نامه شدید اللحن دولت عربستان به خطبای مساجد

ریاض از ترس داعش دستور به افشاگری داد

۱۵ مرداد ۱۳۹۳ | ۱۳:۲۳ کد : ۱۹۳۶۷۷۲ اخبار اصلی خاورمیانه
وزارت امور اسلامی عربستان نامه شدیداللحنی را به خطبا و سخنرانان منصوب به خود در مساجد و اماکن دینی سراسر عربستان ارسال کرده و از آنها خواسته است که انتقادهای ملک عبدالله، پادشاه عربستان را جدی بگیرند و علیه تروریست‌ها افشاگری کنند.
ریاض از ترس داعش دستور به افشاگری داد

دیپلماسی ایرانی: وحشت عربستان از گروه های تروریستی و جریان های جهادی تندرو عیان شده است. ریاض اکنون به این درک رسیده که سایه تروریسم بر آسمان عربستان سنگینی می کند و می تواند همان بلایی که بر سر سوریه و عراق و لیبی آورده است بر سر آنها نیز بیاورد. برای همین تدابیر تازه و سخت گیرانه ای را برای مبارزه با جریان های افراط آغاز کرده است. عربستانی ها در نخستین گام به سراغ منبرهای خطبای دینی رفته اند و به آنها هشدار داده اند که باید با دستورات حکومت برای مبارزه با مظاهر تروریسم و خشکاندن منابع فکری آنها همراه شوند.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، وزارت امور اسلامی عربستان نامه شدیداللحنی را به خطبا و سخنرانان منصوب به خود در مساجد و اماکن دینی سراسر عربستان ارسال کرده و از آنها خواسته است که انتقادهای ملک عبدالله، پادشاه عربستان را از سکوت و رخوت شیوخ دینی در برابر ترویج اندیشه های افراطی جدی بگیرند و در افشای حقیقت و ماهیت تروریست ها و ابعاد توطئه و برنامه های تخریبی آنها روشنگری کنند.

در همین رابطه دولت عربستان اعلام کرده است "با توجه به وضعیت خطرناک منطقه ای و ناآرامی ها و آشوب هایی که باعث شده خاورمیانه در وضعیت استثنائی قرار بگیرد و همچنین نگرانی از صعود قابل توجه گروه های تروریستی در جایگاه های سیاسی و دینی مهم که تبلیعات گسترده ای را به طرق گوناگون در این زمینه آغاز کرده اند و از سخنوران دینی برای ترویج اندیشه های خود استفاده می کند تا فضاهای اجتماعی به ویژه جوانان را برای پیوستن به جمع خود ترغیب کنند، خطبا و سخنوران دینی وظیفه دارند در بالای منبرها و در خطبه های دینی خود هشدارهای لازم را به مردم بر سر مخاطرات گروه های تروریستی اعلام کنند و ماهیت حقیقی آنها را افشا کنند."  

در همین رابطه روز دوشنبه روزنامه عربستانی الوطن، به نقل از توفیق السدیری، نماینده وزارت شئون اسلامی و اوقات و دعوت و ارشاد نوشت: "سخنوران به زودی توصیه های خام حریمین شریفین را فصل الخطاب قرار داده و از جمعه پیش رو توصیه های او را اجرا خواهند کرد."

روزنامه عربستانی الوطن، به نقل از توفیق السدیری، نماینده وزارت شئون اسلامی و اوقات و دعوت و ارشاد نوشت: "سخنوران به زودی توصیه های خام حریمین شریفین را فصل الخطاب قرار داده و از جمعه پیش رو توصیه های او را اجرا خواهند کرد."

وی همچنین گفت: «از امروز هیچ عذر و بهانه ای قابل قبول نیست. هیچ توضیح روشنی بالاتر از توضیح روشن خادم حرمین شریفین نیست. از امروز دیگر هیچ گونه کوتاهی و عذر بهانه ای را نمی پذیریم و همه باید به مسئولیت خود به طور کامل و بدون هیچ گونه نقصی عمل کنند.»

درباره اظهارات پادشاه عربستان و سرزنشی که متوجه شیوخ دینی و خطبای منبرهای مساجد کرد، السدیری گفت: «در چنین وضعیت خطرناکی توصیه ای از این روشن تر نمی توان کرد. در اظهارات ایشان ما تلاش برای وحدت صف و توجه به مخاطراتی که عربستان سعودی و امت های عربی و اسلامی را تهدید می کند به روشنی می بینیم. او نسبت به نتایج وخیمی که حرکت های افراطی و تروریستی متوجه اسلام و مسلمین کرده اند، هشدار داده است.» 

ملک عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان اخیرا در اظهاراتی عملکرد شیوخ و خطبای دینی مساجد عربستان را به صخره گرفت و گفت: «در شما کسلی و سکوتی طاقت فرسا می بینیم. شما باید به وظیفه تان عمل کنید. بر شما واجب است که آن چه دین و دنیا بر شما محول کرده را به خوبی انجام دهید، پروردگار بالاتر از هر چیزی است.»

وی هفته گذشته نیز در بیانیه خود نسبت به مخاطرات گروه های تروریستی و تکفیری هشدار داده بود و مظاهر تروریست را خطری برای جهان اسلام، جهان عرب و خاورمیانه دانسته و گفته بود که اکنون منطقه بیش از هر زمانی دست خوش تحولات تروریستی است.

بسیاری از کارشناسان بر این اعتقادند که با نزدیک شدن خطر داعش و گروه های تروریستی وابسته به آن به مرزهای عربستان از خاک اردن و یمن و عراق، عربستانی ها بیش از هر زمانی احساس نگرانی می کنند و اکنون احساس می کنند که خطر به بیخ گوششان رسیده و هر آن ممکن است تحول امنیتی شگرفی در عربستان به وجود آید. بعضی از ناظران می گویند که عربستان از آن چه در عراق می گذرد به هیچ وجه خرسند نیست و در روزها و ماه های اخیر تلاش بسیاری کرده است تا به گروه های سنی متمایل به خود در عراق فشار بیاورد که از عقاید جدایی طلبانه خود دست بشویند و از همکاری با گروه های تروریستی سر باز زنند مبادا که تروریسم به کمک آنها سراسر خاورمیانه و جهان عرب را در نوردد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: عربستان داعش


نظر شما :