بانک های اروپایی معاملات بشردوستانه را نیز بسته اند

واردات دارو متاثر از تحریم‌های امریکا

۰۶ آذر ۱۳۹۷ | ۰۹:۰۰ کد : ۱۹۸۰۲۶۴ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای
تحلیلگران سیاسی و متخصصان مسائل تحریم، می گویند که بانک پارسیان بیشتر فرایند مالی واردات کالا های بشر دوستانه را انجام می داده است و مورد اعتماد شرکت های اروپایی بوده است.
واردات دارو متاثر از تحریم‌های امریکا

ارین کانینگهام

دیپلماسی ایرانی
: تحلیلگران اقتصادی می گویند، تحریم های جدید آمریکا علیه موسسات مالی ایران، از جمله یک بانک که تا همین اواخر اکثر پرداخت های مربوط به واردات کالا های بشر دوستانه را انجام می داد، تاثیر منفی بر شرکت های خارجی که در تامین دارو و سایر محصولات پزشکی کمک می کنند، داشته است.

بر اساس راهبرد های وزارت خزانه داری، تجارت کالا های بشر دوستانه در زمان تحریم های آمریکا مانعی ندارد و به ایران اجازه واردات غذا، دارو و وسایل پزشکی بدون مواخذه شدن داده شده است.

بر اساس هشدار تحلیلگران و کارشناسان، اما تحریم های گسترده علیه موسسات مالی ایران که از دو هفته پیش آغاز شده اند، می تواند جریان واردات این کمک ها را با خطر مواجه کند چون بانک ها و تامین کنندگان خارجی در حال پایان دادن به روابط تجاری شان با ایران هستند. در ماه های اخیر، برخی از بانک های اروپایی، از ترس تحریم های آمریکا از انجام پرداخت برای حتی شرکت هایی که از تحریم ها معاف هستند، خودداری کرده اند.

ناظران می گویند، تعداد بانک های اروپایی و ایرانی که چنین معاملاتی را انجام می دادند، کاهش یافته است. این خودداری از انجام پرداخت ها زنگ خطری برای وارد کنندگان ایرانی به حساب می آید. بعضی ها نگران این مسئله هستند که کلا معاملاتشان با بانک های خارجی متوقف شود و باعث کمبود کالاهای حیاتی از جمله دارو شود.

دولت ترامپ این ماه تحریم های تقریبا صد در صدی علیه اقتصاد ایران را اجرایی کرد که بخشی از "کمپین فشار حداکثری" با هدف وادار کردن ایران برای کنار گذاشتن برنامه موشک های بالستیکش و کاهش حمایتش از گروه های شبه نظامی مانند حماس در غزه و حزب الله لبنان است. این تحریم ها – که در سال 2016، پس از نهایی شدن توافق هسته ای ایران با آمریکا و سایر قدرت های جهان، برداشته شده بود – از فروش نفت ایران تا کشتی سازی و شرکت های چند ملیتی را که ناقض مقررات آن باشند، هدف قرار داده است.

دولت ماه پیش بانک پارسیان، که معتبرترین موسسه بخش خصوصی است، را در لیست تحریم ها قرار داد چون دفتر کنترل سرمایه های خارجی مدعی شده این بانک از یک شرکت سرمایه گذاری که از طریق یک شرکت دیگر به نیرو های مقاومت بسیج ایران مرتبط بوده، حمایت کرده است.

با این حال، تحلیلگران سیاسی و متخصصان مسائل تحریم، می گویند که بانک پارسیان بیشتر فرایند مالی واردات کالاهای بشر دوستانه را انجام می داده و مورد اعتماد شرکت های اروپایی بوده است. اسفندیار باتمانقلیچ، کارشناس روابط تجاری بین ایران و کشور های غربی گفت، این بانک یکی از معدود بانک های ایرانی است که رویه های ضد پولشویی اش هم تراز با استانداردهای بین المللی بوده است.

دولت ترامپ اصرار دارد که هدفش جلوگیری از واردات کالاهای بشر دوستانه به ایران نیست و تحریم های آمریکا با این هدف اجرایی شده اند که دولت ایران "رفتارش را تغییر دهد" و برای یک توافق جامع تر به پای میز مذاکره بیاید.

برایان هوک، نماینده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا در مسائل ایران، در نشستی خبری گفت: "این وظیفه آمریکا نیست که مسیرهای امن را مشخص کند. این وظیفه با نظام ایران است تا سیستم مالی را بر اساس استانداردهای مالی بین المللی به وجود آورد تا تامین کمک ها و کالاهای بشردوستانه را تسهیل کند."

هفته گذشته، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، نامه هایی را از چهار شرکت داروسازی اروپایی در توییترش قرار داد، که اعلام کرده بودند به همکاری شان با ایران پایان می دهند. ایران صنعت داروسازی بزرگی دارد اما برخی از مواد اولیه را وارد می کند. 

حتی پیش از تحریم های آمریکا، تورم و کاهش ارزش ریال، باعث شده بود که قیمت اقلام خوراکی و دارویی در ایران افزایش پیدا کند.

سارا، 30 ساله ساکن تهران، که در حال تهیه نسخه داروی پدر سالخورده اش است که مبتلا به دژنراسیون وابسته به سن ماکولا، که یک بیماری چشمی غیر قابل درمان است، گفت که پدرش از داروی "پریسر ویژن" تولید شده توسط کمپانی "باش اند لامب" در کانادا را مصرف می کرده که قبلا قیمت آن در ایران معادل 7 دلار بوده است. سارا گفت اوایل امسال این دارو از بازار ناپدید شد و وقتی دوباره توانست این دارو را پیدا کند، قیمت آن معادل 70 دلار شده بود.

او گفت:" همه چیز گران شده است و ما نمی توانیم خیلی از محصولات را در بازار پیدا کنیم. بعضی وقت ها برخی از داروها فقط در بازار سیاه پیدا می شوند که هر روز به وسعت آن افزوده می شود."

منبع: واشینگتن پست / ترجمه تحریریه دیپلماسی ایرانی / 33

کلید واژه ها: تحریم ایران تحریم دارو اثرات تحریم ها بر کاهش دارو


( ۱ )

نظر شما :