نامزد ریاست جمهوری عراق در گفت و گو با شبکه العراقیه در انتقاد از تحریم های امریکا:

برهم صالح: ایرانی ها در روزهای سخت کنار ما بودند، چرا از آنها دفاع نکنیم؟

۱۰ مهر ۱۳۹۷ | ۱۸:۰۱ کد : ۱۹۷۹۲۹۱ اخبار اصلی خاورمیانه
برهم صالح سپس با تشریح مواضعش نسبت به تحریم های امریکا علیه ایران گفت: «من به عنوان نامزد ریاست جمهوری عراق و همچنین به عنوان یک شهروند عراقی می گویم، ایرانی ها در زمان جهاد علیه صدام آغوش خود را به روی ما گشودند. برای همین شکی نیست که ما با ملت ایران ابراز هم دردی می کنیم و نمی خواهیم که هیچ آزاری به آنها برسد. اعمال تحریم ها علیه ایران تبعاتی برای عراق خواهد داشت و تنها محصور به ایران نخواهد بود. بنابراین چرا نباید عراق در موضع دفاع از همسایه اش، ایران، نباشد، در حالی که ما روابط در هم تنیده تاریخی با ایرانی ها داریم.»
برهم صالح: ایرانی ها در روزهای سخت کنار ما بودند، چرا از آنها دفاع نکنیم؟

دیپلماسی ایرانی: برهم صالح، نامزد ریاست جمهوری عراق از حزب اتحاد میهنی کردستان در گفت وگو با شبکه العراقیه، شبکه رسمی دولت عراق ضمن توضیح مواضع و سیاست های خود در صورت انتخابش به سمت ریاست جمهوری عراق گفت: «من زبان عربی و انگلیسی را به خوبی می دانم و تا اندازه ای فارسی و به مقدار کمتر ترکی می دانم، از تمامی رسانه ها و اظهارات مقامات همه این طرف ها دریافتم مطلقا هیچ حمایتی برای استقلال کردستان وجود ندارد.»

وی در ادامه افزود: «من به صراحت می گویم که ما کردها جزئی از عناصر تشکیل دهنده خاورمیانه هستیم. من دوره طولانی در روابط بین الملل کار کرده ام. درسی تاریخی که از این روابط گرفته ام این است که همسایه ما از هر چیزی برای ما مهمتر است. ما در منطقه ای زندگی می کنیم که عرب ها از همه مهمتر هستند، ایرانی ها مهمتر از هر چیزی برای ما هستند، ترک ها مهمتر از همه هستند، برای این که ما در چنین جایی زندگی می کنیم، نمی توانیم موقعیت خود را تغییر دهیم. روابط بین المللی زمینه ای برای تغییر و متغیرهای مختلف است. کردها نمی توانند بدون بغداد و رسیدن به تفاهم با ایران و ترکیه به هیچ وجه در استقرار و امنیت زندگی کنند. همچنین نمی تواند استقرار و ثباتی بدون توجه به حقوق کردها محقق شود.»
برهم صالح برای توضیح دیدگاهش به تجربه لبنان اشاره کرد و گفت: «ما تجربه مارونی ها را در لبنان شاهدیم، آنها از سوی غربی ها حمایت بسیار زیادی می شدند. در دوره ای دنیای غرب همه تمرکزش روی مارونی ها در لبنان بود. آنها با این نفوذ توانستند خود را قدرتمند کنند و نفوذ خود را گسترش دهند. اما مارونی ها فرهنگ و جغرافیای ملتی که در کنارشان زندگی می کردند را فراموش کردند، برای همین بسیار آسیب دیدند. بار دیگر می گویم ما در چنین معادله مشابهی هستیم. من به زبان عربی و کردی در سلیمانیه و در بغداد می گویم که راه حل مساله کردی در بغداد است نه در آنکارا، نه در تهران و نه در واشنگتن. این یک اصل اساسی است.»

نامزد ریاست جمهوری عراق در ادامه گفت وگویش با العراقیه همچنین گفت: «عراق الآن در برابر یک تقاطع مهم قرار گرفته است. حفظ استقلال عراق بسیار مهم است. ما در وضعیت خاصی به سر می بریم. عراق جزئی از منطقه (خاورمیانه) است. درگیری های ایرانی – امریکایی – عربستانی در کنار ادعاهای ترکیه را شاهدیم. وضعیت سوریه بسیار پیچیده است. همه این اتفاقات بر عراق سایه می اندازد. تحریم های پیش رو علیه ایران تبعات مستقیمی برای عراق خواهد داشت.»

برهم صالح سپس با تشریح مواضعش نسبت به تحریم های امریکا علیه ایران گفت: «من به عنوان نامزد ریاست جمهوری عراق و همچنین به عنوان یک شهروند عراقی می گویم، ایرانی ها در زمان جهاد علیه صدام آغوش خود را به روی ما گشودند. برای همین شکی نیست که ما با ملت ایران ابراز هم دردی می کنیم و نمی خواهیم که هیچ آزاری به آنها برسد. اعمال تحریم ها علیه ایران تبعاتی برای عراق خواهد داشت و تنها محصور به ایران نخواهد بود. بنابراین چرا نباید عراق در موضع دفاع از همسایه اش، ایران، نباشد، در حالی که ما روابط در هم تنیده تاریخی با ایرانی ها داریم. این فقط به منظور دفاع از ایران و ملت ایران نیست، ملتی که در آن دوران های سخت کنار ما ایستاد. چگونه می توانیم نسبت به این وضعیت، نه فقط نسبت به ایران بلکه کل تحولات منطقه بی تفاوت باشیم؟! چگونه می توانیم تاثیرات سلبی تحولات منطقه را نادیده بگیریم؟! این اتفاقات با استقلال عراق ارتباط مستقیم دارند. در این صورت چگونه می تواند عراق به عرصه ای برای رویارویی با تروریسم و پاکسازی آن، تاکید می کنم، پاکسازی آن تبدیل شود؟ ما نمی توانیم کار داعش را تمام شده بدانیم در حالی که به زاییده داعش برسیم.» 

صالح تصریح کرد، به نفع منطقه و جامعه جهانی است که موضوع تروریسم پایان یابد. آیا عراق می تواند خود را جزئی از منظومه امنیتی و اقتصادی قرار دهد، به نظر من بله می تواند. با نگاهی صحیح و دیدگاهی درست ملی می توانیم به یک پل ارتباطی تبدیل شویم. ما می توانیم عرصه ای برای تسویه حساب ها و جنگ های نیابتی نباشیم. این مسئولیت های بزرگ عراقی ها در این روزهاست. به اعتقاد من عراق کشور تفاوت های بزرگ است. ما یا باید موفقیت بزرگی به دست آوریم و زمینه های رسیدن به این موفقیت ها را فراهم کنیم یا خدای نکرده کاملا شکست بخوریم و به وضعیتی بدتر از وضعیت فعلی برسیم. به باور من رهبری جدید و دیدگاهش به آینده منطقه می تواند به موفقیت ها و اهداف مورد نظر برسد. 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ایران و عراق برهم صالح بازگشت تحریم ها تحریم های امریکا


( ۲۳ )

نظر شما :