سفیر فلسطین: «معامله قرن» تکمیل بیانیه بالفور است

۱۵ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۲:۰۵ کد : ۱۹۸۹۳۱۹ سرخط اخبار

سفیر فلسطین در تهران با بیان اینکه معتقد است رژیم صهیونیستی از بین خواهد رفت، «معامله قرن» را نقض همه توافق‌های قبلی این رژیم با فلسطین و آن را تکمیل کننده «بیانیه بالفور» (۱۹۱۷) دانست.

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، شامگاه سه‌شنبه هشتم بهمن ماه دونالد «ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا با حضور «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از طرح صلح ادعایی خود موسوم به معامله قرن رونمایی کرد.

ترامپ اعلام کرد که شهر فلسطینی قدس پایتخت یکپارچه رژیم صهیونیستی باقی خواهد ماند و گفت که وقت آن رسیده است که کشورهای اسلامی رژیم اسرائیل را که در سال ۱۹۴۸ تشکیل شد، به رسمیت بشناسند.

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین گفت که «اورشلیم (قدس) پایتخت تقسیم‌ناپذیر اسرائیل باقی می‌ماند» (جزییات بیشتر).

این طرح واکنش‌های منفی بسیاری را در کشورهای مختلف به همراه داشت و گروه‌های مختلف فلسطینی مخالفت خود را با این طرح اعلام کردند. «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در اولین سخنرانی پس از رونمایی از طرح سازش تحمیلی آمریکا موسوم به معامله قرن، مخالفت کامل خود با این طرح را اعلام کرد و گفت: «قدس فروشی نیست و طرح شما توطئه‌ای است که به ثمر نخواهد نشست و هرگز دولت فلسطینی بدون قدس را نخواهیم پذیرفت.»

در همین خصوص نیز، حساب کاربری رهبر معظم انقلاب در توئیتر در واکنش به رونمایی از این طرح، اقدام به بازنشر بخشی از فرمایشات ایشان در ۲۵ تیرماه ۱۳۹۷ کرد و نوشت: «قضیه‌ فلسطین از یادها نخواهد رفت و مسلماً ملت فلسطین و همه ملت‌های مسلمان در مقابل آنان خواهند ایستاد و نمی‌گذارند معامله قرن اتفاق بیفتد. به‌کوری چشم دولتمردان آمریکا سیاست شیطانی و خبیث آمریکا در مورد فلسطین با نام معامله قرن به‌ توفیق الهی هرگز تحقق نخواهد یافت. در مورد یهودی شدن بیت المقدس که می‌گویند باید دست یهود باشد، غلط بیخودی می‌کنند.»

از سوی دیگر سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز همان شب معامله قرن را خیانت قرن در حق مردم فلسطین و امت اسلامی خواند و خواستار مقابله دولت‌ها و ملت‌های آزاده منطقه و جهان با این طرح ننگین شد.(اینجا بخوانید)

*موضع ایران برایمان غریب نبود

در همین خصوص «صلاح‌ زواوی» سفیر دولت فلسطین در تهران در گفت‌وگویی با خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس به تشریح بخش‌هایی از این طرح پرداخت و موضع فلسطین را در این زمینه اعلام کرد و گفت که به هیچ وجه این طرح مورد پذیرش فلسطینی‌ها قرار نخواهد گرفت.

سفیر فلسطین همچنین در این گفتگو موضع‌گیری جمهوری اسلامی ایران در خصوص معامله قرن را برای فلسطین غریب نخواند و گفت: ما از روز اولی که وارد ایران شدیم، می‌دانستیم که ستون دوم مشروعیت انقلاب اسلامی، فلسطین است.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی بر دو ستون وحدت جهان اسلام و آزادی فلسطین استوار بود، خاطرنشان کرد: موضع‌گیری رهبر معظم انقلاب، رؤسای سه قوه، مسئولان و مقامات جمهوری اسلامی ایران در پی اعلام این طرح برای ما غریب و عجیب نبود، چرا که ما با موضع‌گیری‌های ایران که همواره از فلسطین حمایت کرده است آشنا هستیم.

سفیر فلسطین معامله قرن که توسط ترامپ از آن رونمایی شد را همان طرحی خواند که سال ۲۰۱۲ مطرح شده و به گفته وی کلمه به کلمه، بند به بند و ویرگول به ویرگول آن از سوی رژیم صهیونیستی به فلسطینی‌‌ها ارائه شده بود که مورد قبول فلسطین قرار نگرفت و بعد از هشت سال همان‌ها را ترامپ در قالب طرح به اصطلاح معامله قرن ارائه کرد.

*طرح معامله قرن را صد در صد رد می‌کنیم

صلاح زواوی با بیان اینکه آنها می‌خواهند از مقدسات ما سوءاستفاده کنند، خاطرنشان کرد: عنوان می‌کنند که حاکمیت رژیم صهیونیستی بایستی تا ابد بر غرب رود اردن حاکم باشد. می‌گویند حریم هوایی منطقه ما باید در کنترل آنها باشد، بر گذرگاه‌ها و مرزهای آبی مسلط باشند، همچنین عنوان می‌کنند که فلسطینی‌ها نباید فرودگاه، گذرگاه و بندری در اختیار داشته باشند و برای صادرات و واردات با دنیا ما باید این بخش‌ها را از آنها اجاره کنیم، از سوی دیگر عنوان می‌کنند که شهرک‌های صهیونیستی باید ضمیمه رژیم صهیونیستی باشد.

وی با اشاره به مواردی از این طرح از جمله اینکه آوارگان حق بازگشت به سرزمین‌شان را ندارند و برای تردد بین غزه و کرانه غربی، فلسطینی‌ها می‌توانند از پل یا تونل استفاده کنند، اظهار داشت: آنچه که در معامله قرن آمد، هیچ تفاوتی با طرحی که در ۲۰۱۲ ارائه شد، ندارد.

سفیر فلسطین در تهران با تأکید بر اینکه این طرح صد در صد مورد قبول ما نیست و شدیداً آن را رد می‌کنیم، اظهار داشت: ما از حدود یکصد سال پیش در صحنه نبرد هستیم و شهدای زیادی در راه انقلاب فلسطین به شهادت رسیده‌اند، هیچ شهروند فلسطینی نیست که اسیر، معلول یا شهیدی در خانواده خودش نداشته باشد.

وی با ذکر این نکته که این معامله قرن به لحاظ قانونی نیز مردود است، توضیح داد: چرا که سازمان ملل و شورای امنیت و مجمع عمومی همه با آن مخالفت کردند و ۱۷۰ کشور در مجمع عمومی به نفع ما رأی دادند و در شورای امنیت نیز از بین ۱۵ عضو دائم و غیر دائم، ۱۴ عضو به جزء آمریکا مخالفت خود را با این طرح اعلام کردند.

*دشمن صهیونیستی را شکست خواهیم داد

صلاح زواوی معامله قرن را به لحاظ قانونی مشروع ندانست و اظهار داشت: همانطور که خداوند وعده داده مطمئن هستیم که دشمن صهیونیستی را شکست خواهیم داد.

وی به ضرب‌المثل «کبوتر با کبوتر باز با باز» اشاره کرد و افزود: نخست‌وزیر رژیم صیهونیستی قرار است محاکمه شود و ترامپ نیز استیضاح شد، حال این دو دست همدیگر را گرفتند تا بلکه بتوانند اقدامی را علیه موضوع فلسطین انجام دهند ولی ملت فلسطین با شهدایی که در این مسیر تقدیم کرده، این معامله را به شکست خواهد کشاند.

*معامله قرن عقب‌نشینی کامل از توافق اسلو

سفیر فلسطین در ایران طرح ترامپ را در تضاد و تعارض با حقوق ملت فلسطین برشمرد و اظهار داشت: این طرح عقب‌نشینی کامل از توافق اسلو و همه توافقاتی است که با رژیم صهیونیستی داشتیم و عملاً با این طرح آنها از همه توافقات امضا شده قبلی خارج شدند.

وی با بیان اینکه ما رسماً به دشمن صهیونیستی و آمریکا اعلام کردیم که هیچ توافقنامه‌ای را به رسمیت نمی‌شناسیم،‌ تصریح کرد:‌ ما اعلام کردیم که دیگر با آمریکا وارد مذاکره نخواهیم شد و گفتیم که حاضریم در کنفرانسی بین‌المللی با حضور تعداد زیادی از کشورهای بزرگ جهان شرکت کنیم، ولی به تنهایی با آمریکا مذاکره نخواهیم کرد.

* اقدام ترامپ نمونه واضحی از قانون جنگل/ترامپ چگونه می‌تواند میانجیگر بیطرف باشد؟

صلاح‌ زواوی اقدام ترامپ را نمونه واضحی از قانون جنگل خواند و افزود: همان برخوردی که با سرخپوستان آمریکایی انجام دادند، می‌خواهند با ملت فلسطین نیز همان برخورد را صورت دهند.

وی پرسید: ترامپ چگونه می‌تواند میانجیگر بیطرف باشد؟ در حالی که از نخستین روزی که عهده‌دار ریاست جمهوری آمریکا شد، سفارت کشورش را به بیت‌المقدس منتقل و اعلام کرد که بیت‌المقدس پایتخت همیشگی اسرائیل است، از سوی دیگر اعلام کرد که جولان اشغالی سوریه متعلق به این رژیم است و همچنین گفت که همه شهرک‌های صهیونیست نشین مشروعیت دارند.

سفیر دولت فلسطین در تهران به بستن دفتر جنبش آزادیبخش فلسطین در واشنگتن و توقف کمک‌ها به این دفتر و همچنین قطع کمک ۸۰۰ میلیون دلاری به فلسطین اشاره کرد و افزود: آنها کمک‌ها به بیمارستان‌ها در بیت‌المقدس را متوقف کردند؛ چگونه انتظار داشته باشیم که ترامپ با این اقداماتش منصفانه با ما برخورد کند.

وی افزود: ترامپ به نتانیاهو گفته بود که هر تکه زمینی که برای حفظ امنیتت به آن احتیاج داشته باشی ضمیمه خاکت کن و ما هم ضمانت می‌کنیم که کسی برایت مزاحمت ایجاد نکند. ترامپ برخلاف همه مقررات بین‌المللی و قطعنامه‌های سازمان ملل متحد، بیت‌المقدس را پایتخت همیشگی دشمن صهیونیستی خواند و کرانه غربی رود اردن را به عنوان یهودا و سامره به رسمیت شناخت.

به گفته وی، رژیم صهیونیستی هر اقدامی را که در سرزمین‌های اشغالی صورت می‌دهد با حمایت و کمک بی‌چون و چرای آمریکا انجام می‌دهد و دست به این اقدامات می‌زند.

سفیر فلسطین در تهران خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۱۱ پروژه فلسطینی که به آنها کمک می‌شد، متوقف شده است و نزدیک به ۴۰۰ میلیون دلار از کمک‌ها به آوارگان فلسطینی قطع شده است.

صلاح زواوی طرح معامله قرن را تکمیل‌کننده وعده‌ای خواند که بالفور در سال ۱۹۱۷ آن را اعلام کرده بود.

«جیمز آرتور بالفور» وزیر خارجه وقت انگلیس دوم نوامبر ۱۹۱۷،  به «ولتر دی روچیلد» یهودی متنفذ در دستگاه حاکمیت این کشور اعلام می‌کند که براساس موافقت دولت وقت انگلستان، این کشور خود را در قبال تشکیل وطن قومی یهود در سرزمین فلسطین متعهد می‌داند.

*بعید هم نیست که در آینده کل رهبریت فلسطین به غزه منتقل شود

وی با ابراز خرسندی از اینکه موضع‌گیری رسمی و ملی فلسطین بر علیه معامله قرن موضع‌ واحدی است، اظهار داشت: در همین خصوص «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس با محمود عباس (ابومازن) رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تماس گرفت و به زودی یک هیأت بلندپایه به غزه خواهد رفت تا به وحدت ملی دست یابیم.

نماینده ارشد دولت فلسطین در تهران همچنین گفت: بعید هم نیست که در آینده کل رهبریت فلسطین به غزه منتقل شود.

سفیر فلسطین به مخالفت ابومازن با طرح معامله قرن نیز اشاره کرد و افزود: چیزی که از این طرح برای فلسطینی‌ها از سرزمین تاریخی‌شان باقی می‌ماند فقط ۱۵ درصد از کل خاک فلسطین است. این در حالی بود که زمانی در سال ۱۹۹۳ اسلو امضا شد قرار بود که دولت مستقل فلسطینی در سال ۱۹۹۹ در خاک فلسطین تشکیل شود، ولی از آن زمان تاکنون حکومت خودگردان فلسطین، فقط مناطق فلسطینی‌ را اداره می‌کند و به حکومتی برای ارائه خدمات و صرفا دولت خدماتی تبدیل شده است.

*تاریخچه دشمن صهیونیستی مملو از نقض عهد و پیمان

وی گفت: سفارت فلسطین در تهران از ابتدای امضای پیمان اسلو با آن مخالف بود، چرا که ما به دشمن خود اعتماد نداریم و معتقدیم که پایبند به هیچ عهد و پیمانی نیست و تاریخ دشمن صهیونیستی همواره همراه با نقض عهد و پیمان بوده است و حتی در قرآن نیز به پیمان‌شکنی آنها اشاره شده است.

صلاح زواوی در ادامه عنوان کرد: ما خوشحالیم که بالاخره همه مسائل آشکار شده و چیز پنهانی وجود ندارد.

سفیر فلسطین در تهران همچنین در این گفتگو با اشاره به نشست اخیر اتحادیه عرب در قاهره که دولت‌های حاضر همه مخالفت خود را با معامله قرن اعلام کردند و همچنین مخالفت سازمان همکاری اسلامی با طرح صلح ادعایی ترامپ، اظهار داشت: من کلمه به کلمه مواضع مقامات جمهوری اسلامی از جمله رهبر معظم انقلاب و سایر مسئولان  را در این خصوص خواندم و باعث افتخار ماست که جمهوری اسلامی چنین موضع‌گیری را اتخاذ کرده است و این مدالی بر سینه شما آن هم در سالگرد پیروزی انقلاب است.

وی در تشریح اینکه چطور نتانیاهو و ترامپ جرأت کردند طرح خود را ارائه کنند، اظهار داشت: در شرایط کنونی شاهد پراکندگی عربی و درگیری‌ها در جهان اسلام هستیم. همانطور که قرآن می‌فرماید: «خدا وضعیت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد، مگر اینکه خودشان تغییر کنند».

سفیر فلسطین گام درست را رسیدن به وحدت کامل فلسطین و شروع گفتگو برای حل مشکلات فیمابین جهان عرب و اسلام برشمرد و افزود: اگر راه درست را در پیش بگیریم به سمت آزادی فلسطین پیش خواهیم رفت و اگر مسیر خود را به سوی وحدت ملی و حل مسائل جهان عرب و اسلام متمایل کنیم، حتماً به اهداف خود دست خواهیم یافت.

*مطمئنیم دشمن صهیونیستی از بین رفتنی است

وی افزود: مشکل با دشمن صهیونیستی، مشکل مرزی نیست، مسئله بودن یا نبودن است و ما مطمئن هستیم که دشمن صهیونیستی از بین رفتنی است.

صلاح زواوی به تلاش دشمنان اسلام برای ایجاد تفرقه بین مسلمانان به ویژه اهل سنت و شیعه اشاره کرد و افزود: این تلاش‌ها در حالی است که کتاب ما، خدا و پیامبران ما یکی هستند و اهل بیت برای شیعه و سنی عزیز و گرامی می‌باشند و اگر علمای اهل سنت و تشیع، زبان واحدی را به کار برند، قادر خواهند بود که مشکلات جهان اسلام را حل و فصل کنند.

وی با بیان اینکه مشترکات زیادی بین ما وجود دارد، اظهار داشت: بایستی این مشترکات را سرلوحه کار خود قرار دهیم و اختلافات را برجسته نکنیم.

صلاح‌ زواوی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره حضور سفرای امارات عربی متحده، عمان و بحرین در مراسم رونمایی از معامله قرن خاطرنشان کرد: من از علت حضور آنها در این مراسم اطلاعی ندارم و بهتر است که از سفارتخانه‌هایشان سؤال کنید.

وی همچنین گفت: ما در شرایط ضعف قرار نداریم و همه دنیا حقوق ما را به رسمیت شناخته و ما بایستی از همه امکانات برای آزادی وجب به وجب خاک فلسطین و مقابله با دشمنی که به هیچ عهد و پیمانی پایبند نیست، استفاده کنیم.

*آمریکا همپیمان بی چون و چرای صهیونیسم بین‌الملل

سفیر فلسطین در تهران افزود: همیشه مشکل ما با طرف سومی است که نمی‌خواهد جهان عرب و اسلام متحد شده و فلسطین آزاد شود و این طرف سوم آمریکا و همپیمان بی‌چون و چرای صهیونیسم بین‌الملل است.

صلاح زواوی همچنین در این گفتگو به وضعیت کنونی رژیم صهیونیستی و چالش‌ها و مشکلاتی که با آن روبرو است اشاره کرد و افزود: بر اساس اطلاعاتی که داریم مهاجرت معکوس از داخل سرزمین فلسطین به خارج رو به افزایش است.

سفیر فلسطین در تهران همچنین درباره خبر منتشر شده مبنی بر سفر محرمانه «جینا هاسپل» رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به رام‌الله (محل استقرار تشکیلات خودگردان فلسطین) در کرانه باختری (اینجا بخوانید) ابراز بی اطلاعی کرد.

*تبریک چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی

صلاح زواوی همچنین در این گفتگو چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را به رهبر معظم انقلاب، رؤسای سه قوه، مسئولان جمهوری اسلامی و ملت ایران تبریک و شهادت شهید سپهبد قاسم سلیمانی و همرزمش ابومهدی المهندس معاون الحشد الشعبی و همراهانشان و همچنین سقوط هواپیمای خطوط هوایی اوکراین که بر اثر آن ۱۷۶ سرنشین آن که اکثریت آنها ایرانی بودند جان باختند، تسلیت گفت.

کلید واژه ها: فلسطین معامله قرن


( ۱ )

نظر شما :