آگاهی تهران از نقاط ضعف رئیس جمهوری امریکا

جنگ با ایران به مثابه مرگ سیاسی ترامپ خواهد بود

۲۲ تیر ۱۳۹۸ | ۱۹:۱۰ کد : ۱۹۸۴۸۵۱ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای
خانم گلازووا می نویسد: «ترامپ جنگ با ایران را نمی خواهد. هر گونه درگیری نظامی دیگری که ایالات متحده را درگیر کند رئیس جمهوری فعلی امریکا را از لحاظ سیاسی خواهد کُشت. این چیزی است که ترامپ خود در ابتدای تبلیغات انتخاباتی اش به طور تلویحی به آن اعتراف کرد. این مساله را تهران به خوبی درک می کند. در نتیجه رهبران ایران زیاد عجله ندارند پشت میز مذاکره با ایالات متحده بنشینند، این چیزی است که غرب نیز نسبت به آن هشدار می دهد.»
جنگ با ایران به مثابه مرگ سیاسی ترامپ خواهد بود

دیپلماسی ایرانی: آنا گلازووا در یادداشتی با عنوان «آیا ممکن است ایالات متحده و ایران با هم بجنگند» در نشریه «نیزاویسمایا گازیتا» می نویسد که احتمال دارد کارها از کنترل دونالد ترامپ خارج شوند و با وجود مخالفت وی با هر گونه جنگی، کودتایی علیه او درباره ایران شکل بگیرد.

وی که یکی از پژوهشگران برجسته مرکز مطالعات استراتژیک روسیه است در ادامه می نویسد: «تناقض در مواضع ایالات متحده در برابر ایران برسر مساله هسته ای این کشور در دوران دونالد ترامپ از حد گذشته است. کاخ سفید در حالی از تهران می خواهد که از جاه طلبی های منطقه ای اش بکاهد و برنامه موشک های بالستیکش را کنار بگذارد که حاضر نیست هیچ امتیازی را در برابر این خواسته به ایران پیشنهاد دهد. بعضی از افراد تاثیرگذار در دولت امریکا، مثل جان بولتون، مشاور امنیت ملی این کشور و مایک پمپئو، وزیر امور خارجه، همچنین نزدیک ترین متحدان آنها در خاورمیانه – اسرائیل و عربستان سعودی – ایران را تهدیدی وجودی برای خود می بینند و به صراحت سرنگونی "حکومت دینی" در این کشور را خواستارند.» 

خانم گلازووا در ادامه می نویسد: «ترامپ جنگ با ایران را نمی خواهد. هر گونه درگیری نظامی دیگری که ایالات متحده را درگیر کند رئیس جمهوری فعلی امریکا را از لحاظ سیاسی خواهد کُشت. این چیزی است که ترامپ خود در ابتدای تبلیغات انتخاباتی اش به طور تلویحی به آن اعتراف کرد. این مساله را تهران به خوبی درک می کند. در نتیجه رهبران ایران زیاد عجله ندارند پشت میز مذاکره با ایالات متحده بنشینند، این چیزی است که غرب نیز نسبت به آن هشدار می دهد.»

در اول ماه مه تهران به کشورهای اروپایی (بریتانیا، فرانسه و آلمان) که برنامه جامع اقدام مشترک، برجام را امضا کرده اند هشدار داد که اگر ظرف 60 روز نتوانند اقدامات موثر در جهت بهره برداری اقتصادی ایران از برجام که به طور ملموس حمایت از اقتصاد ایران را باعث شود، انجام دهند، تهران سطح غنی سازی را به فراتر از آن چیزی که در توافق آمده است، افزایش خواهد داد.  

گلازووا همچنین می نویسد: «فشار تحریم های بی سابقه ضربات محکمی به اقتصاد ایران وارد کرده که بارزترین دلیل آن کاهش عایدات نفتی ایران به دلیل تحریم هاست. هم زمان، کارشناسان تردید دارند که سازوکاری که اروپایی ها برای کمک اقتصادی به ایران طراحی کرده اند بتواند برای صادرات نفت ایران کارایی داشته باشد. در این حالت هم نتیجه فشار به ایران، آن طور که ترامپ می خواهد هم تسلیم نخواهد بود بلکه خروج از توافق هسته ای خواهد بود.» 

این پژوهشگر مطرح روس در ادامه تاکید می کند، زمانی که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده در ماه مه سال گذشته از توافق هسته ای خارج شد، کارشناسان امریکایی هشدار دادند که این کار می تواند باعث شود تا ایران غنی سازی اورانیوم خود را در مقیاس های بالاتر آغاز کند. آن گاه برای جلوگیری از این اقدام راهی جز حمله نظامی نخواهد بود. اما نمایندگان کاخ سفید وقوع چنین نگرانی هایی را بعید می دانستند و اصرار داشتند که بهترین راه برای توقف برنامه هسته ای ایران تشدید تحریم ها و فشار اقتصادی است. 

ضرب الاجلی که رهبران ایران در 7 مه برای غرب در نظر گرفته بودند، پایان یافت و تهران تهدید خود را عملی و اعلام کرد دیگر به سقف 3.67 درصد غنی سازی اورانیوم پایبند نخواهد بود. 

منبع: روسیا الیوم / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: جنگ با ایران ایالات متحده امریکا دونالد ترامپ ایران و امریکا مذاکرات ایران و امریکا


( ۱۵ )

نظر شما :