تکاپوی شدید رئیس دفتر نخست وزیر عراق برای معافیتش از تحریم های امریکا

۲۸ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۵:۳۲ کد : ۱۹۸۵۶۴۰ سرخط اخبار

میدل ایست نیوز: منابع بلندپایه دیپلماتیک خبر دادند که «عادل عبدالمهدی»، نخست وزیر عراق، از قطر خواسته که برای جلوگیری از درج نام رئیس دفترش «ابوجهاد الهاشمی» از لیست تحریم های آتی امریکا وساطت کند.

روزنامه «العرب»، چاپ لندن، با انتشار گزارشی تأکید کرده که وزارت خزانه داری امریکا از حدود سه هفته پیش لیست تازه ای از چهره های عراقی را که امریکا قصد تحریم آنها را دارد تهیه کرده که مهم ترین شخصیت ها در آن «فالح الفیاض»، مشاور امنیت ملی و رئیس هیئت حشد الشعبی عراق، «خمیس الخنجر»، رئیس گروه «المشروع العربی»، و «ابوجهاد الهاشمی»، نفر دوم در سازمان بدر به ریاست «هادی العامری» و رئیس دفتر نخست وزیر عراق است.

این منابع تأکید کرده اند که الهاشمی به تسهیلات ویژه ای برای استفاده از هواپیمایی قطر برای سفر به چند کشور منطقه ازجمله خود قطر دست یافته و هدف از این سفرها که در هفته گذشته انجام شده درخواست وساطت برای خارج شدن نامش از این لیست است.

براساس این گزارش قطر دیدارهایی را میان ابوجهاد الهاشمی و مقامات امریکایی در دوحه ترتیب داده تا در این باره مذاکره شود.

این گزارش افزوده که به نظر می آید این وساطت قطر تاکنون جواب داده و امریکا احتمالا از تصمیم خود درباره تحریم رئیس دفتر نخست وزیر عراق عقب نشینی کند.

پیش از این روزنامه العرب با انتشار گزارشی از امتیازات ویژه و نفوذ بسیار بالای ابوجهاد الهاشمی در دفتر نخست وزیر عراق خبر داده و تأکید کرده بود که جابه جایی نیروهای نظامی در سرتاسر عراق و نیز نحوه پرداخت اموال به آنان همه زیر نظر وی انجام می شود.

این روزنامه افزوده که الهاشمی در هفته گذشته دو بار به دوحه رفته و با وساطت قطر در یک کشور اروپایی با مقامی از کاخ سفید دیدار کرده است.

پیش از این ایالات متحده چهار شخصیت عراقی را که همه روابط نزدیکی با ایران داشتند به علت فساد و نقض حقوق بشر تحریم کرد. امریکا اعلام کرد که این اقدام در راستای کمک به دولت عراق انجام شده است.

کلید واژه ها: تحریم ایران عراق ایالات متحده امریکا


( ۱ )

نظر شما :