وزیر سابق نفت عراق در یادداشت اختصاصی برای دیپلماسی ایرانی

پای امنیت کشور در میان است

۱۲ دی ۱۳۹۲ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۲۶۷۴۹ اخبار اصلی خاورمیانه
یادداشت اختصاصی دکتر ابراهیم بحرالعلوم، وزیر سابق نفت عراق و از سیاستمداران فعلی عراقی برای دیپلماسی ایرانی درباره تحولات جاری در عراق.
پای امنیت کشور در میان است

دیپلماسی ایرانی: عراق با بحران های سیاسی متوالی و مکرر دست به گریبان است. اما با این حال چاره ای نداریم که همچنان به واژه های منطق، عقل، تدبیر و گفت و گو پایبند باشیم و به کمک آنها کشورمان را از بحران های تاسف آور و ناراحت کننده کشورمان نجات دهیم.

بحران الانبار بحرانی نیست که جدیدا به وجود آمده باشد و متولد دیروز و امروز باشد. آن چه شاهدیم بحرانی است که شامل همه می شود و اهالی الانبار و شیوخ عشایر و مردان و رجال و مراجع دینی و سیاسی و اجتماعی آن بیش از همه در آن درگیر هستند و در نتیجه مسئولیت هایشان در برابر آن نیز از همه سنگین تر است. می توانیم بگوییم که آنها بیش از همه با بحران الانبار دست به گریبان هستند و از نزدیک مشکلات آن را لمس می کنند و تاثیرات سوء آن را بر زندگی و معیشت و آینده خود و فرزندانشان احساس می کنند. از این رو آنها باید بدانند که هر راهی که بپیمایند باید راهی باشد که ضامن وحدت ملی عراق باشد و اجازه تفریط و چند دستگی و چند پارچگی کشور را ندهد و بهانه ای تازه برای دشمنان ملت عراق به وجود نیاورد. و همچنین از همه مهمتر چالش و بحرانی جدید برای سوء استفاده تروریست ها فراهم نکند. از این رو مسئولیت اهالی الانبار و شیوخ و رهبران و رجال آن بسیار سنگین است چرا که با وحدت و تمامیت ارضی کشور مرتبط است.

از آن سو از دولت و نیروهای مسلح کشورمان نیز انتظار داریم که اجازه ندهند این درگیری ها که در حقیقت جنگ علیه تروریسم و القاعده است، از اهداف ملی خود و علاج اموری که نیاز به حکمت و عقلانیت و تدبیر بیشتر دارند، دور شود. مبارزه با تروریسم در هر شکل و مفهوم و عینیتی که دارد، امری واجب و ملی است و هر انسان وطن دوست عاقلی باید از آن حمایت کند، ما نیز به عنوان سیاستمداران عراقی وظیفه داریم که از این حرکت ملی برای پاسداری از امنیت کشور و از بین بردن پناهگاه های امنیت تروریست ها که کشور را با چالش های جدی امنیتی و سیاسی مواجه کرده اند و زحمت های فراوان برای آن به وجود آورده اند، حمایت کنیم. اما این مساله نباید چنان ما را درگیر خود کند که از مسائل بغرنج و ناراحت کننده کشور دور سازد و دیگر علاجی برای آنها نکنیم. مسائلی که نیاز به حکمت و عقلانیت بسیار دارند و وظیفه و مسئولیت دولتمردان و نیروهای نظامی کشورمان را بیش از پیش سنگین می کند. واجب ملی ما این است که به تلاش های خود در سطح مسئولیت های ملی ادامه دهیم، مواضعی اتخاذ کنیم که متضمن وحدت و امنیت و یکپارچگی کشورمان باشد و برای حل بحران های جاری در کشورمان با روحیه میهن پرستی و معالجه آنها اقدام کنیم، البته در این میان باید برای حفظ تار و پود وطنمان نهایت نرمش را صرف کنیم و در عین حال با قدرت هر چه تمام تر در برابر تروریسم و مظاهر آن بایستیم.

ایستادن ملت عراق و اهالی الانبار و سیاستمداران آن استان در پشت نیروهای مسلح و ارتش جان بر کف عراق در برابر تروریسم در صحرای الانبار می تواند احساسات روحیه ملی و میهن پرستی را تقویت کرده و امید را نزد مردم برای مبارزه با تروریسم و مخلان امنیت کشور افزایش دهد. از این رو قبل از همه ما سیاستمداران وظیفه داریم از اتخاذ مواضع نسنجیده و مغایر با روحیه وطن پرستی و انسان دوستی پرهیز کنیم و تمام تلاشمان را برای حمایت از نیروهای مسلح برای انجام وظیفه ملی شان به دور از هر گونه اختلافات سیاسی صرف کنیم تا کشور از دامن تهدیدهای امنیتی و سیاسی که می تواند به قیمت جان همه ما تمام شود رهایی یابد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ابراهيم بحرالعلوم عراق الانبار


نظر شما :