عربستان واکنش نشادن داد

دور تازه یورش ها به مسجدالاقصی همزمان با آغاز تعطیلات اعیاد یهودی

۰۴ مهر ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۲۲۰۴۲ اخبار اصلی خاورمیانه
دور تازه ای از یورش شهرک‌نشین‌ها به مسجدالاقصی همزمان با آغاز تعطیلات اعیاد یهودی از روز یکشنبه آغاز شده که دیروز دوشنبه هم ادامه داشت. از صبح یکشنبه، ده‌ها شهرک نشین افراطی تحت حمایت شدید نیروهای اشغالگر رژیم صهیونیستی در قدس اشغالی، در پاسخ به فراخوان‌ها برای یورش به مسجد الاقصی در تعطیلات سال نو یهودیان، به صحن‌های مسجد الاقصی یورش بردند. خبرگزاری فلسطینی «وفا» روز یکشنبه تعداد شهرک نشنیان را حدود ۴۳۰ نفر تخمین زد. خبرگزاری فلسطین الیوم هم به نقل از برخی منابع بومی در شهر قدس گزارش داد، اشغالگران تدابیر شدیدی را در اطراف مسجد الاقصی اعمال کرده و مانع ورود نمازگزاران، شهروندان فلسطینی و دانش‌آموزان به داخل آن شده و مدرک شناسایی و کیف‌های دانش‌آموزان را با دقت بررسی کردند.
دور تازه یورش ها به مسجدالاقصی همزمان با آغاز تعطیلات اعیاد یهودی

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: دور تازه ای از یورش شهرک‌نشین‌ها به مسجدالاقصی همزمان با آغاز تعطیلات اعیاد یهودی از روز یکشنبه آغاز شده که دیروز دوشنبه هم ادامه داشت. از صبح یکشنبه، ده‌ها شهرک نشین افراطی تحت حمایت شدید نیروهای اشغالگر رژیم صهیونیستی در قدس اشغالی، در پاسخ به فراخوان‌ها برای یورش به مسجد الاقصی در تعطیلات سال نو یهودیان، به صحن‌های مسجد الاقصی یورش بردند. خبرگزاری فلسطینی «وفا» روز یکشنبه تعداد شهرک نشنیان را حدود ۴۳۰ نفر تخمین زد. خبرگزاری فلسطین الیوم هم به نقل از برخی منابع بومی در شهر قدس گزارش داد، اشغالگران تدابیر شدیدی را در اطراف مسجد الاقصی اعمال کرده و مانع ورود نمازگزاران، شهروندان فلسطینی و دانش‌آموزان به داخل آن شده و مدرک شناسایی و کیف‌های دانش‌آموزان را با دقت بررسی کردند.

این منابع اعلام کردند که سربازان رژیم صهیونیستی در محله‌ها و شهرک‌های شهر قدس مستقر شده و مانع از ورود افراد زیر ۵۰ سال به داخل مسجد الاقصی شدند. به گفته منابع یاد شده، شهرک‌نشین‌ها حضور تحریک‌آمیزی را در صحن‌های مسجد الاقصی علیه نمازگزاران و حاضران در مسجد داشتند. در ادامه با فراخوان نهادهایی، صدها شهرک‌نشین دیروز (دوشنبه) برای دومین روز پیاپی و به بهانه یکی از اعیاد از ورودی باب المغاربه به مسجد الاقصی یورش بردند؛ همزمان سربازان ارتش رژیم صهیونیستی مانع ورود فلسطینی‌ها به این مسجد شدند.
به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم، پلیس رژیم صهیونیستی از ساعات اولیه صبح دیروز برای "تامین امنیت" شهرک‌نشین‌ها و افراطی‌ها، نیروها و یگان‌های ویژه خود را در داخل صحن‌های مسجد و ورودی‌های آن مستقر کرده و ایست‌های نظامی را در بخش قدیمی شهر ایجاد کرده و مانع ورود فلسطینی‌ها به داخل مسجد الاقصی شد. مرکز اوقاف قدس هم اعلام کرد، صدها شهرک‌نشین صبح دیروز در قالب گروه‌هایی که هر کدام شامل ۵۰ شهرک‌نشین بود، از وروی باب المغاربه به مسجد الاقصی یورش آوردند و پس از انجام گردش‌هایی تحریک‌آمیز در داخل صحن‌ها از درب باب السلسله خارج شدند.
یهودا گلیک، یکی از اعضای افراطی پارلمان رژیم صهیونیستی هم یکشنبه اذعان کرد که تعداد زیادی از شهرک‌نشین‌ها با حمایت گسترده نیروهای پلیس رژیم صهیونیستی وارد مسجد الاقصی شدند. نهادهای موسوم به «هیکل» پیشتر برای یورش متمرکز به مسجد الاقصی در روزهای یکشنبه و امروز (دوشنبه) در آستانه مراسمشان فراخوان داده بودند. یک هفته قبل نیز ده‌ها شهرک‌نشین به بهانه جشن‌ آغاز سال نوی یهودی که شنبه گذشته آغاز شد، با حمایت گسترده سربازان صهیونیست به صحن‌های مسجد الاقصی یورش بردند و نیروهای پلیس این رژیم نیز همزمان مانع ورود نمازگزاران به صحن‌های مسجد شد.

-    واکنش ها

یورش شهرک‌نشین‌ها به مسجدالاقصی همزمان با آغاز تعطیلات اعیاد یهودی با واکنش های جدی همراه بود، کما اینکه محمد حماده، سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس در شهر قدس اشغالی تاکید کرد که ملت فلسطین در دفاع از مسجد الاقصی و مقابله با دشمن با هم متحد هستند و رژیم اشغالگر موفق به درهم شکستن معادله نمی‌شود. حماده گفت: یورش‌های شهرک‌نشین‌ها به مسجد الاقصی به منزله تداوم جنگ و تجاوزات دشمن به این مسجد و نیز هتک حرمت‌هایی است که رژیم اشغالگر می‌خواهد با آنها تصویری از پیروزی خود در قدس را به نمایش بگذارد؛ اما مقاومت تا نابودی اشغالگران ادامه می‌یابد. 
شیخ کمال الخطیب، معاون رئیس جنبش اسلامی در فلسطین اشغالی هم تصریح کرد که مسجد الاقصی اعتقاد مسلمانان و آیه‌ای در کتاب خداوند است و بست نشستن در آن و حرکت به سوی آن برای دفاع از اسلام و رسول خدا است. او در ادامه انجام هر گونه تلاش در نبردها با اشغالگران جهت اثبات حق فلسطینی‌ها در مسجد الاقصی و کسب افتخار بست نشستن در آن را خواستار شد و گفت: آنچه مدنظر است غفلت نکردن از مسجد الاقصی، امتناع از چانه‌زنی بر سر آن و یا پشت کردن به آن و حرکت همه به سوی آن است.
در سوی دیگر روز شنبه فراخوان‌هایی از  سوی فعالان شهر قدس و گروه‌های مستقر در این شهر برای حرکت به سمت مسجد الاقصی، بست نشستن و اعتکاف جهت دفاع از آن در برابر حمله احتمالی دشمن اسرائیلی همزمان با آغاز اعیاد یهودی از امروز یکشنبه منتشر شد. جنبش‌های جوانان اردوگاه شعفاط در قدس اشغالی شنبه از تمامی ساکنان این شهر خواست برای دفاع از مسجد الاقصی در برابر حملات شهرک‌نشین‌ها، از شامگاه شنبه به سمت این مسجد حرکت کنند.انجمن ساکنان شهرک صور باهر در قدس اشغالی نیز اعتکاف در مسجد الاقصی در شامگاه شنبه را جهت دفاع از طرح‌های رژیم اشغالگر و گروه‌های شهرک‌نشین خواستار شد.

البته واکنش ها محدود به مرزهای فلسطین باقی نماند. خبرگزاری رسمی عربستان (واس) گزارش داد که وزارت خارجه عربستان طی بیانیه ای ضمن محکوم کردن یورش به مسجد الاقصی توسط گروهی از افراط گرایان صهیونیست تحت حمایت نیروهای اشغالگر رژیم صهیونیستی تاکید کرد که این اقدامات نقض آشکار همه هنجارها و کنوانسیون‌های بین‌المللی و تحریک احساسات مسلمانان در سراسر جهان است.
وزارت امور خارجه عربستان، «نیروهای اشغالگر رژیم صهیونیستی را مسؤول کامل عواقب ادامه این نقض‌ها دانست» و از جامعه بین‌المللی خواست تا «مسؤولیت‌های خود را برای پایان دادن به تشدید اشغالگری رژیم صهیونیستی، تأمین حفاظت لازم از غیرنظامیان و ایجاد امنیت و به کار بستن تمام تلاش‌ها برای پایان دادن به این مناقشه‌ به عهده بگیرد.» همچنین وزارت خارجه اردن یورش شهرک نشینان صهیونیستی طی یکشنبه به مسجدالاقصی، مسجد ابراهیمی و اقدامات تحریک آمیز آنها تحت حمایت پلیس این رژیم را محکوم کرد زیرا که نقض قانون حاکم بر مسجد الاقصی،  وضعیت تاریخی و حقوقی مسجد، حرم شریف و نقض حرمت اماکن مقدس است.

کلید واژه ها: اسرائیل مسجد الاقصی شهرک نشینان جنبش حماس عربستان سعودی اردن


نظر شما :