روسیه قدرتمندتر از آن است که به‌راحتی به‌ دام بیفتد!

۳۰ تیر ۱۳۹۳ | ۲۱:۴۲ کد : ۱۹۳۶۱۳۶ سرخط اخبار

نیاز اقتصاد جهانی و در صدر آن غرب به نفت و گاز روسیه نکته ای است که مقابله با این قدرت کهن را برای آمریکا دشوار کرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، مجله فارین پالیسی در تحلیلی به قلم «کیث جانسون» با عنوان « بزرگتر از آن که به دام بیافتد» به بررسی ایده افزایش تحریم ها علیه روسیه، برای ممانعت از حمایت های این کشور از استقلال طلبان شرق اوکراین پرداخته است. جانسون معتقد است که گستردگی اقتصاد روسیه و پیوندهای عمیق آن با اقتصاد جهانی مانع از پیاده کردن تجربه ایران در مورد روسیه می شود.

فارین پالیسی دراین یادداشت آورده است: باراک اوباما روز جمعه حمله به هواپیمای مسافربری مالزیایی را محکوم کرده و این اقدام را عملی شنیع خواند. رئیس جمهور آمریکا مدعی شده است که در صورت ادامه یافتن حمایت های روسیه از استقلال طلبان شرق اوکراین، فشارهای خود را بر روسیه افزایش خواهد داد.

با این حال وقتی سخن از بخش انرژی به عنوان مهم ترین بخش اقتصاد روسیه از یک سوی و نقطه تمرکز تحریم های آمریکا علیه روسیه از سوی دیگر به میان می آید، اوضاع تا حدودی پیچیده می شود.

این گزارش افزود: تا زمان که اتحادیه اروپا گام های لازم را علیه روسیه برندارد، ابزارهایی که ایالات متحده برای مواجه با روسیه در دست دارد، به طور مثال منع صادرات تکنولوژی های وابسته به بخش انرژی از کارایی چندانی برخوردار نخواهد بود. علی رغم اتهامات وارد شده بر روسیه درمورد سقوط هواپیمای مالزیایی، تحریم ها علیه این کشور افزایش نیافته است. مقامات اتحادیه اروپا مدعی شده اند که در حال نهایی سازی لیست تحریم افراد و شرکت های روسی  می باشند. اتحادیه در مورد تشدید تحریم ها ببه خاطر واقعه اخیر هنوز تصمیمی نگرفته است.

حتی در صورت همکاری اروپا و تلاش برای تحریم روسیه مانند ایران، تحریم گسترده روسیه و فلج کردن آن از این طریق دور از ذهن به نظر می رسد. همچنان که اوباما خود در ماه می اعلام کرد، روسیه سومین تولید کننده نفت و مهم ترین صادرکننده گاز در جهان است. به عبارتی روسیه قدرتمندتر از آنست که بتوان به راحتی آن را به دام انداخت.

از سوی دیگر، رئیس جمهور قدرتمند روسیه به دنبال کاهش وابستگی روسیه به درآمدهای ناشی از فروش نفت و گاز به غرب است و توانسته است مشتری های جدیدی در آسیا پیدا کند. مسکو به تازگی یک قرارداد گازی با چین به امضا رسانده است؛ چین به موجب این قرارداد متعهد شده است به روسیه  در گسترش زیرساخت های استخراجی کمک کند.

هدف اوباما از ممنوعیت صادرات تکنولوژی های وابسته به بخش انرژی، جلوگیری از ورود تجهیزات فوق پیشرفته استخراج و نرم افزارهای مورد نیاز آن به روسیه است. اما این تحریم ها صرفا در توسعه صنعت انرژی روسیه در آینده اختلال ایجاد می کند. بعبارتی روسیه در فرآیند تولیدی فعلی خود به چنین تکنولوژی هایی نیاز ندارد. این بدان معنیست که غرب برای مهار روسیه در زمان حاضر کاری انجام نداده است.

بعلاوه شرکت های مهم روسی از جمله «روزنف» و«نواتک»  نیز اعلام کردند که به فعالیت های خود مانند گذشته ادامه می دهند و حتی قراردادهایشان با شرکت های بزرگ غربی مانند «اکسون موبیل» و «بی پی» به قوت خود باقیست.

اوباما روز جمعه اعلام کرد که به موازات تداوم حمایت روسیه از استقلال طلبان اوکراین، آمریکا آمادگی دارد هزینه های این حمایت را برای روسیه بالا ببرد. چهارشنبه گذشته لیستی از جدیدترین تحریم های اعمال شده علیه روسیه منتشر گردید. این لیست شدیدترین تحریم هایی کمه تاکنون علیه روسیه اعمال شده است را در برمی گیرد.

هنگامی که سخن از افزایش تحریم ها به میان می آید همه به سرعت روسیه را با ایران مقایسه می کنند. با این حال استفاده از صفحه ای از راهکارهایی که برای مهار ایران بکار برده شد، برای مهار صادرات گسترده انرژی روسیه به نظر غیرممکن می رسد.

استفاده از تحریم های سنگین علیه ایران، سابقه ای را در عرصه بین المللی به جا گذاشته است که نمی تواند در موارد دیگر از جمله روسیه کارآمد باشد. آمریکا در طی سال های متمادی تلاش کرد تا با اعمال فشارهای سنگین بر ایران، مانع از توسعه برنامه هسته ای آن شود. نتیجه این تحریم ها کاهش ورود بیش از یک میلیون بشکه نفت در روز در بازار عرضه انرژی بود. این تغییرات در بازار انرژی بر همه کشورها، بویژه آمریکا که صنعت آن به شدت به نفت وابسته است تاثیر گذاشته است.

کشف میدان های نفتی جدید در آمریکا و افزایش سطح تولید این کشور به 5/3 میلیون بشکه در روز مهم ترین حادثه ای بود که به کمک دولت اوباما آمد تا بتواند ایده تحریم ایران را عملی کند.

اما داستان روسیه داستان دیگریست. روسیه در روز 10 میلیون بشکه نفت تولید می کند که هفت میلیون بشکه آن را صادر می کند ( ایران پیش از اعمال تحریم ها  5/3 میلیون بشکه نفت در روز تولید و 5/2 میلیون بشکه آن را صادرمی کرد). صادرات نفت و گاز روسیه برای اقتصاد جهانی حیاتی است، در صورتی که این مورد برای ایران صادق نبود.

بنظر می رسد دولت اوباما اخیرا این نکته مهم را بیش از پیش مورد توجه قرار داده است. همچنانکه  روز جمعه نسبت به محدودیت های استفاده از تحریم های مشابه ایران، علیه روسیه هشدار داد.

اوباما خود اذعان داشت که آمریکا همواره تلاش کرده تحریم های خود علیه روسیه رابه گونه ای سامان بدهد که ضمن هدف قرار دادن اقتصاد این کشور، کمترین آسیب ها به اقتصاد آمریکا و اقتصاد جهانی وارد آید. اوباما به بزرگی اقتصاد روسیه و پیوندهای گسترده آن در سرتاسر جهان اعتراف کرده است.

نیازمندی اقتصاد جهانی و در صدر آن غرب به نفت و گاز روسیه نکته ایست که مقابله با این قدرت کهن را برای آمریکا دشوار کرده است.

کلید واژه ها: اقتصاد جهانی ایران


نظر شما :