از دیدار مقتدی صدر از امارات تا افتتاح گذرگاه عرعر

کشورهای عربی برای عادی سازی روابط با عراق عجله دارند

۲۵ مرداد ۱۳۹۶ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۷۰۹۴۰ اخبار اصلی خاورمیانه
سفیر عراق در عربستان به روزنامه الحیات گفت که روابط ریاض و بغداد «به سرعت در حال پیشرفت است و همه از این بابت خوشحال هستند.»
کشورهای عربی برای عادی سازی روابط با عراق عجله دارند

دیپلماسی ایرانی: کشورهای عربی، به خصوص کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، به گشایش روابط خود با عراق سرعت می بخشند با این امید که با این کار بتوانند برخی مقامات عراقی را از ایران دور کنند، و روابط طبیعی با بغداد داشته باشند. در همین رابطه مقتدی صدر، رهبر جریان صدر سفر رسمی به ابوظبی انجام داده است، وی در این سفر با ولیعهد امارات، شیخ محمد بن زاید آل نهیان و شماری از عراقی های مقیم در امارات دیدار کرد.

از سوی دیگر شورای وزیران عربستان سعودی تصمیم گرفت «شورای هماهنگی» میان دو کشور ایجاد کند. رشید العانی، سفیر عراق در ریاض نیز گفت: «تصمیم سیاسی برای گشودن گذرگاه های مرزی میان دو کشور گرفته شده است.»

در همین چارچوب مشعل بن فهم السلمی، رئیس پارلمان عربی با سلیم الجبوری، رئیس مجلس عراق دیدار کرد.

انور قرقاش، وزیر دولت امارات در امور خارجی درباره سفر صدر به ابوظبی در حساب توئیتری خود نوشت: «اظهارات شیخ محمد بن زاید (مبنی بر اهمیت گشایش روابط با عراق) بعد از دیدارش با آقای مقتدی صدر، نشانه مهمی است از این که ما خواهیم عراقی عربی، شکوفا و باثبات را ببینیم، هر چه دستاوردها بیشتر باشد جایزه بزرگتر خواهد بود.»

وی در ادامه افزود که استقبال شیخ محمد بن زاید از صدر «بخشی از ارتباطات کشورهای عربی خلیج ]فارس[ با عراق است، ما الآن در مرحله ساخت پل ها هستیم و با اخلاص در حال انجام کار گروهی هستیم.» وی همچنین نوشت: «تحرکی که در قبال عراق شاهدیم را امیر محمد بن سلمان با مشارکت امارات متحده عربی و بحرین بر عهده دارد که نمونه ای از تاثیرگذاری آنها بر کشورهای عربی خلیج فارس است که به دنبال وحدت نگاه و اهداف هستند.»

در همین رابطه دفتر صدر در بغداد اعلام کرد که شیخ احمد الکبیسی، روحانی اهل تسنن عراقی مقیم در امارات در مقر خود با مقتدی صدر دیدار کرد. در این دیدار دو طرف درباره اوضاع عراق و منطقه و تحولات داخلی و منطقه ای گفت وگو کردند.

از سوی دیگر، امیر فیصل بن خالد بن سلطان، امیر مناطق مرزی شمالی عربستان رشدی رشید العانی، سفیر عراق در عربستان را به حضور پذیرفت. در این دیدار کاردار عربستان در بغداد، عبدالعزیز الشمری نیز سفیر عراق را همراهی می کرد. در این دیدار دو طرف دوباره روابط دو جانبه و چگونگی خدمات رسانی و تسهیلات عربستان برای حجاج عراقی گفت وگو کردند.

سفیر عراق در عربستان در این باره به روزنامه الحیات گفت که روابط ریاض و بغداد «به سرعت در حال پیشرفت است و همه از این بابت خوشحال هستند.» وی در ادامه افزود: «در سفر اخیری که به عرعر داشتم از نزدیکی خوشحالی حاجیان عراقی را دیدم.» وی همچنین تاکید کرد که بغداد با افتتاح کنسولگری عربستان در نجف اشرف در آینده نزدیک موافقت کرده است.

کاردار عربستان در بغداد نیز به الحیات گفت که تلاش های بسیاری برای میزبانی مناسب از حجاج عراقی به عمل آمده، به خصوص امیر منطقه مرزهای شمالی، امیر فیصل بن خالد بن سلطان، تلاش های بسیاری در این زمینه کرده است. وی  در ادامه افزود: «به زودی شاهد افتتاح رسمی گذرگاه عربستان و عراق خواهیم بود و به زودی تبادلات تجاری دو طرف آغاز خواهد شد و شهروندان دو کشور آزادانه به خاک یکدیگر سفر خواهند کرد.»

روز دوشنبه گذرگاه مرزی عرعر میان عراق و عربستان رسما افتتاح شد.

منبع: الحیات / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: عراق مقتدی صدر امارات متحده عربی عربستان سعودی


نظر شما :