یادداشت محمد بن راشد آل مکتوم،نخست وزیر و نایب رئیس امارات و امیر دبی

چگونه جنگ فکری علیه داعش را به مقصد برسانیم؟

۰۶ مهر ۱۳۹۳ | ۲۰:۱۲ کد : ۱۹۳۸۹۹۰ اخبار اصلی خاورمیانه
اقدام نظامی تنها بخشی از راه حل است. صلح پایدار نیاز به سه عنصر دیگر هم دارد: پیروزی در نبرد ایده ها، به روز رسانی حکومت های ضعیف و حمایت از توسعه انسانی مردمی.
چگونه جنگ فکری علیه داعش را به مقصد برسانیم؟

دیپلماسی ایرانی: بحران مالی جهانی به جهان آموخت که چگونه اقتصادهایمان به هم وابسته شده است. در بحران امروز افراط گرایی، ما باید درک کنیم که امنیت همگان در مقابله با بحران فعلی داعش، به هم وابسته است. اگر می خواهیم داعش به ما در این رابطه به شیوه ای سخت آموزش ندهد، باید بدانیم که آتش تعصب به صورت فردی و یکجانبه خاموش نمی شود. جهان باید برای بی اعتبار ساختن این ایدئولوژی متحد شود و امید و عزت را به کسانی که این گروه استخدام کرده است، بازگرداند.

داعش به طور حتم توسط نیروی نظامی ائتلاف بین المللی که در حال حاضر شکل گرفته و امارات متحده عربی هم از آن حمایت می کند، شکست داده خواهد شد. اما اقدام نظامی تنها بخشی از راه حل است. صلح پایدار نیاز به سه عنصر دیگر هم دارد: پیروزی در نبرد ایده ها، به روز رسانی حکومت های ضعیف و حمایت از توسعه انسانی مردمی. این راه حل در ابتدا نیازمند اراده سیاسی بین المللی است. هیچ سیاستمداری در آمریکای شمالی، اروپا، آفریقا یا آسیا قادر به چشم پوشی از حوادث خاورمیانه نیست.

یک تهدید جهانی نیاز به پاسخی جهانی دارد. همگان باید احساس خطر کنند، چون چنین شعله های آتشی، بدون مرز هستند. در واقع داعش نیروهایش را از 80 کشور دنیا استخدام کرده است. داعش یک گروه وحشی و بی رحم است. آنها نه اسلام و نه هیچ ارزش انسانی دیگری را نمایندگی نمی کنند. با این حال آنها شکل گرفته اند، تکثیر می شوند و با هرکسی که با آنها مخالفت کند، می جنگند. ما فقط با یک گروه تروریستی مبارزه نمی کنیم بلکه با یک ایدئولوژی مخرب روبه رو هستیم که باید از طریق فکر آن را شکست دهیم.

به نظر من این ایدئولوژی بزرگترین خطری است که جهان در دهه ی آینده با آن روبه رو است. بذرهای این خطر در اروپا، ایالات متحده، آسیا و جاهای دیگر در حال رشد است. این گروه با استفاده از مذهب وارونه ای که ارائه می دهد و افزایش نفرت، توانایی جذب گروه های تروریستی مختلف را دارد. آنها قادر هستند تا هزاران جوان از جان گذشته، کینه جو و عصبانی را برای حمله به تمدن ها بسیج کنند.

ایدئولوژی ای که داعش را تغذیه می کند، مشترکات زیادی با القاعده و گروه های وابسته به آن در نیجریه، پاکستان، افغانستان، سومالی، یمن، شمال آفریقا و شبه جزیره عربستان، دارد. امروز، داعش به تکنولوژی، منالبع مالی، پایگاه های بزرگ و شبکه های جهادی بین المللی دسترسی دارد. ایدئولوژی آنها خشم و نفرت را گسترش می دهد و مناطق تحت تسلطش را خطرناک تر و گسترده تر می کند. نابودی گروه های تروریستی برای رسیدن به صلح پایدار کافی نیست. ما همچنین باید به ریشه های این ایدئولوژی خطرناک حمله کنیم تا نتوانند مجدداً در بین مردمی که ناامید و مایوس هستند و در مناطق محروم زندگی می کنند، رشد کنند. اجازه دهید در این نوشتار مثبت فکر کنیم.

راه حل این بحران دارای سه قسمت می باشد. اولین مورد این است که باید با استفاده از ذهن های روشن، باز و تحمل با ایده های بدخیم مقابله شود. این رویکرد برخاسته از دین اسلام ما است، دینی که خواستار صلح، احترام به زندگی، کرامت، ترویج توسعه انسانی و رفتار خوب با دیگران است.

راه حل دوم، حمایت از تلاش دولت ها حکومت ها برای ایجاد نهادهای پایدار به منظور خدمت رسانی واثعی به مردم است. باید برای همه مشخص شده باشد که رشد فوق العاده سریع داعش به خاطر شکست دولت های سوریه و عراق  و دلیل شکست آنها به خاطر جنگ و شکاف های فرقه ای است. وقتی دولتی در رسیدگی به بی ثباتی، نارضایتی مشروع و چالش های مداوم، شکست می خورد، محیطی ایده آل برای تروریست ها به وجود می آید تا بتوانند نفرت را گسترش دهند و دست به فعالیت بزنند.

راه حل سوم، پر کردن خلا توسعه ی انسانی در بیشتر کشورهای منطقه خاورمیانه است. این نه تنها یک مسئولیت برای اعراب بلکه مسئولیتی برای کل جهان است تا فرصت هایی را به وجود بیاورند که کیفیت زندگی مردم منطقه بهتر شود و مشکلات ناشی از جنگ و بی ثباتی حل شود. ما نیاز حیاتی به پروژه های بلندمدت برای از بین بردن فقر، بهبود آموزش و بهداشت، ایجاد زیرساخت ها و ایجاد فرصت های اقتصادی داریم. توسعه ی پایدار می تواند بهترین پاسخ به تروریسم باشد.

نویسنده: محمد بن راشد آل مکتوم

منبع: Project Syndicate / ترجمه: تحریریه دیپلماسی ایرانی/20

     

کلید واژه ها: ایدئولوژی داعش عراق سوريه


نظر شما :