه و مانور نظامی دارن. همین آذربایجان، پاکستان نمونه ش هستن. یک بار اگه میشه اینها رو نقد کنید البته اگه بهتون بر نمیخوره.
افخمی ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۵:۵۶
امیدوار باشید،ضرر ندارد.
دکتر ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۶:۳۸
همین اقلیم کردستان که هر روز بر علیه اش مطلب می‌نویسید بیشتر از هزار دویست نفر روکه از ایران وارد کردستان شدن یا سابقه سفر به ایران رو داشتن قرنطینه کرده. یک هزار و دویست نفر! که هنوز ابتلاشون هم قطعی نیست. کاری که اگه ما کرده بودیم اصلا ویروس ایران نمیشد. حالا چپ و راست بهشون حمله کنید.
aram ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ | ۲۳:۲۹
آقای محترم اقلیم کردستان عراق هیچوقت بخشی از جبهە مقاومت شما نبودە و نیست، بهتر است چشمها را بشویید و دنیا را جوری دیگر نگاە کنید. شما کە اینقدر سنگ دلسوزی اقلیم کردستان را بە سینە می زنید لطفا بە این هم اشارە کنید کە ایران بود کە با تمام قوا در مقابل رفراندوم مردم اقلیم کردستان ایستاد و ایران بود کە مناطق کرکوک و خانقین را از چنگ کردها بدرآورد و تسلیم حشد شعبی نمود. وانگهی غربیها چتر حمایتی اقلیم کردستان بودە و هستند آیا عاقلانەست کە کسی بە حامیان خود پشت کند، نکند انتظار دارید کە کردها حشد شعبی را حامی و پشتیبان خود تصور کنند.
خسرو ۰۷ اسفند ۱۳۹۸ | ۲۰:۰۳
اختیارات اقلیم در پارلمان عراق تصویب شده است اقلیم بخشی از عراق است واگر 85درصدمردم عرب وترکمن عراق و نماینده هایشان بخواهند اختیارات اقلیم را کاهش میدهند ویا کلا لغو می کنند همانطور که قبلا در 50سال قبل کردند امریکا گارانتی اختیارات اقلیم نیست بلکه مردم عراق هستند
کوروش ۰۸ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۲:۱۶
اون 85 درصد هر وقت تونستن جنگشون از توی خیابون به میز مذاکره بیارن میتونن تصمیمات درست بگیرن. ضمنا مجموع اقوام آشوری و ترکمان و یزیدی و شبک و کاکه ای و... همه با هم 5 درصده که بخش زیادی از همین‌ها هم کردی با لهجه های دیگه صحبت میکنن یا در اقلیم هستن. زبان کردی زبان رسمی در عراق هست و اقلیم هم در قانون اساسی عراق به رسمیت شناخته شده و هیچ زبان و منطقه دیگه ای این امتیازات رو نداره. تغییرش به همین راحتی نیست که با مجموع درصدی از کسایی حرف بزنیم که ائتلافهاشون دو ماه هم دووم نمیاره چون اون چیزی که اقلیم رو مهم میکنه درصد جمعیتش نیست چون قابل توجه نیست، بلکه امنیت و وضعیت بهتر اقتصادی نسبت به باقی مناطق عراقه که بیشتر بخش‌های مهم اقتصادی و ارتباطی رو در عراق دارن وگرنه اعراب اگه میتونستن خیلی زودتر از اینها اقلیمی رو از بین می بردن که در زمان رفتن صدام اولیه ترین زیرساخت‌ها رو هم نداشت ولی الان بهتر از همه جای عراق داره.
جمشید معینی فرد ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۸:۰۰
1- اگر در عراق کردها نباشند، تشکیل دولت توسط شیعیان محال است؛ امری که از سال 2003 بوده. 2- جناب آقای مکی! کردهای ایرانی تبار عراق نشین در یک روز 5 هزار قربانی بعنوان تاوان همکاری با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در حلبچه تقدیم کردند. بنابراین اینکه شهید سردار قاسم سلیمانی هنگام حمله داعش به حوال اربیل به یاری کردها شتافت چندان دور از انتظار نبود. 3- شما بر اساس کدام اسناد می گویید کردستان عراق حدود هشتاد درصد نفت مورد نیاز رژیم صهیونیست را تامین می کند؟ لازم بود ضمن ارائه ی منبع و سند به دزدیدن نفت عراق توسط سران این کشور نیز اشاره می کردید؟ از سویی دیگر خودتان اذعان دارید که تل آویو هم ضمن تایید این مطلب، آن را در جهت حمایت پنهان از اقلیم در مقابل تهدید نیروهای تروریستی داعش عنوان کرده است. بنابراین هنگام خطر هر کس، گروه، جامعه ، منطقه و کشوری حق دارد از هر کمکی سود بجوید. از سویی دیگر بیخ گوش ما جمهوری آذربایجان شیعه مذهب هر روز با رژیم صهیونیست مراوده داشته و مانور نظامی برگزار می کند و همچنین پاکستان و ترکیه.آیا در این زمینه هم قلم فرسایی می نماید؟ 4- توصیه می کنم در خصوص دلایل این تصمیمات و اقدامات سران کرد ایرانی تبار عراق نشین نیز مطلبی بنویسید شاید ما متوجه قضیه شویم. 5- سهم کردستان عراق از بودجه کل این کشور 17 درصد بود که آقای نوری مالکی زحمت کشیدند و به 12 درصد کاهش دادند. 6- درخصوص علل این تصمیمات و اقدامات سران کرد ایرانی تبار عراق نشین نیز مطلبی بنویسید تا شاید ما متوجه قضیه شویم.
Thanks ۲۳ اسفند ۱۳۹۸ | ۰۰:۱۴
نویسندگان این وبسایت بارها کردستان عراق با قلم خود بسیار مغرضانه درهم کوبیده اند! خصومت بسیاری در تمامی نوشته ها دیده می شود. هیچ جایی تو وبسایت اشاره نشده: - در تمام جنگ ایران و عراق . کردهای عراق طرف ایران بودند و با صدام به نفع ایران می جنگیدند. اما ایران در جواب کرکوک را از آنان گرفت و به اعراب داد! این همه بغداد بغداد گفته تو سایت. اما تو واقعیت بغداد طویله ای بیش نیست. جزو کثیف ترین شهرها ست. مرفه ترین بخش عراق اقلیم هست. در واقع خارج از اقلیم کردستان عراق جای زندگی نیست. دولت کردستان با وجود کاستی ها باز هم بسیار از دولت بغداد جلو تر است. و بهترین شرایط را برای مردمش فراهم کرده‌. تو هر شهر اقلیم پر از کارگران ایرانی کرد و غیر کرد هست. اما در کدام شهر ایران یک کارگر کرد عراقی دیده اید؟ صدام و اعراب عراقی دویست هزار کرد را قتل عام کردند. کاملا طبیعی هست که برای دفاع از خود به هر قدرت خارج از منطقه ای وی خوش نشان دهند‌ سوزنی به خود جوالدوز ی ب دیگران دوست عزیز.