قاهره هم می‌خواهد به تهران نزدیک شود هم ریاض را داشته باشد

بازی مصر روی دو طناب ایران و عربستان

۱۰ آبان ۱۳۹۵ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۶۴۲۷۰ اخبار اصلی خاورمیانه
بثیه شعبان، مشاور اسد می‌گوید: «مشاهده می‌کنیم که مصر تحولی در نگرش خود نسبت به عربستان سعودی ایجاد کرده است، اما انتظار ندایم تغییری ریشه‌ای در مواضع مصر در آینده نزدیک به وجود آید.»
بازی مصر روی دو طناب ایران و عربستان

دیپلماسی ایرانی: ایران تلاش می کند از مواضع تند دولت عربستان سعودی در قبال بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه سایه ای سیاسی ایجاد کند تا در زیر آن بتواند از مواضع مصر در قبال سوریه، بزرگترین کشور اهل تسنن در منطقه، بهره برداری کند و جایگاه خود را در منطقه تقویت کند. در عین حال تهران این را هم می داند که نمی تواند وارد پیمانی کامل با قاهره شود چرا که مقامات مصری بارها اعلام کرده اند که هدف اصلی آنها حفظ نهادهای کشور در سوریه است و به هیچ وجه طرفدار حفظ بشار اسد در قدرت نیستند.  

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، وزرای امور خارجه روسیه و ایران و سوریه روز جمعه در مسکو گرد هم آمدند و تلاش کردند نقشه راهی را برای جنگ حلب ترسیم کنند. این در حالی است که مخالفان مسلح سوری که مناطق شرقی حلب را در دست دارند، خود را آماده حمله بزرگی به ارتش سوریه در غرب حلب می کنند.

هفته گذشته در حالی به پایان رسید که با وساطت مصر و روسیه آتش بس حلب چند روز دیگر نیز ادامه یافت. با این حال به نظر می رسد که قاهره آماده نیست پیمان خود با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، در راس آنها عربستان سعودی را قربانی کند و مواضعی را در منطقه، به خصوص سوریه اتخاذ کند که باعث خشم عربستان سعودی و متحدانش در شورای همکاری خلیج فارس شود.

بثیه شعبان، مشاور اسد در این باره گفت: «مشاهده می کنیم که مصر تحولی در نگرش خود نسبت به عربستان سعودی ایجاد کرده است، اما انتظار ندایم تغییری ریشه ای در مواضع مصر در آینده نزدیک به وجود آید.»  

مواضع مصر این روزها بیش از هر زمانی مبهم است، به ویژه در بحران سوریه که تردیدهای بسیاری را برانگیخته است. ایران تلاش می کند از این وضعیت بهره برداری کند و نزدیکی استراتژیکی را به مصر ایجاد کند و به این ترتیب حلقه محاصره ای علیه عربستان سعودی به وجود آورد.

مقامات ایرانی دائما تلاش کرده اند که به مصر نزدیک شوند. مصر کشور مهمی است که در خود دانشگاه الازهر، معتبرترین، قدیمی ترین و مهمترین دانشگاه علوم دینی جهان اهل تسنن را جای داده که مرجع دینی اصلی بسیاری از کشورهای اهل تسنن جهان است. ایران تلاش دارد از مصر بهره برداری کند تا بتواند مواضع شیعی خود را در منطقه تقویت کند و در برابر سیاست های طایفه ای کشورهای دیگر علی الخصوص عربستان سعودی در منطقه بایستد.

این در حالی است که مقامات مصری به روزنامه العرب گفته اند: «ما تلاش می کنیم که عربستان سعودی را راضی کنیم که لحن خود را در برابر بشار اسد نرم تر کند، در عین حال در تلاش هستیم که ایران و روسیه را نیز قانع کنیم که مساله بقای اسد در قدرت نباشد بلکه از آن مهمتر این است که از نهادهای کشور سوریه حمایت کنیم و نگذاریم که چارچوب های حکومت آن فروبپاشد.»

آنها در ادامه می افزایند: «هیچ مشکلی نداریم که شخصی دیگر در سوریه بر سر کار آید و حکومت را به دست گیرد به شرطی که از نهادهای امنیتی کشور محافظت شود و ارتش به قوت خود باقی بماند، همچنین مانع از آن شود تا نهادهای کشور به دست گروه های افراطی تندرو بیفتد.»

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: مصر ایران عربستان سوریه


نظر شما :