فرصت های پیروزی تهران در دمشق و بغداد

کسی حریف ایران در عراق و سوریه نمی شود

۱۳ اسفند ۱۳۹۶ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۷۵۳۳۲ اخبار اصلی خاورمیانه
تهران می خواهد همان تجربه اش در عراق را در سوریه نیز تکرار کند و روشن است که برای تحقق اهدافش با جدیت کار می کند، ایران برنده جنگ عراق شد و حالا می خواهد پا جای پای خرس روسی در سوریه بگذارد.
کسی حریف ایران در عراق و سوریه نمی شود

نویسنده: عبدالعزیز السوید

دیپلماسی ایرانی: آن چه ما را چه از لحاظ مردمی چه از لحاظ سرزمینی با مردم عراق کنار هم قرار می دهد بسیار بیشتر از مواردی است که باعث جدایی ما با آنها می شود. به موارد بسیاری می توان اشاره کرد که با وجود اختلافات فرقه ای، در صورتی که عوامل تغذیه کننده خارجی برای تشدید تنش های طایفه ای نبود، ما و عراقی ها کنار هم می ماندیم. از این روست که بر این اعتقادم که جنگ امریکایی – بریتانیایی علیه کشور رافدین دردآور بود، قبل از هر چیز نمی توانیم این حقیقت را فراموش کنیم که این جنگ عراق را به شدت تضعیف کرد و آن را از یک کشور قدرتمند عربی به یک کشور ضعیف عربی تبدیل کرد. این توطئه امریکایی – انگلیسی بود.

عراق ضعیف سبب شد تا ایران بتواند به طور کامل به معنای واقعی کلمه بر آن مسلط شود، و به نظر می رسد که این تسلط بدون موافقت غیرمستقیم امریکا نبوده است. بعد از اشغال عراق توسط امریکا گروه های سیاسی طرفدار ایران توانستند در انتخابات سراسری این کشور پیروز شوند و در یک جنگ سردی با امریکا پیروز میدان نبرد در برابر آن شوند.

ایران در این حدود یک دهه و نیم توانسته است بر زیر و بم عراق مسلط شود و یارانش را چه شیعه چه سنی در مفاصل مختلف قدرت مستقر کند.

محسن رضایی، دبیر کل مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران درباره سوریه گفت: «تهران برای حمایت از حکومت اسد در سوریه 22 میلیارد دلار پرداخته و چند برابر آن را پس خواهیم گرفت.» وی در ادامه افزود: «ما اگر به یک نفر یک دلار بدهیم در مقابل آن برابرش را می آوریم. ما باید صنعت و تجارت ایران را به سوریه ببریم.»

تهران می خواهد همان تجربه اش در عراق را در سوریه نیز تکرار کند و روشن است که برای تحقق اهدافش با جدیت کار می کند، ایران برنده جنگ عراق شد و حالا می خواهد پا جای پای خرس روسی در سوریه بگذارد.

کشورهای عربستان و شورای همکاری خلیج فارس و اعراب هر چقدر هم که دروازه های اقتصادی و رسانه ای و فرهنگی خود را به روی عراق بگشایند که البته کار مهمی است اگر انجام شود، باز هم نمی توانند در برابر حضور و نفوذ ایران در عراق کاری کنند چرا که شیوه ایرانی ها فقط مبتنی بر صرف پول نیست بلکه آنها بسیار حساب شده تر و دقیق تر عمل می کنند. محسن رضایی حرف صحیحی در این باره زد که گفت: «اگر بنا بود  فقط از راه پول پیروز شویم عربستان که امروز بغداد را گرفته بود.»

منبع: الحیات / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ایران عراق سوریه


( ۲ )

نظر شما :