توافق ۳ کشور در اعمال فشار بیشتر بر پیونگ‌یانگ

۰۷ خرداد ۱۳۹۴ | ۱۸:۴۹ کد : ۱۹۴۸۱۶۷ سرخط اخبار

کره جنوبی، ژاپن و آمریکا توافق کردند فشارهای خود را بر علیه کره شمالی به منظور کاهش فعالیت های هسته ای و بازگرداندن این کشور به پشت میز مذاکرات، افزایش دهند.

به گزارش ایرنا، این تصمیم در نشست شب گذشته (چهارشنبه) دیپلمات های ارشد توکیو، واشنگتن و سئول در پایتخت کره جنوبی اتخاذ شد و آنان بر افزایش فشارها و تحریم ها علیه کره شمالی با هدف منصرف کردن پیونگ یانگ از فعالیت های هسته ای این کشور تاکید کردند.

«هوانگ جوون کوک»، «سونگ کیم» و « جونیچی ایهارا» به ترتیب نمایندگان کشورهای کره جنوبی، آمریکا و ژاپن در این مذاکرات را بر عهده داشتند.

وزارتخانه کره جنوبی نیز در بیانیه ای اعلام کرد که این مذاکره سه جانبه مقدمه مذاکرات شش جانبه بعدی است و مذاکره کنندگان هسته ای ژاپن، کره جنوبی و آمریکا در مذاکرات شب گذشته تلاش کردند به راه های متقاعدکردن کره شمالی برای توقف تلاش های هسته ای این کشور دست یابند.

«هوانگ جوون کوک»، دیپلمات ارشد کره جنوبی در پایان این نشست سه جانبه به خبرگزاری یونهاپ اعلام کرد که او و دو نماینده دیگر از کشورهای آمریکا و ژاپن به نقطه نظرات مشترکی در خصوص اعمال فشارهای بیشتر به کره شمالی رسیده اند.

او همچنین از توافق طرفین این مذاکرات مبنی بر جدی بودن پیشرفت های اخیر کره شمالی در حوزه تسلیحات اتمی و فعالیت های هسته ای سخن گفت و افزود: ما با تاکید بر اهمیت افزایش فشارها بر پیونگ یانگ، معتقدیم که برای توافق با این کشور تمامی گزینه ها و راههای دیپلماتیک مورد توجه قرار گیرد.

وی همچنین با تاکید بر تداوم هماهنگی های واشنگتن، توکیو و سئول در این رابطه بر حفظ تماس ها و ارتباطات مورد نیاز با چین و روسیه را نیز مورد توجه قرار داد.

در همین حال اعلام شده که این دیپلمات کره ای قرار است امروز - پنجشنبه - با سفر به چین، با مقامات این کشور نیز در خصوص وضعیت پیونگ یانگ به گفت وگو بپردازد.

مذاکرات شش جانبه خلع سلاح کره شمالی از سال 2008 میلادی به حال تعلیق درآمد.

کره جنوبی، ژاپن، چین، روسیه، آمریکا و سازمان ملل متحد از سال 2003 مذاکراتی را با هدف عاری ساختن شبه جزیره کره از سلاح های هسته ای آغاز کردند اما این مذاکرات پس از آزمایش های هسته ای کره شمالی در سالهای 2006 ، 2009 و 2013 دیگر برگزار نشد.

این مذاکرات بر انجام رایزنی های مشورتی برای بازدارندگی، اعمال فشار و گفت وگو با کره شمالی تاکید دارد تا به نوعی آن کشور را متقاعد سازد از فعالیت های هسته ای و موشکی خود دست بکشد.

کره شمالی به خاطر برنامه های موشکی و هسته ای با تحریم های اقتصادی و سیاسی شورای امنیت سازمان ملل روبرو شده است.

کلید واژه ها: کره جنوبی ژاپن


نظر شما :