نامزد جمهوریخواهان شعارهای توخالی سر می دهد

۹ وعده انتخاباتی دروغین ترامپ

۱۷ شهریور ۱۳۹۵ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۹۶۲۹۱۸ اخبار اصلی آمریکا
دونالد ترامپ در کتاب پرفروش خود «هنر معامله» می‌نویسد: «من با تخیلات مردم بازی می‌کنم.» بنابراین جای تعجب نیست که بسیاری از وعده‌های انتخاباتی او به ورژنی دن‌کیشوت‌گونه از واقعیت تبدیل شوند.
۹ وعده انتخاباتی دروغین ترامپ

نویسنده: مت لاتیمر
دیپلماسی ایرانی:
دونالد ترامپ به توانایی هایی خود در متقاعد کردن مردم می بالد. او در کتاب پرفروش خود «هنر معامله» می نویسد: «من با تخیلات مردم بازی می کنم.» بنابراین جای تعجب نیست که بسیاری از وعده های انتخاباتی او به ورژنی دن کیشوت گونه از واقعیت تبدیل شوند. درست کردن هرج ومرج واشنگتن؟ ایجاد تعادل بودجه در حفظ تمام برنامه استحقاقی و بدون قطع منافع؟ و البته تضمین های زیادی که او داده است «مراقبت از زنان»، «سیاه پوستان» و «اسپانیولی ها». قول مورد علاقه من که مردم روزی روبه روی کاخ سفید خواهند آمد و به او خواهند گفت، با التماس از او خواهند خواست که این قدر موفق بودن را تمام کند. «شما صدا خواهید زد، شما خواهید گفت، لطفاً آقای رئیس جمهور، نمی توانیم دیگر از پسش بربیاییم، نمی توانیم باز هم برنده باشیم، آقای رئیس جمهور ما را دیوانه کرده ای، خیلی برنده می شوی، لطفاً آقای رئیس جمهور بس کن. و من خواهم گفت متاسفم، ما به بردن ادامه می دهیم چرا که می خواهیم دوباره آمریکای بزرگ را بسازیم.»
البته وعده های عجیب وغریب جزیی اصلی در سیاست ریاست جمهوری است. آیا کسی فکر می کند که هیلاری کلینتون حداقل دستمزد را به حداقل ۱۵ دلار برساند یا کالج و مراقبت از کودکان را برای همه مجانی کند؟ یا با اجتناب از ۱۶ رسوایی، مالی و غیرمالی، او به کاخ سفید بازگردد؟
همان طور که اتفاق می افتد، همه وعده های ترامپ برای عملی شدن غیرممکن نیستند. در واقع برخی از آن ها تقریباً قطعی در حال تحقق هستند تا او کلید کاخ سفید را ببرد. تعداد اندکی از آن ها، اگر او واقعاً به آن ها برسد، بسیار فوق العاده خواهند بود. در زیر لیستی (اندکی جدی) از آن چه ترامپ واقعاً به آن رسیده است قرار داده ایم:
۱- ساختن دوباره آمریکای بزرگ
احتمال: ۱۰۰ درصد

شعار انتخاباتی شناخته شده دونالد ترامپ و شایع ترین قولی که او داده و شاید ساده ترین قول برای او. به یک دلیل ساده: هیچ کس نمی داند متر و معیار او برای آمریکای بزرگتر چیست. او می تواند و تقریباً به طور یقین این کار را خواهد کرد که فقط انتخاب او آمریکا را دوباره بزرگ خواهد کرد. و چه کسی می تواند درباره این استدلال او بحث کند؟ قطعاً هیلاری کلینتون نیست. او خودش مدام این را تکرار می کند: «آمریکا هیچ وقت از بزرگ بودن دست نکشیده است.» باراک اوباما هم بحثی ندارد. او می گوید: «آمریکا همین حالا هم بزرگ است.» به عبارت دیگر، ترامپ نیمی از کشور را موافق خود می بیند.
۲- اگر من رئیس جمهور شوم ما خواهیم گفت «دوباره کریسمس مبارک»
احتمال: ۱۰۰ درصد

یک قول ساده دیگر.
آقای ترامپ تحت تأثیر ممنوع شدن این تبریک فصلی است (یا حداقل سرد شدنش). در واقع مثال هایی محدود در شرایطی خاص وجود دارد که در آن ها کریسمسی وجود ندارد. شایعه ای وجود داشت که در میان مردم رواج پیدا کرده بود که اوباما به یکی از مدیران دولت خود دستور داده بود که استفاده از عبارت «کریسمس مبارک» و استفاده تزئینات روی درخت کریسمس ممنوع است. شایعه ای هم پخش شد که می گفت رئیس جمهور از تعطیلات مذهبی متنفر است. ناراحت کننده برای کسانی که از اوباما متنفرند این است که شایعات خیلی زود خنثی و افشا شد. در هر صورت سخت نیست که تصور کنیم رئیس جمهوری آمریکا شجاعانه مایل باشد که به آمریکایی ها کریسمس خوبی را آرزو کند. در هر صورت در همین سال اخیر کسی بود که بگوید کریسمس مبارک.
۳- اورئوس دوباره در آمریکا ساخته می شود
احتمال: ۹۹ درصد   

همه ما مشکل اینجا را می دانیم: تعدادی از اورئوس های ساخت خارج قفسه های ارزشمندی در فروشگاه ها را به خود اختصاص داده اند که معنای خوبی برای این شیرینی قدیمی آمریکایی دارد. در مبارزات انتخاباتی ترامپ بعد از شنیدن داستان یک سازنده اورئوس که برخی از شغلش را به مکزیک منتقل کرده بود اعلام کرد که اورئوس را تحریم خواهد کرد تا زمانی که دوباره به طور کامل در آمریکا ساخته شود. معلوم شد که آن ها در آمریکا هستند، پس یک پیروزی دیگر برای ترامپ.
۴- شام مک دونالدی برای چینی ها
احتمال: ۴۵ درصد

«برای او شام نمی فرستم.» ترامپ به شی جین پینگ، رئیس جمهور چین می گوید: «برایش همبرگر مک دونالد می گیرم و می گویم که بیا به کارمان برسیم زیرا تو می توانی به کاهش نرخ ارز ادامه بدهی.»
حالا صادقانه چه کسی است که نخواهد صورت رئیس جمهور چین را ببیند در حالی که به دیدار ترامپ در کاخ سفید آمده و یک جعبه بزرگ مک دونالد در دست دارد؟ شاید ترامپ واقعاً این قصد را نداشته باشد اما همیشه نابغه ای خرابکار پیدا می شود که برای نشان دادن سرمایه داری آمریکایی «فیلت اوفیش» دست رئیس جمهور چین بدهد. راهی بهتر از این هست که به چین نشان داده شود با چه دشمن غیرقابل پیش بینی روبرو شده است که با یک کارتن سیب زمینی سرخ شده چرب درباره ارز سخنرانی می کند؟ اگر ترامپ واقعاً این کار را با چینی ها بکند احتمالاً محبوبیتش ۱۰ درصد در افکار عمومی ایالات متحده بیشتر می شود.
سؤال بزرگ این است: جلد جعبه را قبل از این که به دست رئیس جمهور بدهی باز می کنید یا نه؟ فکر کنم بله، به هر حال این کاخ سفید است.
۵- لغو کامل طرح درمانی اوباما
احتمال: ۳۳ درصد

این وعده کاملاً به این بستگی دارد که چه اتفاقی در انتخابات مجلس نمایندگان و سنا می افتد. اگر طرفداران رئیس جمهور بتوانند یک اکثریت نه چندان مقتدر داشته باشد توان این را دارند که طرح درمانی اوباما را لغو کند. هر چند جمهوری خواهان برای گرفتن حداکثر کرسی ها در مجلس سنا شانس اندکی دارند. همه چیز به دیدگاه شما بستگی دارد این که اوضاع خوب است یا بد اما باید این را پذیرفت که بیشتر جمهوری خواهان مدت هاست برای چیزی هیجان زده نشده اند و برای چیزی کف نزده اند.
۶- بیشترین شغل هایی که یک رئیس جمهور تاکنون ایجاد کرده است
احتمال: ۵ درصد

بیایید این وعده را برای لحظه ای دوباره بررسی کنیم. دو رئیس جمهور که در دوران خود رشد قابل توجهی در شرایط اشتغال ایجاد و به این خاطر اعتبار زیادی کسب کردند، رونالد ریگان و بیل کلینتون بودند. در طول سال های ریگان، ۱۶ میلیون شغل در بخش های خصوصی و دولتی ایجاد شد. در دوران کلینتون این تعداد به ۲۳ میلیون رسید. هر چیزی بالاتر از عدد ۲۳ میلیون یک رکوردشکنی فوق العاده است. اما برای ساختن بیشترین تعداد شغل مطمئناً نیاز است که فاصله زیادی از رکود فعلی گرفته شود. عددی که ترامپ به دنبال آن است یعنی بین ۲۵ میلیون تا ۳۰ میلیون یعنی پنج برابر تعداد مشاغلی است که آخرین رئیس جمهور در هشت سال ایجاد کرده است. نکته عجیب اینجاست که تنبل های آمریکایی که در حال حاضر بیکارند ۲۱ میلیون نفر هستند. این یعنی ترامپ می خواهد همه را سر کار ببرد و چند میلیون نفر هم باید دوشغله شوند. در پاسخ به این قول فقط باید خمیازه کشید.
۷- ساختن دیوار با مکزیک
احتمال: ۳.۸ درصد

سخت است که تصور کنیم چطور ترامپ می خواهد دور اول ریاست جمهوری اش را سپری کند درحالی که یکی از به یادماندنی ترین وعده هایش در تمام مبارزات انتخاباتی را فراموش کرده است. سخت است که تصور کنیم چنین اتفاقی هم بیفتد. ابتدا ترامپ نیاز به مجوز کنگره دارد تا بتواند مقدار زیادی پول برای طراحی، ساخت و اجرای یک دیوار به طول ۲ هزار مایل بین مرز ایالات متحده و مکزیک خرج کند. سپس باید به جنگ تظاهرات و تحصن ها در سراسر جنوب غربی کشور برود که تعداد زیادی مکزیکی در آنجا زندگی می کنند. این مساله جداگانه ای است که چطور می خواهد با بومی های آمریکا و آبراهه های موجود رفتار کند. جنگ با پرونده های حقوقی سازمان محیط زیست، دولت های ایالتی و دامداران محلی هم اضافه می شود. متقاعد کردن مکزیک برای پرداخت پول در این طرح بخش آسان کار است.
۸- اخراج ۱۱ میلیون مهاجر غیرقانونی در ایالات متحده
احتمال: ۰.۰۱ درصد

می دانیم که این وعده ای است برای عمل نکردن به این خاطر که این وعده عمرش حتی به اندازه مبارزات انتخاباتی هم نبود. طبق نوشته واشنگتن پست بلافاصله بعد از این وعده ترامپ مشخص شد که این صحبت ۶ میلیون مهاجر را به سرعت تحت تأثیر قرار می دهد و این عدد تقریباً نیمی از ۱۱ میلیون نفری است که این وعده باید درباره آن ها اجرا شود. واقعاً احتمال زیادی برای تحقق این وعده وجود ندارد.
۹- در پایان چهار سال به شما تضمین می دهم که ۹۵ درصد آرای آفریقایی – آمریکایی ها را دریافت می کنم
احتمال: صفر درصد

در حال حاضر این چیزی است که هر فرد در حزب جمهوری خواه به دنبال آن است و برای آن جشنی برپا می کند. برنده شدن حتی با درصد کمی از آرای آفریقایی های آمریکایی تبار می تواند یک گام بزرگ در مسیر درست در این روزها باشد. در سال ۲۰۱۲ میت رامنی ۵ درصد از این رأی ها را کسب کرد. در سال ۲۰۰۸ جان مک کین ۱ درصد از این آرا را دریافت کرد. البته هر دوی این افراد در برابر اولین رئیس جمهور سیاه پوست آمریکا قرار گرفته بودند. اما در سال ۲۰۰۴ چه اتفاقی افتاد؟ زمانی که بوش در انتخابات مجدد حضور داشت ۷ درصد از آرای آفریقایی ـ آمریکایی ها را کسب کرد.
آخرین باری که یک جمهوری خواه برنده ۹۵ درصد این آرا شده بود اصلاً وجود ندارد چون این اتفاق هیچ وقت نیفتاده است. در واقع آخرین بار که جمهوری خواهان اکثریت آرای سیاه پوستان را به دست آوردند به سال ۱۹۳۲ بازمی گردد. آیا ترامپ می تواند این تاریخ ۸۸ ساله را در انتخابات مجدد معکوس کند؟ در یک کلمه: نه. اما ایده خوبی است احتمالاً یکی از بهترین ایده های ترامپ.

منبع: پولیتیکو/ ترجمه: روزبه آرش

کلید واژه ها: ترامپ کریسمس انتخابات ریاست جمهوری امریکا


( ۳ )

نظر شما :