هفته بدون اینترنت چگونه گذشت؟

مشاهدات یک خبرنگار روس از اعتراضات ایران

۱۹ آذر ۱۳۹۸ | ۱۸:۰۰ کد : ۱۹۸۸۰۷۴ خاورمیانه انتخاب سردبیر
نیکیتا سماگین، خبرنگار خبرگزاری ایتارتاس در روزهای اعتراضات ایران در این کشور بود و مشاهدات و شنیده های خود را از این اعتراضات گزارش داده است.
مشاهدات یک خبرنگار روس از اعتراضات ایران

دیپلماسی ایرانی: در این یادداشت شنیده ها و دیده های نیکیتا سماگین، خبرنگار خبرگزاری ایتارتاس، را درج می کنیم که طی روزهای برگزاری اعتراضات در ایران، در این کشور حضور داشته است.

در حال حاضر، در اکثر شهرهای ایران، اینترنت های خانگی و تلفن های همراه وصل شده اند. اینترنت به طور همزمان در تمامی شهرها متصل نشد و علت آن، شرایط حاکم در هر شهر بود. نخست، در شهرهای آرام اینترنت وصل شد. تهران نیز جزء شهرهای آرام محسوب می شود. این اعتراضات بیشتر در شهرهای کوچک تر انجام شد. در تهران نیز اعتراضاتی انجام شد، اما بیشتر در مناطق جنوب شهر. از این رو، اعتراضات اخیر را اعتراض قشر کم درآمد می نامند.

خبرهای موثقی در خصوص اعتراضات در کرمانشاه در دست نیست. اما، گفته می شود که درگیری ها در جنوب استان کرمانشاه بیشتر بوده است.

شبکه اجتماعی تلگرام در ایران مانند روسیه، فیلتر است، از این رو، کاربران آن در ایران اندک هستند. در دوران قطعی اینترنت، سایت های داخلی قابل دسترس بود. اما، باید گفت که تقریبا، در تمامی خانه ها، ماهواره وجود دارد و ایرانی ها تمامی اخبار را از شبکه های فارسی زبان دنبال کردند.

در روزهای برگزاری اعتراضات، در خیابان های شمال شهر و مرکز شهر تهران نیروهای پلیس و نیروهای امنیتی حضور داشتند. در روز نخستی که اینترنت قطع شد، مدارس را تعطیل کردند. در اخبار رسمی اعلام کردند که علت آن، بارش برف بوده است.

در ایام برگزاری اعتراضات کمترین کسری در مواد غذایی در فروشگاه ها وجود نداشت. این اعتراضات، مناطق مرفه و یا متوسط جامعه را پوشش نمی داد و از این رو، می توان گفت که تعداد معترضان در مقایسه با اعتراضات گذشته کمتر بوده است، اما باید گفت که این بار، معترضان قاطعانه تر برخورد کردند و برای مقابله با نیروهای پلیس و امنیتی آمادگی کامل داشتند. اکثر معترضان جوانان زیر 40 سال بودند. قشری که چیزی برای از دست دادن ندارد. آنان یا جزء جوانان بیکار بودند و یا دارای مشاغلی با درآمدهای بسیار پایین. اکثر آنان 100 الی 150 دلار در ماه درآمد دارند و این مبلغ بسیار اندک است.

دولت ایران می گوید که در پشت این اعتراضات رژیم صهیونیستی و امریکا قرار دارد. نفود اسرائیل در ایران بسیار اندک و نا چیز است. دولت روحانی در ابتدای به قدرت رسیدنش گفته بود که اعتراضات صلح آمیز حق مردم است، اما بعد گفت که علت بروز چنین اعتراضاتی نیروهای خارجی بوده اند و نپذیرفت که ملت ایران ناراضی هستند.

در پی گرانی نرخ بنزین، مالکان خودرو از کارت سوخت برای استفاده از بنزین با نرخ دولتی استفاده می کنند که 60 لیتر ماهانه ذخیره دارد. از قبل برنامه سهمیه بندی بنزین طراحی شده بود، اما تا به این لحظه، در تحقق آن نیازی دیده نشده بود. و این در حالی است که خودروهای تاکسی در داخل شهر و تاکسی های میان شهری از سهمیه بیشتری برخوردار هستند.


سیستم سیاسی ایران آنطور که از بیرون دیده می شود، ساده نیست. در این کشور، سیستم دموکراتیکی حاکم است: رئیس جمهور، مجلس، شوراهای محلی. به رغم تمامی محدودیت ها، فعالیت این سیستم بسیار خوب پیش می رود. اما، به موازات سیستم دموکراتیک، سیستمی نیز وجود دارد که در امور داخلی مداخله می کند و در برخی موارد، باعث پیچیده تر شدن اوضاع می شود. علت این که تاکنون دولت روحانی از افزایش نرخ بنزین امتناع کرده بود، این بود که می دانست، چنین اعتراضاتی آغاز خواهد شد. اما، این دولت چاره ای جزء این اقدام نداشت، زیرا تحت تاثیر تحریم ها، اقتصاد کشور ورشکسته شده و درآمدهای خارجی به شدت، کاهش یافته اند.

 در سال های اخیر، خبرهای بسیاری در خصوص افزایش مهاجرت از ایران منتشر شده است. علت اصلی آن، وضعیت نابسامان اقتصادی و اجتماعی در ایران است. بسیاری از جوانان ایرانی نیز برای ادامه تحصیلات به کشورهای غربی مهاجرت می کنند و پس از یافتن موقعیت شغلی خوب، دیگر به وطنشان باز نمی گردند.

منبع: فونتنکا / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: تظاهرات در اعتراض به گران شدن بنزین اعتراضات ایران تظاهرات ایران


( ۳۳ )

نظر شما :

جعفر احمدی ۲۰ آذر ۱۳۹۸ | ۰۶:۵۷
یک خبرنگار غربی را اسم ببرید که سیستم ایران را دموکرات بماند؟ روس‌ها و‌چینیهای مسلمان کش که خبرنگار ندارند بلکه جیره خور... متاسفم که اینقدر به هوش و سواد ملت بزرگ و‌مسلمان ایران بی احترامی میکنید ، واقعا متاسفم
فدوی ۲۱ آذر ۱۳۹۸ | ۱۴:۲۹
جعفر خان ... از کی تا حالا غربی جماعت شده سنگ محک دومکراسی ؟ نکنه باورت شده که در غرب دموکراسی وجود داره ؟ یا حکام غربی به دمومکراسی اعتقاد دارند ؟ یا خبرنگارهای غربی واقعا انعکاس دهنده واقعیات هستند ؟ اگر اعتقادت اینه ، منتظر فروریختن افکارت باش . در ضمن در ایران نه ملت بزرگی وجود داره و نه با هوش که متاسفانه در هر دو مورد در بهترین حالت وضعیت متوسط را داریم .