غرب، روسیه و اوکراین را تنها پای میز مذاکره نمی فرستد

دست خالی غرب در برابر پیش روی های مسکو

۱۹ خرداد ۱۳۹۳ | ۲۰:۰۹ کد : ۱۹۳۴۰۳۶ اخبار اصلی خاورمیانه
امریکا و اروپا برای این که روس ها و اوکراینی ها پای میز مذاکره بنشینند، تلاش خود را می کنند اما اجازه نمی دهند که این دو تنهایی پای میز مذاکره بنشینند. همه ما با آنها خواهند بود تا نتیجه حاصل شود.
دست خالی غرب در برابر پیش روی های مسکو

دیپلماسی ایرانی: سرکیس نعوم روزنامه نگار مشهور لبنانی در گفت و گویی که برای روزنامه لبنانی النهار با مسئول اداره سوم کاخ سفید انجام داده است بدون ذکر نام او درباره رابطه امریکا با لبنان به ویژه بخش های بانکداری و اقتصادی آن که در گذشته به دلیل همکاری نکردن با خزانه داری امریکا در اعمال تحریم ها علیه ایران مورد انتقاد قرار گرفته بود و حتی در پاره ای موارد مورد تحریم قرار گرفتند، می پرسد، این مقام امریکایی می گوید: «فعلا از عملکرد آنها راضی هستیم. به هر حال مشکلات ما با ایرانی ها در مسائل مربوط به تحریم نیز کاهش یافته است. این مساله سبب شده تا لبنانی ها نیز نفس راحتی بکشند. اما همچنان باید پیشرفتی در امور حاصل شود. هنوز مواردی از پول شویی وجود دارد که باید لبنانی ها بر سر آنها همکاری کنند. مثلا ما همچنان از این که تسهیلاتی برای حزب الله لبنان برای این که بتواند بدون مشکل به پول های مورد نیازش دسترسی یابد شکایت داریم. بانک های لبنانی در این زمینه حاضر به همکاری نیستند و پاسخ بسیاری از سوال های ما را در این باره نمی دهند. سیاست ما مبتنی بر تضعیف حزب الله است و برای رسیدن به این هدف نیز تصمیم های متعددی گرفته شده است اگر چه هنوز در این زمینه موفقیتی نداشته ایم.»

وی درباره پرونده روسیه و اوکراین و بحران جاری میان دو کشور نیز می گوید: «به هر حال در آخر روسیه کریمه را گرفت و به خاک خود ضمیمه کرد. البته جامعه جهانی و امریکا با این کار آن موفق نیستند و این رفتارش را به رسمیت نشناخته اند ولی خوب، عملا کریمه به روسیه پیوسته است. به نظر می رسد که دیگر راه بازگشتی برای کریمه وجود ندارد. اکنون همه تلاش ها بر این است که روسیه نخواهد باقی اوکراین را بگیرد و ببلعد. الآن همه از این مساله نگران هستند.»

مهم این نیست که مردم شبه جزیره کریمه روسی هستند یا این که این جزیره تحت مالکیت روسیه بوده و اکنون مردم آن می خواهند که به آغوش کشور مادر بازگردند، بلکه مهم این است که روسیه مرزهای یک کشور را تغییر داده و استقلال کشوری را به این شکل زیر پا گذاشته است، این مساله در قرن بیست و یکم امر غیر قابل قبولی برای ماست.

وی در ادامه می افزاید: «برای این کار نیز تحریم هایی را به کمک هم پیمانان اروپایی مان متوجه روسیه کرده ایم. و حاضریم بر اساس تصمیمی که کاخ سفید به ریاست باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا می گیرد اقدامات شدیدتری را علیه روسیه انجام دهیم. مهم این نیست که مردم شبه جزیره کریمه روسی هستند یا این که این جزیره تحت مالکیت روسیه بوده و اکنون مردم آن می خواهند که به آغوش کشور مادر بازگردند، بلکه مهم این است که روسیه مرزهای یک کشور را تغییر داده و استقلال کشوری را به این شکل زیر پا گذاشته است، این مساله در قرن بیست و یکم امر غیر قابل قبولی برای ماست. علاوه بر آن امنیت بین المللی را به شدت به خطر می اندازد، همچنین باعث به خطر افتادن امنیت برخی کشورهای دیگر نیز می شود.»

وی در پاسخ به این سوال که چرا در ابتدا آلمان و فرانسه و روسیه در 21 فوریه توانستند به توافقی میان یانوکوویچ و مخالفان اوکراینی برسند اما فورا غرب بعد از آن از این توافق شانه خالی کرد نیز می گوید: «اولا یانوکوویچ از کشور فرار کرد و نقشی در آن توافق نداشت و نتوانست به مسئولیتی که می بایست انجام دهد، عمل کند. ثانیا، کاخ ریاست جمهوری به اشغال مخالفان در آمد در حالی که آنها نه آن را آتش زدند و نه آسیبی به آن رساندند. بیشتر مردمی که در میدان اصلی کیف جمع شده بودند، آرام بودند، آنها بر خلاف آن چه روس ها توصیف کردند به هیچ وجه فاشیست یا نازی نبودند. فقط نمی خواستند با کسی مثل یانووکویچ به توافق برسند. به هر حال این قصه سر دراز دارد و همچنان این وضعیت ادامه خواهد داشت.  مجلس نمایندگان اوکراین با اکثریت آرا تحت پیگرد قرار دادن رئیس جمهور فراری را به تصویب رسانده و حالا نیز به جای او رئیس جمهور جدیدی انتخاب شده است.»

وی درباره تلاش ها برای کشاندن روسیه و اوکراین پای میز مذاکره نیز می گوید: «ما تلاش خودمان را می کنیم. اما نمی گذاریم روسیه و اوکراین تنهایی رو در روی هم قرار بگیرند. همه ما با آنها خواهیم بود تا نتیجه حاصل شود. مقام های جدید اوکراین انسان های عاقل و فرهیخته ای هستند، مثلا آنها در برابر تصمیم مجلس نمایندگان برای توقف هر گونه مذاکره ای با روسیه ایستادند. این نشان می دهد آنها افراد اهل تدبیری هستند. به هر حال ما به آنها کمک می کنیم که مذاکراتشان را آغاز کنند و به نتیجه مطلوب برسند.»

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: اوکراین کریمه روسیه و اوکراین


نظر شما :