صندوق سرمایه گذاری های خارجی تامین نیازهای اساسی ایران را بر عهده می گیرد؟ ​​​​​​​

اسلحه ۵ میلیارد دلاری تهران در مبارزه با تحریم ها

۲۰ شهریور ۱۳۹۷ | ۱۵:۰۱ کد : ۱۹۷۸۸۸۲ اخبار اصلی پرونده هسته ای اقتصاد و انرژی
دور دوم تحریم های آمریکا علیه ایران که از ماه نوامبر اجرایی می شوند، مبادلات مالی ایران را هدف قرار خواهند داد و در عین حال، تحریم های ثانویه ای را شامل می شوند که شرکت های خارجی را از تجارت همزمان با ایران و ایالات متحده باز می دارند. به نظر می رسد دولت ایران سعی دارد با استفاده از سرمایه گذاری های خارجی بر برخی از محدودیت های ناشی از این تحریم ها فائق آید. صندوق سرمایه گذاری خارجی، دارایی هایی را هدف قرار داده که امکان دسترسی آن به پول نقد، خدمات، کالاها و فن آوری هایی را که در معرض از دست رفتن هستند، فراهم می آورد.
اسلحه ۵ میلیارد دلاری تهران در مبارزه با تحریم ها

نویسنده: بنوی فوکن

دیپلماسی ایرانی: یک دانشمند دوتابعیتی فرانسوی ایرانی اخیرا از برنامه خود برای سرمایه گذاری سه میلیون دلاری در یک کارخانه پزشکی ورشکسته خبر داد که پیشتر نماد مشکلات اقتصادی فرانسه و نجات از آن بود. هویت مالک بیشتر سهام این شرکت بر کسی پوشیده نیست: دولت ایران مالک اصلی این شرکت به شمار می رود.

این جدیدترین نمونه از اقدام تهران در استفاده بی سر و صدا از شرکت سرمایه گذاری های خارجی ایران در جهت تسهیل فشارهای اقتصادی ناشی از تحریم های اعمال شده توسط دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکاست. این صندوق با ده ها مورد و حساب های نقد شدنی در 22 کشور به ارزش کلی 5 میلیارد دلار، دارایی هایی را در اولویت قرار می دهد که دسترسی به خدمات، کالاها و فناوری هایی را فراهم می آورند که در پی تحریم های آمریکا در معرض از دست رفتن هستند. دولت ایران امیدوار است که در حین نشان دادن حسن نیت خود بتواند با انزوای کشور مقابله کند و امیدوار است بتواند درآمد خوبی از این سرمایه گذاری ها داشته باشد.

در این مورد هم صندوق سرمایه گذاری خارجی در ماه ژوئن کارخانه داروسازی فرانسوی را خریداری کرده تا بتواند داروهای مورد نیاز برای سل و سرطان مثانه و دیگر بیماری هایی را که ممکن است در پی تحریم های آمریکا دور از دسترس باشند، به دست آورد. یک مشاور این صندوق گفت: «هدف آنها این است که ایران را (از تحریم ها) مستقل کنند.»

اقتصاد ضعیف ایران در پی تصمیم دونالد ترامپ به خروج از توافقنامه بین المللی هسته ای، ضعیف تر شده است. ارزش پول ملی ایران کاهش یافته، سرمایه گذاران خارجی ایران را ترک کرده اند و تورم به بالاترین سطح از زمان پایان دور قبلی تحریم های ایالات متحده در سال 2015، رسیده است. دور دوم تحریم های ایالات متحده که از 5 نوامبر اجرایی می شود، شرکت ها را از تجارت با ایران و استفاده همزمان از نظام مالی ایالات متحده باز می دارد.

صندوق سرمایه گذاری خارجی ایران یکی از راه هایی است که تهران برای دور زدن تحریم های آمریکا به آن متوسل شده است. ایران همچنین در حال بررسی یک سیستم بانکی است که بتواند درآمد فروش نفت را به صورت کالا از خریداران دریافت کند. ایران همچنین سعی دارد با جلب توجه شرکت های آسیایی، آنها را جایگزین شرکت های اروپایی کند که ایران را در پی تحریم های آمریکایی ترک کرده اند.

سرمایه گذاری های صندوق سرمایه گذاری خارجی ایران عمدتا به دلار آمریکا نیست. این سرمایه گذاری ها سهام در اتاق بازرگانی افغانستان، کارخانه ساخت قطعات خودرو در برزیل، شرکت خط لوله آلمانی و حتی یک شرکت سرمایه گذاری عمانی را شامل می شوند که سرمایه گذار دیگر آن رقیب منطقه ای ایران، یعنی عربستان سعودی، است. به گفته مشاور صندوق، این صندوق از سهام خود در شرکتی در دبی برای خرید تجهیزات تولید برق استفاده کرده است. برخی از سرمایه گذاری ها درآمد مالی هم دارند. طبق گزارش های سابقه شرکتی آلمان، دارایی هایی که توسط دفتر صندوق سرمایه گذاری خارجی ایران در دوسلدورف اداره می شود، در بازه زمانی سه ساله تا 2016، رشدی 16 درصدی داشته اند و ارزش آنها به 704 میلیون یورو (814 میلیون دلار) رسیده است.

صندوق سرمایه گذاری بین المللی ایران در فرانسه کارخانه داروسازی را خریداری کرده و اکنون 60 درصد سهام آن را در اختیار دارد. مالک 40 درصد سهام دیگر این کارخانه یک دانشمند دو تابعیتی فرانسوی ایرانی به نام ریموند ابوالحسن است. ابولحسن را به عنوان نجات دهنده «پلانسی لابی» می شناسند. 8 سال پیش که صاحبان اولیه کارخانه آن را تعطیل کردند و کار خود را به چین انتقال دادند، این کارخانه به نمادی از دوران دشوار فرانسه تبدیل شد. تعطیلی کارخانه زمانی به سرتیتر خبرها تبدیل شد که کارکنان در اعتراض یکی از مدیران را گروگان گرفتند.

ابوالحسن گفته این کارخانه از همین ماه کار خود را شروع می کند و از سال آینده نیز تولیداتش را به فروش می رساند. مقامات فرانسوی گفته اند راه اندازی مجدد این کارخانه دست کم  فرصت شغلی ایجاد می کند و این مساله سبب می شود که این کارخانه برای دریافت کمک هزینه های دولتی به ارزش 440،000 یورو واجد شرایط باشد.

منبع: وال استریت ژورنال / مترجم: طلا تسلیمی
 

کلید واژه ها: برجام تحریم های آمریکا علیه ایران صندوق سرمایه گذاری خارجی دسترسی به کالاهای ضروری دسترسی به دارو


( ۲ )

نظر شما :