تداوم فشارهای واشنگتن و ناتو بر آنکارا

اس – ۴۰۰ و دو انتخاب ترکیه که یکی از دیگری تلخ تر است

۱۳ تیر ۱۳۹۸ | ۰۹:۰۰ کد : ۱۹۸۴۶۰۰ اخبار اصلی اروپا آمریکا
استراتژی ای که بیشتر منطقی برای ایالات متحده محسوب می شود این است که ترکیه که سامانه اس – ۴۰۰ را خریداری کرده تضمین دهد آن را به کشور سومی نمی دهد یا این که بدون فعال سازی آن، رهایش کند تا بلااستفاده شود. آیا در چنین وضعیتی ترکیه مجبور خواهد شد دست از خرید سامانه اس – ۴۰۰ بردارد؟
اس – ۴۰۰ و دو انتخاب ترکیه که یکی از دیگری تلخ تر است

دیپلماسی ایرانی: نشریه روسی «اوراسیا اکسپرت» در یادداشتی می نویسد که درگیری ایالات متحده امریکا با ترکیه باعث تضعیف ناتو می شود. برای همین آنکارا در برابر دو انتخاب مهم است، یا روابط خود را با واشنگتن و به تبع آن ناتو بهبود بخشد یا منتظر عواقب تیرگی روابطش باشد. 

در این یادداشت آمده که قرار است ترکیه تا ابتدای ماه جاری میلادی بخش اول محموله مربوط به سامانه های اس – 400 را دریافت کند. در همین رابطه این نشریه روسی به سراغ ویریت تیمور، مشاور امور ترکیه در بخش انرژی اتحادیه بریکس رفته است و در این رابطه نظر او را جویا شده است. وی می گوید: «اساسا بهتر است که به قضیه اس – 400 به عنوان نتیجه یک فرایند بنگریم نه دلیلی برای اصطکاک در روابط ترکیه و امریکا. برای همین، می توان گفت وقوع هر گونه بحران یا تشدید بحران کنونی در روابط ترکیه و امریکا موقعیت ناتو را تضعیف می کند و این به سود روسیه است.»

وی در ادامه می افزاید: «درباره بازیگر جهانی ای مثل ایالات متحده، نبود کشوری مثل ترکیه، که هفتاد سال است سلاح امریکایی می خرد، به سود منافع روسیه، دشمن بزرگ واشنگتن تمام می شود، برای همین است که امریکا و متحدانش تلاش می کنند جلوی این قرارداد تجاری را بگیرند که اگر به اجرا برسد و توافق عملیاتی شود دست نشانده شان پشیمان خواهد شد.»

تیمور تاکید می کند، اما راه گریزی نیست جز این که تلاشی بزرگ برای مهار این بحران انجام شود، چرا که وقوع به ثباتی در کشوری مثل ترکیه می تواند خطر گسترش بی ثباتی را در ابعادی گسترده تر از اوراسیا موجب شود. در همین رابطه درباره کشوری مثل ترکیه، به سیاست بازدارندگی نرم نیاز است تا هم بر بی ثباتی غلبه کند و هم الگو باشد. اما اگر بحران از کنترل خارج شود قبل از هر چیز به ضرر منافع ایالات متحده تمام خواهد شد.

وی درباره آن چه مطلوب واشنگتن در این تنش است، می گوید: «در این چارچوب و در سایه وضعیت فعلی، استراتژی ای که بیشتر منطقی برای ایالات متحده محسوب می شود این است که ترکیه که سامانه اس – 400 را خریداری کرده تضمین دهد آن را به کشور سومی نمی دهد یا این که بدون فعال سازی آن، رهایش کند تا بلااستفاده شود. آیا در چنین وضعیتی ترکیه مجبور خواهد شد دست از خرید سامانه اس – 400 بردارد؟ در وضعیت فعلی به سود ترکیه است که قرارداد خود با روسیه را لغو کند. اما در این صورت مشکل دیگری به وجود می آید و آن این که در جامعه بین المللی از ترکیه چهره ای ترسیم می شود که پایبند به تعهداتش نیست و این زیانی است که به هیچ وجه نمی توان جبرانش کرد.» 

ویریت تمیور در آخر به نشریه اوراسیا اکسپرت درباره ترکیه توصیه می کند که «آنکارا از هر گونه رفتاری که به ضرر روابط دوجانبه ترکیه – روسیه باشد، به ویژه در امور مربوط به سوریه اجتناب کند. با همه اینها در چارچوب تلاش هایی که برای رسیدن به توافقی در این زمینه با وجود فشار ایالات متحده و ناتو وجود دارد، پیش بینی می شود ترکیه اس – 400 را رها کند یا حداقل اسما و روی برگه خریده شده باشد.» 

منبع: روسیا الیوم / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ترکیه روسیه اس - 400 ایالات متحده امریکا


( ۴۹ )

نظر شما :

رضا ۱۴ تیر ۱۳۹۸ | ۰۰:۲۴
مضخرف استدلال کرده