افشاگری رسانه های هم سو با عربستان علیه قطر

دوحه میان تل آویو و حماس میانجی گری کرده است

۰۲ مهر ۱۳۹۷ | ۱۴:۱۰ کد : ۱۹۷۹۱۲۶ اخبار اصلی خاورمیانه
به اعتقاد الاهرام تلاش های قطر برای برقراری ارتباط مستقیم با اسرائیل یکی از ابعاد ثابت سیاست های متناقض دولت قطر است که تلاش می کند وانمود کند که روابطش با تل آویو می تواند مشکلات میان فلسطینی ها و اسرائیلی ها را حل کند.
دوحه میان تل آویو و حماس میانجی گری کرده است

دیپلماسی ایرانی: رسانه های اسرائیلی فاش کردند که قطر در جریان افتتاح سفارت امریکا در بیت المقدس نقش «جاسوس دو جانبه» را بازی کرده است. 

«جاسوس دو جانبه» اصطلاحی است که رسانه های وابسته به عربستان سعودی و امارات متحده عربی و مصر تلاش دارند این روزها در نقد سیاست ها و دیپلماسی قطر استفاده کنند.

بر اساس این گزارش، تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر تلاش کرده است با ارائه پیشنهادهایی به دولت اسرائیل خود را به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم نزدیک کند. بر این اساس او پیشنهاد داده است که تضمین می دهد جلوی تشدید تظاهرات در غزه را هم زمان با انتقال سفارت امریکا از تل آویو می گیرد. 

به گزارش روزنامه مصری الاهرام، کانال 10 اسرائیل به نقل از شاما هکوهین، سفیر رژیم صهیونیستی در یونسکو گزارش داد که محمد بن عبد الرحمن آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر نامه ای را به فیلیپ سولومون، بازرگان فرانسوی و آفراهام مویال، خاخام یهودی داده و از آنها خواسته است که به دست او برساند که در آن آمده است که وی به نتانیاهو تضمین می دهد تظاهرات و فعالیت های خشونت آمیز از سوی حماس در نوار غزه متوقف شود در مقابل اسرائیل بپذیرد که اوضاع بخش های زیربنایی مثل برق و بهداشت بهبود یابد و بندر یا فرودگاه در نوار غزه ساخته شود. 
این منابع به باراک رفید، خبرنگار سیاسی کانال ده اسرائیل گفتند که هکوهین گفته است که دو میانجی در پاریس پایتخت، فرانسه به او خبر دادند که قطری ها معتقدند که حماس برای چیزی بزرگ تر در غزه طرح ریزی کرده است، آنها در رروز افتتاح سفارت امریکا در 14 مه گذشته کمک می خواهند تا به این ترتیب جلوی این کار گرفته شود. 

در آن وقت، سفیر اسرائیل گفته بود: «قطری ها در دیدار با او «پیشنهادی خیالی» ارائه داده اند.»

به اعتقاد الاهرام تلاش های قطر برای برقراری ارتباط مستقیم با اسرائیل یکی از ابعاد ثابت سیاست های متناقض دولت قطر است که تلاش می کند وانمود کند که روابطش با تل آویو می تواند مشکلات میان فلسطینی ها و اسرائیلی ها را حل کند.

شبکه های العربیه و الحدث و اسکای نیوز عربی نیز با آب و تاب این مساله را پوشش داده اند و تلاش کرده اند قطر را به دوگانگی و دو رویی متهم کنند.

این در حالی است که دولت مصر خود مدت هاست با اسرائیل رابطه مستقیم دارد و در طول این مدت تلاش کرده بسیاری از خواسته های تل آویو را برآورده کند. در تازه ترین مورد، گفته می شود دولت مصر برای پیشبرد طرح صلح فلسطین و اسرائیل موسوم به «معامله قرن» همکاری های نزدیکی را با طرف امریکایی داشته است. کشورهای عربستان و امارات نیز به طور مخفیانه خود با اسرائیل رابطه برقرار کرده اند و حتی در سال های اخیر با هدف نزدیک شدن هر چه بیشتر به دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده تلاش کرده اند که با بسیاری از سیاست های ضد فلسطینی اسرائیل و امریکا کنار بیایند. به گونه ای که در انتقال سفارت امریکا از تل آویو به بیت المقدس که با اعتراض های بسیاری در جامعه اسلامی و عربی رو به رو شد، دولت های این کشورها سکوت اختیار کردند و در ضعیف ترین حالت ممکن اعلام موضع کردند. می توان گفت عربستان و امارات و مصر در حالی هماهنگ تلاش می کنند از قطر مچ گیری کرده و دست به افشاگری علیه آن بزنند که خود در رابطه با اسرائیل رقابت دارند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11 

کلید واژه ها: فلسطین اسرائیل قطر حماس


( ۲ )

نظر شما :