واقعیتی که تحول طلبان ایرانی چشم به رویش بستند

مصر و غفلت از رژیم‌های مستبد سکولار

۰۱ مهر ۱۳۹۸ | ۱۲:۰۰ کد : ۱۹۸۶۴۲۱ نگاه ایرانی خاورمیانه
حمید رضا جلایی پور در یادداشتی می نویسد: با روشن شدن بیشتر عیار سکولاریسم استبدادی در حکمرانی سیسی، این تحول‌طلبان ایرانی کمتر حاضر شدند تا در نقد استبداد و فساد دولت مصر و بدبختی مردم، روشنگری کنند و از پخش اخبار اعتراض مردم مصر هم در روزهای اخیر نیز خوداری کردند. 
مصر و غفلت از رژیم‌های مستبد سکولار

نویسنده: حمیدرضا جلائی‌پور، جامعه شناس و استاد دانشگاه 

دیپلماسی ایرانی: دوباره اعتراضات مردمی در جمعه ۲۹ شهریور 1398 در میدان التحریر قاهره در مصر، در صدر اخبار منطقه و جهان قرار گرفت. مردم به صورت خودجوش، غیر سازمانی و حزبی علیه حکومت عبدالفتاح سیسی دست به اعتراض زدند. این اعتراض در ذیل حکومت سرکوبگر سیسی فی‌نفسه اهمیت دارد و نیازمند ارزیابی است. زیرا در گذشته این رژیم سکولار و سرکوبگر سیسی در یک ساعت هزار و پانصد نفر اخوانی مصری را کشته و هفتاد هزار نفر را زندانی سیاسی کرده بود.

همه به یاد داریم در جریان کودتای "سیسی" علیه "مرسی"، ازدحام اعتراضات میدان تحریر و جذابیت کمپین "تمرد" (سرپیچی و عصیان کردن)، صرفا به خاطر "سکولاریسم سیسی" در  تقابل با وجهه‌ "اسلام گرا" و "اخوانی" مرسی، مورد توجه برخی نخبگان سیاسی و تحول‌طلبان ایرانی قرار گرفت. کسانی که از حکومت مذهبی‌ ایران به تنگ آمده بودند و در رسانه‌های ماهواره‌ای ایرانی برای سیسی سنگ تمام گذاشتند. این تحول‌طلبان «سیسی» را بر «مرسی» که بر اساس رای مصری‌ها و دموکراتیک انتخاب شده بود، ترجیح دادند! و فکر کردند پس از مرسی دموکراسی به مصر هجوم می‌آورد‌! اما با روشن شدن بیشتر عیار سکولاریسم استبدادی در حکمرانی سیسی، این تحول‌طلبان ایرانی کمتر حاضر شدند تا در نقد استبداد و فساد دولت مصر و بدبختی مردم، روشنگری کنند و از پخش اخبار اعتراض مردم مصر هم در روزهای اخیر نیز خوداری کردند. 

درصورتی‌که دموکراسی‌خواهان ایرانی شایسته است اولا تجربه ی مصر را جدی بگیرند و بدانند استبدادگری فقط شاهی یا مذهبی نیست و استبداد خونین سکولار هم در کمین جوامع خاورمیانه نشسته است. هدف اصلاح‌جویی در ایران حکمرانی دموکراتیک مبتنی بر تفکیک نهاد دولت از نهاد دین است نه حکمرانی استبدادی شاهی یا مذهبی و یا سکولار. و ثانیا اعتراضات خودجوش مردمی و با قرار و مدارها در شبکه‌های اجتماعی علیرغم جذابیت، سرعت عمل و ویژگی غافل گیرکننده‌ای که دارند، در فقدان یک نیروی ملی و اخلاقی و ریشه‌دار و یک خط مشی واقع‌نگرانه، تا چه اندازه می تواند بی‌ثمر باشد. ثالثا رابطه حسنه سیسی با آمریکا فی‌نفسه برای مصر نه دموکراسی آورد و نه حتی توسعه اقتصادی.

کلید واژه ها: مصر عبدالفتاح السیسی تظاهرات در مصر ایران و مصر


( ۷ )

نظر شما :

احسان ۰۱ مهر ۱۳۹۸ | ۱۸:۴۲
این یک هنر بزرگ است که بتوانیم منویات ذهنی خویش را در لفافه یک تحلیل چنان بپیچیم که تیتر در محتوا گم شود و در پایان چنان نتیجه ای بگیریم که نور علی نور باشد فی الواقع پاراگراف آخر مقاله همان نور علی نور است!!!! از ری به روم زدنی اینچنین نوبر بهار است آن هم در اوایل پاییز!!!!! اعتراضات امروز مصر نتیجه بد قلقی سیسی است در اجرای منویات عربستان و آمریکا در واقع این اعتراضات هدایت شده به وسیله شبکه های اجتماعی یک اخطار برای همه اعراب بد قلق ازجمله اردن است که گه گاه علم مخالفت با برنامه معامله قرن را اندکی تکان می دهند بهرحال آمریکا میخواهد نشان دهد که به همان راحتی که این آقایان را گمارده میتواند طومارشان را بپیچد بنا براین تمام دستورات باید انجام شود حتی اگر برخلاف منافع ملی یا اعتقادات توده مردم این کشورها باشد در واقع مصر نمونه ای بارز برای منور الفکرانی است که فکر میکنند اتحاد با آمریکا یعنی مصونیت کامل و پیشرفت همه جانبه !!!! اماحداقل مقایسه ایران و مصر که نقاط مشترک فراوانی از جمله قدمت جمعیت وریشه های اسلامی دارند نشان میدهد حداقل در طول چهل سال گذشته نتیجه اتحاد و انجام دستورات آمریکا از جمله صلح با اسرائیل، سکو لاریسم و گماشته بودن برای مصر چندین انقلاب نمایشی سقوط اقتصادی عدم ثبات سیاسی و دیکتاتوری در دیکتاتوری است که حتی موقعیت الهام بخش مصر را در جهان اسلام خدشه دار نموده است و نتیجه استقلال عملکرد ایران نفوذ گسترده امروز است که هر روز توسعه می یابد بهرحال همانگونه که اشاره شد اعتراضات امروز مصر با توجه به رویکرد آن در واقع یک نقشه تکراری است برای گوشمالی مصر بهرحال عربستان با کمک های مالی فراوان به سیسی توقعاتی دارد که باید بر آورده شود و قرار نیست جواب رد سیسی در موضوعاتی مثل یمن منبع آبروریزی برای عربستان باشد و آمریکا هم سلسله دستوراتی برای محافظت از اسرائیل و برنامه معامله قرن دارد که مصر باید تمکینشان کند همچنین سیسی باید تفهیم شود که بدون اجازه این متحدان عزیز نباید به دنبال ایجاد روابط با دیگرانی باشد که منافع متحدان امروز را به خطر بیندازد سیسی باید بداند با همان روش که آمده میتواند برود و سر از زباله دانی در آورد که مرسی، مبارک ،محمد رضا پهلوی وبسیاری دیگر( و در آینده نزدیک نتانیاهو) در آنجا حضور دارند، کلوپ زیبای متحدان سابق!!!!!
ابراهیم قدیمی ۰۱ مهر ۱۳۹۸ | ۲۱:۱۴
جامعه مصر چامعه ای دوپاره شده با نسبت تقریبا مساوی که یک پاره از ان سکولاریسم حکومتی سیسی با احترام نسبی به اسلام و روابط خارجی احترام به هر دوجناح سیاسی جهانی است. توجه داشته باشید که سکولارهای مصری سکولارهای حکومتی ونه سکولار عقیدتی اند. عبدالناصر انچنان شخصیت مذهبی بودکه نمازش ترک نمی شد. ممکن است پرزیدنت سیسی هم همانگونه باشد. هم سیسی وهم خانواده سیسی بگونهای که از عکس ها پیداست شدیدا معتقد به مبانی اسلامی هستند.پاره دیگر که تقریبا متعادل پاره اول است حکومت شدیدا مذهبی مورد علاقه مرسی که نه روابط خارجی ان مشخص است ونه نظم داخلی ان . سیسی در ابتدا منتخب مرسی بود. نه امریکا انرا بیرون اورد ونه روسیه.این سیسی نیست که بسیار سکولار است این جناح مرسی واخوانی است که بدون توجه به پتانسیل های اقتصادی واجتماعی مصر با بیش از ده درصد مسیحی بیش از اندازه اسلام گرای اجتماعی وسیاسی است.توجه داشته باشید که ایران اسلامی پتانسیل اقتصادی نفتی دولتی با ذخائر ارزی وسیعی داشت که مصر ضمن انکه فاقد ان است مشکلات اقتصادی وسیعی هم دارد.سیسی هم رای مردمی نسبی به نسبت مرسی دارد. بدون رای مردمی نیست. به نفع مصر واسلام است که اخوانی ها در مصر با ارتش مصر وجناح سکولار حکومتی سازش سازنده به نفع مصر ومردم مصر واسلام کنند. مگر جناب پرزیدنت اردوغان که بسیار محترم هم هستند با جناح سکولار ترک که بسیار سکولار تر از سکولارهای مصر هم هستند در سازش مسائل اجتماعی و حتی سیاسی نیست؟ مگر ما با جناب پرزیدنت ردوغان در سوریه اختلاف نظر نداریم وسعی دوطرفه در حل ان نمیکنیم؟