قطر برای انتقام از عربستان به ایران نزدیک می‌شود

۰۷ فروردین ۱۳۹۳ | ۱۹:۵۸ کد : ۱۹۳۰۶۳۳ سرخط اخبار

رادیوی بین المللی فرانسه در گزارشی تحلیلی تاکید کرد که دولت قطر برای انتقام جویی از عربستان و هم پیمانانش به ایران نزدیک خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری فارس، رادیوی بین المللی فرانسه در گزارشی تحلیلی در پایگاه خود در اینترنت نوشت: افزایش فشارهای عربستان و هم پیماناش به قطر چه بسا این کشور را به سمت هم پیمانی با ایران سوق دهند.

این رادیو درباره اجلاس دو روز اخیر سران عرب در کویت و اختلافات گسترده آنها نوشت: کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در اجلاس های گذشته خود تا این حد دچار شکاف و چند دستگی نبودند.

تنش در روابط قطر با عربستان و امارات و بحرین از زمان فراخوانی سفرای این سه کشور از دوحه شدت گرفت. امارات، عربستان و بحرین دولت قطر را به دخالت در امور داخلی خود متهم کرده اند که با واکنش شدید قطری ها مواجه شده است. اختلاف اساسی بین دوطرف بر سر حمایت از گروه اخوان المسلمین مصر و سیاست های یکجانبه قطر خارج از چارچوب شورای همکاری خلیج فارس است. عربستان و بحرین و امارات از حمایت قطر از گروه اخوان المسلمین ناراضی هستند و میانجیگری بین آنها برای حل این مسئله نیز تاکنون راه به جایی نبرده است.

رادیوی بین المللی فرانسه در پایگاه خود نوشت: اوضاع کشورهای عرب حوزه خلیج فارس اکنون دشوار شده است زیرا عربستان با این نقش قطر که از اخوان برای حضور در عرصه بین المللی استفاده می کند، مخالف است و قطر همچنین شمار زیادی از سران تبعیدی اخوان از سایر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس را پناه داده است.

به نوشته پایگاه رادیوی بین المللی فرانسه، سه کشور عربستان و امارات و بحرین پناه دادن قطر به این سران اخوان را به منزله سیاست قطر برای ضربه زدن به خودشان می دانند.

این رادیو افزود: اما وضعیت درخصوص قطری ها متفاوت به نظر می رسد. قطری ها نقش خود را به منزله فرار از منظومه تاثیر گذاری عربستان می دانند که می خواهد تنها کشور بزرگی باشد که منطقه خلیج فارس را رهبری می کند؛ لذا قطری ها نمی خواهند از اخوان که دریچه خارجی امارت کوچک قطر است، دست بکشند.

رادیو بین المللی فرانسه تصریح کرد: خواسته های عربستان ایجاب می کند که قطر تغییر کاملی در سیاست های خود درقبال اخوان ایجاد کرده و شبکه الجزیره را ببندند.عربستان گفته است که اگر دوحه به این خواسته ها تن ندهد، قطر را به سمت انزوای کامل در منطقه خلیج فارس سوق خواهد داد.

به نوشته پایگاه این رادیو، دشوار است که قطری ها به این خواسته ها تن دهند زیرا این خواسته ها به نفوذ خارجی آنها پایان خواهد بخشید؛ بویژه که قطر از استقلال اقتصادی برخوردار است و هم پیمانان غربی نیز دارد. علاوه بر این، احتمال وجود دارد که مجازات های سعودی جدیدی علیه قطر اجرا شود و شاید تا سطح کنار گذاشتن این کشور از شورای همکاری خلیج فارس هم برسد.

این رادیو تصریح کرد: در نتیجه این انزوا، قطر به سمت ایران گرایش خواهد یافت که رقیب عربستان در منطقه است تا از این طریق تلاش کند همان رویکرد سیاسی خود را حفظ کند؛ بویژه که ایران نیز نظیر دیدگاه قطر را درقبال اخوان دارد.

کلید واژه ها: قطر خلیج فارس امارات بحرین


نظر شما :