هیات‌های بلندپایه تجاری آلمان و ایتالیا به ایران می‌آیند

۱۶ تیر ۱۳۹۴ | ۱۵:۳۹ کد : ۱۹۴۹۶۳۳ سرخط اخبار
آلمان ها گوی سبقت را از دیگران ربودند. این را تنها مقامات اقتصادی ایران که میزبان آلمان ها هستند نمی گویند، حتی رسانه های خارجی نیز معتقدند که آلمان ها درحال سفت کردن جای پایشان بر اقتصاد ایران هستند.

دور نیست زمانی که آنها شریک اول تجاری ایران بودند و بعدها وقتی فاصله سیاسی ایران و اروپا بیشتر شد، تجارت ایران و چین هموار تر از قبل شد و چینی ها شریک اول شدند. حالا آلمانی ها که در سه ماهه اخیر نشان داده اند رویای بازگشت به ایران را دارند و در پتروشیمی و پنجره صنعت دارو و خودروسازی و... را می کوبند صدرنشین فعال ترین های اروپا هستند. فرانسوی ها نیز راهی ایران هستند و شهریور میهمان می شوند اما باز هم آلمان ها در این مسابقه گوی سبقت را ربوده اند.

حالا معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از مکاتبه آلمانی ها برای اعزام یک هیات بلندمرتبه تجاری به ایران خبر می دهد اما برای تکمیل جمله اش اشاره می کند به ورود ایتالیایی ها و از همه این تحرکات نتیجه می گیرد که انتظار اروپایی ها برای لغو تحریم ایرانیان بیشتر از آن چیزی است که تصور می شد.

برخی مقامات شرکت های اروپایی وقتی با این سوال روبه رو می شوند که چرا به ایران می روید؟ می گویند می خواهیم نوبت بگیریم. وقتی خبری درباره تمایل امریکایی ها برای ورود به صنعت پتروشیمی ایران منتشر شد، نیز برخی از همین عبارت برای توضیح استفاده کردند. گفتند سهامداران امریکایی آن شرکت اروپایی می خواستند نوبت بگیرند برای سرمایه گذاری در کشوری که درهایش باز می شود. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره آخرین ملاقات های ایرانیان با تجار اروپایی گفت: جدا از آلمان های متقاضی ورود به ایران، یک هیات ۳۰۰ نفره از تجار ایتالیایی به زودی به ایران می آیند.

حسین اسفهبدی به مهر گفته است: این روزها نمایشگاه هایی که در ایران برگزار می شود، بدون استثنا شاهد حضور فراگیر خارجی ها هستند و استقبال آنها از نمایشگاه های ایران، افزایش چشمگیر و پررنگی داشته است اما هنوز تعداد خاصی از کشورها و شرکت های مقتدر دنیا هم هستند که در نوبت برای حضور در نمایشگاه های ایران به سر می برند و انتظار می کشند تا به زودی توافق حاصل شود و در ایران حضور یابند.

مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه های جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: هم اکنون شرکت های امریکایی نیز در نمایشگاه های ایران حضور دارند و تعداد آنها افزایش یافته است اما تاکنون درخواستی به صورت رسمی برای پذیرش هیات بزرگ تجاری امریکا در ایران نداشته ایم.

 برای لغو تحریم آماده ایم
تنها روند مذاکرات نیست که روی خروجی خبرگزاری های خارجی قرار می گیرد. اخباری درباره آینده اقتصادی ایران مشتریان فراوانی دارد. رویترز در مصاحبه ای با فعالان آلمانی نظرات آنان را درباره ایران پساتحریم جویا شده است. می گویند خود را برای لغو تحریم آماده کرده اند و در همین ماه ها ملاقات هایی با مقامات ایران داشته اند.

در حالی که مذاکرات به ضرب الاجل روز سه شنبه نزدیک می شود، یک مقام ارشد آلمانی گفت: اوضاع مانند یک مسابقه قایقرانی است و همه در انتظار شلیک آغاز مسابقه تلاش می کنند در بهترین موقعیت باشند.

وی افزود: این شرکت ها تلاش می کنند تا ارزیابی کنند آیا روابط گذشته هنوز پا برجا است و می توانند روی افرادی که می شناسند حساب کنند یا باید روابط جدیدی درست کنند.

آلمان روابط تجاری و فرهنگی با ایران دارد که سابقه آن به قرن ١٩ می رسد. آلمان بر خلاف انگلیس و روسیه هیچ سابقه استعماری در منطقه ندارد که این موجب می شود آلمان شریکی جذاب باشد.

در سال های تحریم کشورهایی مانند چین، امارات، کره جنوبی، ترکیه و هند جای آلمان را گرفته اند.

بررسی ها نشان می دهد میزان مراودات تجاری بین دو کشور ایران و آلمان بین سال های ٨٧ تا ٩٣ حدود ١٨ میلیارد و ٨٣٣ میلیون دلار (به صورت میانگین سالانه حدود ٧/٢ میلیارد دلار) بوده است. از این میزان ١٦میلیارد و ٣٨٢ میلیون دلار آن واردات ایران از آلمان و دو میلیارد و ٤٥١ میلیون دلار آن صادرات کالاهای ایرانی به آلمان بوده است.

براساس آمار گمرک ایران، در سال ٩٣ صادرات ایران به کشور آلمان حدود ٣٥٠ میلیون دلار بوده که عمدتا کالاهای سنتی، کشاورزی و با بهره وری پایین را شامل می شود. کالاهایی نظیر روده، بادکنک و شکمبه حیوانات، کف پوش، انواع پسته، عصاره شیرین بیان، نباتات، آب سیب، چای سیاه، کتیرا، چرخ دوزندگی، شیرینی، حنا، بادام، خیارشور، بادام، ماشین های قنادی، زعفران و....

همچنین در این سال کالاهایی نظیر ماشین ها و دستگاه های مکانیکی با کار خاص، آنتی سرمک ها و دیگر مشتقات خونی، روغن خام سویا، تراکتور های جاده ای، مکمل های دارویی، پرس ها برای ساختن تخته از خرده چوب، روغن دانه آفتابگردان، تلمبه های خلاء، ماشین های ریخته گری، لکوموتیوهای دیزلی، حشره کش، کره بسته بندی، کوره های صنعتی و آزمایشگاهی، بیل مکانیکی، ماشین های خردکردن یا ساییدن خاک، سنگ و سنگ معدن، اعضای مصنوعی بدن، فرآورده های روان کننده فاقد روغن نفتی یا معدنی، اجزا و قطعات ماشین های ظرفشویی, ماشین آلات برای تمیزکردن و خشک کردن و پرکردن و بستن در این سال بیشترین واردات از آلمان را به ایران داشت.

در سال ٩٢ هم حدود ٣٣٢ میلیون دلار، در سال ٩١ حدود ٣٥٢ میلیون دلار، در سال ٩٠ حدود ٤١٢ میلیون دلار، در سال ٨٩ حدود ٣٤٣ میلیون دلار، در سال ٨٨ حدود ٣٤٦ میلیون دلار و در سال ٨٧ حدود ٣١٦ میلیون دلار کالا از ایران به کشور آلمان صادر شده است.

میزان واردات از کشور آلمان در سال ٩٢ حدود ٨٤٧/١ میلیون دلار، در سال ٩١ حدود ٩١٢/١ میلیون دلار، در سال ٩٠ حدود ١٥٦/٢ میلیون دلار، در سال ٨٩ حدود ٤٨٠/٢ میلیون دلار، در سال ٨٨ حدود ٨٣٣/٢ میلیون دلار و در سال ٨٧ حدود ٤٨٠/٣ میلیون دلار بوده است.

مقام آلمانی مزبور از شرکت هایی مانند «فولکس واگن» و «دایملر» به عنوان شرکت هایی یاد کرد که در تلاش برای یافتن جایگاهی در ایران هستند.

فولکس واگن اعلام کرد که هیچ فعالیت جدیدی را در ایران آغاز نکرده و دایملر نیز گفت که اوضاع را زیر نظر دارد هر چند هر معامله یا بازگشتی به ایران بستگی به نتیجه مذاکرات هسته ای دارد.

اما یک فرد آگاه از اوضاع شرکت فولکس واگن - بزرگ ترین خودروساز اروپا - گفت: البته که مذاکراتی وجود دارد.

وی افزود: تمام عرضه کنندگان بالقوه نیز مذاکراتی دارند اما این کار پشت صحنه انجام می شود.

یک سخنگوی شرکت «زیمنس» نیز این هفته گفت که این شرکت پیش از هر تصمیمی درباره فعالیت در ایران در انتظار نتیجه مذاکرات هسته ای است.

این موضوع برای سیاستمداران آلمانی هم دشوار است زیرا از یک سو می خواهند فشار تحریم را بر ایران حفظ کنند و از سوی دیگر نمی خواهند شرکت های آلمانی ضرر کنند.

در برلین گفته می شود که «زیگمار گابریل»، وزیر اقتصاد و انرژی آلمان در نظر دارد در ماه جاری به تهران سفر کند اما وزارتخانه مزبور این سفر را تایید نکرده است.
 

نظر شما :