هدف ترامپ چیست؟

عقب نشینی مشکوک نیروهای امریکایی از سوریه و معادلات جدید

۰۱ دی ۱۳۹۷ | ۲۱:۰۰ کد : ۱۹۸۰۷۵۵ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: فاروق جویده
فاروق جویده می‌نویسد: تصمیم امریکا برای همه ناگهانی بود، آیا امریکا ناگهان فهمید که ضروری است فورا خود را از دره خون سوریه خارج کند؟ و ارتش های دیگر غرق در این تراژدی را تنها رها کند؟
عقب نشینی مشکوک نیروهای امریکایی از سوریه و معادلات جدید

دیپلماسی ایرانی: هیچ کس تا الآن نمی داند چرا دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا ناگهان تصمیم گرفت نیروهای امریکایی را از سوریه خارج کند؟ چرا این همه خرابی به بار آمد؟ و چرا نیروهای بیش از 15 کشور سلاح های مدرن خود را در کشتار ملت سوریه به کار گرفتند؟ 

تصمیم امریکا برای همه ناگهانی بود، آیا امریکا ناگهان فهمید که ضروری است فورا خود را از دره خون سوریه خارج کند؟ و ارتش های دیگر غرق در این تراژدی را تنها رها کند؟

همه می دانیم که امریکا پیمانی بین المللی را در جنگ علیه سوریه رهبری می کرد در حالی که بسیاری از کشورهای متحدش در این پیمان مواضع یکسانی با خود ایالات متحده نداشتند. آیا عقب نشینی نیروهای امریکایی از سوریه مجازات اتحادیه اروپاست برای این که امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه به فکر ایجاد ارتش اروپایی به دور از توصیه های امریکا افتاده است؟ 

پرسش خطرناک تر این است که تکلیف روسیه و پایگاه های نظامی اش در سوریه و هزاران سرباز روسی که در حال حاضر در حال جنگ با داعش در شهرهای سوریه هستند، چه می شود؟ تکلیف نیروهای ایرانی که آنها هم هزاران نیرو در آن جا در اختیار دارند چه خواهد شد؟ از همه مهمتر تکلیف نیروهای حزب الله که سالهاست در این تراژدی مشارکت دارند چه می شود؟  

چیزی که در آن شکی نیست این است که عقب نشینی نیروهای امریکایی از سوریه خلاء امنیتی و نظامی و سیاسی به وجود خواهد آورد، به ویژه که این عقب نشینی برای همه ناگهانی بود، همچنین این اقدام فرصت بزرگی را در اختیار نیروهای روسی و ایرانی می گذارد و عنان ترکیه را باز می کند تا هر آن چه می خواهد در سوریه مرتکب شود. 

عقب نشینی نیروهای امریکایی معادلات جدیدی را با واقعیت های سیاسی جدید نه تنها در برابر سوریه بلکه در برابر تمامی طرف های خاورمیانه، در راس آنها، اسرائیل قرار خواهد داد که طمع های بسیاری در سوریه، این وطن امت عربی، دارد. 

ترکیه، ایران و حزب الله قدرت هایی هستند که محاسبه های بسیاری در سوریه کرده اند، و قبل از همه اینها مساله ای که وجود دارد این است که هنوز مساله داعش پایان نیافته است. 

عمر البشیر، رئیس جمهوری سودان اخیرا از سوریه دیدن کرد که این نخستین دیدار یک رئیس جمهوری کشوری عربی از این کشور از آغاز بحران سوریه محسوب می شود، همچنین اخباری شنیده می شود مبنی بر این که برهم احمد صالح، رئیس جمهوری عراق نیز قصد دارد به زودی سفری به دمشق داشته باشد، آیا عقب نشینی نیروهای امریکایی از سوریه را می توان بازگشت جهان عرب به سمت سوریه دانست، اگر چنین است، شرایط چنین اتفاقی چیست؟ 

تکلیف دیگر نیروهای نظامی خارجی موجود در سوریه که همچنان با خاک این کشور ارتباط دارند، چه خواهد شد؟ قبل از همه اینها، تکلیف بازسازی سوریه بعد از همه ویرانی هایی که جنگ مسبب آن شد، چه خواهد شد، قرار است هزینه بازسازی سوریه را بار دیگر چه کسی بپردازد؟

منبع: الاهرام / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

فاروق جویده

نویسنده خبر

فاروق جویده (متولد 1946) شاعر نامی و از روزنامه‌نگاران و روشنفکران منتقد مصری است. وی از جمله کسانی است که همواره از محرومیت‌های کشورش در تمامی دوره‌ها نقدهای جدی ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: سوریه دونالد ترامپ عقب‌نشینی نیروهای امریکایی از سوریه


( ۱۳ )

نظر شما :

مظلوم ۰۲ دی ۱۳۹۷ | ۰۰:۱۲
نگاهی به کشورهایی که روزی جبهه مقاومت را میساختند بباندازبد , عراق و سوریه ویران ,لیبی داغان , یمن در حال مرگ و غزه محاصره و لبنان بی ثبات شده است . حالا دیگر بیشتر به فکر راه های بازسازی این جبهه هستند تا راه های ایجاد مقاو مت . از آنهمه شعار خروجی صفر بار آمده است , آیا وقت آن نیست که طرحی نو دراندازیم ؟
Aa ۰۲ دی ۱۳۹۷ | ۰۱:۴۹
مسئله اصلی این است که نباید به هیچ چیز امریکا اعتماد کرد.دیدیم تو برجام که حکومتهای امریکا چه کلاهبرداری هستند.کشوری که تعهداد کتبی و دست نوشته خود را زیر پا گذاشت حالا چگونه باید به قولهای شفاهیش اعتماد کرد.من هم مشکوک هستم..
Aa ۰۲ دی ۱۳۹۷ | ۰۱:۵۱
ببینید العربیه چه نوشته؟نیروهای آمریکایی با خروج از سوریه در 60 کیلومتری مرز ایران مستقر می‌شوند
ﻓﺪﻭﻱ ۰۲ دی ۱۳۹۷ | ۰۶:۳۴
ﻇﺎﻫﺮا ﺟﻨﺎﺏ ﻧﻮﻳﺴﻨﺪه اﺯ ﺧﺮﻭﺝ ﺁﻣﺮﻳﻜﺎﻳﻴﻬﺎ ﻧﺎﺭاﺣﺖ اﺳﺖ . اﺯ ﻫﻤﻪ ﭼﻴﺰ ﻧﻮﺷﺘﻪ و ﮔﻔﺘﻪ اﻻ ﻋﺎﻣﻼﻥ اﺻﻠﻲ و ﻃﺮاﺣﺎﻥ ﭘﺸﺖ ﭘﺮﺩﻩ ی ﺩاﻋﺶ.
زیتون ۰۲ دی ۱۳۹۷ | ۲۳:۲۷
در جواب مظلوم :این کشورها که گفتی کی تو جبهه مقاومت بودن ....بعد از اینکه دچار بحران شدن ...پس لطفا نعل وارونه نزن....قبل از بحران ایران را آدم حساب نمی کردن.....
مجید ۰۳ دی ۱۳۹۷ | ۰۸:۵۳
بازی جنگ وخاورمیانه جدید وارد مرحله نبمه نهایی شده وبازیگر اصلی مهرهای خود را برای فشار بیشتر به ایران وروسیه جابجا می کند.به تغیر مکانهای مهره های سرباز نباید زیاد اهمیت داد به تغیر صحبت ها وحرکات بازیگران اصلی دقت باید کرد حوادث پر خرج ومهمی در اه است
محمد ۲۸ مهر ۱۳۹۸ | ۰۹:۵۵
از نظر من خروج امریکا از سوریه و دیگر نقاط خاورمیانه دو دلیل دارد: 1- ترامپ محبوبیت خو را برای انتخابات 2020 بالا ببرد. 2- منطقه را برای یک حمله نظامی بزرگ آماده کند،