عراقچی: راهبرد مبارزه با داعش باید از داخل منطقه باشد

۲۹ شهریور ۱۳۹۳ | ۱۶:۲۴ کد : ۱۹۳۸۵۶۰ سرخط اخبار

معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت خارجه ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد تصریح کرد که داعش نه دولت است و نه اسلامی بلکه یک سازمان تروریستی است و اقدامات خونین و خشن این گروه هیج ربطی به اسلام ندارد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «عباس عراقچی» معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت خارجه ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد در خصوص وضعیت عراق سخنرانی کرد.

عراقچی در ابتدای سخنرانی خود ضمن تقدیر از نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره داعش ابراز امیدواری کرد که این نشست به افزایش فهم و تمرکز بر بحران واقعی و مهم در خاورمیانه منتهی شود و بازتاب مهمی برای تمام جهان به همراه داشته باشد.

وی تصریح کرد: افراط گرایی که این روزها در قالب گروه به اصطلاح دولت اسلامی عراق و شام و وحشی گری تکان دهنده و خشونت نفرت انگیز آنها بروز پیدا کرده است در میان تهدیدات بزرگی است که عراق و سوریه را مورد تاخت و تاز قرار داده است و تیرگی بر افق خاورمیانه انداخته است.

عراقچی تأکید کرد که داعش را نه دولت می داند و نه اسلامی و تأکید کرد: ما کاملاً اتصال نام اسلام به اقدامات خونین و خشن که چنین گروه منفوری مرتکب می شود را رد می کنیم. داعش چیزی بیش از یک سازمان تروریستی نیست که از هرج و مرج های ناشی از کمک هایی که به این گروه در یک دهه گذشته شده، به وجود آمده است.

معاون ظریف ضمن تأکید بر آنکه شکست گروههای افراطی  و فرقه ای به نفع همه است ادامه داد که باید به وضعیت و طرز فکری که موجب ظهور این گروه تروریستی شده است، توجه کرد.

عراقجی ادامه داد: «داعش یک پدیده جدید نیست. این گروه و گروههای مشابه به دنبال حمله به عراق و در سالهای اشغال و متعاقب آن ناپداریهای این کشور به وجود آمدند. با بحران سوریه و حمایت هایی که این گروه از جانب کشورهای خاص درون و بیرون منطقه دریافت کردند،  زمینه پرورش پیدا کردند و یک دلیل جعلی به وجود آوردند و به هیولایی تبدیل شدند که هم اکنون خالقان خود را نیز حتی تهدید می کنند.»

وی به مداخله نظامی غرب در خاورمیانه بعد از سال ۲۰۰۱ اشاره کرد و گفت: «مداخلات نظامی و غیرنظامی در منطقه و به دنبال آن موج کشتار و دشمنی های خونین به افراطی شدن جوانان آسیب پذیر کمک کرد و شرایط کاملی برای گروههای افراطی به وجود آورد تا به نفع خود از آن بهره جویند. فکر نمی کنم کسی با این ایده من مخالف باشد که افراط گرایی در مقایسه با سال ۲۰۰۱، مستحکم تر شده و در خاورمیانه بیشتر گسترش یافته است.

عراقچی ضمن اشاره به این موارد ادامه داد که «ما طبق تجارب گذشته بر این باوریم که هرگونه ابتکار عمل واقعی برای برطرف کردن معضلات منطقه ای می بایست از داخل منطقه نشأت بگیرد و بر اساس همکاری منطقه ای باشد. مبارزه با افراط گرایی از این قاعده مستثنی نیست.»

معاون وزیر خارجه ایران ابراز امیدواری کرد که تمامی کشورهای خاورمیانه تاکنون کاملاً به این مسئله پی برده باشند که افراط گرایی تهدیدی برای آنها است؛همانطور که تهدیدی برای عراق و سوریه است.

وی اینگونه ادامه داد: «ائتلاف بین المللی علیه داعش، هنوز تصمیمی برای دنبال کردن یک راهبرد جدی اتخاذ نکرده است. از نقطه نظر ما، به منظور شکست افراط گرایی، راهبردی باید مورد استفاده قرار گیرد که کاملاً با اصول و ضوابط قوانین بین الملل و مفاد منشور سازمان ملل در راه اندازی اقدامات نظامی علیه گروههای تروریستی مطابقت داشته باشد.»

عراقچی همچنین تصریح کرد که راهبرد شکست داعش همچنین باید شامل گسترش حمایت از دولت عراق که با داعش در مبارزه است، شود، به این کشور کمک کند که اتحاد ملی و تمامیت ارضی خود را تقویت کند و همچنین یک نظام سیاسی کاملاً جامع را تقویت کند. این رویکرد نیازمند آن است که نیروهای مرکز گریز را دلسرد کند.

وی ادامه داد: این راهبرد همچنین تمامی کشورها را ترغیب می کند و تمامی ظرفیت های منطقه را بر آن می دارد تا در جنگ علیه افراط گرایی و تروریسم با کمک جامعه بین الملل شرکت کنند و در راستای سیاست های هماهنگ و یکپارچه تلاش کنند. هرگونه راه گریز یا عقب نشینی، خلاعی را به وجود می اورد که افراط گرایان از آن استفاده خواهند کرد.

عراقچی تأکید کرد که این راهبرد باید در مبارزه با داعش در هرکجا که این گروه حضور داشته باشد، خواه عراق باشد، خواه در سوریه، لبنان یا هرجای دیگر و یا هرکس را که تهدید کند، ثبات داشته باشد.

وی ادامه داد: مبارزه موفق علیه داعش نیازمند کمک و توانمندسازی مقامات مهم مرکزی برای مقابله با این تهدید است. هرگونه راهبردی که این مقامات از جمله دولت سوریه که برای چندین سال مقابل داعش مقاومت کرده است، را تضعیف کند یا اینکه بین بخش های جمعیتی در خصوص محافظت (در مقابل داعش) تبعیض قائل شود، یک دستورالعملی به سوی شکست است.

معاون حقوقی و امور بین الملل وزارت خارجه آمریکا درباره این راهبرد ادامه داد: «این راهبرد می بایست، از طریق صلح آمیز بحران سوریه را از طریق پیشبرد یک راه حل سیاسی برای یک جنگ طولانی در این کشور، رفع کند و اشتباهاتی که در گذشته به وجود آمده را برطرف کند. این راهبرد همچنین باید تمامی کشورهای منطقه و بازیگران بین المللی را ترغیب کند تا هرگونه دسترسی افراط گرایان به بودجه، نیرو و هرگونه امکاناتی که برای گسترش اعمال تروریستی در سراسر منطقه و فراتر از آن به کار می گیرند را غیرممکن کنند.

عراقچی تأکید کرد که این راهبرد همچنین باید به اشغال اراضی اعراب توسط رژیم صهیونیستی پایان دهد و در مقابل جرایم جنگی که علیه فلسطینیان مرتکب شده است، به این رژیم مصونیت ندهند.

وی در خصوص حمایت غرب از اقدامات رژیم صهیونیستی گفت: واکنش برخی قدرت های غربی به آنچه که تنها می توان آن را نسل کشی علیه مردم غزه توسط رژیم اسرائیل خواند، یک دلیل خوبی برای تجمع گروههای افراطی چون داعش است.

عراقچی در پایان اعلام کرد که این راهبرد باید اسلام هراسی را مهار کند و تصریح کرد: «جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری در منطقه است که هم قابلیت دارد و عزم بی حد و حصر خود را برای کمک به دولت عراق و همکاری با آن برای کمک به تمامی آنهایی که تحت تهدید داعش هستند، نشان داده است. ما این چالش را خیلی زود مطرح کردیم و به نجات بغداد، اربیل و آمرلی در مقابل داعش کمک کردیم. ما قبل از ورود بقیه به صحنه، با مشاوران و تجهیزات در آنجا بودیم. دولت من آمادگی دارد که به کمک به دولت عراق و دیگر دولت هایی که توسط داعش تهدید شده اند، ادامه دهد.

کلید واژه ها: افراط گرایی خاورمیانه


نظر شما :