جدال کاخ سفید و کنگره پس از توافق با ایران

۱۸ تیر ۱۳۹۴ | ۰۵:۱۷ کد : ۱۹۴۹۶۸۹ سرخط اخبار

گاردین نوشت، واشنگتن هم اکنون در حال آماده کردن خود برای ورود به مبارزه ای با کنگره بر سر توافق با ایران است که برخی معتقدند افزایش مدت 30 روزه بازبینی کنگره نمی تواند تاثیرات منفی بر توافق هسته ای داشته باشد.

به گزارش ایسنا، روزنامه گاردین با اشاره به احتمال عبور مذاکرات از ضرب الاجل 9 جولای که بنا بر آن مدت 30 روزه بررسی توافق توسط کنگره آمریکا به 60 روز افزایش می یابد، نوشت: افزایش مدت یک ماه بازبینی توافق توسط کنگره به 60 روز می تواند به سناتورهای جمهوری خواه کنگره در جهت موافقت با توافق هسته ای و رد آن فرصت بیشتری دهد و به نحوی به آن ها کمک کند. پیشتر مقرر شده بود که اگر توافق هسته ای ایران پس از 9 ژولای به کنگره داده شود، به دلیل تعطیلات تابستانی کنگره و عدم تداخل با تعطیلات نمایندگان مدت بازبینی توافق هسته ای ایران در کنگره از 30 روز تا دو ماه افزایش خواهد یافت.

این گزارش می افزاید: اما کاخ سفید تقریبا اطمینان دارد که می تواند رضایت تعداد کافی سناتورها را برای تصویب طرحی مبنی بر تائید توافق با ایران جلب کند. در این میان برخی نیز معتقدند که افزایش 30 روزه مدت بازبینی توافق به نمایندگان مخالف با توافق هسته ای ایران این فرصت را خواهد داد تا با انجام رایزنی ها و استفاده از لابی ها و نیز پیش کشیدن بحث بر روی این موضوع که آیا این توافق خواهد توانست همه راه های دستیابی ایران به سلاح هسته ای را مسدود کند، تعداد بیشتری از نمایندگان دموکرات را برای مخالفت با توافق هسته ای ایران راضی کنند. دیلان ویلیامز، رئیس یک گروه لیبرال آمریکایی در این باره می گوید: ما انتظار داریم در جریان انجام لابی ها توسط مخالفان و موافقان با توافق ایران میلیون ها دلار هزینه شود و قطعا این یک مبارزه جدی میان دو طرف خواهد بود.

این کارشناس مسائل سیاسی همچنین تاکید کرد: من معتقدم که افزایش یک ماه مدت بازبینی توافق تاثیر منفی بر روی حمایت افکار عمومی آمریکا و نیز حمایت کنگره از توافق هسته ای با ایران نخواهد داشت، اما قطعا این موضوع می تواند فرصت بیشتری را در اختیار مخالفان توافق قرار دهد و کار دولت اوباما را سخت می کند.

بر اساس این گزارش، یکی از لابی های قدرتمند صهیونیستی، آیپک است که قطعا در این مدت در مسیر مخالفت با تائید توافق هسته ای ایران در کنگره تمام تلاش خود را انجام خواهد داد. این لابی در بیانیه خود در مورد توافق هسته ای با ایران اعلام کرده است که توافقی که نتواند همه مسیرهای دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای را مسدود کند، عواقب جبران ناپذیر و مخربی را برای خاورمیانه و موضوع عدم اشاعه تسلیحات هسته ای خواهد داشت.

اوباما همواره تاکید کرده است در صورتی که کنگره طرحی را مبنی بر رد توافق هسته ای ایران تصویب کند، آن را وتو خواهد کرد.

هم اکنون ایران و کشورهای عضو 1+5 در وین اتریش تلاش می کنند که تا روز جمعه به توافقی جامع در مورد برنامه هسته ای ایران دست یابند.

به گزارش ایسنا، جمهوری اسلامی ایران همواره ضمن رد اتهام آمریکا و غرب مبنی بر تلاش برای ساخت سلاح هسته ای تاکید کرده است که برنامه هسته ای ایران همواره صلح آمیز بوده و آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز تاکنون مدرکی دال بر وجود برنامه هسته ای نظامی در ایران نیافته است. 
 

کلید واژه ها: توافق هسته ای ایران


نظر شما :