احتمال افزایش حضور روسیه در مرزهای لبنان

اسرائیل برای جنگ با حزب الله آماده می شود؟

۰۱ شهریور ۱۳۹۷ | ۱۲:۰۰ کد : ۱۹۷۸۴۹۵ اخبار اصلی خاورمیانه
به نظر می رسد تنش ها بین اسرائیل و حزب الله در مرز لبنان به آرامی در حال افزایش است؛ اما این سوال وجود دارد که باتوجه به شکست سال ۲۰۰۶، اسرائیل آماده است تا مخاطره یک شگست دیگر را در برابر حزب الله بپذیرد؟
اسرائیل برای جنگ با حزب الله آماده می شود؟

نویسنده: الایپا جِی. مگنیر

دیپلماسی ایرانی: تنش ها بین اسرائیل و حزب الله در مرز لبنان به آرامی در حال افزایش است. اگرچه ممکن است به چشم نیاید، اما یک وضعیت غیرمعمول هشدار در منطقه وجود دارد: اسرائیلی ها شمار نیروهای مستقر در مواضع نظامی در مرز لبنان و گشت های مرزی خود را افزایش داده اند و جت ها و پهپادهای شناسایی اسرائیلی اغلب به حریم هوایی لبنان تجاوز می کنند. حزب الله نیز مواضع خود را تقویت کرده و سطح هشدار را بالا برده و نیروی ویژه کارآزموده خود را از سوریه فراخوانده است تا از آنها در موضع گیری پیشگیرانه در برابر اسرائیل استفاده کند. اما سوال این است که باتوجه به شکست اسرائیل در سال 2006، اکنون احتمال جنگ وجود دارد؟ چرا تنش ها در حال افزایش هستند؟

12 سال از جنگی که در ماه اوت 2006 پایان یافت، گذشته و بار دیگر صدای طبل جنگ به آرامی به گوش می رسد. از آن زمان تاکنون حزب الله قابلیت های نظامی خود را افزایش داده و انباشته ای از موشک های راهبردی و دقیق دور برد دارد. به علاوه، حزب الله موشک های ضد کشتی به دست آورده که توانایی بستن بنادر اسرائیل یا زدن هر کشتی یا سکوی نفتی در دریای مدیترانه را دارند. گزارش هایی هم وجود دارند مبنی بر اینکه حزب الله موشک های ضد هوایی دارد و زرادخانه اش و جنگجویانش برای مقابله با حملات هوایی آماده هستند.

نیروهای حزب الله همچنین هرگونه شرایط متغیری از جنگ در صحرا گرفته تا در فضای شهری، مبارزه در برابر جهادگراهای افراطی، مقابله با بمبگذاری خودرو، حملات انتحاری و حمله پهپادها را در سوریه پشت سر گذاشته اند و تجربه ای به دست آورده اند که بیشتر ارتش های دنیا تنها می توانند رویای آن را در سر بپرورانند. حزب الله با ارتشی کلاسیک (ارتش سوریه)، یک ابرقدرت (نیروهای روسیه مستقر در سوریه)، با گروه های شبه نظامی غیرمتعارف (نیروهای متحد ایران) در هفت سال جنگ داخلی در سوریه همکاری داشته است. حزب الله همچنین موشک های راهبردی خود را در سراسر مرز لبنان-سوریه، در میان رشته کوه ها و حتی زیر زمین نصب کرده است تا از رسیدن بمب های اسرائیلی به مناطق مسکونی در لبنان ممانعت کنند.

این فهرست که همچنان ادامه دارد، بلندبالا و تاثیرگذار به نظر می رسد: حزب الله گروهی سازمان یافته و غیرمتعارف است که ده ها هزار نیرو دارد و در عین حال، یکی از قدرتمندترین نیروهای نظامی در خاورمیانه به شمار می رود و عملیاتش در سوریه که 18 برابر بزرگ تر از لبنان است، نشان می دهد که قابلیت دفاع و آزادسازی سرزمین هایی فراتر از لبنان را نیز دارد. اما همه اینها برای بازداشتن اسرائیل از حمله به حزب الله کافی است؟

منابع آگاه گفته اند: «تا زمانی که دونالد ترامپ در آمریکا در قدرت است، احتمال حمله اسرائیل وجود دارد. اسرائیل حتی نمی تواند رویای روی کار آمدن رئیس جمهوری مشابه او را در سر داشته باشد. ترامپ آماده است تا به اسرائیل هر چیزی برای جنگ نیاز دارد، بدهد. او نیروهایی آمریکایی را می فرستد که آماده اند برای اسرائیل جانشان را بدهند و برای پایان دادن به آنچه نفوذ ایران در لبنان می داند، از هیچ کاری فروگذار نخواهد کرد.»

هدف «تغییر نظام» در سوریه با گذشت هفت سال از جنگ، شکست خورد. امروز تنها دو کشور هستند که سوریه را اشغال کرده اند: ایالات متحده در شمال شرقی و ترکیه در شمال و غرب. ترامپ پس از دیدارش با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در هلسینکی، سوریه را به روسیه واگذار کرد و پوتین هم وعده داد از مرزهای اسرائیل و بلندی های جولان اشغالی محافظت خواهد کرد. در حقیقت جنوب سوریه به استثنای قنیطره که هنوز تحت اشغال داعش است، خیلی ساده به ارتش این کشور واگذار شد. ایالات متحده با تعطیل کردن مرکز عملیات نظامی در اردن که مسئول آموزش و کمک های نظامی به جهادگرایان و شورشیان مخالف ارتش سوریه بود، امکان بازپس گیری کنترل بر اراضی سوریه را برای دولت دمشق فراهم آورد. کردها هم مذاکرات آشتی با دولت دمشق را داشتند و غیرمحتمل نیست که بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در پارلمان و دولتی آتی جایگاهی برای آنها در نظر بگیرد.

منابع آگاه بر این باورند که از آنجایی که ایالات متحده سوریه را به روسیه واگذار کرد، چنین اقدامی در خصوص لبنان هم غیرممکن نخواهد بود؛ اما چنین اتفاقی پس از جنگی مخرب بین حزب الله و اسرائیل رخ خواهد داد. بعد از آن همانند سوریه، روسیه تضمین کننده امنیت اسرائیل در مرز با لبنان می شود. روسیه می خواهد جنگ در سوریه پایان یابد و آماده است تا ادلب را با همکاری ترکیه یا بدون آن، آزاد کند. با بازگشت ادلب تحت کنترل دولت دمشق، آنکار آشتی بین شبه نظامیان و ارتش سوریه را خواهد پذیرفت. به علاوه، از آنجایی که روسیه از بلندی های جولان محافظت می کند، می تواند از مرزهای بین کردها و ترکیه نیز محافظت کند و از این رو، خاورمیانه را به دور از هر جنگی نگه دارد. انتظار می رود لبنان نیز همین روند بلندی های جولان را دنبال کند و شاهد حضور پلیس نظامی روسیه در مرزهایش باشد.

قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت 74 نفر از اعضای پارلمان لبنان امروز حامی «محور مقاومت» هستند. این اظهارات به سادگی برای اسرائیل و عربستان سعودی که کل لبنان را تحت کنترل حزب الله می دانند، قابل هضم نخواهد بود. سوالی که باقی می ماند این است که آیا اسرائیل با توجه به نداشتن آمادگی نظامی و از سوی دیگر آمادگی حزب الله برای مقابله با هر حمله ای، باز هم برای عقب راندن حزب الله از مرزهایش در جهت یک ماجراجویی بدون تضمین پیروزی گام خواهد برداشت و مخاطره وقوع مجدد اتفاقات 12 سال پیش را به جان می خرد یا خیر.

منبع: امریکن هرالد تریبون / تحریریه دیپلماسی ایرانی 34

کلید واژه ها: سوریه لبنان حزب الله لبنان جنگ بین اسرائیل و حزب الله


( ۶ )

نظر شما :

رضا ۲۴ دی ۱۳۹۷ | ۰۰:۲۵
بدون شک اسراییل بناچار مجبور به جنگ با حزب الله خواهد شد .واین جنگ.سرنوشت ساز منجر به ازادی بخشهای از فلسطینوقدس خواهد شد