ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی:

از حمله جنگنده‌های روسی به مرز اردن تا تاکید مقتدا بر تظاهرات جمعه

۲۴ تیر ۱۳۹۵ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۹۶۱۱۹۲ اخبار اصلی خاورمیانه
نخستین حمله جنگنده‌های روسی به مرز اردن، تاکید مقتدا صدر بر برگزاری تظاهرات میلیونی در روز جمعه، ناامیدی از عملکرد ضعیف مقتدا صدر و کاهش بین المللی تقاضای کالا از جمله ناگفته‌های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از حمله جنگنده‌های روسی به مرز اردن تا تاکید مقتدا بر تظاهرات جمعه

اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

 

ناامیدی از عملکرد حیدر العبادی

منابع آگاه عراقی به دیپلماسی ایرانی گفتند که ناامیدی از عملکرد حیدر العبادی روز به روز بیشتر می شود و احزاب، جریان های سیاسی و افکار عمومی روز به روز بیشتر مطمئن می شوند که او ضعیف است و نمی تواند تا آخر به حفظ دولت ادامه دهد.

برخی گروه های سیاسی عراقی بر این اعتقادند که حیدر العبادی فقط به فکر جلب حمایت امریکا و راضی نگه داشتن واشنگتن است برای همین از اتخاذ بسیاری از تصمیم ها ناتوان است.

به گفته این منابع احزاب موثر سیاسی بارها به سمت تغییر عبادی رفته اند اما در آخر چون احتمال بدتر شدن اوضاع را داده اند از این تصمیم منصرف شده اند.

 

مقتدا صدر خواستار اقامه دعوا علیه انگلیس شد

مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق خواستار اقامه دعوی علیه دولت انگلیس در پی صدور گزارش «چیلکات» شده است.

به گزارش خبرگزاری المعلومه، صدر افزود: حتی اگر دولت عراق از طریق قضایی پیگیری نکند، دستگاه قضایی کشور وظیفه دارد این موضوع را پیگیری کند و ما هم از ان حمایت خواهیم کرد.

طارق حرب، کارشناس حقوقی روز دوشنبه گذشته در این باره گفته بود که گزارش اخیر «چیلکات» درباره مشارکت انگلیس در حمله عراق با هدف دریافت غرامت سربازان انگلیسی از عراق در جنگی که آمریکا با مشارکت انگلیس و دیگر کشورهای غربی در سال ۲۰۰۳ به راه انداختند، صورت گرفته است.

تاکنون دولت عراق هیچ گونه موضع رسمی نسبت به گزارشی که در آن دولت انگلیس (دوره نخست وزیری تونی بلر) به ارتکاب جنایات در عراق متهم شد، اتخاذ نکرده است.

 

کاهش بین المللی تقاضای کالا

بر اساس گزارش دیپلماسی ایرانی به نقل از مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد، بازارهای جهانی همچنان با تقاضای کم بین المللی، کاهش قیمت کالاها و ناآرامی های سیاسی مداوم در بخش های مختلف دنیا روبه روهستند.

بنا به این گزارش در سال 2015، تجارت جهانی کالا مبلغی حدود 16.5 تریلیون دلار (کاهش از رقم 19 تریلیون دلار در سال 2014) و تجارت خدمات بالغ بر 4.9 تریلیون دلار (کاهش از حدود 5.2 تریلیون دلار در سال 2014) بوده است.

در این گزارش تاکید شده است، از آن جایی که تجارت بین الملل یکی از عوامل رشد اقتصادی، ارتقای فناوری و افزایش بهره وری بوده یک دوره پایدار کاهش تجارت و تضعف یکپارچه سازی اقتصاد می تواند منجر به کاهش سود و دور شدن از فرآیند جهانی شدن شود و در جریان دستور کار برای توسعه پایدار 2030 محدودیت های جدی در کشورهای در حال توسعه ایجاد کند.

 

تاکید دوباره مقتدا صدر به تظاهرات میلیونی در بغداد

پایگاه خبری تحلیلی ایلاف گزارش داد که مقتدا صدر چهارشنبه شب به منطقه کراده رفت و در محل حادثه تروریستی هفته گذشته که منجر به کشته شدن دست کم 300 نفر شد، حاضر شد.

بنا به این گزارش وی در این دیدار که با استقبال گسترده مردمی همراه شد از نیروهای امنیتی خواست از تظاهرات روز جمعه پیروان او مراقبت کنند و از تظاهرکنندگان خواست "به مسالمت آمیز بودن تظاهرات خود پایبند باشند و به هیچ وجه لباس نظامی بر تن نداشته باشند." وی بر لزوم همکاری تظاهرکنندگان با نیروهای امنیتی برای برگزاری مسالمت آمیز تظاهرات اعتراضی پیروانش تاکید کرد.

 

بریتانیا خواستار توقف حمایت عربستان از تروریسم شد

کمیته روابط خارجی مجلس عوام انگلیس از عربستان سعودی و دیگر سازمان های عربی خواست قوانینی را وضع کنند که به موجب آن شهروندانشان از جمله اعضای خانواده های سلطنتی و حاکم در کشورهای عربی از هر گونه کمک مالی به شبکه تروریستی داعش منع شوند.

به گزارش گاردین، در بیانیه کمیته روابط خارجی مجلس عوام انگلیس آمده است که "شبکه داعش در سوریه و عراق در وضعیت ناامیدکننده ای به سر می برد و نیاز مبرمی به کمک های مالی دارد، از این رو باید وزارت کشور عربستان قوانینی را وضع کند که به موجب آن هر گونه کمک مالی به اعضای این شبکه و شبکه های تروریستی مشابه ممنوع اعلام شود."

این کمیته یکی از دلایل کاهش درآمدهای داعش را سقوط قیمت نفت اعلام کرده است.

 

آزادی 3600 کیلومتر از اراضی عراق از دست داعش

وزارت کشور عراق اعلام کرد تا کنون نیروهای عراقی موفق شده اند 3 هزار و 600 کیلومتر و 260 منطقه و ناحیه را از کنترل داعش خارج کنند.

به گزارش المسله، عقیل الخزعلی، وکیل وزارت کشور عراق در شست و سومین مراسم فارغ التحصیلی 605 افسر زن و مرد پلیس در بغداد گفت: «در چند ماه گذشته توانستیم نیروهای خود را بازسازی کنیم و آنها را آماده کنیم تا زمین های بیشتری را از دست تروریست ها خارج کنند و تا کنون موفق به آزادی 3600 کیلومتر و بیش از 260 منطقه و ناحیه از دست داعش شده ایم.»

 

افشای هدف سفر کری به مسکو

روزنامه امریکایی واشنگتن پست فاش کرد که جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا قصد دارد در سفر خود به روسیه و دیدارش با مقامات ارشد روسی به آنها پیشنهاد تبادل اطلاعات امنیتی و عملیاتی در سوریه را بدهد.

بنا به این گزارش، وی همچنین قرار است از روسیه بخواهد که به دمشق فشار بیاورد از بمباران مواضع وابسته به مخالفان دست بردارد و فقط به اجرای عملیات انسانی و کمک به افراد غیر نظامی مبادرت کند.

هدف از این طرح تمرکز دو کشور بر حمله مسلحانه بر دو شبکه تروریستی داعش و جبهه النصره اعلام شده است.

 

تماس های ارولت برای پایان دادن به بحران لبنان با ایران و عربستان

روزنامه الحیات گزارش داد که جان مارک ارولت، در سفر خود به لبنان به طرف های لبنانی تاکید کرد برای حل معضل ریاست جمهوری این کشور با تهران و ریاض تماس خواهد گرفت.

ارولت در این سفر با نمایندگان حزب الله و جریان 14 مارس دیدار کرد و از آنها خواست برای حل اختلافات و حل بحران ریاست جمهوری لبنان تلاش های بیشتری صرف کنند.

ارولت به دو طرف وعده داد که تماس های جدی با تهران و بیروت برای حل بحران ریاست جمهوری لبنان انجام دهد.

 

میشل عون، تنها نامزد حزب الله

روزنامه الحیات گزارش داد نمایندگان حزب الله در دیدار با جان مارک ارولت، وزیر امور خارجه فرانسه تاکید کردند که تنها نامزد آنها برای ریاست جمهوری لبنان میشل عون است و به هیچ وجه حاضر به کوتاه آمدن از حمایت خود از او نیستند.

بنا به این گزارش نمایندگان حزب الله تاکید کرده اند، هیچ کس را به جای میشل عون به عنوان نامزد نهایی ریاست جمهوری لبنان نمی پذیرند.

این در حالی است که نمایندگان جریان 14 مارس در دیدار با وزیر امور خارجه فرانسه تاکید کردند که نامزد نهایی آنها برای این سمت سلیمان فرنجیه است و او را تنها نامزد میانه که مورد قبول هر دو طرف باشد، برای ریاست جمهوری لبنان می دانند.

 

اولین حمله جنگنده های روسیه به مرز اردن

منابع نزدیک به مخالفان سوریه اعلام کردند که جنگنده های روسیه برای نخستین بار به یکی از اردوگاه های پناهندگان سوری در مرز اردن و سوریه حمله کردند.

به گزارش رویترز در این حمله دست کم 12 نفر کشته و 10 نفر دیگر زخمی شده اند.

بعد از آن که یک عامل انتحاری در این منطقه و در جانب سوری آن اقدام به عملیات انتحاری کرد، مقامات اردنی مرز خود با سوریه را بستند و اعلام کردند که احتمال می دهند عوامل داعش به اردوگاه پناهندگان سوری نفوذ کرده باشند.

به گفته منابع نزدیک به دولت اردن حمله جنگنده های روسی به اردوگاه پناهندگان سوری احتمالا به دلیل وجود عناصری از داعش در میان پناهندگان انجام شده باشد.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: عراق داعش روسیه مقتدا صدر


نظر شما :