الحیات :

تروریسم، ابزار نزدیک شدن قطر و کویت به یکدیگر

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۲۳:۳۰ کد : ۱۹۳۳۰۵۷ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: جهاد الخازن
چه عاملی باعث نزدیکی کویت و قطر می‌شود؟ حمایت شهروندان هر دو کشور از تروریسم. چه کسی می‌گوید؟ دیوید کوهن، وزیر دارایی امریکا.
تروریسم، ابزار نزدیک شدن قطر و کویت به یکدیگر

دیپلماسی ایرانی: کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس نیاز به روابطی نزدیک با جوامع پیرامون خود دارند اما هر کشوری به دلیلی که شرح می دهم باید به طور انفرادی این روابط را گسترش دهد.

چه عاملی باعث نزدیکی کویت و قطر می شود؟ حمایت شهروندان هر دو کشور از تروریسم. چه کسی می گوید؟ دیوید کوهن، وزیر دارایی امریکا. بر چه اساس چنین حرفی می زند؟ استعفای وزیر دادگستری و اوقاف کویت، نایف العجمی و افزایش فشارهای امریکا بر دولت های هر دو کشور برای توقف کمک های مالی در حمایت از گروه های تروریستی در سوریه.

فشارهای امریکا تا عربستان سعودی و امارات متحده عربی نیز گسترش یافته است اما بدون این که پاسخی از این فشارها از سوی این دو کشور بگیرد، هر دوی آنها برنامه خود را برای مقاومت در برابر تروریسم و خشک کردن منابع مالی آنها پیگیری می کنند.  

در گزارش سالانه وزارت امور خارجه امریکا درباره تروریسم که در آوریل 2014 منتشر شده و درباره حوادث سال 2013 است از قوانین محلی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و نبود نظارت بر حمایت های مالی شهروندان از تروریست ها انتقاد شده است.

به اعتقاد من کشورهای عربی حوزه خلیج فارس نیاز به تعریف مجموعه ای از روابط کلی با یکدیگر دارند تا بتوانند جواب اتهام های امریکا را بدهند و در عین حال تدابیری را اتخاذ کنند که از رسیدن پول به گروه های تروریستی از نوع القاعده و داعش و جبهه النصرة ممانعت به عمل آید.

در گزارش سالانه وزارت امور خارجه امریکا درباره تروریسم که در آوریل 2014 منتشر شده و درباره حوادث سال 2013 است از قوانین محلی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و نبود نظارت بر حمایت های مالی شهروندان از تروریست ها انتقاد شده است.

البته ایالات متحده تروریسم اسرائیل علیه فلسطینی ها را تایید می کند، و بیش از همه محق اتهام به حمایت از تروریسم علیه یک کشور عربی است، امریکا به اسرائیل کمک های نظامی و اقتصادی به ارزش سه میلیارد دلار در سال می کند و میلیاردها دلار دیگر به آن می افزاید و این رژیم را از مالیات ها و عوارض گوناگون معاف می کند و افراد و گروه های خود را برای حمایت از اسرائیل راهی سرزمین های اشغالی می کند.

اخیرا به مهمترین عناوینی که تبلیغات امریکایی علیه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به راه انداخته اند، رجوع کردم. وقتی که به آنها از ابتدای سال گذشته تا پایان آن سال بر خوردم، دیدم که خبرهای خوشایند خیلی کمتر از اخبار ناخوشایند هستند، بیش از نیمی از این خبرها هم از آن قطر بود، اخبار مکرری هم وجود داشتند که خواهان لغو میزبانی قطر از جام جهانی 2022 به دلیل موضوعی که یکی از روزنامه های چاپ لندن آن را «منشیت» نامیده است، شدند. چیزی که باعث شده صدها کارگر در وضعیت سخت آماده سازی قطر برای میزبانی جام جهانی بمیرند و این روزنامه چاپ لندن به آن عنوان «منشیت» داده است. موضوعی که روزنامه دیگر انگلیسی عنوان: "مرگ برای جام جهانی" را برایش تیتر زده است.

در مقابل اخبار خوب از قطر در مقایسه با اخبار بد بسیار کم است، یکی از این اخبار را از روزنامه کریستین ساینس مانیتور درباره دخترهای قطر انتخاب می کنم که آنها را دخترانی تحصیل کرده و جاه طلب توصیف کرده و نوشته است که تعداد آنها دو برابر دانشجویان پسر در دانشگاه ها است اما فرصت کار برای آنها بسیار کم است.

عربستان و امارات هم از اخبار بد نجات نیافته اند، بسیاری از این خبرها درباره وضعیت آزادی بیان در این دو کشور، شکنجه زندانیان و واکنش مجامع حقوق بشری بود که دامنه آن تا مصر نیز می رسید.

اما به غیر از آن اخبار خوب درباره امارات بسیار بود، مثل طرح ساخت مرکز بزرگ تولید فیلم های سینمایی و دیجیتال، جذب گردشگران روسی و خاور دور توسط دبی، صدور قانونی در امارات برای افزایش فرصت های شغلی، توانایی مشارکت های مبادله ای، توافقات تجاری ای که به خروج دبی از بحران مالی منجر شد و عملکرد خوب شرکت های تجاری محلی امارات.

در انگلیسی ضرب المثلی است که می گوید «بی خبری، خبر خوبی است» برای این که عموم اخباری که منتشر می شوند اخبار بدی هستند. در این میان خبر چندانی درباره عمان ندیدم که نشان می دهد از حملاتی که متوجه کشورهای عربی شورای همکاری خلیج فارس می شود دور مانده است. شاید بارزترین تیتری که دیدم به به روزنامه آبزرور بر می گردد که تحت عنوان «قصه موفقیت ناگفته» به دستاوردهای عمان در سال های اخیر اشاره کرده است.

مقاله ام را با بحرین به پایان می رسانم، که روزنامه دیلی تلگرف با عنوان «200 سال روابط با بریتانیا» درباره دستاوردهای بحرین می نویسد، در این مقاله به ستایش از شاهزاده اندرو در جریان سفرش از بحرین پرداخته شده است. در این میان اخباری هم با چاشنی غرض و مرض آمده است که در آن مخالفان حکومت بحرین را متهم به خیانت می کند و می نویسد آنها با صحبت از دموکراسی می خواهند شکوفایی کشور را ویران کنند و حکومتی وابسته به جمهوری اسلامی ایران در این کشور به وجود آورند! طناب دروغ کوتاه است اما وقتی که به دستورالعمل طولانی آنها در موضوع بحرین بر می خورم می بینم که چندان هم کوتاه نیست، طولانی است.

منبع: الحیات/تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

جهاد الخازن

نویسنده خبر

جهاد الخازن، روزنامه نگار مشهور فلسطینی است که مقالاتش بارها جنجال برانگیز شده اند تا آن جا که معمر قذافی، رهبر سابق لیبی یک بار تلاش کرد او را ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: خلیج فارس قطر بحرین امارات شورای همکاری خلیج فارس


نظر شما :