ریاض منتظر سفر وزیر امور خارجه امریکا است

سفر کری به منطقه در گرو تحولات سیاسی بغداد

۱۷ شهریور ۱۳۹۳ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۳۸۰۲۹ اخبار اصلی خاورمیانه
گفته می‌شود به محض این که دولت جدید عراق معرفی شود، جان کری وارد بغداد خواهد شد تا رسما حمایت جامعه جهانی را از دولت جدید این کشور برای مبارزه با داعش و گروه‌های تروریستی دیگر اعلام کند.
سفر کری به منطقه در گرو تحولات سیاسی بغداد

دیپلماسی ایرانی: جان کری، وزیر امور خارجه امریکا ظرف ساعت های آینده وارد خاورمیانه خواهد شد تا به این ترتیب بتواند نقشه اولیه پیمان بین اللملی علیه داعش را که اخیرا باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا بعد از نشست ناتو از آن صحبت کرد، طراحی کند. در نشست اخیر ناتو کشورهای عضو به توافق رسیدند تا پیمان بین المللی بزرگی با محوریت کشورهای بزرگ ناتو برای مبارزه با داعش ایجاد کنند. پیمانی که علاوه بر کشورهای عضو ناتو شامل کشورهای مهم خاورمیانه نیز می شود.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ لبنان، مسئولان امریکایی تاکید کرده اند که ائتلاف جدید شبیه پیمان جنگ امریکا علیه عراق در سال 2003 نخواهد بود. در همین رابطه هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق اعلام کرد که این پیمان بین المللی پیامی روشن برای حمایت قدرتمند از عراق محسوب می شود.

با این حال کارشناسان از جامعه جهانی می پرسند که آیا در این پیمان جایی برای ایران به عنوان قدرتمندترین کشور حال حاضر خاورمیانه که نفوذی موثر در عراق، سوریه، لبنان و یمن دارد و به طور موثر در مبارزه با گروه های تروریستی نقش آفرینی می کند نیز تعریف شده است.

شبکه خبری یورو نیوز روز جمعه گزارش داد که کشورهای انگلیس، آلمان و فرانسه تاکید کرده اند تشکیل هر گونه پیمانی برای مبارزه با داعش بدون حضور ایران بی فایده است و نمی تواند نتایج ایجابی جامعه جهانی را در مبارزه با گروه های تروریستی از جمله داعش به دنبال داشته باشد. آنها در دیدارهای خود در نشست ناتو در ولز تاکید کرده اند که حضور ایران در این پیمان الزامی است و نمی توان قدرت و نفوذ این کشور را در منطقه نادیده گرفت.

عربستان سعودی نیز اعلام کرده است که در این هفته میزبان کنفرانس بین المللی مبارزه با تروریسم و شبکه های تندرو در جده خواهد بود. به گفته ریاض قرار است حضور در این نشست گسترده باشد و نمایندگان کشورهای جهان و برخی کشورهای فعال منطقه ای نیز حضور داشته باشند و احتمالا سطح مشارکت در آن در سطح وزرای امور خارجه خواهد بود.

هم زمان با این تحولات عربستان سعودی نیز اعلام کرده است که در این هفته میزبان کنفرانس بین المللی مبارزه با تروریسم و شبکه های تندرو در جده خواهد بود. به گفته ریاض قرار است حضور در این نشست گسترده باشد و نمایندگان کشورهای جهان و برخی کشورهای فعال منطقه ای نیز حضور داشته باشند و احتمالا سطح مشارکت در آن در سطح وزرای امور خارجه خواهد بود. این نشست که دومین نشست در نوع خود در عربستان است در حقیقت تلاش تازه ریاض برای نقش آفرینی در پیمان جدید بین المللی مبارزه با داعش محسوب می شود. گفته می شود در پیمان جدید جهانی علیه داعش قرار است عربستان نقشی موثر و فعال داشته باشد. گفته می شود به احتمال بسیار زیاد جان کری، وزیر امور خارجه امریکا میهمان ویژه این نشست خواهد بود.

این در حالی است که کش مکش ها بر سر تشکیل دولت عراق همچنان ادامه دارد و امریکایی ها نیز اصرار دارند تا قبل از تشکیل هر گونه پیمان بین المللی ای علیه داعش دولت جدید این کشور فورا تشکیل شود. برای همین پیش بینی می شود جان کری ظرف ساعات آینده بدون اعلام قبلی وارد بغداد شود. منابع آگاه می گویند که کری از دو روز پیش معاون خود را به عراق فرستاده تا به گروه های سیاسی عراقی فشار بیاورد تا هر چه سریع تر دولت جدید را تشکیل دهند. تلاش وزارت امور خارجه امریکا در بغداد بر این است که عراقی ها اجازه ندهند اختلافات مانع از تشکیل دولت شود و خواسته ها و شرایط خود را به بعد از تشکیل دولت و در جریان روند سیاسی کشور دنبال کنند. گفته می شود به محض این که دولت جدید عراق معرفی شود، جان کری وارد بغداد خواهد شد تا رسما حمایت جامعه جهانی را از دولت جدید این کشور برای مبارزه با داعش و گروه های تروریستی دیگر اعلام کند. یک منبع آگاه در فراکسیون تغییر کردستان به روزنامه الحیات گفت که رابرت استفان بیکرافت، سفیر امریکا شخصا با مسعود بارزانی تماس گرفته و به او ابلاغ کرده است که باید کردها بدون هیچ پیش شرطی در دولت العبادی شرکت کنند. به گفته این مقام مسعود بارزانی مفهوم این پیام را دریافته و قول داده است که کردها نقشی فعال در تشکیل دولت آینده عراق داشته باشند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ناتو جان کری مبارزه با داعش


نظر شما :