اروپایی‌هایی که بعد از توافق به ایران آمدند

۲۹ شهریور ۱۳۹۴ | ۱۹:۴۱ کد : ۱۹۵۲۱۳۳ سرخط اخبار
ایسنا نوشت: توافق هسته ای که در 26 تیرماه بالاخره قطعی شد، درهای ایران را بار دیگر به روی بسیاری از کشورها باز کرد؛ هرچند دستگاه دیپلماسی فعال دولت حسن روحانی در تمام دو سال گذشته توانسته است با دعوت از مقامات کشورهای مخلتف جهان به ایران و سفرهای منطقه ای و فرامنطقه ای، زمینه را برای رونق سیاست خارجی ایران فراهم کند، این توافق وین بود که زمینه علاقه مجدد کشورهای اروپایی به حضور در بازار ایران را بیشتر فراهم کرد.
 
29 تیر 94، تنها چند روز بعد از قطعی شدن توافق دیپلمات ها بر سر برنامه هسته ای و طرح لغو قریب الوقوع تحریم های اقتصادی و بانکی علیه ایران، یک هیأت یکصد نفره سیاسی - اقتصادی از آلمان به منظور گفت وگو با مقامات ایران و ارزیابی بازارهای اقتصادی کشورمان، به ریاست «زیگمار گابریل» معاون صدر اعظم آلمان وارد تهران شد.
 
این سفر در پی سفر غیررسمی یک هیأت از مدریران صنایع آلمان که یک ماه قبل از توافق صورت گرفته بود، انجام شد و در واقع پس دادن بازدید اردیبهشت ماه زنگنه، وزیر نفت از آلمان بود؛ سفری که در آن آقای زنگنه علاوه بر ملاقات با زیگمار گابریل، با فعالان مهم صنعتی این کشور از جمله مدیرعامل شرکت خودروسازی «فولکس واگن» دیدار و ابراز امیدواری کرده بود که شرکت های آلمانی با حضور در ایران بتوانند نقش مهمی در بازار منطقه خاورمیانه بازی کنند.
 
6 مرداد 94، «فدریکا موگرینی» به ایران آمد. مسئول دستگاه سیاست خارجی اروپا در این سفر یک روزه که به همراهی معاونش «هلگا اشمیت» انجام شد، ضمن ملاقات با رئیس جمهور و وزیر امور خارجه، در یک کنفرانس مطبوعاتی شرکت کرد و گفت اجرای کامل توافق بهترین روش برای باز کردن راه های روابط تجاری بین ایران و اتحادیه اروپاست.
 
همزمان با این سفر، موگرینی در یادداشتی که در گاردین منتشر کرد، نوشت: «تغییر، یک شبه اتفاق نمی افتد و شاید حتی در چند ماه آینده نیز ظهور پیدا نکند، من دلایل این تردیدها را می فهمم اما معتقدم که واقعاً یک فصل جدید در حال بازشدن است.»
 
7 مرداد، وزیر امور خارجه فرانسه که در بین ایرانی ها چندان محبوبیتی ندارد هم به ایران آمد. سفرش بعد از 12 سال، اولین سفر رسمی یک مقام فرانسوی به ایران بود. «لوران فابیوس» در دیدارهایش علاوه بر اینکه از سفر قریب الوقوع یک هیأت اقتصادی فرانسوی به ایران خبر داد، حامل پیام دعوت «فرانسوا اولاند» رئیس جمهور فرانسه از حسن روحانی برای آبان ماه سال جاری بود.
 
او همچنین در این سفر از عملکرد خود در جریان مذاکرات دفاع کرد و گفت که تلاش کرده است تا توافق، محکم و غیرقابل اعتراض باشد و ابراز امیدواری کرد که توافق ایران و 1+5 به همکاری های منطقه ای و افزایش ثبات و آرامش منجر شود.
 
13 مرداد 94، یک هیأت ایتالیایی به ریاست «پائولو جنتیلونی» وزیر امور خارجه و «فدریکا گوئیدی» وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا به همراه جمعی از مدیران ارشد از صاحبان صنایع و مهمترین مؤسسات و شرکت های اقتصادی دولتی و خصوصی به تهران آمدند. در سفر دو روزه هیأت ایتالیایی، در مورد همکاری در موضوعات منطقه ای، همکاری های اقتصادی و تبادل هیأت های پارلمانی و قضایی گفت وگو و ابراز امیدواری شد که زمینه همکاری های اقتصادی بعد از رفع تحریم ها علیه ایران فراهم شود.
 
در همان روز، وزیر امور خارجه صربستان هم که به ایران سفر کرده بود با حسن روحانی رئیس جمهور دیدار کرد. از جزئیات این دیدار به غیر از حرف های مرسوم و تعارف های دیپلماتیک در مورد ضرورت توسعه همکاری ها چیز دیگری منتشر نشد.
 
یکم شهریور، وزیر امور خارجه انگلیس هم بعد از 12 سال به ایران آمد؛ گرچه رسماً اعلام شده بود که او تنها برای بازگشایی دوباره سفارت انگلیس در تهران که از چهار سال قبل بسته شده بود به تهران می آید، اما «فیلیپ هاموند» بعد از بازگشایی رسمی سفارت این کشور - که همزمان با بازگشایی سفارت ایران در لندن انجام شد - ابراز امیدواری کرد که زمینه گفت و گو در موارد مورد اختلاف دو طرف فراهم شود. او همچنین از اشتیاق تجار انگلیسی برای سرمایه گذاری در ایران خبر داد.
 
علاوه بر این ها، وزیر امور خارجه انگلستان، در سفر خود به ایران با بیژن زنگنه وزیر نفت هم دیدار کرد؛ ملاقاتی که بسیاری آن را زمینه چینی برای برگشت شرکت های بزرگ نفتی انگلیسی به میدان های نفتی ایران تفسیر کردند.
 
 
15 شهریور، بعد از چند روز توقف سفر نماینده های کشورهای خارجی به ایران، در حین سفرهای منطقه ای محمدجواد ظریف، دور تازه ای از رفت و آمد ها این بار با حضور وزیر خارجه و هیأتی تجاری از جمهوری چک از سر گرفته شد. «لوبو میر زائورالک» که در رأس یک هیأت 70 نفری تجاری به ایران آمده بود، برنامه فشرده ای شامل دیدار با وزیر خارجه ایران و تعدادی قرار ملاقات با تجار ایرانی داشت. او در طول سفر خود از اصفهان دیدن کرد و در جلسه ای مشترک با اعضای اتاق بازرگانی این شهر هم شرکت کرد.
 
دیدار او از ایران، در پی سفر علی طیب نیا، وزیر اقتصاد، در اردیبهشت سال گذشته به جمهوری چک انجام شد. حجم مبادلات اقتصادی بین ایران و جمهوری چک در سال گذشته 24 میلیون دلار بوده است و وزیر امور خارجه جهوری چک قبل از حصول توافق ایران و 1+5 ابراز امیدواری کرده بود که در صورت بدست آمدن توافق، زمینه سفر مقامات این کشور به ایران فراهم می شود و امکان افزایش مبادلات به وجود می آید.
 
16 شهریور، وزارت امور خارجه مهمان دیگری از اروپا داشت؛ وزیر امور خارجه اسپانیا به همراه هیأتی 70 نفره از جمله وزرای صنعت، انرژی، ترابری، گردشگری، و عمران این کشور اروپایی به ایران آمدند تا علاوه بر دیدار با محمدجواد ظریف، زمینه رفت و آمد های تجاری بعدی را فراهم کنند.
 
در دیدارهای این هیأت، صحبت از توسعه همکاری های تجاری، برقراری خطوط پرواز مستقیم و سرمایه گذاری اسپانیا در زمینه های مربوط به انرژی، تولید آب شرین و گردشگری مطرح شد.
 
«خوزه مانوئل گارسیا مارگایو» وزیر امور خارجه اسپانیا هم در جریان این سفر به ایران، مانند سایر همتایانش بر لزوم توسعه روابط با ایران تأکید کرد. او در مورد ظرفیت های ایران برای سرمایه گذاری نیز سخن گفت و با اشاره به بحران پناهجویان در اروپا به علت درگیری های داخلی در سوریه، گفت که امیدوار است نقش مؤثر ایران در منطقه، به ایجاد ثبات بیشتر در خاورمیانه بینجامد.
 
عصر روز 16 شهریور یک مقام اروپایی دیگر هم وارد تهران شد؛ اولین رئیس جمهور یک کشور اروپایی. «هاینریش فیشر» رئیس جمهور اتریش، که در مجموعه سعدآباد مورد استقبال رسمی حسن روحانی رئیس جمهور قرار گرفت، پیش از این سفر در یادداشتی که در روزنامه ایران منتشر شد، نوشته بود که در کنفرانس اقتصادی «ایران و اتحادیه اروپا، تجارت و سرمایه گذاری» که در روزهای اول و دوم مرداد 1394 توسط ایران در وین برگزار شد، راه های سرمایه گذاری جالب توجهی معرفی شدند. او خبر داده بود که وزارتخانه ها در ایران و اتریش تلاش می کنند تا نقشه راهی برای همکاری های آینده دو کشور در زمینه های انرژی، فناوری، محیط زیست، گردشگری، زیرساخت ها، حمل و نقل، جنگل داری و محافظت در برابر بلایا، تهیه کنند.
 
روز یکشنبه 29 شهریور نیز برت کوندرس، وزیر خارجه هلند، برای سفری دو روزه به ایران آمد؛ سفری که این وزیر اروپایی می گوید فرصتی تازه برای گفت وگوهای سازنده میان دو کشور فراهم خواهد کرد. اجرای توافق هسته ای، پیوندهای تجاری، حقوق بشر و نقش ایران در تحولات خاورمیانه از جمله موضوعات مطرح در گفت وگو میان وزیر خارجه هلند با مقامات بلندپایه ایران است.
 
هنوز تحریم ها علیه ایران برطرف نشده است، هنوز مشکل مبادلات بانکی از بین نرفته، دارایی های بلوکه شده ایران به طور کامل در اختیار دولت قرار نگرفته و فروش نفت به میزانی که لازم باشد، رشد نداشته است، با این حال ایران به عنوان یکی از معدود کشورهای باثبات در خاورمیانه، عرصه رقابت برای تولیدکننده هایی است که به دنبال بازار محصولات یا فروش مواد اولیه هستند و از طرف دیگر طالب همکاری های سیاسی و منطقه ای با ایرانند؛ ایرانی که در سال های اخیر مهمترین شریک تجاری اش چین بوده و مراودات سیاسی و اقتصادی دیگرش هم بسیار محدودتر از قبل شده بود.

کلید واژه ها: حسن روحانی ایران خاورمیانه


نظر شما :