عربستانی ها از عکس گرفتن با اسرائیلی ها دیگر ابایی ندارند

انزجار فعالان اجتماعی از دیدار فیصل و لیونی

۰۶ بهمن ۱۳۹۵ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۶۶۴۶۷ اخبار اصلی خاورمیانه
فعالان کشورهای حوزه خلیج فارس جلسه هفته گذشته میان «تزیپی لیونی»، وزیر امور خارجه اسبق اسرائیل و شاهزاده «ترکی الفیصل»، نماینده عالی رتبه خانواده سلطنتی عربستان سعودی را به شدت محکوم کردند.
انزجار فعالان اجتماعی از دیدار فیصل و لیونی

نویسنده: علی ابونعیم

دیپلماسی ایرانی: فعالان کشورهای حوزه خلیج فارس جلسه هفته گذشته میان «تزیپی لیونی»، وزیر امور خارجه اسبق اسرائیل و «ترکی فیصل»، نماینده عالی رتبه خانواده سلطنتی عربستان سعودی را به شدت محکوم کردند. پس از این دیدار، لیونی در توئیتی عکسی از خود با شاهزاده «ترکی الفیصل»، رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان سعودی را منتشر کرد که در حاشیه اجلاس سالیانه مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس گرفته شده بود. لیونی در توئییت خود نوشته بود: «داووس سوئیس: شاهزاده ترکی الفیصل پس از بحث و گفت وگو با وزیر امور خارجه اردن و رئیس صندوق سرمایه گذاری فلسطین بر سر مسائل منطقه ای و روند صلح».

لیونی به دلیل برنامه پرمشغله کاری در داووس و تداخل این اجلاس با سفر برنامه ریزی شده اش به بروکسل، مجبور شد تا سفر این هفته به بروکسل را لغو کند. قرار بود در این سفر، مقامات بلژیکی و دادستان های بروکسل بازجویی هایی را از وی به دلیل نقشش در جنایات جنگی حمله اسرائیل به غزه در دسامبر 2008 و ژانویه 2009 انجام دهند.

گپ و گفت خودمانی لیونی و ترکی الفیصل

جنبش «بایکوت، عدم سرمایه گذاری و تحریم اسرائیل» (BDS) در واکنش به اجلاس داووس در بیانیه ای اعلام کرد که این اجلاس ناقض تحریم ها و بایکوت علیه اسرائیل است. فعالان این جنبش ضد اسرائیلی در بیانیه اخیر خود افزودند: «این اولین باری نیست که ترکی الفیصل و دیگر مقامات دست به چنین اقداماتی می زنند و همین موضوع ترس و نگرانی ما را بیشتر می کند. مسلما این دیدار تنها بخشی از مجموعه گپ و گفت وگوهای شاهزاده های سعودی با مقامات صهیونیستی است و مرتباً نیز تکرار می شود».

ترکی الفیصل نقش فعالانه ای را در ایجاد روابط حسنه میان اسرائیل و عربستان سعودی ایفا کرد و به نظر می رسد که روابط گرم و دوستانه میان سعودی ها و اسرائیلیان ریشه در دشمنی مشترک آنها نسبت به ایران دارد. تابستان سال گذشته نیز هئیت بلند پایه ای از مقامات سعودی به ریاست «انور ماجد اشکی»، ژنرال بازنشسته عربستان سعودی به اسرائیل سفر کرد و با مقامات این رژیم دیدار کرد.

در فوریه گذشته نیز، ترکی الفیصل در انظار عمومی با «موشه یعلون»، وزیر دفاع وقت اسرائیل در حاشیه کنفرانسی در آلمان دست داد. همچنین فیصل در ماه مه در مناظره ای عمومی که با حضور «یاکوف آمیدرور»، مشاور اسبق امنیت ملی اسرائیل در اندیشکده واشنگتن برگزار شد، شرکت کرد. گفتنی است که اندیشکده واشنگتن، اتاق فکری است که با «آیپک»، لابی هوادار اسرائیل ارتباطات نزدیکی دارد.

ترکی الفیصل پیش از این نیز در انظار عمومی با «عاموس یادلین»، رئیس سابق سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل دیده شده بود. گزارش اخیر منتشر شده از سوی یکی از بانفوذترین اندیشکده های اسرائیلی به ریاست یادلین، روابط رو به رشد اسرائیل با عربستان سعودی و دیگر رژیم های خلیج فارس را به عنوان یکی از روندهای مثبت منطقه ای برای اسرائیل دانسته است.

مشخص است که اشغالگری های اسرائیل و آزار و اذیت فلسطینیان از سوی این رژیم مانعی برای ایجاد روابط بازتر با کشورهای حوزه خلیج فارس است؛ چرا که احساسات عمومی در این کشورها هنوز به شدت از آرمان های فلسطین دفاع می کند. همچنین روابط نزدیک میان عربستان سعودی و اسرائیل زمینه ای را برای درک دیدگاه مثبت اسرائیل نسبت به یکی از گروه های تحت الحمایه عربستان سعودی در سوریه یعنی «جبهه فتح الشام» و کمک به این گروه تروریستی که از شاخه های القاعده محسوب می شود را فراهم می کند. جبهه فتح الشام به عنوان وزنه تعادلی در برابر مقاومت حزب الله لبنان دیده می شود؛ گروهی که از سوی ایران پشتیبانی می شود.

مقاومت های موجود در برابر عادی سازی روابط

همچنین، توییت لیونی موجب شرمساری کشور اُردن شد؛ کشوری که علی رغم امضای معاهده صلح با اسرائیل در سال 1994، همچنان اغلب مردمانش با عادی سازی روابط با اسرائیل مخالف هستند. یکی از منابع وزارت امور خارجه اُردن در این حصوص به رسانه های محلی گفت که «ایمن الصفدی»، وزیرر امور خارجه این کشور در حاشیه یک سمینار مکالمه کوتاهی با لیونی داشته و ملاقات «دوجانبه ای» میان آنها صورت نگرفته است.

لیونی در سال 2014 به «رادیو عمومی ملی آمریکا» اعلام کرد که اسرائیل و حکومت های خودکامه «میانه رو» در خلیج فارس ارزش های مشترکی دارند. وی در ادامه اظهارات خود عنوان کرد که در حال حاضر نمی توان روابط رو به رشد اسرائیل با برخی دولت های منطقه و حاکمان آنها را به صورت علنی اعلام کرد و از این موضوع اظهار تاسف کرد.

بسیاری از کاربران رسانه های اجتماعی کشورهای منطقه نیز با توئیت مجدد توییت لیونی نگرانی و انزجار خود را از این دیدار ابراز کردند. جنبش «بایکوت، عدم سرمایه گذاری و تحریم اسرائیل» نیز در بخش دیگری از بیانیه اخیر خود اعلام کرد: «ما به عنوان شهروندان کشورهای حوزه خلیح فارس و به عنوان افرادی با وجدان، اعتراض سخت و قاطع خود را در برابر هر گونه تلاش رسمی یا نیمه رسمی برای عادی سازی روابط با نهاد اسرائیل اعلام می کنیم». لازم به ذکر است که بسیاری از کشورهای جهان عرب با استفاده از عنوان "نهاد" برای اسرائیل، رسمیت این رژیم را انکار می کنند.

جنبش تحریم اسرائیل همچنین به دولت عربستان سعودی هشدار داد که به نقض «پارامترها و شاخص های اساسی مردم» پایان دهد. علاوه بر این، این جنبش قراردادهای تسلیحاتی مخفی میان اسرائیل و امارات متحده عربی را به شدت محکوم کرده است. بر اساس گزارش های منتشر شده در تابستان گذشته، امارات متحده عربی نرم افزارهای جاسوسی بسیار سری و مخفیانه ای را برای استراق سمع ارتباطات شخصی مخالفان از اسرائیل خریداری کرده است.

جنبش تحریم و بایکوت اسرائیل در بخش دیگری از بیانیه اخیر خود افزود: « طرح عادی سازی روابط عربستان سعودی، امارات متحده عربی و سایر کشورهای خلیج فارس با اسرائیل قطعاً با اعتراض و مقاومت جامعه مدنی این کشورها روبه رو خواهد شد. ما از مردم کشورهای خلیج فارس می خواهیم که به کمپین های تحریم علیه اسرائیل پیوسته و به دولت هایشان فشار آورند تا اصول این جنبش تحریمی را رعایت کرده و به خواست مردمی که با هر گونه عادی سازی روابط مخالف هستند نیز احترام بگذارند».

منبع: الکترونیک اینتیفادا (انتفاضه الکترونیک)/ مترجم: زهره شهریاری

کلید واژه ها: ترکی الفیصل تزیپی لیونی عربستان سعودی اسرائیل اجلاس داووس اردن جنبش «بایکوت، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم اسرائیل» (BDS)


نظر شما :